Gå til innhold

Odd Nerdrum i fengsel! Krise!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du har rare oppfatninger om kunst.

Enkeltmannsforetak har generelt betydelig mindre papirarbeid end de store, og regnskabsfører er ikke så dyrt for et slikt foretak. Jeg har et foretak selv, i tillegg til en anden jobb, og det er ikke regnskab som er min største udgiftspost.

Jeg tror nok man godt kunde forenklet skattevesenet, men det er en anden debatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er klart at dette er ett generellt problem, og det rammer jo de minste bedriftene mest.

Men kunst er ikke vanlig næring. Det er ekstremt, og kvaliteten er også ekstrem.

Samfunnet står foran en kontinuerlig oppdatering , type forenkling i forhold til skatt og næringsliv, og noe har blitt gjort allerede. Selvangivelsene er vel noe enklere.

Det er mye unødvendig styr som bør kuttes ut med en gang. Ta f.eks avskrivningsregler. Bare tull. En utgift kommer den dagen den kommer, og å fordele den over flere år er bare helt feil , og lager mye papirjobb.

Men enmannsbedrifter er altså den svakeste gruppa i forhold til papirarbeid. De enmannsbedriftene som ikke har råd til regnskapsfører er enda svakere, og kunstnerene, som er så utrolig fag-elitistiske har minst ressurser igjen til papirmølla.

Påstår du at Nerdrum ikke har RÅD til regnskapsfører??

Problemet er vel at han ikke gadd.

Han trodde vel det gjaldt spesielle regler for nettopp ham, akkurat som en mye omtalt frøken Hilton som trodde at var hun rik nok, pen nok, blond nok, slank og berømt nok så trengte hun ikke førerkort eller følge trafikklovene i USA.I alle fall kom hun ikke til å måtte sone om hun var rik, pen og ustyrtelig omtalt kjendis..

Dette er reality-check for Nerdrum.

Han får også "lov til" å sone i motsetning til å betale inn restskatt og straffegebyr i dyre dommer så han ikke fikk igjen til smør på skiva og lys i taket.

Og som sagt tror jeg det kommer god kunst ut av det til slutt.

:kaffekopp:

• Liker 1
Skrevet

Påstår du at Nerdrum ikke har RÅD til regnskapsfører??

Problemet er vel at han ikke gadd.

Han trodde vel det gjaldt spesielle regler for nettopp ham, akkurat som en mye omtalt frøken Hilton som trodde at var hun rik nok, pen nok, blond nok, slank og berømt nok så trengte hun ikke førerkort eller følge trafikklovene i USA.I alle fall kom hun ikke til å måtte sone om hun var rik, pen og ustyrtelig omtalt kjendis..

Dette er reality-check for Nerdrum.

Han får også "lov til" å sone i motsetning til å betale inn restskatt og straffegebyr i dyre dommer så han ikke fikk igjen til smør på skiva og lys i taket.

Og som sagt tror jeg det kommer god kunst ut av det til slutt.

:kaffekopp:

Nerdrum har i motsetning til vanlige kunstnere råd til regnskapsfører og økonomirådgivere, men problemet var nok at han ikke gadd. Det er jeg enig i. Men han har jo brukt noen rådgivere, uten at det har hjulpet. Jeg tror han er ganske inkompetent som kontorist.

Jeg er redd han blir ødelagt som kunstner og menneske av å sone så lenge. Jeg tror han er for gammel og sær til å tåle det, og frykter at han ikke overlever. Det er også forbudt å drive næringsvirksomhet i fengslet, så det er ikke lov for akkurat proffe kunstnere å male, hvis vi ikke kan gi han spesialbehandling.

Jeg synes at en straffeskatt på 10 millioner hadde vært en mye hyggeligere dom. For samfunnet. For kunsten. For Nerdrumelevene. Og for Nerdrum.

Skrevet

Tor du det hadde vært mulig for Nerdrum å bli så stor kunstner dersom han ikke hadde vært en sær nerd som var helt opptatt av kunsten sin, og ga totalt faen i alt det surret som andre, samfunnet og sånn krevde av han?

Siden jeg aldri har møtt mannen er det umulig for meg å svare på det spørsmålet. Men det er uten tvil mulig å bli en like stor eller større kunstner uten å gi totalt faen i alt det surret som andre, samfunnet og sånn krever..

Skrevet

Et menneske har begått en forbrydelse.

En offentlig domstol har forholdt seg til bevisbyrde, gjeldende lovverk og rettspraksis.

Det er ingen ting som indikerer at Nerdrum skal behandles anderledes end andre mennesker.

• Liker 1
Skrevet

Siden jeg aldri har møtt mannen er det umulig for meg å svare på det spørsmålet. Men det er uten tvil mulig å bli en like stor eller større kunstner uten å gi totalt faen i alt det surret som andre, samfunnet og sånn krever..

Det tror jeg også, men ikke innenfor Nerdrums kapasitet. Han har sine begrensninger han også. Han kan få orden på ting dersom han vil det nok selv, men han henger jo etter så det holder nå. Egentlig burde det være lett for han. Men ingenting er lett dersom man ikke vil. Han har fortsatt nok penger til å leie inn faghjelp.

Skrevet

Et menneske har begått en forbrydelse.

En offentlig domstol har forholdt seg til bevisbyrde, gjeldende lovverk og rettspraksis.

Det er ingen ting som indikerer at Nerdrum skal behandles anderledes end andre mennesker.

Men han har blitt behandlet annerledes.

Han fikk jo like streng straff som Drosjesvindlerkongen (den såkalte mini-Røkke) for mindre faenskap.

Jeg mener at det skal være likhet for loven, og at Skatteloven har uharmonisk strenge straffer sammenlignet med andre forbrytelser.

Skrevet

Tor du det hadde vært mulig for Nerdrum å bli så stor kunstner dersom han ikke hadde vært en sær nerd som var helt opptatt av kunsten sin, og ga totalt faen i alt det surret som andre, samfunnet og sånn krevde av han?

Du har høyst merkelige og overromantiserte ideer om kunstnere. Kunst er 90% hardt arbeid, ideen om den virkelighetsfjerne kunstneren som sitter og venter på den guddommelige inspirasjonen er en myte.

Jeg blir også litt kvalm av denne omtanken for at Nerdrum skal få det fælt i fengsel. Er du klar over hvor mange ungdommer som havner uforberedt i fengsel, pga uflaks, dårlig oppvekst, umodne valg osv, og går fullstendig til grunne? At en aldrende kitch-maler får det litt vanskelig er et luksusproblem i forhold. Jeg spyr.

• Liker 2
Skrevet

Men han har blitt behandlet annerledes.

Han fikk jo like streng straff som Drosjesvindlerkongen (den såkalte mini-Røkke) for mindre faenskap.

Jeg mener at det skal være likhet for loven, og at Skatteloven har uharmonisk strenge straffer sammenlignet med andre forbrytelser.

I den sammenhengen vilde jeg vel heller si at det er denne drosjemannen som er blitt bahndlet anderledes, i betydningen at straffen burde vært strengere.

Skrevet

Du har høyst merkelige og overromantiserte ideer om kunstnere. Kunst er 90% hardt arbeid, ideen om den virkelighetsfjerne kunstneren som sitter og venter på den guddommelige inspirasjonen er en myte.

Ja vel. Myte, er det Andrej Rubljov du sikter til. Han fikk en gang i oppdrag å male den forferdelige domstolen, men likte ikke ideen, satt i mange måneder og ventet på Guds inpirasjon, og så malte han tre engler i stedet.

At kunst er 90% hardt arbeid. Hmm. Har jeg motsagt det. Nei, men da må jeg vel motsi det. Kunst er 50% hardt kunstnerarbeid(helt unøyaktig tall, tatt ut av lufta), resten handler om å skrive søknader. Jobbe mot gallerier, administrere, papirer og byråkrati. Følge opp underleverandører. Kommunikasjon. + mye annet. Som f.eks renhold.

Skrevet

Ja vel. Myte, er det Andrej Rubljov du sikter til. Han fikk en gang i oppdrag å male den forferdelige domstolen, men likte ikke ideen, satt i mange måneder og ventet på Guds inpirasjon, og så malte han tre engler i stedet.

At kunst er 90% hardt arbeid. Hmm. Har jeg motsagt det. Nei, men da må jeg vel motsi det. Kunst er 50% hardt kunstnerarbeid(helt unøyaktig tall, tatt ut av lufta), resten handler om å skrive søknader. Jobbe mot gallerier, administrere, papirer og byråkrati. Følge opp underleverandører. Kommunikasjon. + mye annet. Som f.eks renhold.

Kjender du noen kunstnere?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er redd han blir ødelagt som kunstner og menneske av å sone så lenge. Jeg tror han er for gammel og sær til å tåle det, og frykter at han ikke overlever. Det er også forbudt å drive næringsvirksomhet i fengslet, så det er ikke lov for akkurat proffe kunstnere å male, hvis vi ikke kan gi han spesialbehandling.

Det var da voldsomt dramatisk...

Så skjør tror jeg ikke han er.

Det er mer trolig at han vil bli voldsomt inspirert.

Skrevet

Kjender du noen kunstnere?

Ja. Ganske mange, og noen ganske godt. Flere av dem er etter min smak på et høyere nivå enn Nerdrum, men ikke målt etter dollarindeksen.

Skrevet (endret)

Det var da voldsomt dramatisk...

Så skjør tror jeg ikke han er.

Det er mer trolig at han vil bli voldsomt inspirert.

Blir han bura inn, så håper jeg du har rett. Jeg kjenner en ungutt som satt nesten ett år, og han ble iallfall psykisk skada. De andre fangene var drittsekker nesten alle sammen, så han holdt seg for seg selv. Det er mye slemme folk i fengslene.

Endret av I Grosny
Skrevet

Jeg synes at en straffeskatt på 10 millioner hadde vært en mye hyggeligere dom. For samfunnet. For kunsten. For Nerdrumelevene. Og for Nerdrum.

Nå er det vel ikke meningen at det skal sendes et signal som gavner samfunnet at noen unndrar seg å betale skatt...

• Liker 1
Skrevet

Nå er det vel ikke meningen at det skal sendes et signal som gavner samfunnet at noen unndrar seg å betale skatt...

Jeg liker best vinn-vinn løsninger. 10 millioner i bot er en tøff straff det også (men ikke helseskadelig), og de pengene kan samfunnet ha god nytte av.

Og så er jeg en fan av bærekraftig forvaltning. Ta vare på ressurser, og høste passe mye. Jeg har faktisk lyst til å ta vare på Nerdrum, men heller høste inn litt ekstra av pengene hans.

Så generellt foretrekker jeg bøter foran fengselsstraff, med unntak for voldsforbrytere (men jeg ønsker at voldsforbrytere også skal betale inn enorme beløp, som skal gå til erstatning for ofrene). Det er også hyggeligere for fengselsbudsjettet.

Skrevet

Jeg liker best vinn-vinn løsninger. 10 millioner i bot er en tøff straff det også (men ikke helseskadelig), og de pengene kan samfunnet ha god nytte av.

Og så er jeg en fan av bærekraftig forvaltning. Ta vare på ressurser, og høste passe mye. Jeg har faktisk lyst til å ta vare på Nerdrum, men heller høste inn litt ekstra av pengene hans.

Så generellt foretrekker jeg bøter foran fengselsstraff, med unntak for voldsforbrytere (men jeg ønsker at voldsforbrytere også skal betale inn enorme beløp, som skal gå til erstatning for ofrene). Det er også hyggeligere for fengselsbudsjettet.

Du forstår at dette du sier her bare blri synsing og tull?

• Liker 2
Skrevet

Du forstår at dette du sier her bare blri synsing og tull?

Tuller du? Vi driver vel med synsing begge to. Jeg syns noe, og du syns noe annet. Men jeg står for det jeg mener. Jeg tuller ikke.

Gjest Haterstaten
Skrevet

Helt enig med I Grosny, når jeg leser litt videre hva han skrev fra jeg hoppet av.

I praksis straffer man ikke mennesker likt, når konsekvensene av straffen blir vidt forskjellig.

At man gir fengsel for skattesnik er også en uting.

Litt skremt over at folk stoler så blindt på aktoratets og dommerens fortolkning av Nerdrums motivasjon. Påtalemyndigheter i Norge har jo gang på gang holdt informasjon tilbake i saker, løyet, og vist at de er noen skurker som gjør hva de makter for å vinne, ikke for et slags idealistisk rettferdighetsmål.

Det er også urimelig at staten kan anke om igjen og om igjen, uten å måtte ta hensyn til ressursbruk. Det er helt rått å ha staten som sin fiende.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Litt skremt over at folk stoler så blindt på aktoratets og dommerens fortolkning av Nerdrums motivasjon. Påtalemyndigheter i Norge har jo gang på gang holdt informasjon tilbake i saker, løyet, og vist at de er noen skurker som gjør hva de makter for å vinne, ikke for et slags idealistisk rettferdighetsmål.

Jeg mistenker at det er en alvorlig ukultur i aktorat og hos skatte-etaten.

En perfekt etterforskningskultur er i mine øyne etterforskning som har som hovedmål å få klarlagt realitetene i en sak.

Jeg mistenker skatte-etaten og politiet for å lete etter fellende greier, med målsetning om å få tatt den jævelen. Og begynner han å surre og si litt forskjellige ting, da mister han plutselig all troverdighet, og blir regnet for å være en kynisk løgner.

Jeg mistenker de for at det går prestisje i saken, og at målet deres er å få dømt den "drittsekken", i stedet for å klarlegge objektivt og nøytralt fakta på en mest mulig korrekt og vitenskapelig måte.

Hvis de virkerlig har skjeiv fokus på den måten, så blir det fort stygt.

Endret av I Grosny

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...