Gå til innhold

Odd Nerdrum i fengsel! Krise!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Irriterer meg at fordi en er 'kunstner' skal en slippe unna plikter vi andre må gjøre, som å betale skatt.

Han slapp ikke unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare på følelsen at det er veldig stor risiko for at han ikke tåler det. Tar forhåpentligvis feil.

Enten så overlever han, ellers så gjør han det ikke.

Overlever han så kommer han entet ut ødelagt , eller med psyken og restvettet i behold.

Jeg tror vi påfører han en alvorlig skade, og kan ikke støtte det.

Dette burde han ha tenkt på før han åpnet konto i Østerrike og gjemte unna 5 mill.....

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei , men det er deres feil at straffeutmålingen er så brutal.

Den er ikke strengere enn det den må være. Norge taper enorme summer hvert år på denne typen forbrytelser og hvis det skal være noe håp om å få slutt på denne trenden nytter det ikke med en smekk på lanken og en bot.

Da vil det bare ende opp med at det vil lønne seg å ta sjansen på å unndra skatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han er mer eller mindre skyldig tror jeg nok, men det blir anket, så får vi se.

Jeg diskuterer først og fremst strafferammen for denne typen saker, men det hadde jeg neppe gjort dersom Nerdrum ikke hadde gitt denne strafferammen ett ansikt.

Jeg tror han var for dum, sær, eller uinterresert til å hyre god økonomimann/advokat.

Hadde han ikke vært en slik vanskelig og sær person, så hadde det aldri blitt skatteinntekter fra han i utgangspunktet.

Noen mener at det er to typer lover. De som er teite og de man gidder å følge. Nerdrum kan være slik. Og han har da driti i en teit lov. Og det synes jeg han skal bøtelegges så det svir for. Med mange millioner. Men jeg vil ikke skade gubben.

En voldtekstforbryter derimot vil jeg bure inn. En voldtektsforbryter ønsker jeg å skade på den måten.

Du må gjerne diskutere rettspraksis og strafferammer, men da synes jeg du skal gjøre det uden føleri, og forsøke å se på de generelle og grundleggende princippene i loven. Skatteunddragelser har svært store konsekvenser for hele samfundet, og dersom man ikke straffet disse relativt hardt, ville vi kanske ikke ha penger til å behandle andre typer forbrydelser (litt satt på spissen selvsagt).

Det blir for dumt, når argumentet blir til at Nerdrum er sød, men litt naiv, rettsvesenet er dumme, og loven er teit, så vi lar det hele bare passere hvis han gjør opp for seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke strengere enn det den må være. Norge taper enorme summer hvert år på denne typen forbrytelser og hvis det skal være noe håp om å få slutt på denne trenden nytter det ikke med en smekk på lanken og en bot.

Da vil det bare ende opp med at det vil lønne seg å ta sjansen på å unndra skatt.

Strafferammen hadde null betydning for Nerdums unnlatelser. Han hadde ikke peiling.

Skal man få slutt på at kunstnere og andre surrehuer med enmannsfirma bommer på skatteregler så er det bare å gi dem offentlig regnskapsfører som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott :)

Skatteunndragelse på det nivået bør straffes hardt.

At det er en kunstner som begår slik kriminalitet gjør det bare enda mere ironisk, Nerdrum har sikkert i sine yngre år snyltet betydelig på fellesskapet ved å motta kunstnerlønn.

At man finner 10 millioner i en bankonto i Sveits som tilhører Nerdrum fordrer bare ett spørsmål: Hvor mange millioner har han syltet ned/brukt på haremet sitt som han skulle ha betalt skatt av?

Dette er på ingen måte noe slag i ansiktet for kunstnorge slik trådstarter skriver.

Hvorfor skal kunstnere og musikere som spiller klassisk musikk få særbehandling?

Jeg tror ikke noen fra black metall miljøet, dansebandmiljøet eller grafittimiljøet får noen støtte fra staten. Hvorfor er det rettferdig at disse menneskene skal måtte bekoste sin egen hobby, mens er du maler, dårlig filmskaper eller fiolinist så skal staten sponse deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå går vi i sirkler men men.

Hvis Nerdum ikke hadde peiling på hva han holdt på med skulle han skaffet seg hjelp. Han gjorde ikke det. Fortsatt hans feil. Og det at mann er ett surrehue er ikke noen unnskyldning for å bryte loven.

Hvis jeg glemte å ta på med sikkerhetsbeltet i bilen og ble stoppet i en kontroll, tror du jeg hadde sluppet unna boten hvis jeg fortalte de at det fordi jeg er glemsk?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for dumt, når argumentet blir til at Nerdrum er sød, men litt naiv, rettsvesenet er dumme, og loven er teit, så vi lar det hele bare passere hvis han gjør opp for seg.

Det blir for dumt når du vrir på det jeg sier slik at det endrer betydning. Les en gang til.

Jeg sier ikke at rettsvesenet er dumme og loven er teit, men jeg sier at slike tanker er der for mange som har en sær virkerlighetsoppfatning. Man skal følge lovene, uavhengig om de er teite eller ikke. Men ikke alle ser det slik.

Jeg mistenker Nerdrum for å være på bærtur og ha litt slike idéer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går vi i sirkler men men.

Hvis Nerdum ikke hadde peiling på hva han holdt på med skulle han skaffet seg hjelp. Han gjorde ikke det. Fortsatt hans feil. Og det at mann er ett surrehue er ikke noen unnskyldning for å bryte loven.

Hvis jeg glemte å ta på med sikkerhetsbeltet i bilen og ble stoppet i en kontroll, tror du jeg hadde sluppet unna boten hvis jeg fortalte de at det fordi jeg er glemsk?

Selvfølgelig er det hans feil. Og jeg vil bøtelegge han med noen millioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er en oppskrytt, pretensiøs klovn. Ta ansvar for eget liv, sier jeg bare. Prosedyrene til Staff var komiske. "Fordi jeg ikke er revisor så skjønner jeg ikke at man skal betale skatt", liksom. Klovn!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for dumt når du vrir på det jeg sier slik at det endrer betydning. Les en gang til.

Jeg sier ikke at rettsvesenet er dumme og loven er teit, men jeg sier at slike tanker er der for mange som har en sær virkerlighetsoppfatning. Man skal følge lovene, uavhengig om de er teite eller ikke. Men ikke alle ser det slik.

Jeg mistenker Nerdrum for å være på bærtur og ha litt slike idéer.

Det er ikke meningen å vri på noe som helst, men det er faktisk slik jeg oppfatter det du skriver, selv om jeg leser det flere ganger. Jeg kunde sikkert ha formulert meg på en litt mindre flåsete måde, dog....

La oss i hvert fall ikke falde ud i noen persondebatt, jeg kan godt ha misforstått hva du mente.

Om Nerdrum er på bærtutr og har "slike" idéer, må retten allikevel forholde seg til hans forbrydelse, handlinger, og den til en hver tid gjeldende rettspraksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er en oppskrytt, pretensiøs klovn. Ta ansvar for eget liv, sier jeg bare. Prosedyrene til Staff var komiske. "Fordi jeg ikke er revisor så skjønner jeg ikke at man skal betale skatt", liksom. Klovn!

Han har misforstått, fordi han ikke vil forstå. Han har tolket og vridd ting i sitt eget skjeive virkerlighetsbilde. Han er en raring. Han har kanskje gitt faen i ting som ikke hadde med kunst å gjøre.

Samfunnet krever egentlig at han skal være litt mindre kunstner, og litt mer økonom. Hadde han gjort det han skulle så hadde han vært slik, men da hadde det vært fint lite inntekter å skatte av også. Og de pengene fikk vi faktisk inn til slutt.

Synd at han også brukte feil advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det hans feil. Og jeg vil bøtelegge han med noen millioner.

Da får du gjøre det da.

Men i den virkelig verden fungerer ikke bøter mot skattesnytere, i denne saken har han bare blitt dømt for det rettsvesenet vet om. Gudene måtte vite hvor mye mer det er snakk om, kanskje er det mye han har sluppet unna med og kanskje var dette alt.

Og der ligger katten begravet, for å si det sånn. Hvis man ikke har ordentlige straffer for denne typen forbrytere så vil det lønne seg å holde på med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har misforstått, fordi han ikke vil forstå. Han har tolket og vridd ting i sitt eget skjeive virkerlighetsbilde. Han er en raring. Han har kanskje gitt faen i ting som ikke hadde med kunst å gjøre.

Samfunnet krever egentlig at han skal være litt mindre kunstner, og litt mer økonom. Hadde han gjort det han skulle så hadde han vært slik, men da hadde det vært fint lite inntekter å skatte av også. Og de pengene fikk vi faktisk inn til slutt.

Synd at han også brukte feil advokat.

Hva slags argument er det egentlig? Han vil ikke forstå, han gir faen. Og hva vet egentlig du om hva han tenker og hvilke meninger han har? Har det slått deg at han like gjerne kan ha vært fullstendig klar over hva han gjorde? Det er like sannsynlig det som alle teoriene dine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mannen har fått en kunstnerisk gave fra det norske folk. Nå kan han konsentrere seg om å male, og muligens studere litt grunnleggende økonomi tilogmed.

Det blir nesten som å få kunstnerlønn. Han behøver ikke å bekymre seg for mat eller tak over hodet de kommende to åra. Kanskje han kommer styrket ut av dette, som en bedre og mer lovlydig tissemannmaler, med litt bedre økonomisk styring?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags argument er det egentlig? Han vil ikke forstå, han gir faen.

Tor du det hadde vært mulig for Nerdrum å bli så stor kunstner dersom han ikke hadde vært en sær nerd som var helt opptatt av kunsten sin, og ga totalt faen i alt det surret som andre, samfunnet og sånn krevde av han?

Jeg antar at disse millionene som vi nå endelig har fått tak ikke hadde eksistert dersom ikke Nerdrum hadde vært en slik raring.

Jeg sier ikke at Nerdrum har rett på noen måte. Men jeg sier at Nerdrum har tjent så store penger at det kunne bli skattsak av det fordi han er en slik særing, og sånn sett skulle det egentlig ikke ha vært noe penger å skatte av, og Nerdum skulle egentlig ha gått på trygd.

Det jeg sier er at en kunstner må tenke på det som er kjernegreia hans, og at de kravene og skjemaene som samfunnet plager han med skader kunsten. Stjeler energi og tid fra kunsten.

Allikevel mener jeg at kunstnere som har grei inntekt skal betale skatt som alle andre, men det trengs noen forenklinger og smarte byråkratiske grep her, og jeg foreslår å utrede om offentlige regnskapsførere kan være en god idé.

En annen sak er at kunstnere ofte glemmer bilag, og glemmer sine fratrekk på skatten, og kanskje faktisk betaler mer skatt enn de retttmessig skal.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg sier er at en kunstner må tenke på det som er kjernegreia hans, og at de kravene og skjemaene som samfunnet plager han med skader kunsten. Stjeler energi og tid fra kunsten.

......

En annen sak er at kunstnere ofte glemmer bilag, og glemmer sine fratrekk på skatten, og kanskje faktisk betaler mer skatt enn de retttmessig skal.

Det første udsagnet ditt gjelder da for alle som driver næring? Ja, skjemaer og krav fra samfundet tar tid vekk fra det man holder på med, uansett hva man driver med. Det er ikke forskjellig fra kunstnere og andre yrkesgrupper.

Den andre setningen er da en voldsom generalisering????? Og det ansvaret må jo alle næringsdrivende ta uansett. Det er ikke bare kunstnere som surrer med bilag og ikke benytter alle fradragene sine fullt ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så har vi altså klart mesterstykket: å dømme Odd Nerdrum til to - 2 - års fengsel, og det pga noen penger!!!

Odd er en av tidenes fremste kunstnere i Norge, for ikke å si hele verden!

To år i fengsel får enorme konsekvenser for Odd. Bl a mister han da visum til USA, og får dermed ikke undervise kunststudenter der.

Hva skjer med kunst- og kulturnorge.

Tar en stakkars kunstner, mens voldsforbrytere går fri!!!

SKAM DERE NORGE!

Du trenger nok ikke være redd. Den beste kunsten kommer ut av at kunstnere får slike erfaringer som det Nerdrum får her.

Etterpå kommer en herlig serie med dypt indignerte og samfunnskritiske bilder. Bare vent og gled deg.

:gjeiper:

Det er ikke synd på Nerdrum. Alle må betale skatt, og det har han unndratt seg.

Dessuten er det ikkeno i veien for at kunst-studentene hans kommer hit, når han ikke kan komme dit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første udsagnet ditt gjelder da for alle som driver næring? Ja, skjemaer og krav fra samfundet tar tid vekk fra det man holder på med, uansett hva man driver med. Det er ikke forskjellig fra kunstnere og andre yrkesgrupper.

Den andre setningen er da en voldsom generalisering????? Og det ansvaret må jo alle næringsdrivende ta uansett. Det er ikke bare kunstnere som surrer med bilag og ikke benytter alle fradragene sine fullt ut.

Det er klart at dette er ett generellt problem, og det rammer jo de minste bedriftene mest.

Men kunst er ikke vanlig næring. Det er ekstremt, og kvaliteten er også ekstrem.

Samfunnet står foran en kontinuerlig oppdatering , type forenkling i forhold til skatt og næringsliv, og noe har blitt gjort allerede. Selvangivelsene er vel noe enklere.

Det er mye unødvendig styr som bør kuttes ut med en gang. Ta f.eks avskrivningsregler. Bare tull. En utgift kommer den dagen den kommer, og å fordele den over flere år er bare helt feil , og lager mye papirjobb.

Men enmannsbedrifter er altså den svakeste gruppa i forhold til papirarbeid. De enmannsbedriftene som ikke har råd til regnskapsfører er enda svakere, og kunstnerene, som er så utrolig fag-elitistiske har minst ressurser igjen til papirmølla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...