Gå til innhold

Tynne vs. tykke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble inspirert av denne tråden og vil lage en liten test.

Jeg er rundt 10 kilo overvektig og kjenner syltynne folk som sier de lever omtrent som meg. Har vanskelig for å tro det, men dere andre tynne kan jo se på en vanlig dag hos meg. Dette var i går.

Frokost:

1 skive brød med f.eks Italiensk salat, ikke smør, ett egg, juice og kaffe.

Lunsj: To knekkebrød med ost, skinke og italiensk salat. Tok enda et knekkebrød litt senere på dagen og en yogurt litt før lunsj.

Middag: En stor nakkekotelett med fire mellomstore poteter. Brun saus.

Kvelden: En liten fløteis. Et par never chillinøtter litt senere på kvelden.

Drikker vann og kaffe i løpet av dagen.

Annen info: Har kontorjobb. Sitter altså mye stille. Bruker bil hver dag. Går som regel alltid i trapper, heisen blir sjeldent brukt. Dette er snakk om 4 etasjer, opp/ned 3-4 ganger om dagen.

Er ganske lat. Gjør kun det mest nødvendige husarbeide, men tar noen skikkelige tak innimellom. Liker meg godt på sofaen etter middag og nødvendig husarbeid er unnagjort.

Trener ikke fast, men får kikk på våren. Da er jeg kjempeflink. Trener styrke, gåturer, yoga, osv. Varer desverre ikke, men dabber av på sommeren og vanskelig å komme i gang igjen på høsten.

I helgene blir det mer godteri og øl. Fastfood spiser jeg kanskje på en søndag, men aldri midt i uka.

Har også et problem med å stoppe når jeg er overmett :sjenert:

Mine tynne venner sier at de lever omtrent sånn. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nanne70

"Omtrent" er vel stikkordet her. Mennesker som er "naturlig" slanke, eller hva man skal kalle det, spiser ofte litt mindre mengder og/eller er mer aktive/rastløse i hverdagen enn oss som er noen kg overvektige og har lett for å legge på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spiste jeg igår, og det er vel ca sånn det ser ut hver dag:

Merk at jeg spiser gluten-, melke- og eggefri kost siden jeg er allergiker (fant det nylig ut, hjelper mye på magen, men gjør det vanskelig å holde vekta oppe)

Til frokost: 6 glutenfrie knekkebrød med provence skinke og agurk, samt et glass rismelk.

Før lunsj: Nøtter og frukt, evt noe tørket frukt.

Lunsj: Salat med mye varierte grønnsaker, kjøtt og hjemmelaget pasta.

Mellommåltid: Et knekkebrød med salami og noe avocado.

Snacks: Noe grønnsaker som jeg har liggende, og mer nøtter evt.

Middag: Tre store kyllingfileer, salat og grønnsaker, glutenfri pasta.

Mellommåltid: Frukt

Kvelds: To skåler med tomatsuppe og macaroni.

Jeg er helt ny på dietten da, så jeg synes det er vanskelig å finne mat som metter. Jeg kan gå å spise på det glutenfrie hele dagen uten å bli mett i det hele tatt, og det er skikkelig frustrerende. Hender jeg baker brød og rundstykker, de dagene er jeg litt mer mett hvertfall, men det er så dyrt i lengden.

Av aktivitet så blir det ikke så mye heller. Er syk, så jeg får ikke trent, jogget e.l. men bruker kroppen når jeg driver med husarbeid hvertfall. Også går jeg til butikken fordi det er ikke særlig miljøbevisst å ta bilen bort når det tar meg 3 min maks å gå. Men det er for det meste det, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Husk også på at det er gener som har innvirkning i tillegg til aktivitet og inntak. Likt arbeid = Lik energi. Søvn er et ofte oversett element. Din største synder er nok det at du til tider kan spise veldig mye mer enn hva som er nødvendig i ett av måltidene, og kroppen din går ellers på "sparebluss" altså redusert forbrenning. Når du da plutselig inntar en større mengde kalorier vil kroppen konservere så mange av dem som mulig. Spis gjerne "mye" men fordel det heller utover flere mindre måltider.

Noen mennesker er tynne fordi de har et "lavere" inntak og høyere aktivitet. Noen har igjen et normalt inntak og en normal aktivitet men er fortsatt litt overvektig.

Derfor mener jeg at noen må jobbe mere for å holde vekta nede enn hva andre er. (Evolusjonsmessig er de som kan konservere kalorier bedre rustet for overlevelse enn dem med høy forbrenning. Problemet er bare at evolusjonen henger etter iforhold til vår utvikling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sånn at du er stabilt 10 kg. overvektig, og ikke legger på deg, er vel dette de kaloriene du behøver for å holde deg der du er. :)

Jeg er naturlig slank, og spiser nok mindre enn det der, først og fremst fordi jeg rett og slett ikke klarer å få i meg så mye mat - jeg blir nemlig veldig fort mett, og da sier kroppen stopp til mer mat, og da er det omtrent køl umulig å fortsette og spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ms_kwang

hmm skal vi se meg da, hva spiste jeg igår.

Frokost: 4 skiver grovbrød (2 med ost og majones, 1 italiensk salat, 1 jorbær syltetøy,fra Nora, naturlig) + 1 glass tropisk nektar

Mellom måltid : Godmorgen yoghurt mango

Lunch : 3 skiver grovbrød (ost og majones) 1gl tropisk nektar

Mellom måltid : 1 banan

Middag : Wok, (eggnudler, svinekjøtt, grønnsaker, Teriyaki saus) 1gl vann

Dessert: 3 kuler iskrem, Jubileum,bjørnebær og egglikør + en del sjokolade saus! 1kopp kaffe latte.

Mellom måltid: 1 eple

Kvelds : 2 skiver grovbrød, med ost.

(bruker vita hjertegod smør på brødskivene)

Avsluttet dagen med popcorn + saft og en god film..

Dette var da lite i forhold til hva jeg normalt spiser, men følte meg ikke sulten igår.

Har en BMI på 18 >.<

men høy forbrenning, får ofte lavt blodsukker å må spise 5-7 måltider dagen *det er slitsomt!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser vel rundt 1600 kalorier om dagen. Trener aldri, pga sykdom.

Spiser for tiden lavkarbo, men gjorde ikke det før. Men har alltid fokusert på sunn mat.

Jeg er nok slank litt fordi jeg har anlegg til å være det, og mye pga min relativt sunne livsstil når det gjelder mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm skal vi se meg da, hva spiste jeg igår.

Frokost: 4 skiver grovbrød (2 med ost og majones, 1 italiensk salat, 1 jorbær syltetøy,fra Nora, naturlig) + 1 glass tropisk nektar

Mellom måltid : Godmorgen yoghurt mango

Lunch : 3 skiver grovbrød (ost og majones) 1gl tropisk nektar

Mellom måltid : 1 banan

Middag : Wok, (eggnudler, svinekjøtt, grønnsaker, Teriyaki saus) 1gl vann

Dessert: 3 kuler iskrem, Jubileum,bjørnebær og egglikør + en del sjokolade saus! 1kopp kaffe latte.

Mellom måltid: 1 eple

Kvelds : 2 skiver grovbrød, med ost.

(bruker vita hjertegod smør på brødskivene)

Avsluttet dagen med popcorn + saft og en god film..

Dette var da lite i forhold til hva jeg normalt spiser, men følte meg ikke sulten igår.

Har en BMI på 18 >.<

men høy forbrenning, får ofte lavt blodsukker å må spise 5-7 måltider dagen *det er slitsomt!*

Oi, hadde jeg spist alt dette hadde jeg rulla!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser mye karbo og er i for lite aktivitet.

Og junk hver søndag hjelper ikke, heller ikke godis hver lørdag kveld.

Men det ligger nok i HVOR mye du spiser.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble inspirert av denne tråden og vil lage en liten test.

Jeg er rundt 10 kilo overvektig og kjenner syltynne folk som sier de lever omtrent som meg. Har vanskelig for å tro det, men dere andre tynne kan jo se på en vanlig dag hos meg. Dette var i går.

Dette spiste du i går men hva spiser du resten av uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ms_kwang

Oi, hadde jeg spist alt dette hadde jeg rulla!

mm, men så legger jeg ikke på meg da, trener ofte, jeg ble nesten litt glad sto på vekta å så 51,9 KG, opp ifra 49,7, men 2 dager etterpå var jeg nede på 50,1 xD da ble jeg deppa igjen :ler:

Ideal vekta mi er 55KG :)

tror jeg gir opp, tror jeg skal begynne å spise en 200g burger, med chips og cola, 5-7 ganger daglig..nei vent...det har jeg prøvd ut, da jeg bodde i USA,gikk ned 3 kilo istede xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at folk som spiser minimum 1 kg hamburgerkjøtt pluss brød/dressing, 7 porsjoner chips og et par liter cola om dagen og går ned i vekt ikke går til legen etc? Jeg hadde dødd av skrekk om dette gjaldt min kropp! :haar:

Endret av Zaphireh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette spiste du i går men hva spiser du resten av uka?

Som jeg skrev så er dette en ganske vanlig dag. Spiser omtrent det samme hver dag, men litt unntak av helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ms_kwang

Jeg skjønner ikke at folk som spiser minimum 1 kg hamburgerkjøtt pluss brød/dressing, 7 porsjoner chips og et par liter cola om dagen og går ned i vekt ikke går til legen etc? Jeg hadde dødd av skrekk om dette gjaldt min kropp! :haar:

Jeg har gått til legen, tatt flere tusen tester, men de finner ikke noe galt >.<

Jeg er bare en av de få heldige som har HØY forbrenning, noe som jeg absolutt ikke liker, jeg burde priset meg lykkelig over det, men jeg er ikke lykkelig *gir deg MIN forbrenning,værsegod, du kan få den!*

Men det kommer med dårlige ting også, sliter med lavt blodsukker uansett hva eller hvor mye jeg spiser, hadde legeærklering på U.skole å få lov til å drikke/spise cola/sjokolade i timen, noe som jeg ikke syntes var noe kult, så måtte stikke inn på do, for å få blodsukkeret opp igjen xD

En annen lærer tvang meg til helsesøster fordi han trodde jeg hadde anorexi, å når d ikke var det, mistenkte han Bulumi, så måtte tilslutt ha en lærer med meg når jeg gikk på do o_O

Ellers på kanten til diabetes, og jeg fryser konstant, er bare dårlige ting med å være tynn/slank, skjelett er jeg ikke enda iallefall :)

Jeg vil bare ha litt mer...kvinnelige former ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Omtrent" er vel stikkordet her. Mennesker som er "naturlig" slanke, eller hva man skal kalle det, spiser ofte litt mindre mengder og/eller er mer aktive/rastløse i hverdagen enn oss som er noen kg overvektige og har lett for å legge på oss.

Yepp, jeg spiser mindre porsjoner enn TS, 4 poteter til middag er mye. Italiensk salat,vel kunne liksågodt spist ren majones da tenker jeg. Her spiser jeg kun rene kjøttpålegg/egg/tomat/agurk/makrell i tomatsaus osv.

Spiser ellers også kun rene kjøttfileer til middag, kylling/svin/fisk, og jeg skjærer vekk eventuellt fett. Bruker alltid grønnsaker til middag, eventuellt salat, og ellers spiser frukt som mellommåltid. Sjokolade unner jeg meg i helga, men det holder med 1 melkerull,trenger ikke mer! Ellers drikker jeg kun vann.

Så sykler jeg 2-3 ganger i uka, svømmer 2 ganger i uka, jogger 2 ganger i uka,og ellers går tur med hunden ca 1 time hver dag. .. og Zumba 1 gang i uka!

Det nytter ikke å si at så og så spiser jeg,det kommer alt ann på aktivitetsnivået / bevegelse / rastløshet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min matvane er:

frokost: stor skål med havregryn og cultura / 3 smurte skiver, med egg

lunsj: samme som over, men kanskje brokkolie stekt i smør i stedet

middag.. 2-3 nakkekoteletter og 2 store poteter med fett over seg.

eller f.eks 1kg lasagne med 1 hvitløksbaguett

kvelds: Kebabmiddagen til bislett kebab/ 1 hel grandiosa el.l

Jeg drikker ikke brus(for søtt) eller saft og spiser veldig lite søtsaker, fordi jeg ikke har det store behovet.

Vann og øl er mine drikkevaner egentlig..

Jeg kan være ekstremt lat til tider. I perioder trener jeg, nå om dagen er det fotball. Og jeg er rimelig tynn med flat mage osv..

matveien min hørtes gørr kjedelig ut, men spiser annen mat og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar bort majo-salaten, isen, og sausen er det ikke så ulikt hva jeg i utgangspunktet spiser. Spiser mer grønt enn deg, og kanskje et ekstra måltid (f.eks cc med frukt). Kan ta meg en sjokoladebit, eller en liten sjokoladepudding en gang i blant også. Spiser når jeg er sulten eller fysen.

Sitter ikke så lenge på rumpa av gangen, så får nok forbrent en del i løpet av dagen, selv om jeg har en stillesittende jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Nanne, i første svaret TS får; du sier at de lever omtrent som deg, og det er der det ligger.

F.eks. så spier du både 2 never nøtter, og en is. En neve er kanskje 20 gram ca (?), så der har du over 200 kcal. Og Pin-up er vel absolutt en liten is, og den inneholder 280 kcal. Kanskje den syltynne veninna di bare hadde kost seg med en av disse tingene, og ikke begge.

Og når du spiser en stor kotelett og 4 poteter, så spiser kanskje veninna di en liten kotelett og 2 poteter.

Og når du velger italiensk salat på brødet, velger kanskje veninna di magert kjøttpålegg.

Det er veldig små endringer, og det er vel ingen tvil om at du kan si at denne personene lever omtrent som deg. Allikevel er det kanskje 300 kcal i forskjell mellom kostholdene. Over tid, så blir det jo kg av det. (Og om du ligger konstant nå, så skal det ikke mer til at vekta går nedover).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bmi på 22, er normalvektig. Dette er omtrent hva jeg spiser en vanlig dag:

Frokost: 2 husman knekkebrød med makrell i tomat og ost, med tomat agurk etc

Lunsj: En skive rugbrød med skinke, litt kokte grønnsaker eller en gulrot

Middag: Grønnsaksuppe, fisk med brun ris etc. Spiser som regel 2 porsjoner

Kvelds: Samme som frokost.

Ellers så drikker jeg bare vann.

Jeg går tur hver dag og trener ca 3 ganger i uka. Prøver og gå ned i vekt, men i det siste har jeg bare lagt på meg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...