Gå til innhold

Ned 5 kilo før jul

helenaa

Anbefalte innlegg

Ja!

Dere, det er ikke så hyggelig når ting går trått, når helsa er dårlig og/eller humøret svikter. Håper ikke det blir langvarig for noen av dere! Man kan ikke ha "superuker" hele tida - da ville det ikke vært superuker!

Hos meg er det på det jevne. Synes det går bra med spisingen, men ikke så bra med treningen. Sånn har det vel egentlig vært hele tida. Jeg har ikke så høye krav til meg selv, og da funker livet greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå sitter jeg på en starbucks i new york..! Har hatt en helt utrolig ferie, men det er virkelig vanskelig å spise bra her borte. Alt er fullt av kalorier og fett, og det meste man får kjøpt er usunt og i kjempeporsjoner. Til slutt ble jeg gal av å prøve å finne noe sunt i denne kalorijungelen, så de siste dagene har virkelig ikke vært så bra... Jeg har hvert fall gått veldig mye, men jeg er litt redd for hva vekta kommer til å si når jeg kommer hjem! Regner med jeg får litt å ta igjen. Men jeg er motivert for trening og bedre mat! Merker jeg har mer energi når jeg spiser sunnere enn det her..! Så det skal faktisk bli litt godt å komme inn i sunnere vaner igjen. Og komme inn i trangere bukser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg på en starbucks i new york..!

Høres fantastisk ut. Kos deg videre! Du er ikke der hver dag, men kostholdet kan du fokusere på hjemme. God tur videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter bare innom for å si at for tiden er jeg DRITTLEI av å hele tiden tenke mat, slanking osv. Hadde en "frihelg" hvor jeg spiste masse godteri osv, og det var kjempebefriende der og da, men nå klarer jeg ikke tenke annet enn at alle minuskaloriene denne uken bare går med til å "gjøre opp for" helgen. Har vinglet rundt 67 kg i en eeeevighet nå. Klarer ikke helt sette inn giret for å få bort de siste 7 kg. MEN jeg har i det minste ligget bra på kalorisiden denne uken, dog mindre bra på treningen. Men i dag handlet jeg inn en del sunn mat, og etter en etterlengtet frikveld alene (er aldri alene hjemme, bor i kollektiv hvor der i tillegg er kjærester på besøk 24/7) så føler jeg meg mer rustet for å ta tak. Skal sies at det er mye alkohol på agendaen de neste 10 dagene, men skal virkelig jobbe utenom det. Men så kommer påsken da.. Og etter det er det plutselig ikke lang tid igjen til 1. juni, som liksom var målet for disse 7 kiloene! Gaahhh. Tror jeg må begynne å skrive her inne hver dag igjen. Holde meg selv i sjakk! 11 uker på 7 kg er ganske vanskelig, så jeg har litt av en jobb å gjøre! Må bare prøve å tenke at 11 ukers slit er lite i det lange løp, og jeg kommer til å føle meg sååå mye bedre når shortsværet kommer om jeg har klart det :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, folkens!

Jeg har vært skikkelig fraværende her inne! Det skyldes store internettproblemer for det første. Det var umulig å komme seg på hjemmefra. Jeg lånte søstera mi sin ipad på dagtid når jeg var andre steder, men da ble det ikke noe Kvinneguide. I tillegg var jeg en langhelg i London med mye gåing og shopping. Men nå er jeg i alle fall tilbake, og det er forhåpentligvis nettet mitt også. Veldig rart å ikke kunne logge på hver dag!

Wow, New York høres fantastisk ut, Dragonfly! :-)

Har ikke vært så mye trening, men har i alle fall ikke gått opp i vekt! Hadde faktisk gått ned 100 gram fra det laveste jeg har vært (som egentlig var litt tilfeldig én dag, føltes det som). Så nå er jeg 59,1 og har bare én kilo igjen til målet. Dessuten skal fettprosenten ytterligere ned og muskelmassen opp, så da kan det jo hende at vekta går litt opp igjen også.

Men jeg vurderer å slenge meg på en måned på boot campen igjen. Det var intenst med to økter jeg MÅTTE på i uka i tillegg til hest og kickboxing, men det var også gøy å se såpass konkrete resultater så fort. Ellers har det jo blitt vår, så jeg er klar for å jogge ute enda mer enn før.

Også er det på planen å gå ordentlig løs på "Ripped in 30" med Jillian nå. Har hørt rykter om at hun har laga en ny og MYE tøffere video også, men den er nok ikke så lett å få tak i på gratismåten ennå.

Vi får se!

Håper det går bra med deg, Antibac, det hørtes skummelt ut å fyke ned i vekt uten å gjøre noe, håper legene finner ut av det!

Og jeg skjønner deg gått, Honeydew, det er kjedelig og slitsomt i perioder å bare tenke sunt. Også er det ikke så farlig å ha en usunn helg så lenge man spiser sunt resten av uka, jeg har i alle fall gått ned mye bare av å spise hva jeg vil i helga. Det var jo en stor overgang fra at jeg før spiste hva jeg ville hele tida...! :gjeiper:

Også får du prøve å huske på at du allerede er slank, for du er jo veldig høy! Jeg er veldig lav og vil bare veie litt mindre enn det du har som mål. Som Dragonfly (tror jeg det var?) sa tidligere i denne tråden vil det at dere som er veldig høye vil veie rundt eller under 60 bety det samme som at vi som er lave (jeg er 164) skulle veid på midten av 40-tallet. Og det hadde jo ikke vært sunt! :Nikke:

Så vær stolt av det dere har fått til, og av at dere klarer å leve sunt! Å ha for høye krav er heller ikke bra.

Nå er det i alle fall klart for en motiverende vår! :-)

Syns du har et veldig fornuftig syn på ting, Helenaa, også er du flink i matveien. Si nei til kake tror jeg ikke at jeg hadde greid, gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var en av alkoholdagene, så det ble jo en del kalorier, men spiste i hvertfall fornuftig! Hittil i dag har det også gått fint, men skal spise middag hos foreldrene mine, så jeg må passe litt på mengdene.

Velkommen tilbake, Rainbow :) Så gøy med ny minstevekt!! Og London, herregud, jeg er misunnelig! New York også, heldiggriser altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper ikke vi mister tråden her, ser folk er litt fraværende til tider, noe som er helt OK og flere har jo vært på reise, håper bare ikke vi mister den :klemmer:

Nå sitter jeg på en starbucks i new york..! Har hatt en helt utrolig ferie, men det er virkelig vanskelig å spise bra her borte. Alt er fullt av kalorier og fett, og det meste man får kjøpt er usunt og i kjempeporsjoner. Til slutt ble jeg gal av å prøve å finne noe sunt i denne kalorijungelen, så de siste dagene har virkelig ikke vært så bra... Jeg har hvert fall gått veldig mye, men jeg er litt redd for hva vekta kommer til å si når jeg kommer hjem! Regner med jeg får litt å ta igjen. Men jeg er motivert for trening og bedre mat! Merker jeg har mer energi når jeg spiser sunnere enn det her..! Så det skal faktisk bli litt godt å komme inn i sunnere vaner igjen. Og komme inn i trangere bukser ;)

New york........... :hakeslepp: en som er heldig i hvertfall!!!! :danser: KOS DEG!!! Det er mye fett og kalorier, men har vært i N.Y selv og jeg synes de hadde STORT utvalg i div sunne ting som smoothies og salater! Nomnom! Ville ikke veid meg med en gang jeg kom hjem, vent heller en uke eller to(eller ikke vei deg i det hele tatt :tommelsmil: ). Tror det kommer til å gå fint, det er ikke verdens undergang, du har jo 60 ++ år igjen å leve så du klarer sikkert å ta de få grammene igjen :P

Titter bare innom for å si at for tiden er jeg DRITTLEI av å hele tiden tenke mat, slanking osv. Hadde en "frihelg" hvor jeg spiste masse godteri osv, og det var kjempebefriende der og da, men nå klarer jeg ikke tenke annet enn at alle minuskaloriene denne uken bare går med til å "gjøre opp for" helgen. Har vinglet rundt 67 kg i en eeeevighet nå. Klarer ikke helt sette inn giret for å få bort de siste 7 kg. MEN jeg har i det minste ligget bra på kalorisiden denne uken, dog mindre bra på treningen. Men i dag handlet jeg inn en del sunn mat, og etter en etterlengtet frikveld alene (er aldri alene hjemme, bor i kollektiv hvor der i tillegg er kjærester på besøk 24/7) så føler jeg meg mer rustet for å ta tak. Skal sies at det er mye alkohol på agendaen de neste 10 dagene, men skal virkelig jobbe utenom det. Men så kommer påsken da.. Og etter det er det plutselig ikke lang tid igjen til 1. juni, som liksom var målet for disse 7 kiloene! Gaahhh. Tror jeg må begynne å skrive her inne hver dag igjen. Holde meg selv i sjakk! 11 uker på 7 kg er ganske vanskelig, så jeg har litt av en jobb å gjøre! Må bare prøve å tenke at 11 ukers slit er lite i det lange løp, og jeg kommer til å føle meg sååå mye bedre når shortsværet kommer om jeg har klart det :jepp:

Huff, jeg forstår deg, det er lett å tenke sånn, men jeg vil bare si en ting; og det er at du klarer det du vil :) Enkelte ting i livet er veldig vanskelig og urettferdig, men du klarer det om du vil, og det vil du jo, så bare stå på... den som venter, venter ikke forgjeves :)

Men sikker på du vil gå ned så mye på så kort tid? Vær forsiktig i hvertfall :)

Hei, folkens!

Jeg har vært skikkelig fraværende her inne! Det skyldes store internettproblemer for det første. Det var umulig å komme seg på hjemmefra. Jeg lånte søstera mi sin ipad på dagtid når jeg var andre steder, men da ble det ikke noe Kvinneguide. I tillegg var jeg en langhelg i London med mye gåing og shopping. Men nå er jeg i alle fall tilbake, og det er forhåpentligvis nettet mitt også. Veldig rart å ikke kunne logge på hver dag!

Wow, New York høres fantastisk ut, Dragonfly! :-)

Har ikke vært så mye trening, men har i alle fall ikke gått opp i vekt! Hadde faktisk gått ned 100 gram fra det laveste jeg har vært (som egentlig var litt tilfeldig én dag, føltes det som). Så nå er jeg 59,1 og har bare én kilo igjen til målet. Dessuten skal fettprosenten ytterligere ned og muskelmassen opp, så da kan det jo hende at vekta går litt opp igjen også.

Men jeg vurderer å slenge meg på en måned på boot campen igjen. Det var intenst med to økter jeg MÅTTE på i uka i tillegg til hest og kickboxing, men det var også gøy å se såpass konkrete resultater så fort. Ellers har det jo blitt vår, så jeg er klar for å jogge ute enda mer enn før.

Også er det på planen å gå ordentlig løs på "Ripped in 30" med Jillian nå. Har hørt rykter om at hun har laga en ny og MYE tøffere video også, men den er nok ikke så lett å få tak i på gratismåten ennå.

Vi får se!

Håper det går bra med deg, Antibac, det hørtes skummelt ut å fyke ned i vekt uten å gjøre noe, håper legene finner ut av det!

Og jeg skjønner deg gått, Honeydew, det er kjedelig og slitsomt i perioder å bare tenke sunt. Også er det ikke så farlig å ha en usunn helg så lenge man spiser sunt resten av uka, jeg har i alle fall gått ned mye bare av å spise hva jeg vil i helga. Det var jo en stor overgang fra at jeg før spiste hva jeg ville hele tida...! :gjeiper:

Også får du prøve å huske på at du allerede er slank, for du er jo veldig høy! Jeg er veldig lav og vil bare veie litt mindre enn det du har som mål. Som Dragonfly (tror jeg det var?) sa tidligere i denne tråden vil det at dere som er veldig høye vil veie rundt eller under 60 bety det samme som at vi som er lave (jeg er 164) skulle veid på midten av 40-tallet. Og det hadde jo ikke vært sunt! :Nikke:

Så vær stolt av det dere har fått til, og av at dere klarer å leve sunt! Å ha for høye krav er heller ikke bra.

Nå er det i alle fall klart for en motiverende vår! :-)

Syns du har et veldig fornuftig syn på ting, Helenaa, også er du flink i matveien. Si nei til kake tror jeg ikke at jeg hadde greid, gitt!

Uh! London du!!! Alle er jo på reeeeise, heldiggriser!!! :fnis: Gøy du faktisk har klart å holdt vekta, og til og med gått ned!! Det er superbra Rainbow! Kult du vurd og være med på boot camp igjen, det gjør nok godt for både kropp og sinn! Og da får du ekstra ut av treningen også!

Enig med deg ang høye krav, og jeg er også klar for en motiverende vår!

Så noen gode ord, som jeg også vil poste i dagboka. Jeg har tenkt litt idag, og man bør jo faktisk ta livet som en gave, det er ikke alle som får leve, det er ikke alle som har det så godt som oss. Tenk da, livet vårt får vi aldri igjen, vi har det en gang og vi bør derfor virkelig nyte det, være livsnytere. Vi får jo faktisk INGENTING ut av å furte og være negativ, vi bør tenke positivt så godt det er mulig, og å prøve å snu om det negative. Om vi tenker positivt, prøver å glemme de vonde tingene, og bare leve i nuet... så tror jeg mange kunne hatt det veldig bra :) Vi lever jo her og nå... og kroppen er også en ting, vi har faktisk BARE DENNE KROPPEN, vi får ikke en ny en når vi har ødelagt den, så slutt å gi den giftige ting som røyk og alt for mye alkohol, og ikke minst drittmat. Gi den det som er godt og gjør at kroppen din trives, beveg deg og vær aktiv for å styrke kroppen din å leve lenge :)

Ah, så deilig å komme frem til alt dette ved å bare sitte å tenke litt. Nå skal jeg lage meg fotbad og ta godt vare på bein og negler, før idag tok jeg å ga litt spa til neglene på hendene, nå er det pedikyr for tur! Etterpå skal jeg farge håret... har laget meg litt sunn gele også som jeg skal kose meg med... Livet er herlig :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woho, i dag var det fullt kjør med kickboxing igjen! Moro! Det var skikkelig slitsomt, men gøy! Har ikke vært der på en stund, så det var godt å komme igang igjen! :-)

Det er så kult å tenke tilbake på i fjor sommer og hvordan jeg var da. Veldig dårlig av utbrenthet, sliten hele tida, dårlig kosthold, ni kilo tyngre, syntes trening var noe tull, var skikkelig lat, elendig kondis, spiste sjokolade hver eneste dag....

Og nå har jeg først hvilt meg mye friskere, og så kunnet styrke det hele med å trene. Og digger det! Vil jogge, kickboxe, trene styrke og bli stram og fin. Har gått ned i vekt, har blitt sunn, har fått masse styrke og kondis. Spiser bare godteri i helga, tenker på kalorier og sunnhet...

I love the new me! :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver fra mobilen, så jeg får ikke svart alle med multisitat, men: jeg tror ikke denne tråden dør med det første, den er så god motivasjon å ha! Noen ganger går det ikke så bra, mens andre uker er kjempebra. Sånn er det til og med for de biggest loser-folka, som har en god del kilo å ta av, og som kan bruke all sin tid på det ene målet - å gå ned i vekt. Vi skal helst ha det bra og leve mens vi gjør det,og da er det klart det tar litt lenger tid.

Joda, noen ganger fant jeg sunne ting i New York, som salatbarer og sånt, mens andre ganger måtte vi rote rundt lenge for å finne et sted, og da var det ikke alltid like lett å finne et sunt alternativ på menyen. Men all gåinga må ha gjort mye, for jeg har bare gått opp et par hundre gram :)

Nå begynner forberedelsene til mosjonsløp! Pga utbrenthet har det ikke blitt like mye jogging som jeg håpa, så jeg tror nok 5 km er det beste for meg. Jeg vil heller prøve å få en grei tid i 5 km enn å så vidt fullføre 10 km :) hvis jeg orker, tenkte jeg å trene intervaller på senteret i dag. Trente på mandag og skal igjen på fredag, så jeg må kjenne godt etter om jeg tåler trening i dag også. Håper det! Jeg er så motivert om dagen, har bare lyst til å trene hver dag!! Men det går dessverre ikke. Jaja, kanskje det er like greit, for da får jeg ikke blitt lei trening :)

Det har du helt rett i, Monroe! Vi må bry oss om kroppen vi har, for det er faktisk ikke en selvfølge at den virker. Jeg hadde et par år for mange år siden der ting ikke virket som de skulle pga en ulykke, og herlighet så godt det var å bare kunne gå en tur da jeg ble frisk igjen. I går så jeg på en dokumentar på nrk.no om hvordan de som overlevde utøya har klart seg i ettertid, om en gutt som fikk helt vilt store skader, men som hadde bestemt seg for at han skulle kjøre snøskuter, så sånn var det. Han fikk det til. Han var så utrolig sterk mentalt! Under opptreninga klarte han ikke ta ordentlige push-up med knærne nedi, en gang. Men han ble sterk. Vi starter så utrolig mye høyere opp, og vi har kropper som fungerer. Og det er faktisk det viktigste! Om det tar to uker eller to måneder å gå ned en kilo spiller egentlig ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wohoo! Jeg orka å trene i dag! Det ble joggeintervaller på mølle, først 200 m, så 400 m, 600, 800, 600, 400 og så 200 meter :) tror jeg leste om den måten å ta intervaller på i "i form"-bladet. Det skulle være like effektivt som lengre intervaller, men mindre slitsomt. Slitsomt var det, men så klarte jeg å løpe med fart på 15 på de siste, korte intervallene :nigo: så jeg er kjempefornøyd! Det ble 5 km på 37,5 minutter :) og det er ganske raskt for meg som joggenybegynner og med korte bein.

Når det gjelder styrketrening har jeg plutselig mista motivasjonen, det er ikke like gøy lenger, det blir bare det samme hver gang... Så jeg veit ikke om jeg skal gidde å fortsette på senteret. Jeg kan jo jogge ute og trene litt styrke i stua. Jeg får tenke litt på det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra jobba, Dragonfly! Høres ut som en bra måte å løpe intervaller på. Må være litt enklere å få til sånt på mølle enn ute, da. Da kan du vel trykke inn akkurat hvor langt du skal og følge med hele tida! Kjempebra tid også!

Kjedelig at du har mista styrkemotivasjonen! Styrke må vel være bra, sånn for å stramme opp og sånn? Men jeg har aldri vært noen vektløfte-person selv, altså. Trener bare styrke med Jillian, hehe! Det hjelper i alle fall, får mindre mål og sånn. Men skjønner at det må være kjedelig å sitte aleine på treningsstudio på styrkerommet. Kanskje det hjelper om du har noen å trene styrke sammen med?

Monroe: Syns du har et super innstilling. Og du har helt rett. Vi har det egentlig veldig, veldig bra, og vi er så heldige som kan velge når vi vil spise og hva vi vil spise. Og bli mette. Syns det er veldig vanskelig å leve i øyeblikket, jeg, da. Men prøver i alle fall å være positiv og fornøyd med det jeg har.

For eksempel gikk det så bra på ferien min, jeg klarte å gjøre mye uten å bli helt utslitt, og det er en kjempeforbedring. Sist jeg var på ferie tok utbrentheten kontrollen og gjorde at jeg var konstant sliten, nå hadde jeg det bare gøy!:-)

Jeg har jogga i dag og satt ny rekord! Jeg klarte å jogge tre og en halv km i ett!! Og sist var det bare to! Jeg jogga rundt et vann som er her, så det er ganske lett å beregne forbedring. Så på en løpetur samme sted jeg hadde tatt i november, og da brukte jeg ti minutter mer enn nå! :-D Pluss at da gikk jeg veldig mye mer. Nå jogga jeg nesten hele veien, bare gikk en bratt asfaltbakke. Ipden og ruteopptegneren på Iform er ikke heelt enige om hvor langt det var, men rundt fem og en halv kilometer ble tilbakelagt på 40 minutter. Ble ganske stolt av meg selv da, egentlig! :duskedame:

Edit: Måtte endre, jeg tegna opp ruta på et kart, og ipoden min gir meg visst en halv kilometer mer enn det som stemmer, så jeg løp tre og en halv i ett. Ikke fire. Oh well!

Endret av Rainbow81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

What? Oj, så skummelt!! Hvordan skjedde det?!

Lavt blodtrykk, kanskje? Eller ikke spist nok? Eller falt du og slo hodet?

Skummelt!! Går det bra med deg?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg besvimte idag, for første gang.. :tristbla:

Jamen, snille du, du må skrive mer enn det!

Håper det går bra med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Good morning! :-)

I dag har det store underet skjedd, jeg har nådd vektmålet mitt! Jeg måtte sjekke tre ganger for å tro på vekta, men den var helt klar og fortsatte å si det samme hele tida: 58.2!!!

Det føles helt utrolig bra. Jeg har jo nesten veid 69. Det kan hende jeg har veid det også, men har ikke sett det på vekta. 68.8 er det høyeste jeg har sett.

De to hundre gramma som er igjen til 58 blank er jo ingenting, så de teller jeg igrunn ikke med. (Selv om de var veeeldig viktige andre veien, haha)

Først var jo målet mitt 60, og så ble det 58. Så nå er jeg i mål! Da blir det ren fokus på oppstramming, muskelbygging og faktisk å klare å ikke gå ned mer. Har jo ligget i kaloriunderskudd siden begynnelsen av september, så jeg lurer litt på hvordan jeg skal klare å komme opp i daglig 2000-inntak igjen.

Jeg har altså gått ned 10,6 kilo siden før jeg begynte å slanke meg. De første få gikk fort, så ble det trått lenge, og underveis ble jeg glad i å trene. Rare greier!

Ønsker alle en super helg og håper alle er i bra form igjen nå! :danser: :danser:

Endret av Rainbow81
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good morning! :-)

I dag har det store underet skjedd, jeg har nådd vektmålet mitt! Jeg måtte sjekke tre ganger for å tro på vekta, men den var helt klar og fortsatte å si det samme hele tida: 58.2!!!

Gratulerer! Det er supert!

Og lykke til med fortsettelsen. Det som starter nå kan nesten være vanskeligere enn før. Det viktigste er vel å ikke bli fortvilet hvis vekta varierer litt framover. Det er jo helt normalt, men man kan glemme det når grammene har hatt betydning.

Mitt beste råd (nå har du ikke spurt om råd, da, men likevel) er å bestemme deg for hva som er OK slingring. F.eks. kan du bli 57,5-59,5 uten at det betyr noe. Men hvis vekta blir lavere eller høyere er det lurt å revurdere matinntak og/eller treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Det er jo helt fantastisk! Åh, det må være en bra følelse :) dette unner jeg deg virkelig!

Selv har jeg en ganske trå periode, og er skikkelig sur på stoffskiftet mitt. Å ha lavt stoffskifte gjør ting virkelig ikke lettere, for jeg må ha mat regelmessig og må spise hvis jeg vet det blir noen timer til neste gang, selv om jeg kanskje ikke er sulten der og da. Det er så ubehagelig å få lavt blodsukker.

Uansett. Jeg har gått ned 200g siden sist uke, og 7 kg siden jeg begynte, og det er jo bra, men jeg trodde virkelig jeg hadde en bedre uke nå! Har dilta rundt på 61kg så lenge, og jeg vil se 60! Men men, som ungdommen sier i dag, first world problem. I dag skal jeg ut og jogge igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det ny joggetur, så da ble det en styrke/cardio-økt og to joggeøkter (en inne og en ute) denne uka. :nigo: Det er jeg fornøyd med! I tillegg har jeg gått en del småturer, sakte, men likevel blir det jo noen kalorier av det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...