Gå til innhold

Carl I Hagen synes de etterlatte maser for mye.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hagen burde pensjonere seg straks. Etter Siv tok over FrP synes jeg de har vokst, hun har gjort en god jobb - også kommer stadig vekk Hagen å bryter ned det hun har jobbet opp. Som tidligere i år hvor han gikk ut i avisa og klaget på at Siv ikke ringte han for råd. Hva var poenget med det?? Sverte Siv, så ikke hun gjør en bedre jobb enn han?

Nei, hele den mannen bør holde seg nede i Torrevieja og kutte ut politikk.

Hilsen ikke-FrP velger.

Endret av Mynona-83
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan vel ikke akkurat si at jeg ble noe særlig overrasket. Hagen, og FrP-politikere generelt, er vel kjent for å komme med ugjenomtenkte og enkle svar på kompliserte problemer rett som det er. Dette føyer seg bare pent inn i rekken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mennesker som fikk hele familien sin utslettet i en møteulykke på E39. Mor, far, to små barn ble smadret da det kom en bil over i feil kjørebane. Faren til kvinnen, barnas morfar har stått på fra første dag for å få myndighetene til å sette opp midtdelere på denne uhyre ulykkesbelastede strekningen. Han gjør det ene og alene for at ingen andre skal trenge å oppleve den grusomme opplevelsen han hadde den sommerdagen alle hans kjære ble utslettet på vei til ferie.

Fremdeles skjer ulykker på samme strekningen, myndighetene har ikke gjort en eneste ting for å hindre at det skjer igjen. Ikke kom og si at de nærmeste pårørende hadde mindre sorg enn de pårørende etter Utøya.

Det handler da ikke om mindre eller større sorg. Sorg er ikke noe man eller bør måle på en slik måte, fordi en oppleves forskjellig og ens egen sorg er alltid den største. Det det handler om er at det er to helt forskjellige situasjoner. Akkurat som veisikkerhet er noe helt annet enn drapet på 77 mennesker. Denne problemstillingen blir ihvertfall ikke enklere av at man blander epler og appelsiner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes han har et poeng... Hvorfor bruke et 100-talls politimenn i etterforskningen av en sak som allerede er oppklart? :klo: Om de etterlatte lurer på detaljer rundt deres kjæres død, så må jeg jo spørre: Skal politiet detaljrekonstruere hvert eneste dødsfall i Norge på samme måte? Om jeg har mistet noen i en bilulykke, har jeg da like mye "rett" til å få vite nøyaktig og på sekundet hva som skjedde?

Ja, det har du, og politiet gjør da dette normalt sett også. Alle mistenkelige dødsfall skal etterforskes, og dersom man finner at de skyldes ulykke eller en kriminell handling er en del av denne etterforskningen å forsøke å rekonstruere hendelsen så godt man har mulighet til ut fra den informasjonen som foreligger. Både for at de som eventuelt har gjort noe galt skal stilles til ansvar, og for at pårørende skal få fred i sjelen. Så det Hagen egentlig sier er at politiet skal gjøre en mindre jobb en vanlig, fordi det ble så mange døde på en gang. Ærlig talt.

Det Hagen har rett i er at media gasser seg litt vel mye i dette her (jamfør VG på søndag) og jeg synes vel det er på tide at media begynner å begrense seg til å slå det opp når det faktisk skjer noe i saken, og la politiet fortsette med sine rutiner i ro og fred.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har du, og politiet gjør da dette normalt sett også. Alle mistenkelige dødsfall skal etterforskes, og dersom man finner at de skyldes ulykke eller en kriminell handling er en del av denne etterforskningen å forsøke å rekonstruere hendelsen så godt man har mulighet til ut fra den informasjonen som foreligger. Både for at de som eventuelt har gjort noe galt skal stilles til ansvar, og for at pårørende skal få fred i sjelen. Så det Hagen egentlig sier er at politiet skal gjøre en mindre jobb en vanlig, fordi det ble så mange døde på en gang. Ærlig talt.

Det Hagen har rett i er at media gasser seg litt vel mye i dette her (jamfør VG på søndag) og jeg synes vel det er på tide at media begynner å begrense seg til å slå det opp når det faktisk skjer noe i saken, og la politiet fortsette med sine rutiner i ro og fred.

Media forstyrrer vel ikke politiet ? Politiet har i hvert fall ikke klaget på det.

Ellers er vel Carl I Hagens utspill ment å være et valgkamputspill. Det er valgkamp og pressen bør nok dekke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Rayanne. Jeg synes også Hagens utsagn var upassende og dumt, mulig han har ment noe annet med det enn det som kom fram, men han er da ellers kjent for å vite hva han sier og er svært medievant (og bevisst). Men jeg synes det er synd media fråtser og gasser seg i alle slike ting, og også bruker enormt mye plass på å kommentere/"analysere" og kritisere Hagens utsagn. Typisk at de henger seg opp i - og slår stort opp - slike enkeltting og lar være å komme med mer dyptgående journalistikk eller dekke andre viktige saker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hagen har ikke sagt at han synes de etterlatte maser for mye. Og han har ikke spurt om det egentlig er så nøye hvilket barn som ble skutt.

Det er ille nok det han kommer med, hvorfor har du behov for å fremstille det helt feil, OG verre?

Hvorfor må TS gi vrangbilder av Hagens utsagn??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må TS gi vrangbilder av Hagens utsagn??

Det må jo være fordi sannheten er enda verre det :)

Men seriously, FrP burde gå skikkelig gjennom den ideologien de fronter. Man kan ikke bare kjefte på de andre partiene mens man bevisst holder seg i opposisjon. Det er enkelt å kritisere men mye verre å faktisk styre et land.

Hagen er vant til å kritisere men viser seg ganske håpløs når han faktisk må ta stilling til noe vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.minervanett.no/2011/08/15/vil-vi-virkelig-vite-alt/

Jeg er enig med Hagen her (og det gjelder det han faktisk har sagt, ikke det bakvaskere skal ha det til at han har sagt). Har stor forståelse for at noen av de pårørende ønsker å vite alt, men det gjør det ikke mer riktig i den store sammenhengen.

Hagen er IKKE feilsitert. Han sa det han sa.

Personlig synes jeg det er feigt å skylde på en journalist når du selv har sagt noe dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagen er IKKE feilsitert. Han sa det han sa.

Personlig synes jeg det er feigt å skylde på en journalist når du selv har sagt noe dumt.

Ja, han sa det han sa, og jeg skjønner at det kan høres krasst ut, men han sa det i en sammenheng. Tittelen til TS: "Carl I Hagen synes de etterlatte maser for mye. Er det egentlig så nøye hvilket barn som ble skutt hvor?" er direkte feil. Folk må gjerne være uenige, men da får de forsøke å ta ham på det han faktisk har sagt, ikke finne på egne utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En på jobb sa: -Uten Hagen, ingen høyreekstrem terroraksjon. Jeg ser poenget hans.

Ja, og ikke glem:

- Ingen AUF, ingen terroraksjon

- Ingen innvandring, ingen terroraksjon

- Ingen religion, ingen terroraksjon

- Ingen Anders Behring Brevik, ingen terroraksjon

- Hvis mora til ABB aldri pulte faren til ABB, ingen terroraksjon

Kan jo like godt føye til at den eneste måten å garantert slippe all lidelse på er å slutte å leve, for denne tankegangen blir bare for TEIT :kjefte:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man kan ikke koble Hagen opp mot ABB.

Men Hagen er ansvarlig for det han sier i avisintervjuet. Flere overlevende og etterlatte reagerer på det. Hagen har ikke beklaget overfor dem. Hans eneste fokus ser ut til å være om uttalelsene har skadet Fremskrittspartiet eller ikke. Om han har skadet de overlevende ser ut til å være mindre viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fyren begynner åpenbart å bli senil, men så er han jo også blitt en gammel mann. Gi deg du Calle mens leken er noenlunde god - det er rett og slett trist å se hvordan du roter nå om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og ser på nyhetene, og nå synes jeg egentlig media bare melker og melker denne tragedien i det uendelige.. De opphøyer Utøya-pårørende til helgener, og legger opp til drittkasting på Hagen :krangle:

Det beviser vel bare samfunnets utrettelige trang til å sette "de gode" mot "de onde", som om dette var en dårlig tenåringsfilm fra Hollywood. Venter bare på vampyrene :dry:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg synes det er både upassende og uklokt av Hagen. Han har absolutt ikke kunnskap om de etterlattes behov i en slik situasjon. Jeg har ikke ord for hvor rystet jeg blir av dette utspillet, utdyper Dyregrov til VG Nett.

Han er leder for Senter for Krisepsykologi i Bergen, og leder kriseteamet som tar seg av de etterlatte i Bergen kommune. Dyregrov har bred erfaring med sorgprosessen som pårørende må igjennom etter å ha mistet sine kjære, enten det er etter drap, ulykker eller selvmord, og mener Hagens utspill er sårende for de etterlatte etter terroraksjonene.

- Det er klart det er forskjellig fra person til person, men de fleste vil ha et stort behov for detaljert informasjon om hva som har skjedd. Det trenger de for å dempe fantasiene om hvordan ofrene døde. Det er informasjon fra virkeligheten som punkterer disse fantasiene og som gjør det lettere for de etterlatte å roe seg ned. De får bedre grep om det som har skjedd, sier han.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10081324

Det jeg har uthevet syntes jeg er et svært godt poeng. Fantasien kan være en forferdelig ting, å få vite mest mulig er viktig for mange mtp å slippe å leve med et fantastibilde som i mange tilfeller er enda verre enn virkeligheten. Dette er heller ikke noe som er unikt for denne sammenhengen, det er et relativt generelt prinsipp i flere krisesituasjoner. Jeg tror også Atle Dyregrov har bedre forutsetninger for å uttale seg om det de pårørende befinner seg midt oppi enn det CIH har..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og ser på nyhetene, og nå synes jeg egentlig media bare melker og melker denne tragedien i det uendelige.. De opphøyer Utøya-pårørende til helgener, og legger opp til drittkasting på Hagen :krangle:

Det beviser vel bare samfunnets utrettelige trang til å sette "de gode" mot "de onde", som om dette var en dårlig tenåringsfilm fra Hollywood. Venter bare på vampyrene :dry:

Helt enig - det ender til slutt med at folk ikke orker mer, man blir mettet etter å ha blitt foret med all slags unødvendig informasjon dag etter dag i ukevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...