2shy Skrevet 22. august 2011 #181 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg greier ikke å finne noe info om det, men det hadde vært kult å vite hvor de får naturlig B12 fra, om det ikke er fra animalske kilder, så om du finner ut av det, må du ikke glemme å si ifra! Ernæring, og alt rundt det, er veldig spennende temaer for meg, så jeg blir superlykkelig om du finner ut av det, og spanderer gladelig en gulerot Jeg er ganske sikker på at veganere som regel er flinkere med kostholdet sitt, enn det gjennomsnittlige mennesker er. Det finnes selvfølgelig også veganere som spiser mye godteri og tull, men for å ha en sånn "interresse" er man jo nødt til å sette seg inn i, og ha greie på kost. Jeg kan godt tenke meg at de fleste som lider av mangelsykdommer, er kjøttspisere, men det er jo fordi de driter i hva de spiser, og dermed ikke har greie på det... Selv om jeg mener at kjøtt er en viktig del av kostholdet, forstår jeg at man ikke automatisk har et bra kosthold bare fordi man spiser det hehehe Jeg skal få det sjekket opp Haha, jaaaa, en gulrot fra Yme hadde vært veldig stas! Hvis jeg ikke finner ut av det, må jeg gi deg et stykke kjøtt da? Vi er nok mer påpasselig med kosthold og har kanskje satt oss mye mer inn i mye forskjellig typer mat (jeg spiser tross alt mat jeg aldri hadde hørt om før). Jeg tror nok at uansett så finnes det ikke èn sannhet til sunn livsstil, men man må velge det som resonnerer med sin egen fornuft og overbevisning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 22. august 2011 #182 Del Skrevet 22. august 2011 (endret) Som jeg skrev framstilles det av bakteriekulturer. Det står på Wikipedia. Takk! Jeg pleier å glemme å lese innlegg som ikke har sitert meg, så jeg har ikke sett at du har skrevet noe om det. Edit: Jeg ser at du faktisk hadde sitert også... Det er ikke så lett for meg alltid :gjeiper: Endret 22. august 2011 av Yme 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 22. august 2011 #183 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg skal få det sjekket opp Haha, jaaaa, en gulrot fra Yme hadde vært veldig stas! Hvis jeg ikke finner ut av det, må jeg gi deg et stykke kjøtt da? Ja, det må du faktisk, og siden Jamme allerede har fortalt at de lager det av bakteriekulturer, betyr jo det at du egentlig allerede er for seint ute... Kan jeg velge selv hva slags kjøtt jeg vil ha?? Vi er nok mer påpasselig med kosthold og har kanskje satt oss mye mer inn i mye forskjellig typer mat (jeg spiser tross alt mat jeg aldri hadde hørt om før). Jeg tror nok at uansett så finnes det ikke èn sannhet til sunn livsstil, men man må velge det som resonnerer med sin egen fornuft og overbevisning Joa, men det er jo fortsatt snillere mot verden å spise (mindre eller ikkeno) kjøtt, så på det er absolutt mindre selvisk å om man velger det. Jeg har vurdert sånt noen ganger, men jeg er veldig glad i muskelbygging, og det er to ting som absolutt passer dårlig sammen... Det er nok pes å sette sammen riktig balanse av næring fra før. Hadde jeg måtte bytta ut alt fra dyr, hadde det rett og slett blitt for vanskelig å ha ha en sånn hobby... Uansett har jeg stor respekt for folk som velger sånt, for de har veldig ofte skikkelig godhjerta grunner for å holde på sånn, og det imponerer meg at folk forandrer livet sitt på den måten, for å gjøre noe godt for verden... Nå er det ikke alle veggiser som er det av sånne grunner, men min oppfatning er at det gjelder de fleste. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #184 Del Skrevet 22. august 2011 Yme: kjæresten min er faktisk vegetarianer og dyreverner, og han kombinerer det med kroppsbygging. Alt er mulig hvis man vil nok 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 22. august 2011 #185 Del Skrevet 22. august 2011 Ja, det må du faktisk, og siden Jamme allerede har fortalt at de lager det av bakteriekulturer, betyr jo det at du egentlig allerede er for seint ute... Kan jeg velge selv hva slags kjøtt jeg vil ha?? Joa, men det er jo fortsatt snillere mot verden å spise (mindre eller ikkeno) kjøtt, så på det er absolutt mindre selvisk å om man velger det. Jeg har vurdert sånt noen ganger, men jeg er veldig glad i muskelbygging, og det er to ting som absolutt passer dårlig sammen... Det er nok pes å sette sammen riktig balanse av næring fra før. Hadde jeg måtte bytta ut alt fra dyr, hadde det rett og slett blitt for vanskelig å ha ha en sånn hobby... Uansett har jeg stor respekt for folk som velger sånt, for de har veldig ofte skikkelig godhjerta grunner for å holde på sånn, og det imponerer meg at folk forandrer livet sitt på den måten, for å gjøre noe godt for verden... Nå er det ikke alle veggiser som er det av sånne grunner, men min oppfatning er at det gjelder de fleste. Haha, ja du kan velge, jeg skal ikke være vanskelig! I morgen skal jeg finne en videolink fra youtube om en mann som er "alkaliker". Det vil si han er veganer, og i tillegg ikke spiser søt frukt, hvete, gjær, sukker, eddik, sopp, og diverse. Ingen kan påstå at han ikke bygger bra muskler Jeg valgte bort animalsk utelukkende fordi jeg trodde det ville være bra for helsa (og det var det), dette med dyras velferd og miljø kom etter. "Foodinc" er en film som vil gi de fleste en tankevekker Nå må jeg finne senga, er så trøtt av all denne vitaminmangelen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 22. august 2011 #186 Del Skrevet 22. august 2011 (endret) Yme: kjæresten min er faktisk vegetarianer og dyreverner, og han kombinerer det med kroppsbygging. Alt er mulig hvis man vil nok Ja, det går absolutt, men det er vanskeligere å få til, også blir det dyrere. Haha, ja du kan velge, jeg skal ikke være vanskelig! I morgen skal jeg finne en videolink fra youtube om en mann som er "alkaliker". Det vil si han er veganer, og i tillegg ikke spiser søt frukt, hvete, gjær, sukker, eddik, sopp, og diverse. Ingen kan påstå at han ikke bygger bra muskler Jeg valgte bort animalsk utelukkende fordi jeg trodde det ville være bra for helsa (og det var det), dette med dyras velferd og miljø kom etter. "Foodinc" er en film som vil gi de fleste en tankevekker Nå må jeg finne senga, er så trøtt av all denne vitaminmangelen Da skal jeg sitte her og vente på linken, mens jeg tenker nøye over hva slags kjøtt jeg vil ha. Sov godt i mellomtiden! Drøm om blomster og store, flotte agurker! Endret 22. august 2011 av Yme 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #187 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg ser på det å spise kjøtt som den naturligste ting i verden. For det første har vi ett tannsett svært lik ville kjøttetere (grove hjørnetenner og jeksler å slite kjøttet i filler med), samt et fordøyelsessystem som håndterer kjøtt meget bra. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr.Omg Skrevet 22. august 2011 #188 Del Skrevet 22. august 2011 Utrolig provoserende at kjøttetere alltid skal komme og misjonere og tro at de er så mye bedre enn alle andre. Det er en grunn til at kjøttetende folk blir irriterte på veggiser. Det er nettopp det jeg har uthevet i innlegget ditt 95% av alle veggisene jeg har møtt begynner med straks de merker at det er noen i nærheten som spiser kjøtt. De har NULL respekt for at andre ikke vil leve i veggis-verden, og dømmer alle til hælvete. Jeg har en venn på FB som ble veggis for 1 år siden, og siden den gang har propagandagalskapen hennes blitt verre og verre, det går ikke an å ha en samtale med henne uten at hun spør om jeg skal ha en soyaburger eller at jeg burde "slutte å spise søppel (altså kjøtt) og bli et bedre menneske". Nei jeg vil ikke ha soyamat. Det kødder med hormonnivået i kroppen. Skumle saker. Og som AB over her sier, vi har ett tannsett som er skapt for kjøtt! Fikk fryktelig lyst på en saftig burger nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Siton Skrevet 22. august 2011 #189 Del Skrevet 22. august 2011 Vi har ett tannsett som er skapt for både animalsk og vegetabilsk føde, med en hovedvekt på vegetabilsk føde. Vi har aldri vært rovdyr. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 22. august 2011 #190 Del Skrevet 22. august 2011 Tråden er ryddet for krenkelser og avsporing. Kråkesaks, moderator. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dunebuggy Skrevet 23. august 2011 #191 Del Skrevet 23. august 2011 (endret) Hva er det som erstatter kjøtt egentlig uten å spise kjøtt? Det får meg selv til å tenke på stekt laks, men hva finnes egentlig av plantekjøtt? Er det slike soyaburgere som er greia, og kan de kjøpes på Rema 1000 eller en Bunnprisbutikk? Det må jeg prøve. Jeg innbiller meg selv at det i lengden blir mer slitsomt å skaffe all vegetarianermaten som er nødvendig, for at jeg ikke skal spise kjøtt. Da spekeskinke og møresnacks iallefall har en kilospris på godt over kr200,- så synes jeg det er veldig interressant at kroppen ikke lagrer protein til fremtidig bruk. Det er vel mulig å komme frem til et eller annet forbruk, og at det da er mulig å finne ut hvor mye kjøtt det er nødvendig å spise, uten å sløse bort penger. Endret 23. august 2011 av dunebuggy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjuagutten Skrevet 23. august 2011 #192 Del Skrevet 23. august 2011 hehe morsom tråd! Ikke spis kjøtt! la alle de stakkars dyrene dø av alderdom og ta over masse plass som EGENTLIG vi mennesker trenger. Spise kjøtt? nei fysjamei! Men seriøst, så er kjøtt godt og jeg har ikke blitt syk eller noe av det enda, så jeg koser meg masse med kjøtt.. Grønt fòr er for dyrene vi skal spise, så da skal vi kjøttspisere igrunn spise veganere og vegitanere også vi da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #193 Del Skrevet 23. august 2011 hehe morsom tråd! Ikke spis kjøtt! la alle de stakkars dyrene dø av alderdom og ta over masse plass som EGENTLIG vi mennesker trenger. Spise kjøtt? nei fysjamei! Men seriøst, så er kjøtt godt og jeg har ikke blitt syk eller noe av det enda, så jeg koser meg masse med kjøtt.. Grønt fòr er for dyrene vi skal spise, så da skal vi kjøttspisere igrunn spise veganere og vegitanere også vi da? Henger ikke helt med på resonementet der... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CrazyCatlady Skrevet 23. august 2011 #194 Del Skrevet 23. august 2011 (endret) Jeg syns det er rart at folk ikke skjønner at om vi hadde begynt å spise mindre kjøtt så ville det ikke fortsatt ha vært like mange dyr som det er i dag.Om det hadde skjedd så hadde man ikke trengt å avle frem så mange dyr som man gjør i dag,og dermed hadde det vært færre dyr enn det er i dag. Også handler denne tråden om at man bør spise mindre kjøtt på grunn av miljøhensyn og dyrevelferd og ikke at alle skal bli vegetarianer eller veganer.(virker som om man gjenta dette i det uendelige siden at med engang man nevner ordet vegetarmat så tror enkelte at man mener at alle skal bli det :gjeiper: ) Mat som erstatter kjøtt er belgvekster(altså bønner,linser,kikerter),quorn og også soyaprodukter. Hva spise istedenfor kjøtt Her er også en side for dem som er interessert: Norsk vegetarforening Jeg er ikke vegetarianer,men jeg prøver å spise mindre kjøtt ved å ha flere kjøttfrie dager i uken. Det er ikke vanskelig i det hele tatt,men det er jo litt annerledes enn å lage mat med kjøtt. Noe jeg også stusser over er at folk ser ut til å tvile på at man kan ha et fullverdig og sunt kosthold uten kjøtt i det.Jeg tror at de fleste som blir vegetarianer eller veganer setter seg godt inn i kosthold og hva som skal for at man skal få i seg alt det man trenger.Man trenger heller ikke tilskudd som vegetarianer om man spiser variert,men det gjelder vel for kjøttspisere også. Endret 23. august 2011 av CrazyCatlady 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 23. august 2011 #195 Del Skrevet 23. august 2011 Hva er det som erstatter kjøtt egentlig uten å spise kjøtt? Det får meg selv til å tenke på stekt laks, men hva finnes egentlig av plantekjøtt? Er det slike soyaburgere som er greia, og kan de kjøpes på Rema 1000 eller en Bunnprisbutikk? Det må jeg prøve. Jeg innbiller meg selv at det i lengden blir mer slitsomt å skaffe all vegetarianermaten som er nødvendig, for at jeg ikke skal spise kjøtt. Da spekeskinke og møresnacks iallefall har en kilospris på godt over kr200,- så synes jeg det er veldig interressant at kroppen ikke lagrer protein til fremtidig bruk. Det er vel mulig å komme frem til et eller annet forbruk, og at det da er mulig å finne ut hvor mye kjøtt det er nødvendig å spise, uten å sløse bort penger. Dette har vi da gått gjennom i tråden flere ganger. Vegeterianere spiser linser, bønner/kikerter, quinoa, tofu osv som erstatning for kjøtt. Dette er kilder til protein, som er kjøttets hovedkilde. Det gir dog ikke fullverdige proteiner, så vi tar tilskudd av f.eks hemp, som i tillegg er en god kilde til omega. 2 fluer i en smekk. Også B-12, som vi allerede har snakket om. Vi lager for det meste mat fra bunnen, og det er ikke tidkrevende eller komplisert i det hele tatt. Alle varene jeg nevner (linser, bønner, quina osv) får man kjøpt i de fleste dagligvarebutikker. Lett tilgjengelig, ikke slitsomt i det hele tatt. Men det tar jo tid å omstille seg til å lære å sette seg inn i ny type mat. Det eneste problemet jeg kan komme på, er at det finnes for få restauranter som serverer slik kost. Men det er på vei. For at jeg skal lage meg kikertburger (som smaker himmelsk!), så tar det meg 5 minutter å lage røra, og 5 minutter å steke. Kostnaden kommer på maks 30 kroner. Quinoa tar like lang tid å koke som ris. hehe morsom tråd! Ikke spis kjøtt! la alle de stakkars dyrene dø av alderdom og ta over masse plass som EGENTLIG vi mennesker trenger. Spise kjøtt? nei fysjamei! Men seriøst, så er kjøtt godt og jeg har ikke blitt syk eller noe av det enda, så jeg koser meg masse med kjøtt.. Grønt fòr er for dyrene vi skal spise, så da skal vi kjøttspisere igrunn spise veganere og vegitanere også vi da? Nå er det slik at dyr aldri har spist bønner, kikerter, linser osv. Kua du spiser har heller aldri fått servert brokkoli eller spinat heller. Kyr spiser gress og kraftfor beregnet på dyr. Salat og grønn mat er forøvrig noe kjøttetere spiser også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CrazyCatlady Skrevet 23. august 2011 #196 Del Skrevet 23. august 2011 Ja,det er også en god grunn til å spise mindre kjøtt.Det koster ikke så mye Ja,i hvert fall hvis man lager maten fra bunnen av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 23. august 2011 #197 Del Skrevet 23. august 2011 Ja,det er også en god grunn til å spise mindre kjøtt.Det koster ikke så mye Ja,i hvert fall hvis man lager maten fra bunnen av. Hvorfor skal kman ikke få lov å spise hva man vil? Dyr dreper hverandre. Sånn er naturen. Vedder på at du ikke har problemer med å spise dyr som ikke er søte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CrazyCatlady Skrevet 23. august 2011 #198 Del Skrevet 23. august 2011 (endret) Hvorfor skal kman ikke få lov å spise hva man vil? Dyr dreper hverandre. Sånn er naturen. Vedder på at du ikke har problemer med å spise dyr som ikke er søte. Hvor skriver jeg at man ikke skal få spise hva man vil egentlig?Vis meg det gjerne. Ha ha..Ja,sånn er det virkelig og tillegg meg gjerne meninger jeg ikke har. Jeg trekker ikke inn hvor søtt dyret er eller ikke når jeg tenker verdi. Endret 23. august 2011 av CrazyCatlady Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 23. august 2011 #199 Del Skrevet 23. august 2011 Hvor skriver jeg at man ikke skal få spise hva man vil egentlig?Vis meg det gjerne. Ha ha..Ja,sånn er det virkelig og tillegg meg gjerne meninger jeg ikke har. Jeg trekker ikke inn hvor søtt dyret er eller ikke når jeg tenker verdi. Sånn som jeg tolker det sier du indirekte at man kan spise hva man vil så lenge man holder seg unna kjøtt. Og til din siste kommentar: jeg tror deg ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CrazyCatlady Skrevet 23. august 2011 #200 Del Skrevet 23. august 2011 (endret) Sånn som jeg tolker det sier du indirekte at man kan spise hva man vil så lenge man holder seg unna kjøtt. Og til din siste kommentar: jeg tror deg ikke Det er vel der feilen ligger da,at du tolker det sånn for det er ikke det jeg mener.Dessuten så får jeg presisere at jeg IKKE er vegetarianer og jeg spiser kjøtt selv så hvorfor skulle jeg da ville at folk skal holde seg unna kjøtt?At det er bra å spise mindre kjøtt er vel det eneste jeg har skrevet,men det betyr ikke at jeg forventer at alle skal gjøre det. Neivel,men det er ditt problem. Endret 23. august 2011 av CrazyCatlady 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå