AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #1 Skrevet 3. august 2011 Ja det er jo bra slurv å ikke klare å notere ned datoen på en kalender eller noe, det vil jo gå ut over tennene hans til slutt. 2
Gjest Medina Skrevet 3. august 2011 #2 Skrevet 3. august 2011 Hei! Jeg har en sønn på 12 år, han hadde tannlegetime 25 juli, vi glemte av den timen og ringte opp og fikk bestilt ny time, til (jeg trodde) denne fredagen kvart over 12. Fikk brev i posten i dag om at vi ikke hadde møtt til 3 timer, den ene var forrige år i september, jeg kan ikke huske at vi har fått innkalling til noen time da og ikke har vi fått purring, ny time eller noen telefon om dette. Nå var han satt opp på ordinær kontroll 25. juli, det var den timen vi glemte og så fikk jeg ringt å betislt ny time, og så har jeg rett og slett tatt feil fredag og trodde den nye timen var den her fredagen, ikke forrige. Jeg ble satt ut av brev om barnevern her, for det første så har jeg ikke vist noe om den timen i september i fjor, hvorfor har han ikke fått ny time eller purring om den timen var viktig? De her 2 timene vi ikke har møtt opp på nå i juli var vanlig kontrolltimer. Er det virkelig normal praksis å true med barnevern i sånne saker? Etter 2-3 ganger, der foreldrene selv ringer og ber om timer? Kan de ikke bare ringe å høre om det er noen misforståelse angående timene eller??
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2011 #3 Skrevet 3. august 2011 Dette henger ikke på greip? Hvordan kan de vite at du ikke har tatt kontakt med en annen tannlege og begynt med kontrollene der? (Noe jeg forøvrig hadde vurdert etter dette...) 2
Gjest Medina Skrevet 3. august 2011 #4 Skrevet 3. august 2011 Er bare private tannleger her ellers. Jeg uttrykte meg så klønete i dette innlegget, har forklart det litt bedre i et innlegg på barn og familie. Skulle ønske jeg kunne bytte tannlegekontor ja.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2011 #5 Skrevet 3. august 2011 Er bare private tannleger her ellers. Jeg uttrykte meg så klønete i dette innlegget, har forklart det litt bedre i et innlegg på barn og familie. Skulle ønske jeg kunne bytte tannlegekontor ja. Joda, men det jeg mener er at tannlegen kan ikke vite om du bruker private tilbud eller ei. Men møt opp på neste time, ligg lavt, og håp på det beste. BV er ikke til å spøke med om de får vann på mølla. 1
Gjest Medina Skrevet 3. august 2011 #6 Skrevet 3. august 2011 Joda, men det jeg mener er at tannlegen kan ikke vite om du bruker private tilbud eller ei. Men møt opp på neste time, ligg lavt, og håp på det beste. BV er ikke til å spøke med om de får vann på mølla. Jeg er ikke redd for barnevernet egentlig, er bare så irritert på den jævla tannlegen. Barnet mitt har ikke hull i tennene, han har 2 tenner som hadde emaljeskade fra før de kom ut, altså fra han lå i magen, vi har vært på endel oppfølging på de tennene. Men ellers er han en veltilpasset gutt som gjør det godt på skolen, jeg kjenner folk som jobber i barnevernet både privat og gjennom jobb, så jeg frykter de ikke, jeg tror ikke de ville kunne lage så mye bråk utav dette når alt ellers fungerer helt fint. Har bare hele tannlegekontoret en viss plass akkurat nå, synes det er idiotiske løsninger å gjøre sånn her. Hvorfor kan de f. eks. ikke bare ta en telefon eller noe, spørre om det var noen misforståelse angående timene eller, ringte jo opp selv og beklaget at vi hadde glemt timen og bestilte ny? Har lyst å be om privattime til gutten å be hele kontoret reise og ryke... Kan man det egentlig? 1
Bloodflowers Skrevet 3. august 2011 #7 Skrevet 3. august 2011 Ja, det er faktisk normal praksis å sende brev om barnevern. Det blir sjelden noe ut av, men grunnen til at det blir sendt ut en slik melding er: Manglende oppmøte hos tannlegen, kan være et tegn på forsømmelse av barnet, og evt. mishandling. (Mange tannleger er de første til å oppdage fysisk mishandling) Tannlegen til barnet ditt kan jo ikke vite noe om dette. Hos de offentlige tannklinikkene blir det derfor sendt ut et slikt brev etter tre utelatte timer. Nå kan man diskutere om dette er en god ordning. Jeg var selv svært skeptisk til dette, da jeg jobbet på tannkontor, men det er ikke så mye de offentlige kontorene får gjort, når slikt blir bestemt av høyere hold. 6
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2011 #8 Skrevet 3. august 2011 Jeg er ikke redd for barnevernet egentlig, er bare så irritert på den jævla tannlegen. Barnet mitt har ikke hull i tennene, han har 2 tenner som hadde emaljeskade fra før de kom ut, altså fra han lå i magen, vi har vært på endel oppfølging på de tennene. Men ellers er han en veltilpasset gutt som gjør det godt på skolen, jeg kjenner folk som jobber i barnevernet både privat og gjennom jobb, så jeg frykter de ikke, jeg tror ikke de ville kunne lage så mye bråk utav dette når alt ellers fungerer helt fint. Har bare hele tannlegekontoret en viss plass akkurat nå, synes det er idiotiske løsninger å gjøre sånn her. Hvorfor kan de f. eks. ikke bare ta en telefon eller noe, spørre om det var noen misforståelse angående timene eller, ringte jo opp selv og beklaget at vi hadde glemt timen og bestilte ny? Har lyst å be om privattime til gutten å be hele kontoret reise og ryke... Kan man det egentlig? Ja det kan du, og når du har venner i BV så hadde jeg sannsynligvis gjordt det. 1
Fluffe Skrevet 3. august 2011 #9 Skrevet 3. august 2011 Mamma ble så møkk lei hele skoletannlegen, at hun heller gikk til private og betalte for meg.
Gjest Medina Skrevet 3. august 2011 #10 Skrevet 3. august 2011 Men da koster det mer? Innkaller de til vanlige kontroller og sånn? Har 3 yngre barn og, kanskje hele bunten bare skal gå til privat tannlege.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #11 Skrevet 3. august 2011 Det er jo slik at tannhelsen kan fortelle noe om omsorgsvikt hos barn. Når barnet ikke møter opp til tannlegetime, kan tannlegen faktisk lure på om det skyldes mer enn bare en forglemmelse. Spesielt når barnet er blitt innkalt tre ganger og ikke har dukket opp en eneste gang. Men du bør nok så fort som mulig ta kontakt med tannlegen og forklare sitasjonen. Få barnet ditt til tannlegen så fort det lar seg gjøre. 3
Cashpink Skrevet 3. august 2011 #12 Skrevet 3. august 2011 En bekymringsmelding til barnevernet er på sin plass når man forsømmer tannlegetimer. At det for deres del er en forglemmelse så vel, vel... som du selv sier: ingen ting å frykte for barnevernet. MEN det finnes de foreldrene som forsømmer barna sine, og det må fanges opp så jeg synes det er flott at du har fått det brevet. Noen mennesker bryr seg faktisk! 4
Gjest gurimalla Skrevet 3. august 2011 #13 Skrevet 3. august 2011 De har helt sikkert helt standard retningslinjer for når de sender bekymringsmelding til barnevernet. Som ab over her sier så kan tannhelse eller manglende oppmøte til tannlege si noe om omsorgssvikt. Ring til tannlegen, forklar hva som har skjedd, avtal ny time og få gutten til tannlegen. Dette blir sikkert ikke noe problem
Vera Vinge Skrevet 3. august 2011 #14 Skrevet 3. august 2011 Jeg er imponert over at tannlegen har rutiner for sånt, så jeg ville bare forsøkt å tenke at dette er rutiner for å fange opp barn som sliter, og at det har vært en misforståelse i ditt tilfelle. Vil tro det enkelt løses ved en telefon til tannlegen, evt. en prat med barnevernet hvor du forklarer saken. Dvs. om dette faktisk handler om en misforståelse og vi har fått alle fakta i saken her. 3
Kråkesaks Skrevet 3. august 2011 #15 Skrevet 3. august 2011 Jeg synes også det er bra at tannlegen tar tak i dette. En ting er at de selv kan avdekke omsorgssvikt, men det blir vel også regnet som omsorgssvikt å ikke ta med barna til helse/tannhelsekontroller. Å misforstå er greit, men da orner man opp. Når det blir flere ganger sånn som dette så er det bra at tannlegen reagerer. 1
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2011 #16 Skrevet 3. august 2011 Det er jo viktig at barna går jevnlig til tannlegen, da. Hvis jeg forstår deg rett skulle sønnen din ha vært til kontroll for snart et år siden, synes det er lenge å drøye. 3
sajk Skrevet 3. august 2011 #17 Skrevet 3. august 2011 For vær time man ikke møter skal man sende ett " ikke møtt brev" dette kommer opp automatisk i journalen når vi markerer at pas ikke har møtt, etter noen ganger kommet et "bekymringsbrev" opp i jornalen (dette blir sendt selv om du har ringt og byttet time osv, fordi ikke møtt, er ikke møtt) men dette brevet er mest for at sløve foreldre skal våkne opp! det tar som regel mange flere brev til før vi kontaker bv (slik var det da jeg jobbet offentlig i alle fall) du kan jo ringe å spørre de,virker som de har surret litt når du ikke har hørt om timen eller fått ikke møtt brev.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #18 Skrevet 3. august 2011 Dette handler ikke om at de er vanskelige eller har singlet deg ut. Dette er normal praksis på offentlige tannlegekontorer og tannleger rundt om i hele norges land oppfordres til å send ebekymringsmeldinger dersom foreldre ikke siller til tannbehandling for barna sine. Nettopp fordi dette ofte er et tegn på omsorgssvikt, men selvsagt ikke alltid. Dette er ikke tannlegen din som har vært slem, overdramatisert eller gjort en dårlig jobb. Dette er en tannlege som har gjort en god jobb ved å følge de anbefalte forskrifter som forekommer, tannlegen har bare fulgt sine jobbinstrukser. Saken vil bli henlagt fort hos barnevernet om du forklarer hendelsen og samtaler med deg og din sønn ikke viser tegn til annen form for omsorgssvikt. 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #19 Skrevet 3. august 2011 Jeg er fysioterapeut, og om foreldrene ikke møter opp med barnet til behandling etter x antall ganger kontakter vi barnevernet. Dette er fordi det kan være omsorgssvikt å ikke sørge for at barna får nødvendig behandling. Det skal være sagt at jeg alltid ringer når noen ikke møter opp til en time og gir dem muligheten til å komme inn igjen. Om mor glemmer timen 4 ganger på rad eller med vilje ikke bryr seg gir uansett det samme resultatet: barnet får ikke den behandlingen/oppfølgingen det skal ha. Vil tro det er lignende praksis hos tannlegen, dette er ikke fordi akkurat du mistenkes for å være en dårlig mor, men fordi dette er rutine for å unngå omsorgssvikt/sørge for at sønnen din får den behandlingen han faktisk skal ha! 2
litle_my Skrevet 3. august 2011 #20 Skrevet 3. august 2011 Det er jo slik at tannhelsen kan fortelle noe om omsorgsvikt hos barn. Ja, og i tillegg kan seksuelt misbruk av barn oppdages hos tannlegen blant annet gjennom undersøkelsen. Mange som har blitt seksuelt misbrukte kvier seg for undersøkelsene hos tannlegen, og derfor er det viktig å varsle videre dersom et barn uteblir ("skulker") tannlegetimene gjentatte ganger. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå