Gå til innhold

Ditropan mot overdreven svette

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg sliter med det samme, og svetter ekstremt på både hender, føtter, skritt og ansikt. Har idag fått Pranolol av legen ettersom det medikamentet jeg egentlig skulle bruke, har utgått. Er veldig spent på om det hjelper! Anonymous poster hash: 4c4ec...5e5

Får håpe det hjelper. Ellers kan du spørre om resept på Egazil (100 kr) eller Dridase (500 kr). De virker på en helt annen måte enn betablokkere, men begge deler kan visst hjelpe.

Anonymous poster hash: a8721...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg endelig vært hos hudlegen. Jeg måtte vente 1/2 år på time etter henvisning fra fastlegen.

Jeg fikk resept på dridase og hentet tablettene rett etter timen (flaks at de hadde de inne). Jeg tok 1 tablett i går ettermiddag og 2 stk (!) før kl 9:30 morges. Har ikke merket noenting. Det har ikke hjulpet bittelitt en gang.

Jeg er kanskje sterkere rammet enn de fleste da jeg har hatt dette så lenge jeg kan huske (altså som barn), jeg svetter så det drypper dråper (i flertall) fra hendene og jeg svetter ikke bare i spesielle situasjoner, jeg svetter alltid. Dessuten har jeg det både i hender, føtter, armhule og lysk.

Hvordan var det med dere andre? Tok det tid før dere begynte å merke bedring, eller hjalp det fra første tablett? Kanskje det finnes håp for at det kan virke for meg og hvis det er en viss tilvenningstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg endelig vært hos hudlegen. Jeg måtte vente 1/2 år på time etter henvisning fra fastlegen.

Jeg fikk resept på dridase og hentet tablettene rett etter timen (flaks at de hadde de inne). Jeg tok 1 tablett i går ettermiddag og 2 stk (!) før kl 9:30 morges. Har ikke merket noenting. Det har ikke hjulpet bittelitt en gang.

Jeg er kanskje sterkere rammet enn de fleste da jeg har hatt dette så lenge jeg kan huske (altså som barn), jeg svetter så det drypper dråper (i flertall) fra hendene og jeg svetter ikke bare i spesielle situasjoner, jeg svetter alltid. Dessuten har jeg det både i hender, føtter, armhule og lysk.

Hvordan var det med dere andre? Tok det tid før dere begynte å merke bedring, eller hjalp det fra første tablett? Kanskje det finnes håp for at det kan virke for meg og hvis det er en viss tilvenningstid?

Jeg måtte prøve i et par-tre dager før det hjalp første gangen. Da kunne jeg også trappe ned til 1-2 tabletter per dag. Men svetter litt om det blir for varmt eller er mye stress likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

For første gang er min det også (bruker Dridase). Så uvant og utrolig behagelig. Kan til og med bruke samme topp dagen etter (måtte skifte flere ganger om dagen tidligere). Synes medisinen er dyr, men har ikke noe valg for å leve med en viss livskvalitet. Er det Egazil du bruker, MalloryK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp. Tar vanligvis 2 om morgningen, men har tatt 2 til utover dagen når det har vært ekstremvarme. Veldig uvant, i fjor satt jeg på badet kliss naken, på et håndkle, i en halvtime hver dag mens svetten silte. Ikke noe sånt i år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jepp. Tar vanligvis 2 om morgningen, men har tatt 2 til utover dagen når det har vært ekstremvarme. Veldig uvant, i fjor satt jeg på badet kliss naken, på et håndkle, i en halvtime hver dag mens svetten silte. Ikke noe sånt i år

Takk for svar. Jeg spurte, fordi jeg også har de tablettene i hus. Tenkte å prøve meg litt frem i ferien, om Dridase eller Egazil fungerer best. Men sist jeg forsøkte Egazil (kun én dag), merket jeg ingen virkning.

Det er bra vi finner noe som kan hjelpe litt. For noen år siden tror jeg ikke det var kjent at antikolinergika kunne fungere mot hyperhidrose. Jeg har i alle fall slitt med det i mange år og forsøkt mye forskjellig. Fikk også høre at det ikke var noe hjelp å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hvilke utfordringer møter dere ved kombinasjon jobb og svette? Jeg kan f.eks ikke ta en jobb hvor man bruker uniform, kan ikke ha en jobb hvor man må gå mye/bruke kroppen, ei heller kan jeg ha face-to-face kontakt med kunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilke utfordringer møter dere ved kombinasjon jobb og svette? Jeg kan f.eks ikke ta en jobb hvor man bruker uniform, kan ikke ha en jobb hvor man må gå mye/bruke kroppen, ei heller kan jeg ha face-to-face kontakt med kunder

Samme her. Det har vært ødeleggende for utdanning og jobbvalg. Har hatt lyst til å dø pga dette. Er delvis ufør i dag, men det er pga en annen lidelse. Nav har lite erfaring med og forståelse for hyperhidrose.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg har slitt med hyperhidrose i 6 år. Da spesielt i ansikt og lysk/underliv.

Jeg tok botox hos Svetteklinikken. Det fungerte på ansiktet, men ingen effekt på underlivet.

Jeg fikk en ny dose med botox som kompensasjon for at jeg ikke hadde hatt noen effekt.

Runde nr 2 hadde heller ingen effekt. Derfor fikk jeg utskrevet Dridase.

Jeg har gått på Dridase i 14 dager og har merket stor endring.

Nesten ingen svette i panna lenger og huden der kan noen ganger bli veldig tørr.

Dessverre har jeg ikke hatt like god effekt ved lysken. Tidligere har det har vært såpass ille at jeg har måttet bytte bind 4 ganger om dagen. Nå må jeg kun bruke 1.

Så noe bedring er det, men vet ikke om jeg tør å øke dosen da jeg er veldig plaga med bivirkninger nå.

Bivirkningene jeg har merka til nå er:

• Munntørrhet
  • Smaksløkene har endret seg. Maten smaker ganske annerledes nå, ofte veldig salt selv når jeg spiser en salat.
  • Tørre øyne
  • Redusert matlyst.

Er det noen her som har hatt lignende bivirkninger? Da tenker jeg spesielt på nedsatt matlyst og smaksløker som har endret seg.

Anonymous poster hash: f0811...25c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har slitt med hyperhidrose i over 12 år. Jeg svetter over hele kroppen, spesielt i hårbunn, ansikt, hender, føtter, lyske og under armene. Jeg trenger ikke tenke en anstrengende tanke for å svette engang, og dette har vært svært vanskelig å leve med sosialt sett. Jeg har unngått mang en sosial setting kun pga svettingen.

Men nå har jeg hatt knusktørre hender i 3 dager. For en uke siden begynte jeg på Dridase 5mg tabletter. Jeg tar en om morgenen, en midt på dagen og en om kvelden. Resultatet er fantastisk.

Etter 12 år med gjennomsvette dongeribukser, svettemerker og vått hår, svette hender og perledråper i pannen så er jeg tørr!

Anefaler ALLE som sliter med dette problemet å prøve Dridase. Jeg trodde jeg måtte svette resten av livet. Men nå ser det ut til å være slutt!!! :D

Edit: Eneste bivirkning jeg har lagt merke til er munntørrhet; dette er ingenting i forhold til overdreven svette, og løses med vann :)

Endret av elisaday
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper de begynner å selge dette preparatet i Norge, med markedsføringstillatelse. Kanskje det blir billigere da. Har også fått en mye bedre livskvalitet, og klesvasken er redusert betydelig. Det er så deilig å føle seg ren. Endelig slipper jeg å gå med våte klær en iskald høstmorgen. Endelig slipper jeg å pakke tre ganger så mange klær som andre om jeg skal ut å reise. Endelig slipper jeg å ha med ekstra truse, bh og topp i veska bare fordi jeg skal ut og spise og gå på kino med venner. Sånne selvfølgeligheter, som ikke andre tenker over, men som betyr mye, mye...

Anonymous poster hash: 2e010...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal bytte fastlege. Er det noen som har blitt nektet Egazil av fastlege? Og hvordan fikk dere diagnostisert hyperhidrose? Jeg bare gikk inn på kontoret til legen min og sa: "Jeg har hyperhidrose, gi meg Egazil", men jeg er redd for å bytte lege slik at jeg ikke får mer medisiner. Kan de nekte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bytte fastlege. Er det noen som har blitt nektet Egazil av fastlege? Og hvordan fikk dere diagnostisert hyperhidrose? Jeg bare gikk inn på kontoret til legen min og sa: "Jeg har hyperhidrose, gi meg Egazil", men jeg er redd for å bytte lege slik at jeg ikke får mer medisiner. Kan de nekte?

Om du tar nedikamentet nå med god effekt og uten farlige bivirkninger, ser jeg ikke noen god grunn til at du ikke skal få det av den nye legen. Det er jo ikke noe avhengighetsskapende. Du får be om en resept av den gamle fastlegen før du bytter, så du har litt i reserve, om det skulle bli noen problemer. :)

Anonymous poster hash: 2e010...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dridase

Etter å ha slitt med hyperhidrose i over 12 år forsvant svettingen min på store deler av kroppen etter 3-4 dager på Dridase. Hendene mine er knusktørre, klær føles annerledes på kroppen og håret mitt kruser seg ikke lenger.

Jeg tar 10 mg om morgenen og 5 mg om kvelden. Foreløpig har jeg ikke blitt kvitt all den ubehagelige svettingen, svetter ennå endel i føttene og litt under armene. Jeg kommer til å trappe sakte oppover på dridase til jeg forhåpentligvis oppnår ønsket effekt, men hvis svettingen ikke forsvinner helt, så er det også helt greit. Noe effekt er bedre enn ingen effekt!

Mitt råd til alle som prøver disse forskjellige medisinene er å gi det tid, og trappe opp hvis du ikke merker noe effekt på 1-2 tabeletter. Den høyeste dosen som er forsvarlig å ta av Dridase, er 60 mg daglig. Tabelettene kommer i 5 mg og hvor mange mg som er rett for hver enkelt er individuelt. Hvor mye du svetter, hvor ofte du svetter, og hvor mye du veier kan spille inn på doseringen.

Min erfaring er at norske fastleger ikke har mye kunnskap om disse medisinene. Jeg har derfor lest meg opp selv på nettet. Dette anbefaler jeg alle å gjøre, uansett hvilken type medisin det er snakk om.

Har merket meg 2 bivirkninger som jeg selv mener er en lav pris å betale for å slippe svetting. Munntørrhet og nedsatt matlyst. VERDT DET!!

Lykke til alle sammen!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Annonse

Hei!

Jeg er en jente på 37 år som har hatt hyperhidrose siden ungdomsårene. Jeg fikk prøve Ditropan for et år siden og mitt liv har endret seg drastisk. Ikke lenger svetter jeg fra hodebunn og er ikke lenger ildrød i ansiktet. Jeg tar en pille hver morgen og en igjen på ettermiddagen hvis jeg kjenner behov for dette. Det tok ca 2 dager til jeg kjente at pillene virket. Jeg har lest noen av innleggene her men ikke alle.

Vet derfor ikke om noen har tipset om kjøp av ditropan i utlandet. De har eksakt samme piller på apotek i Spania, Hellas og Tyrkia til en brøkdel av prisen.

Ca 4 euro for 60 stk! Føler at dette er noe som bør nevnes.

Hilsen Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hei

Jeg har slitt i mange år med hyperhidrose/overdreven svetting.

Jeg har forsøkt botox 2 ganger. Det fungerte godt i ansiktet, men jeg fikk ingen resultater der jeg virkelig sliter mest, nemlig i lysken.

Etter 2 runder med botox hos svetteklinikken uten noe særlig resultat ble jeg satt på tabletter som heter Dridase. Disse fungerer greit, men har mange bivirkninger som jeg ikke er spesielt happy for.

Blant annet ekstremt plaga av munntørrhet.

Er det noen der ute som har forsøkt noe form for naturmedisin?

Eller annen alternativ behandling som hjelper?

På forhånd takk :)

Anonymous poster hash: f0811...25c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Ja, nå blir det varmere ute. Jeg gruer meg som alltid, men Egazil fungerer fortsatt. Jeg svetter en del i skrittet/rumpen ennå, men jeg øker dosen etter hvert som det blir varmene. Møter lite eller ingen forståelse for denne sykdommen, for det er jo bare deilig med varme sier alle. Får lyst til å slå de ned de som sier slikt. Og på jobben er temperaturen herlig (for meg) men de andre setter på flere oljeovner og varmevifter enda de vet hvor mye jeg sliter. Kunne ikke de bare ha tatt på seg en genser istedet for å være drittsekker??

Det er fortsatt en del utfordrinnger å leve med dette. Plastmøbler f.eks, her kjenner dere nok alle dere igjen. Hvis jeg skal på intervju så har jeg det alltid i bakhodet, og går med en jakke som jeg diskret legger oppå stolen.

Kårky, hvordan går det med deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ;-)
De av dere som gikk til privat hudlege i Oslo for å få dridase på resept. Hvilke brukte dere?
Ønsker å gjøre dette, men vil gå til en som tar meg alvorlig, så flott om noen kom med tilbakemeldinger her.
Og gjerne en statusoppdatering fra dere som bruker dridase/ditropan også, hvis noen har noe nytt å meddele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...