Gå til innhold

Ditropan mot overdreven svette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det også vanskelig med temperaturreguleringen. Det skal veldig lite til før min kropp overreagerer. Derfor har det vært utfordrende å leve et normalt sosialt liv. Håper jeg etterhvert slipper å ta så mange forbehold og planlegge. Tenk hvis jeg kan gå en tur i byen, sette meg på en café uten å dryppe i svette den første halvtimen. Det du skriver om reiser til varmere strøk, har også vært et stort problem for meg. På grunn av hyperhidrosen, har jeg gruet meg til ting som jeg egentlig skulle ha gledet meg til.

Hva har dine bivirkninger vært etter at du ble operert? Du trenger selvsagt ikke svare.

Etter tre dager med Ditropan, har jeg kun noe tørrhet i munn og svelg. Den første uken skal jeg bare ta én tablett om morgene, for så å øke ved behov.

Får håpe Ditropan har effekt på deg, da!

Bivirkninger etter operasjon har vært at svetten har flyttet seg til mage, rygg og lysk i stedet. Men jeg svetter ikke på hender eller hode. Jeg er følsom for temperatursvingninger i omgivelsene, og kan lett bli enten for kald eller for varm. Men jeg var så plaget på hendene og under armene at jeg heller vil ha det spredt litt utover. Det dryppet nesten av hendene, så var virkelig handikappet. Men vil ikke anse meg som frisk fra hyperhidrose i dag. Det er en kronisk sykdom for min del.

Skal prøve Dridase. Det kan visst ha effekt for dem som får svetting som bivirkning etter operasjon. Men har ikke store forhåpninger, da dette visstnok kan gi forstoppelse, og jeg allerede har problemer med magen. Birvirkninger uansett behandling, virker det som.

Anonymous poster hash: a8721...d05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Temperaturforrandringer ja. Uff, husker tilbake når svetting sto på som verst. Bare jeg skulle en liten tur på butikken, ute var det gjerne minusgrader, så rett inn i en butikk som var på rundt 20 grader, herregud for et mareritt! Flere ganger måtte jeg kjøle meg ned ute ved å ta av meg jakken, dampen sto rett opp, skulle tro jeg var i full fyr.

Skrevet

Får håpe Ditropan har effekt på deg, da!

Bivirkninger etter operasjon har vært at svetten har flyttet seg til mage, rygg og lysk i stedet. Men jeg svetter ikke på hender eller hode. Jeg er følsom for temperatursvingninger i omgivelsene, og kan lett bli enten for kald eller for varm. Men jeg var så plaget på hendene og under armene at jeg heller vil ha det spredt litt utover. Det dryppet nesten av hendene, så var virkelig handikappet. Men vil ikke anse meg som frisk fra hyperhidrose i dag. Det er en kronisk sykdom for min del.

Skal prøve Dridase. Det kan visst ha effekt for dem som får svetting som bivirkning etter operasjon. Men har ikke store forhåpninger, da dette visstnok kan gi forstoppelse, og jeg allerede har problemer med magen. Birvirkninger uansett behandling, virker det som.Anonymous poster hash: a8721...d05

Sant, det; hyperhidrose er noe vi må leve med resten av livet. Derfor gjelder det å finne rett behandling. Noen dager er en varmere enn andre dager.

Ja, prøv med Dridase. Forhåpentligvis vil dette hjelpe deg med bivirkningene av operasjonen.

Jeg er er på 3. dagen med Ditropan og merker forskjell. Isted var jeg på kjøpesenter uten å se ut som jeg hadde løpt dit. Jeg ble bare helt vanlig varm og slapp stresset med å føle at folk ser på en pga svette i ansiktet. Dette er jo helt normale ting for andre, men jeg ble jo veldig glad av å oppleve noe slikt.

Skrevet

Temperaturforrandringer ja. Uff, husker tilbake når svetting sto på som verst. Bare jeg skulle en liten tur på butikken, ute var det gjerne minusgrader, så rett inn i en butikk som var på rundt 20 grader, herregud for et mareritt! Flere ganger måtte jeg kjøle meg ned ute ved å ta av meg jakken, dampen sto rett opp, skulle tro jeg var i full fyr.

Det er grusomt. Jeg vet akkurat hvordan det er. Tenk at noe så enkelt som å skulle gå på butikke kan bli så utfordrende. Hyperhidrose er svært hemmende.

Har du fått behandling?

Skrevet

Jeg går på egazil, og det er et helt nytt liv for meg. Skal til hudlege i januar og forhåpentligvis få resept på ditropan. Men det var jo kjempedyrt! Jeg betaler rundt 100 kr for en pakke med egazil, for 100 tabletter

Skrevet

Jeg går på egazil, og det er et helt nytt liv for meg. Skal til hudlege i januar og forhåpentligvis få resept på ditropan. Men det var jo kjempedyrt! Jeg betaler rundt 100 kr for en pakke med egazil, for 100 tabletter

Du er tålmodig som venter til januar. Jeg bestilte time hos privat hudlege samme dagen som jeg fikk høre at det finnes behandling for dette. Det tok bare to uker fra jeg bestilte timen til jeg tok min første tablett.

Ditropan 5mg, 84 tabletter, koster kr 500. Det kam være Dridase er noe rimeligere? Kanskje kan man også få den på blå resept? Jeg vet ikke. Dridase er et godkjent legemiddel her i Norge. Ditropan får man kun ved registreringsfritak. Hvis du får resept på Ditropan og ikke Dridase, så husk bare å ringe til apoteket og bestille disse. Dridase er noe de fleste apotek har liggende hele tiden.

Skrevet

Jeg har mye smerter og legene mener min svetting kommer pga det samt nervesystemet som er på bærtur.

Til nå har jeg mast 100 ganger på fastlegen ,tatt opp denne svettingen som legen selv har sett.Det renner over alt,klissvåt etter noen få minutter. Undertøy og bukser må jeg skifte flere ganger og svetten tærer på både truser og bukser.

Håret har blitt helt kortklippet,det nytter ikke med stylingprodukter,de svetter jeg ut fort og håret faller sammen.

Jeg merker det sliter på psyken å konstant se ut som jeg har dusjet. Samt det er ikke morro de få gangene jeg er ute av døra og på shoppingtur. Kan ikke bli med å ta en kafè,for da er jeg så våt i baken at det ser ut som jeg har tisset på meg. Sminke har jeg kutta ut. Maskara osv ender alikevel opp ned i bh'en.

Min lege vil ikke gi meg medisiner mot dette,samme for smertelegen. Mulig jeg får bare kreve en henvisning til hudlege (har hudproblemer fra før) og så ta opp svettingen der.

Jeg må si jeg beundrer de av dere som jobber og svetter så enormt .DET er skittøft!

Beklager "treg sitering" her, men ante ikke at denne tråden eksisterte før nå. Jeg har samme problemet grunnet smerter, og lurer dermed på en ting; opplever du bedring ved tilstrekkelig behandling for smertene? Siden det er sekundert for smerteproblematikk, er jeg usikker på om jeg ville fått prøve ditropan, men verdt et forsøk når det er såpass ille.

Skrevet

Kan man få Dridase på blå resept?

For jeg hentet ut Dridase på apoteket i dag, men det kostet nesten 500 kr for 100 piller. Veldig dyrt,.,

Skrevet

Kan man få Dridase på blå resept?

For jeg hentet ut Dridase på apoteket i dag, men det kostet nesten 500 kr for 100 piller. Veldig dyrt,.,Anonymous poster hash: a8721...d05

Det lurer jeg også på. Selv går jeg på Ditropan og er så langt fornøyd.

Dridase og Ditropan koster omtrent det samme; Ditropan 5mg 84 stk. kr. 500.

Er du fornøyd med Dridase?

Skrevet

Det lurer jeg også på. Selv går jeg på Ditropan og er så langt fornøyd.

Dridase og Ditropan koster omtrent det samme; Ditropan 5mg 84 stk. kr. 500.

Er du fornøyd med Dridase?

Jeg tok 1 tablett (5 mg) i dag, men jeg merket ikke noe forskjell, dessverre. Legen har foreskrevet 1 tablett tre ganger daglig, men jeg har lite lyst til å ta det på fast basis.

Tar du/dere det fast eller ved behov? Og tar dere kun 1 tablett?

Skrevet

Jeg tok 1 tablett (5 mg) i dag, men jeg merket ikke noe forskjell, dessverre. Legen har foreskrevet 1 tablett tre ganger daglig, men jeg har lite lyst til å ta det på fast basis.

Tar du/dere det fast eller ved behov? Og tar dere kun 1 tablett?Anonymous poster hash: a8721...d05

Det var dumt du ikke merket noe forskjell. Jeg merket en viss forskjell etter første tablett og har nå tatt en tablett daglig i en uke. Jeg merker den har bedre virkning nå enn den første dagen.

Jeg er såpass sterkt plaget av hyperhidrose at jeg trenger Ditropan hver dag, men jeg kjenner etter hvor mye jeg trenger. Til nå har én vært mer enn nok. På dager jeg er syk, velger jeg ikke å ta tabletten.

Skrevet

Det var dumt du ikke merket noe forskjell. Jeg merket en viss forskjell etter første tablett og har nå tatt en tablett daglig i en uke. Jeg merker den har bedre virkning nå enn den første dagen.

Jeg er såpass sterkt plaget av hyperhidrose at jeg trenger Ditropan hver dag, men jeg kjenner etter hvor mye jeg trenger. Til nå har én vært mer enn nok. På dager jeg er syk, velger jeg ikke å ta tabletten.

Så bra det virker på deg! Har du generell (over hele kroppen) eller lokalisert hyperhidrose? Jeg har begge deler (også pga bivirkninger etter operasjon, som er nettopp - hyperhidrose). Har ikke merket noen effekt, men prøver vel litt til.

Skrevet

Jeg har generell hyperhidrose, men aller mest plagsomt har vært ansikt, hodebunn og hals/nakke. Den overdrevne svettingen har plaget og hindret meg i mange år. Derfor opplevde jeg det nesten som et mirakel da jeg fant ut at det finnes behandling. Selv om det ser ut til å virke på meg, våger jeg neste ikke tro på det. Det tar nok litt tid å venne seg til dét også.

Lenge siden du ble operert? Jeg har lest at en av bivirkningene ved operasjon, er at en kan oppleve kompensatorisk svette andre steder på kroppen.

Håper virkelig at Dridase kan hjelpe deg! Jeg bruker, som jeg skrev, Ditropan. Tenkte kanskje du kunne prøvd denne, men det skal vel i utgangspunktet være det samme medikamentet.

Skrevet

Så bra det virker på deg! Har du generell (over hele kroppen) eller lokalisert hyperhidrose? Jeg har begge deler (også pga bivirkninger etter operasjon, som er nettopp - hyperhidrose). Har ikke merket noen effekt, men prøver vel litt til.

Jeg har generell hyperhidrose, men aller mest plagsomt har vært ansikt, hodebunn og hals/nakke. Den overdrevne svettingen har plaget og hindret meg i mange år. Derfor opplevde jeg det nesten som et mirakel da jeg fant ut at det finnes behandling. Selv om det ser ut til å virke på meg, våger jeg neste ikke tro på det. Det tar nok litt tid å venne seg til dét også.

Lenge siden du ble operert? Jeg har lest at en av bivirkningene ved operasjon, er at en kan oppleve kompensatorisk svette andre steder på kroppen.

Håper virkelig at Dridase kan hjelpe deg! Jeg bruker, som jeg skrev, Ditropan. Tenkte kanskje du kunne prøvd denne, men det skal vel i utgangspunktet være det samme medikamentet.

Skrevet

Det er noen år siden jeg ble operert. Jeg opplevde situasjonen før operasjonen som så uholdbarm(klissvåte hender og armhuler) at bivirkningene er å foretrekke, selv om også disse gjør meg handikappet. Noen får kompensatorisk svette, andre merker ikke noetil dette.

Om du ikke ønsker å ta Dridase resten av livet, kan jo en operasjon være et alternativ, all svette på ansikt, hode og nakke forsvant (samt hender og litt i armhuler). Så lenge man er forberedt på at det kan komme bivirkninger, har det vært det mest effektive for min del hittil.

Det jeg har merket er at jeg magen stoppet opp av Dridase, så spørs om jeg kan ta det. Men da har jeg forsøkt alt. Siste alternativ er å godta at det er et handikap og leve best mulig med det, selv om det går ut over arbeidsevnen.

Skrevet

Men er dridase og ditropan nøyaktig det samme? Dridase funker dårlig på meg, vil prøve ditropan om det ikke er nøyaktig det samme.

Anonymous poster hash: 3c987...9ce

Skrevet

Men er dridase og ditropan nøyaktig det samme? Dridase funker dårlig på meg, vil prøve ditropan om det ikke er nøyaktig det samme.Anonymous poster hash: 3c987...9ce

Jeg tror det er det samme, for på apoteket sjekket de hvilket av dem som var rimeligst, sånn at jeg ikke skulle betale for mye (tror de var omtrent like dyre). Men er ikke 100 % sikker.

Skrevet

Det er noen år siden jeg ble operert. Jeg opplevde situasjonen før operasjonen som så uholdbarm(klissvåte hender og armhuler) at bivirkningene er å foretrekke, selv om også disse gjør meg handikappet. Noen får kompensatorisk svette, andre merker ikke noetil dette.

Om du ikke ønsker å ta Dridase resten av livet, kan jo en operasjon være et alternativ, all svette på ansikt, hode og nakke forsvant (samt hender og litt i armhuler). Så lenge man er forberedt på at det kan komme bivirkninger, har det vært det mest effektive for min del hittil.

Det jeg har merket er at jeg magen stoppet opp av Dridase, så spørs om jeg kan ta det. Men da har jeg forsøkt alt. Siste alternativ er å godta at det er et handikap og leve best mulig med det, selv om det går ut over arbeidsevnen.Anonymous poster hash: a8721...d05

Klart det var en uholdbar situasjon for deg. Hyperhidrose er grusomt. De som ikke har kunnskap eller kjenner noen som lider av det eller plages av dette selv, forstår ikke hvor uholdbart det er. Hverdagslige gjøremål blir en stor utfordring. Sosialt også. Noen ganger har det vært enklere å takke nei til invitasjoner, som jeg egentlig gledet meg til.

Det er ikke noe særlig hvis Dridase tuller med fordøyelsen. Jeg har ikke merket noen signifikante bivirkninger med Ditropan foreløpig, men jeg bare brukt den i åtte dager. Litt tørr i munn og svelg, men hva gjør vel det. Hvis det går utover magen på en uheldig måte, blir det noe annet.

Ja, jeg skal ta disse tablettene en stund fremover og se hva som skjer. Greit å vite at det finnes alternativer hvis medisinene ikke fungerer optimalt. -Og jeg er enig med deg i det du skriver; at det er et handikap og at vi må forsøke å finne en god måte å leve med dette på. Med behandling selvsagt. Men fy søren, det har vært tøft, og er det jo fortsatt, men på en annen måte.

Skrevet

Jeg tror det er det samme, for på apoteket sjekket de hvilket av dem som var rimeligst, sånn at jeg ikke skulle betale for mye (tror de var omtrent like dyre). Men er ikke 100 % sikker.Anonymous poster hash: a8721...d05

Ja, jeg tror også det skal være nøyaktig det samme preparatet, bare forskjellige leverandører. Og de er omtrent like dyre begge to. Dridase er mulig noen få kroner rimeligere.

Det er litt rart, men virker som fler er mer fornøyd med Ditropan. Men, det trenger ikke stemme alt i alt. Har jo ikke snakket med mange om dette. Men det er litt fint, da. Å snakke om det, mener jeg.

Skrevet

Jeg hadde ekstrem svette, der det var hud kom det svette fra. Fra topp til hud. Jeg har fått et helt nytt liv, og ja, dette hadde jeg aldri trodd før. 2 tabletter om morgenen, kanskje 1 til senere utpå dagen hvis jeg skal noe etter jobb f.eks

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...