Gå til innhold

Ditropan mot overdreven svette


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er generelt skeptisk til piller, og var skeptisk i forhold til ditropan. Trodde ikke det ville funke, og var redd for ekle bivirkninger. Men nå har jeg gått på det i 3 mnd, og fremdeles er eneste bivirkning tørr munn. Det har imidlertid gått bort etter hvert, og nå er det så å si ingenting av det problemet. Har ikke opplevd noe med synet, og har heller ikke hørt at det er en vanlig bivirkning. Men folk reagerer selvfølgelig ulikt på all type medisiner. Men jeg kan helt ærlig si at ditropan for meg har vært en livsendring uten bivirkninger, kanskje jeg bare har vært heldig, men det er absolutt verdt å prøve for alle som sliter!

Hvor stor dose tar du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Gjest Stine

Jeg er ei jente på snart 22 år, og har slitt med hyperhidrose siden jeg kom i puberteten for 12 år siden. Jeg har hatt store problemer med dette, uavhengig av årstid. Ansikt, hals/nakke, rygg, bryster, mage, armhuler, innsiden av albuene, rumpe, innsiden av knærne, føtter og håndflater. Jeg kom til slutt til en konklusjon om at dette ikke var normalt, og oppsøkte derfor fastlegen. Han kunne ikke gjøre noe annet enn å henvise meg til hudlege.

I september fikk jeg brev om at jeg hadde fått time i mai. Ventetiden ble utrolig lang, og jeg ble utrolig lettet da jeg møtte opp på timen og med èn gang fikk tilbud om medisin. Eller, jeg fikk beskjed om at de skulle ta masse blodprøver, og hvis de ikke viste noe unormalt så skulle jeg få begynne på medisinen hvis jeg ville. Det var selvfølgelig litt å tenke over, siden denne medisinen har bivirkninger som ikke er særlig bra. Jeg tok imot resepten med åpne armer, med beskjed om at hvis jeg opplevde svimmelhet, synsforstyrrelser, hjertebank, munntørrhet, eller vannlatningsproblemer så måtte jeg slutte med økningen av medisinen.

Jeg dro til apoteket og leverte resepten samme dag (torsdag), og fikk beskjed om at jeg kunne hente medisinen tirsdagen etter, noe jeg gjorde. Begynte med en halv tablett kveldstid i ei uke, ingen bivirkninger, men mente selv at jeg merket forskjell etter bare et par dager iht. svettingen. Økte så til en halv tablett morgen og en halv tablett kveld, og eneste bivirkning jeg har fått er litt munntørrhet, men det er ikke så mye at jeg føler ubehag ved det. Når jeg har hatt denne dosen i fem uker så skal jeg gå opp til èn tablett morgen og èn tablett kveld.

Denne medisinen har totalt endret livet mitt. Svettingen er kun en brøkdel av hva det var før, og det føles utrolig godt å kunne gå i kroppsnære klær uten å bekymre seg for om de vil være gjennomvåte etter noen minutter. Jeg reagerer fremdeles like mye på varme (når andre synes det er kaldt så synes jeg at det er varmt, og når andre synes det er varmt så har jeg tatt fyr), men jeg blir varm uten å bli svett. Til og med armhulene er tørre! Jeg kan endelig bruke sminke om sommeren uten at den renner bort i løpet av kort tid. Den sitter faktisk hele dagen! Livet er herlig! :D

Btw så heter medisinen jeg bruker Dridase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ei jente på snart 22 år, og har slitt med hyperhidrose siden jeg kom i puberteten for 12 år siden. Jeg har hatt store problemer med dette, uavhengig av årstid. Ansikt, hals/nakke, rygg, bryster, mage, armhuler, innsiden av albuene, rumpe, innsiden av knærne, føtter og håndflater. Jeg kom til slutt til en konklusjon om at dette ikke var normalt, og oppsøkte derfor fastlegen. Han kunne ikke gjøre noe annet enn å henvise meg til hudlege.

I september fikk jeg brev om at jeg hadde fått time i mai. Ventetiden ble utrolig lang, og jeg ble utrolig lettet da jeg møtte opp på timen og med èn gang fikk tilbud om medisin. Eller, jeg fikk beskjed om at de skulle ta masse blodprøver, og hvis de ikke viste noe unormalt så skulle jeg få begynne på medisinen hvis jeg ville. Det var selvfølgelig litt å tenke over, siden denne medisinen har bivirkninger som ikke er særlig bra. Jeg tok imot resepten med åpne armer, med beskjed om at hvis jeg opplevde svimmelhet, synsforstyrrelser, hjertebank, munntørrhet, eller vannlatningsproblemer så måtte jeg slutte med økningen av medisinen.

Jeg dro til apoteket og leverte resepten samme dag (torsdag), og fikk beskjed om at jeg kunne hente medisinen tirsdagen etter, noe jeg gjorde. Begynte med en halv tablett kveldstid i ei uke, ingen bivirkninger, men mente selv at jeg merket forskjell etter bare et par dager iht. svettingen. Økte så til en halv tablett morgen og en halv tablett kveld, og eneste bivirkning jeg har fått er litt munntørrhet, men det er ikke så mye at jeg føler ubehag ved det. Når jeg har hatt denne dosen i fem uker så skal jeg gå opp til èn tablett morgen og èn tablett kveld.

Denne medisinen har totalt endret livet mitt. Svettingen er kun en brøkdel av hva det var før, og det føles utrolig godt å kunne gå i kroppsnære klær uten å bekymre seg for om de vil være gjennomvåte etter noen minutter. Jeg reagerer fremdeles like mye på varme (når andre synes det er kaldt så synes jeg at det er varmt, og når andre synes det er varmt så har jeg tatt fyr), men jeg blir varm uten å bli svett. Til og med armhulene er tørre! Jeg kan endelig bruke sminke om sommeren uten at den renner bort i løpet av kort tid. Den sitter faktisk hele dagen! Livet er herlig! :D

Btw så heter medisinen jeg bruker Dridase.

Så flott å høre!! Jeg venter på time selv, ble henvist i fjor og fikk brev om at jeg skulle bli innkalt innen november 2012. Jeg ønsket å dra til rikshospitalet, da jeg var innom en hudlege her som ikke ville gi meg dridrase, gav meg noen tabletter mot angst (!!) som hadde svette som bivirkning. Herlighet :) Funket jo ikke i det hele tatt. Så like greit å vente og bli innkalt til ekspertene tenkte jeg. Gleder meg såå og håper de virker på meg og. Det er helt grusomt å svette så mye. Plages like mye som deg, og det har jeg gjort i 15-16 år nå.

Anonymous poster hash: 3c987...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Didrase skal jammen jeg spørre om også.

Jeg har tatt thorakal sympatektomi på A-hus mot håndsvatte (fungerer også på ansikt. I 30% av tilfellene også på armhuler). Men sliter ennå med svette på mage/rygg/lysk, for svetten flyttet seg dit etter operasjonen (men angrer ikke, for det dryppet av hemdene).

Så husk at operasjon er en mulighet også, om Didrase ikke hjelper...

Anonymous poster hash: a8721...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dere som fikk resept på Dridase, gikk det greit å få det av fastlegen? Jeg bor i Bergen, har ikke råd til å reise over til Oslo. Måtte dere henvises til spesialister? Og hvordan fikk dere diagnosen hyperhidrose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som fikk resept på Dridase, gikk det greit å få det av fastlegen? Jeg bor i Bergen, har ikke råd til å reise over til Oslo. Måtte dere henvises til spesialister? Og hvordan fikk dere diagnosen hyperhidrose?

Jeg har ennå ikke prøvd Didrase. Men fikk diagnosen hyperhidrose av en spesialist i thorakskirurgi (tok ETS, thorakal sympatectomi). Jeg vil prøve didrase fordi jeg fremdeles sliter med svette andre steder enn det jeg ble operert for (operasjon tar kun vekk svette fra armhuler, hender og hode. Rygg, mage og lysk blir enda mer svett hos noen).

Det er mange som tror hyperhidrose er en hudsykdom, men egentlig er det en feil (overaktivering) av det sympatiske nervesyetemet. Årsak er delvis genetisk (så eventuelle barn kan dessverre arve dette) og delvis en ukjent utløsende faktor.

Anonymous poster hash: a8721...d05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ny dag, ny kollaps. Kjennes ut som om kroppen jobber på spreng for å presse mest mulig svette ut, det dunker overalt. Blir dere også sliten?

Jeg prøver å manne meg opp til å bestille legetime for å få resept på Dridase, men jeg er så redd for å ikke blitt tatt på alvor. Hører jo om de som ber om hjelp som bare får tilbud om psykolog (hva skal det være godt for liksom?).

Operasjon er utelukket siden jeg svetter overalt hvor jeg har hud. Og Botox er også utelukket, kan ikke numme ned hele kroppen.

Jeg begynte på Droserasan (urter) igår, men det har ikke hatt noen virkning foreløbig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en del fastleger har kunnskap om hyperhidrose nå, så du får bare manne deg opp. Forklar at det er alvorlig for deg og at du har lyst til å prøve det medikamentet, om legen ikke tar deg på alvor, ville jeg byttet fastlege.

Anonymous poster hash: a8721...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, jeg blir også veldig sliten av å svette konstant, dusje, skifte klær, ny svettetokt, dusje, dra et sted, måtte gå på en offentlig do og vaske seg, bytte topp, osv osv.

Skal prøve Didrase. Venter på time.

Anonymous poster hash: a8721...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, jeg blir også veldig sliten av å svette konstant, dusje, skifte klær, ny svettetokt, dusje, dra et sted, måtte gå på en offentlig do og vaske seg, bytte topp, osv osv.

Skal prøve Didrase. Venter på time.Anonymous poster hash: a8721...d05

Husk det er kun hudlege som kan gi ut dridrase. Ikke fastlege.

Anonymous poster hash: 3c987...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man må bli sendt hit og dit? Hva koster alt dette?

Det koster kun egenandelen hos fastlege og egenandelen hos hudlege, dvs ca 400-500 kr. Hva selve medisinen koster vet jeg ikke, men siden det er en gammel medisin kan jeg ikke tenke meg at det er så mye.

Er det noen som vet hva man må betale for Didrase, sånn ca?

Anonymous poster hash: a8721...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk det er kun hudlege som kan gi ut dridrase. Ikke fastlege.Anonymous poster hash: 3c987...9ce

Ja, fått henvisning :)

Anonymous poster hash: a8721...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen av dere som får gjort dette i Bergen? Og hva hvis ikke medisinen hjelper, hva gjør man da? Håper det finnes andre alternativer

Endret av MalloryK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som får gjort dette i Bergen? Og hva hvis ikke medisinen hjelper, hva gjør man da? Håper det finnes andre alternativer

Husk man får dekt en viss sum av pasientreiser/overnatting om du ikke får tablettene i bergen. Jeg får de ikke av hudlegen i trondheim så reiser derfor til oslo, for å slippe å kaste bort mer tid på henvisninger, som gjerne er flere mnd. Du kan spørre legen om egazil, det går jeg på nå. De virker sånn 40-50% på meg. Koster 100kr for en pakke. Husker ikke hvor mange tabletter. Jeg må ta ganske mange forr å få effekt før jobb. Før kunne jeg ta 4 før jobb, og 4 i lunsjen for å holde til jeg kom hjem. Nå tar jeg 6-8 tabletter før jobb, og evt 2 til lunsj om jeg tok 6 før jobb.

Anonymous poster hash: 3c987...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som får gjort dette i Bergen? Og hva hvis ikke medisinen hjelper, hva gjør man da? Håper det finnes andre alternativer

Jeg ville tro at en hudspesialist eller annen egespesialist vil kunne skrive dette ut, også i Bergen. Om man får henvisning til en avdeling, kan man jo ringe/maile og spørre om de gjør dette.

Anonymous poster hash: a8721...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville tro at en hudspesialist eller annen LEGEspesialist vil kunne skrive dette ut, også i Bergen. Om man får henvisning til en avdeling, kan man jo ringe/maile og spørre om de gjør dette.Anonymous poster hash: a8721...d05

Anonymous poster hash: a8721...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ringt legen min i 2 dager, ikke noe svar, og ingen telefonsvarer. Hun har en tendens til å ha ferie/fri uten å si ifra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyperhigrose er ikke en sykdom,men en symptom på en annen sykdom i kroppen.Det kan være noe med hjerte,med nyrene,tuberkuløse(hvis man svetter voldsomt om natten),diabetes.Klær av syntetiske materialer,farger i klær kan forsterke svette.Det er 3 millioner svettekjertler i kroppen.Man kan prøve å sitte i badstue 1 gang per uke,og la svettekjertlene jøbbe på fult,rense kroppen,slutte med de chemiske kroppspleie produkter(shampoer,flytende dursjsåpe ,flytende håndsåpe o.s v.) Såper fra Alvaland serien eller fra charlottes urtekosmetikk er mildere for kroppen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyperhigrose er ikke en sykdom,men en symptom på en annen sykdom i kroppen.Det kan være noe med hjerte,med nyrene,tuberkuløse(hvis man svetter voldsomt om natten),diabetes.Klær av syntetiske materialer,farger i klær kan forsterke svette.Det er 3 millioner svettekjertler i kroppen.Man kan prøve å sitte i badstue 1 gang per uke,og la svettekjertlene jøbbe på fult,rense kroppen,slutte med de chemiske kroppspleie produkter(shampoer,flytende dursjsåpe ,flytende håndsåpe o.s v.) Såper fra Alvaland serien eller fra charlottes urtekosmetikk er mildere for kroppen .

Tull og tøys. Det er en sykdom klassifisert i både ICD-10 og DSM-IV. Det kommer av et overaktivt sympatisk nervesystem. Årsaken er mest av alt genetisk.

Anonymous poster hash: a8721...d05

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...