MalloryK Skrevet 16. november 2013 #101 Del Skrevet 16. november 2013 Men fungerer ikke Egazil på deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #102 Del Skrevet 16. november 2013 Men fungerer ikke Egazil på deg? Om det er meg du spør, så er svaret njooo. Det fungerer om jeg tar 8 tabletter, men om jeg tar det mange dager på rad blir jeg litt immun. Vanligvis klarer jeg meg med 8 tabletter før jobb om jeg jobber åtte tiner. Men denne uken har jeg måtta brukt egazil hver dag, så i går ogi dag på jobb har det vart bare seks timer, før jeg begynte å svette. Skal begynne med dridase i morgen siden jeg har fri da, for å se hvor mange tabletter jeg trenger! :-)Anonymous poster hash: 3c987...9ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sequinita_ Skrevet 25. november 2013 #103 Del Skrevet 25. november 2013 Hei. Jeg er helt ny her inne. Kom over denne tråden via google. Så mange erfaringer med hyperhidrose her inne. Jeg visste ikke at vi er så mange som sliter med dette! Og jeg visste ikke om disse medisinene som blir nevnt her heller. Nå har jeg også bestilt legetime. Tenk om jeg faktisk kan få en behandling som hjelper da! Jeg var sikker på at operasjon var eneste utvei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #104 Del Skrevet 25. november 2013 Har nå gått på dridase noen dager.. Første tablette jeg tok hjalp ikke noe. Så de to påfølgende dagene måtte jeg bruke egazil på jobb. Nå har jeg hatt fri noen dager og tatt dridase. Er kanskje litt mer hjelp i de etter noen dager med tilvenning. Skal bruke de på jobb i morgenn, så vi får se.. Håper det bare var det at jeg måtte gå noen dager på de for full effekt, ellers blir jeg skuffet :// spurte hudlegen på rikshospitalet on det var noen som hadde opplevd at de ikke virket, og det mente han at han ikke hadde opplevd, så typisk om de ikke skulle virke på meg.. Anonymous poster hash: 3c987...9ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 26. november 2013 #105 Del Skrevet 26. november 2013 Jeg har begynt i ny jobb, og der er det så utrolig varmt! Og jobben er stressende. Jeg er gjennomblaut mellom beina, litt våt under brystene, men helt tørr i ansiktet. Jeg er oppe i 2-3 piller for dagen, jeg burde tatt flere, men da blir tungen som sanpapir og jeg klarer ikke snakke (kundeservicejobb). Og nesen blir så tørr at den tetter seg. Hvordan er bivirkningene på ditropan? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #106 Del Skrevet 26. november 2013 Jeg har begynt i ny jobb, og der er det så utrolig varmt! Og jobben er stressende. Jeg er gjennomblaut mellom beina, litt våt under brystene, men helt tørr i ansiktet. Jeg er oppe i 2-3 piller for dagen, jeg burde tatt flere, men da blir tungen som sanpapir og jeg klarer ikke snakke (kundeservicejobb). Og nesen blir så tørr at den tetter seg. Hvordan er bivirkningene på ditropan? Bivirkningene på ditropan er små i forhold til egazil. Tok som sagt før 8 egazil før jobb, og da ble jeg veldig tørr i munnen, vond hals osv. Blir såvidt tørr i munnen av dridase. Men så hjelper tydeligvis ikke dridase på meg (( tok 2 før jobb i dag, og myyyye dårligere effekt enn egazil. F**n!! Tilbake til hudlegen etter nyttår, får se hva han fåreslår da..Anonymous poster hash: 3c987...9ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 7. desember 2013 #107 Del Skrevet 7. desember 2013 (endret) Jeg får allergiske reaksjoner av Egazil nå. Jeg sliter med ekstreme allergier til vanlig, og nå får jeg elveblest av Egazil. Jeg ser ut som om jeg går på meth, for de river av seg huden og. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, for dette blir som å velge mellom pest eller kolera. Jeg prøver å slutte å klø, og jeg slår heller huden nummen, men jeg kan jo ikke gjøre det på jobb osv. Og jeg klør om natten. *Sukk* Og det er så tørr luft på jobben at jeg får utslett av det og. Nå er jeg helt oppgitt. Jeg kan ikke gå tilbake til å være en svett. arbeidsledig kvinne. Å jobbe med disse plagene er tortur, jeg vet faktisk ikke hva jeg kan gjøre Endret 21. oktober 2015 av MalloryK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #108 Del Skrevet 7. desember 2013 Jeg får allergiske reaksjoner av Egazil nå. Jeg sliter med ekstreme allergier til vanlig, og nå får jeg elveblest av Egazil. Jeg ser ut som om jeg går på meth, for de river av seg huden og. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, for dette blir som å velge mellom pest eller kolera. Jeg prøver å slutte å klø, og jeg slår heller huden nummen, men jeg kan jo ikke gjøre det på jobb osv. Og jeg klør om natten. *Sukk* Og det er så tørr luft på jobben at jeg får utslett av det og. Nå er jeg helt oppgitt. Jeg kan ikke gå tilbake til å være en svett. arbeidsledig kvinne. Jeg tror faktisk at jeg må kaste inn håndkledet og snakke med legen om å bli ufør. Jeg har ungått dette i mange mange år fordi jeg kommer fra en fattig familie, og har prøvd å jobbe ræven av meg. Men dette er ikke noe liv. Å jobbe med disse plagene er tortur, jeg vet faktisk ikke hva jeg kan gjøre Jeg forstår deg godt. Det er en sosialt belastende sykdom. Og utrolig slitsomt psykisk og fysisk. Mange tror det er en bagatell, men det er jo egentlig en utrolig kjip sykdom. Skulle ønske jeg hadde noen mer trøstende ord å gi. Er selv operert, men da flyttet svetten seg til andre deler av kroppen (men det var verre før operasjonene, så angrer ikke). For meg er det også forbundet med angst. Angsten forverrer svetten, og svetten forverrer ansten. En ond sirkel.Anonymous poster hash: a8721...d05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 7. desember 2013 #109 Del Skrevet 7. desember 2013 Svettingen, itillegg til allergiene mine gjør at jeg mer eller mindre blir fanget i min egen kropp. Jeg har ikke noe liv, og hver dag er et helvete. Nå må jeg bare bruke kvelden på å gråte ut frustrasjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 7. desember 2013 #110 Del Skrevet 7. desember 2013 (endret) Nå bruker jeg egazil, som gjør elveblesten min verre enn noen gang. Jeg bruker Loratadin (allergimedisin) sånn til vanlig, nå må jeg ta enda flere av de hver dag for å dempe bivirkningene fra Egazilen. Og jeg har fått utskrevet Vallergan av legen, det er også allergimedisin, men det skal taes om kvelden slik at man får sove pga kløe, men som gjør at man mer eller mindre sover hele neste dag og. Jeg har ikke turd å ta de siden jeg må kjøre bil og må være våken om dagen. Det ene er faen meg verre enn det andre. Unnskyld at jeg klager så mye, men jeg må bare få det ut. Endret 7. desember 2013 av MalloryK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #111 Del Skrevet 7. desember 2013 Nå bruker jeg egazil, som gjør elveblesten min verre enn noen gang. Jeg bruker Loratadin (allergimedisin) sånn til vanlig, nå må jeg ta enda flere av de hver dag for å dempe bivirkningene fra Egazilen. Og jeg har fått utskrevet Vallergan av legen, det er også allergimedisin, men det skal taes om kvelden slik at man får sove pga kløe, men som gjør at man mer eller mindre sover hele neste dag og. Jeg har ikke turd å ta de siden jeg må kjøre bil og må være våken om dagen. Det ene er faen meg verre enn det andre. Unnskyld at jeg klager så mye, men jeg må bare få det ut. Vallergan kan heller ikke jeg ta. Blir helt slått ut, og får egentlig en dårlig søvnkvalitet. Jeg har måttet bli sykemeldt og få senere aap på grunn av svetteproblemene og psykiske problemer. Hadde det ikke vært for det psykiske, tviler jeg på at Nav hadde tatt det alvorlig. Det er enda en ukjent sykdom, men tror det blir mer forståelse for det i fremtiden. Man må bare kjenne etter ta seg selv alvorlig, prøve å få tilrettelagt arbeidet og hverdagen best mulig, sånn man gjør med andre sykdommer og handikap.Anonymous poster hash: a8721...d05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #112 Del Skrevet 7. desember 2013 Dere skulle prøvd dridase, mye mindre bivirkninger for meg, kanskje hos dere og. Det er utrolig slitsomt å svette så mye. Pokker og at dridase ikke funket på meg, hadde alt håpet mitt på de tablettene. Kanskje jeg kan prøvde ditropan. Anonymous poster hash: 3c987...9ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 7. desember 2013 #113 Del Skrevet 7. desember 2013 Er ikke ditropan og dridase det samme? Jeg har time hos hudlegen i januar, håper jeg får resept Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #114 Del Skrevet 7. desember 2013 Er ikke ditropan og dridase det samme? Jeg har time hos hudlegen i januar, håper jeg får resept Usikker på om det er det samme, håper ikke det Anonymous poster hash: 3c987...9ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #115 Del Skrevet 7. desember 2013 Usikker på om det er det samme, håper ikke det Anonymous poster hash: 3c987...9ce Trodde også de to var samme preparat. Anonymous poster hash: a8721...d05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #116 Del Skrevet 13. desember 2013 Hei! Jeg kom over denne denne siden, da jeg søkte nettet for informasjon om den grusomt plagsomme hyperhidrosen. Selv har jeg hatt dette i mange år, og jeg kjenner meg godt igjen i alt dere beskriver. Det har tatt mange år å finne behandling for dette, og det er ikke rart da fastlegen ikke har hatt kunskap om det. Jeg har nok heller ikke vært tydelig nok selv om hun jo har sett meg svette enormt en rekke ganger. Hyperhidrose er hemmende på mange nivå, som ikke alle er i stand til å forstå. De mest uanselige og dagligdagse gjøremål, har bydd på store utfordringer grunnet overdreven svetting. Tenk å skulle grue seg til å gå til bussen fordi jeg visst at jeg ville svette enormt, eller gå i butikken og bli stående i kø ved kassen. Alle disse forbehold og planlegging. Denne høsten ble jeg godt kjent på Rikshospitalet i Oslo (hjerterytmefeil), og der fikk jeg også vite at det er mulig å gjøre noe med. Jeg ble så lettet og glad. Istedetfor å vente i flere månder, betilte jeg time hos privat hudlege, hvor jeg fikk time uken etter (28. november 2013). Følelsen av å bli tatt på alvor, er unik. Hyperhidrose er en somatisk lidelse. Jeg tok blodprøver samme dag og i går, 12. desember, hentet jeg ut min resept på Ditropan. Ditropan får man på registreringsfritak. Allerede en time etter at jeg tok den første tabletten, merket jeg at hjalp litt, og jeg er nå spent på hvordan det vil være om et par ukers tid. På Rikshospitalet bruker de Dridase. Jeg vet ikke forskjellen på disse to, og hvorfor min hudlege valgte Ditropan, men det er i grunn ikke så prekært heller. Neste gang jeg er hos min fastlege (slutten av januar 2014), skal jeg spørre om dette. Ditropan koster kr. 500 for 84 tabletter. Husk å bestille disse på apoteket. Jeg ringte til mitt apotek 11. desember og hentet de allerede i går. Hyperhidrose er grusomt! Jeg har generell hyperhidrose, men allermest sjenerende er ansiktet, hodebunn. Jeg håper dere som lider av dette kommer dere til hudleger så snart som overhode mulig. Husk at private hudleger har kort ventetid og man trenger ingen henvisning. Anonymous poster hash: 8f7d4...d2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #117 Del Skrevet 13. desember 2013 Hyperhidrose er grusomt! Jeg har generell hyperhidrose, men allermest sjenerende er ansiktet, hodebunn. Jeg håper dere som lider av dette kommer dere til hudleger så snart som overhode mulig. Husk at private hudleger har kort ventetid og man trenger ingen henvisning. Anonymous poster hash: 8f7d4...d2a Jeg er selv operert, og thorakal sympatektomi fjerne all ansikts/hodesvette i tillegg til håndsvette (samt armhulesvette hos en del). De kutter T2 og T3. Før i tiden kuttet de også T4, for da forvinner armhulesvetten hos de fleste, men pga bivirkninger kutter de ikke lenger så langt ned. Men for ansiktsvette er det veldig effektivt. Men bivirkninger kan forekomme med operasjon, akkurat som med Dridase. Anonymous poster hash: a8721...d05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hyperhidrose Skrevet 13. desember 2013 #118 Del Skrevet 13. desember 2013 Jeg er selv operert, og thorakal sympatektomi fjerne all ansikts/hodesvette i tillegg til håndsvette (samt armhulesvette hos en del). De kutter T2 og T3. Før i tiden kuttet de også T4, for da forvinner armhulesvetten hos de fleste, men pga bivirkninger kutter de ikke lenger så langt ned. Men for ansiktsvette er det veldig effektivt. Men bivirkninger kan forekomme med operasjon, akkurat som med Dridase.Anonymous poster hash: a8721...d05 Det er utrolig hva de får til. Forskning og vitenskap er bra! Jeg håper du har det godt etter operasjonen, og at du ikke har hatt for mye bivirkninger. Nå vil jeg prøve ut tablettene en stund og se om det er noe som passer for meg. Det er uansett godt å vite at det finnes fler alternativer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #119 Del Skrevet 13. desember 2013 Det er utrolig hva de får til. Forskning og vitenskap er bra! Jeg håper du har det godt etter operasjonen, og at du ikke har hatt for mye bivirkninger. Nå vil jeg prøve ut tablettene en stund og se om det er noe som passer for meg. Det er uansett godt å vite at det finnes fler alternativer. Takk for det! Det er jo lurt å prøve ut tablettene først. Så kan man heller vurdere operasjon som siste utvei. Jeg angrer som sagt ikke. Jeg har en del bivirkninger, men jeg hadde det enda verre før operasjonen. Da gikk det ikke an å leve med. Jeg sliter med temperaturreguleringen, men det gjorde jeg også før operasjonen, da jeg var helt våt av svette. Nå er det mer anfall med hetetokter ved stress eller for høy temperatur (på bussen, om sommeren, i syden osv). Er veldig vár for temperaturer. Anonymous poster hash: a8721...d05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hyperhidrose Skrevet 14. desember 2013 #120 Del Skrevet 14. desember 2013 Takk for det! Det er jo lurt å prøve ut tablettene først. Så kan man heller vurdere operasjon som siste utvei. Jeg angrer som sagt ikke. Jeg har en del bivirkninger, men jeg hadde det enda verre før operasjonen. Da gikk det ikke an å leve med. Jeg sliter med temperaturreguleringen, men det gjorde jeg også før operasjonen, da jeg var helt våt av svette. Nå er det mer anfall med hetetokter ved stress eller for høy temperatur (på bussen, om sommeren, i syden osv). Er veldig vár for temperaturer. Anonymous poster hash: a8721...d05 Jeg har det også vanskelig med temperaturreguleringen. Det skal veldig lite til før min kropp overreagerer. Derfor har det vært utfordrende å leve et normalt sosialt liv. Håper jeg etterhvert slipper å ta så mange forbehold og planlegge. Tenk hvis jeg kan gå en tur i byen, sette meg på en café uten å dryppe i svette den første halvtimen. Det du skriver om reiser til varmere strøk, har også vært et stort problem for meg. På grunn av hyperhidrosen, har jeg gruet meg til ting som jeg egentlig skulle ha gledet meg til. Hva har dine bivirkninger vært etter at du ble operert? Du trenger selvsagt ikke svare. Etter tre dager med Ditropan, har jeg kun noe tørrhet i munn og svelg. Den første uken skal jeg bare ta én tablett om morgene, for så å øke ved behov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå