Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2011 #61 Skrevet 28. juli 2011 Faren hans lærte han forskjellen på fiksjon og fakta, på fantasi og realitet. Det er konsepter til og med 7-åringer klarer å forstå. Lar man 7-åringen få spillet i hånda uten å forklare dem at det ikke er på ekte, og at vold ikke er greit på ekte, så skjønner de det. I hvertfall hvis den aktuelle 7-åringen er normalt oppegående og oppmerksom. Snakker om inkonsekvent dobbeltkommunikasjon.. "Her er noe du aldri må gjøre siden jeg sier det er helt feil, men det er moro og gøy og du kan leke dette så mye du vil.." Har langt mer tro på å gi ett konsekvent budskap, du... Det hander om å ikke overlate til så små unger å foreta refleksjoner vurderinger de ennå ikke er moden for intelektuelt sett, så de må streve mer enn nødvendig med å internalisere det. Denne sjuåringen kunne gjerne vært spart for å måtte forholde seg til den type refleksjoner , i stedet for å forventes å skulle være på sin fars nivå i modenhet.
Næjøss Skrevet 28. juli 2011 #62 Skrevet 28. juli 2011 (endret) hmm, jeg har spillt wow i 4-5 år nå. Så da er det vell ikke lenge til jeg også finner meg ei øy hvor jeg kan plaffe ned ungdommer.. Nei, jeg tror ikke det. Fordi jeg har ingen planer eller lyst til å drepe noen eller noe som helst. Og derfor har jeg heller ikke brukt spillet som draps-trening. Som Abb selv sa, han brukte spill for å få være i fred, og for å trene på å drepe. At noen spiller betyr da ikke nødvendigvis at man blir voldelige mennesker. handler mye om hva som først og fremst er årsaken til at man spiller spillet. Men jeg er enig i at barn ikke burde spille slike spill, da jeg tror barn ikke innehar den rette forståelsen for hva dette innebærer. "det er ikke fargen på huset som bestemmer om huset vil falle sammen, det styrken i konstruksjonen og grunnmuren alt hviler på" Endret 28. juli 2011 av Næjøss
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2011 #63 Skrevet 28. juli 2011 At noen spiller betyr da ikke nødvendigvis at man blir voldelige mennesker. handler mye om hva som først og fremst er årsaken til at man spiller spillet. Meget enig.
Gjest Katten. Skrevet 28. juli 2011 #64 Skrevet 28. juli 2011 Og du lever i fantasien ser jeg... Her er et glimrende eksempel på når grenser viskes ut mellom oppfattelsen av spillets virkelighet og det virkelige livet... Javel? Så du mener at man ikke lærer noe om reaksjons- og oppfattelsesevne hvor din suksess i spillet avhenger av nettopp det? Mener du også at man ikke kan se reaksjonmønster i spill?
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2011 #65 Skrevet 28. juli 2011 Javel? Så du mener at man ikke lærer noe om reaksjons- og oppfattelsesevne hvor din suksess i spillet avhenger av nettopp det? Mener du også at man ikke kan se reaksjonmønster i spill? Jeg mente der du sier man kan lære seg å forutse reaksjonsmønstre fra spill og folks "rute" som man inbiller seg de vil ta og "planlegge" den, ja.. Reaksjonsevnen sin og oppfattelsesevnen kan man imidlertid trene opp, ja. Det tror jeg nok stemmer godt.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2011 #66 Skrevet 28. juli 2011 Jeg mente der du sier man kan lære seg å forutse reaksjonsmønstre fra spill og folks "rute" som man inbiller seg de vil ta og "planlegge" den, ja.. Reaksjonsevnen sin og oppfattelsesevnen kan man imidlertid trene opp, ja. Det tror jeg nok stemmer godt. Men at du forutsetter at begge deler er rett og tydeligvis baserer det på erfaringer fra spill; deri ligger det jeg sa om eksempelet på at grenser viskes ut mellom oppfattelsen av spillest virkelighet og hvordan det forholder seg i det virkelige livet.
Gjest Katten. Skrevet 28. juli 2011 #67 Skrevet 28. juli 2011 Jeg mente der du sier man kan lære seg å forutse reaksjonsmønstre fra spill og folks "rute" som man inbiller seg de vil ta og "planlegge" den, ja.. Altså kort fram i tid. Handler om å se på bevegelsene og vite hvor de vil være om ett sekund etter observeringen - som trengs mtp bevegende mål..
Gjest Hard Ride Skrevet 28. juli 2011 #68 Skrevet 28. juli 2011 Unskyld at jeg sikkert sier noe usmakelig nå i min kommentar til dette, men: Virket han så veldig inkompetent..? Det var kanskje litt diffust skrevet av meg, men poenget er at han nettopp er kompetent av andre grunner enn dataspill. Han har f. eks. vært på skytebanen og skutt på bevegelige blinker og slike ting. Terrorister får ikke ferdighetene sine fra dataspill. 1
Gjest mann Skrevet 28. juli 2011 #69 Skrevet 28. juli 2011 http://www.pressfire.no/nyheter/PC/3746/spill-dreper-ikke I etterkant av den forferdelige tragedien som har rammet landet vårt har jeg opplevd mange som delvis gir skylden til spill. Dette er jeg sterkt uenig i. Anders Behring Breivik hadde på forhånd bestemt seg for å drepe, og brukte spill som Call of Duty Modern Warfare 2 til å "øve" seg. Det er utrolig mange som spiller spill som dette, som ikke går rundt med tanker om å drepe andre. Det blir feil å skylde på spill, da mennesker som spiller og dreper har noe alvorlig galt med dem fra før av. Jeg synes dette var et flott sitat: «Vi hadde krig, vold, kriminalitet og fanatiske mordere - noen av dem ordentlige korsfarere - lenge før vi hadde moderne medier.» - Torill Mortensen Hva tenker dere om dette? Jeg mener at spillkritikerne er like forutgsigbare som alltid, og som vanlig kaster de seg over en tragedie for å ta den til inntekt for egne meninger og motforestillinger mot voldelige spill. Det er ikke noe nytt. Vi har sett det før. Vi så det etter 11 september. Vi så det etter skolemassakrene i USA. Men det er aldri noe nytt argument, selv om det er en ny sak er argumentasjonen den samme som om de spiller av en gammel plate med hakk i.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #70 Skrevet 28. juli 2011 kan være åpen for at spill kan føre til at vi tåler mer blod og gørr, men tror ikke spill har noen invirkning på om man vet hva som er rett eller galt. det tror jeg man vet fra før. tror heller ikke man har noen større sansynlighet for å gjøre galt etter man har spillt mye. hvis man blir påvirket på den måten at man faktisk handler mer voldelig, tror jeg ikke man har skjønt rett og galt i utgangspungtet(evt har en samvittighet som er litt fucked up)
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2011 #71 Skrevet 28. juli 2011 Problemet med spilldebatten slik jeg ser det, er at det fremføres en grunnleggende holdning der det er samfunnets oppgave å begrense tilgangen til voldelige spill. Jeg mener dette prinsippielt er feil, dette er et oppdrageransvar. Det er helt greit å syntes at barna bør få begrenset omgang med voldelige spill når de er for små, men dette skal da være foreldrenes ansvar. Det er allikevel nok voldsinntrykk gjennom ordinære nyheter, aviser og andre medier. Vi bør ikke ha et samfunn der det er samfunnet selv som får ansvaret for å sensurere. Ansvaret for barnas omgang med spill kan og må ligge hos foreldrene.
Gjest charella Skrevet 29. juli 2011 #72 Skrevet 29. juli 2011 (endret) Eneste jeg reagerer på er at han var Alliance. Ikke rart han får lyst å drepe folk når han har blitt ganket hver dag. FOR THE HORDE! Endret 29. juli 2011 av charella 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2011 #73 Skrevet 29. juli 2011 Jeg tviler ikke på at voldelige spill for noen gærninger kan være en av mange faktorer eller triggere som får gærningen til å gå amok. Men for andre gærninger er kanskje Super Mario triggeren, eller at de ser en sommerfugl bli påkjørt av en trailer. Noen klikker hvis de får beskjed om å ta seg et bad... Eller kanskje de bare har sett Dagsrevyen en gang for mye. Eller misforstått noen store, litterære verk. Harry Potter er også farlig, vet dere. Hva som trigger en allerede gal person synes jeg ikke er så veldig relevant når man diskuterer hva som kan påvirke samfunnet vårt som en helhet. Ja, voldelige spill kan ha en uheldig virkning for noen, men det kan også (for andre) uskyldige bøker. Skal vi la det påvirke vår frihet til å velge underholdning? 1
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2011 #74 Skrevet 29. juli 2011 Jeg tviler ikke på at voldelige spill for noen gærninger kan være en av mange faktorer eller triggere som får gærningen til å gå amok. Men for andre gærninger er kanskje Super Mario triggeren, eller at de ser en sommerfugl bli påkjørt av en trailer. Noen klikker hvis de får beskjed om å ta seg et bad... Eller kanskje de bare har sett Dagsrevyen en gang for mye. Eller misforstått noen store, litterære verk. Harry Potter er også farlig, vet dere. Hva som trigger en allerede gal person synes jeg ikke er så veldig relevant når man diskuterer hva som kan påvirke samfunnet vårt som en helhet. Ja, voldelige spill kan ha en uheldig virkning for noen, men det kan også (for andre) uskyldige bøker. Skal vi la det påvirke vår frihet til å velge underholdning? Godt innspill.
hypergirl Skrevet 29. juli 2011 #75 Skrevet 29. juli 2011 Tydeligvis er det mange som har behovet for å legge skylden på noe/noen. Gjerne elementer de selv er imot. I noen debatter er dette wow, i andre FRP osv. Nå er ikke jeg er ekspert ei heller utdannet psykolog. Men min fornuft tilsier at ingen av disse enkelt elementene kan tilskrives årsaken til hans gjerninger. Det betyr ikke at man bør sette en 7-åring til å spile voldelige dataspill hvor man slakter "virkelige" mennesker. Men jeg tro heller ikke at feks en 15-åring ene og alene blir masse morder av å spille wow eller verre dataspill. Det er gjerne en rekke faktorer som spiller inn, og å begynne å prøve å plukke ut et enkelt element fordi en selv personlig er imot disse elementene, blir bare dumt.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2011 #76 Skrevet 29. juli 2011 Synes uansett at skytespill er så idiotisk! Hvorfor f...skal man ha skyte spill!! Er det for underholdningensskyld? At man sitter å "spiller" at man skyter andre! Finn noe annet å gjøre!! 1
Gjest Consensio Skrevet 29. juli 2011 #77 Skrevet 29. juli 2011 Synes uansett at skytespill er så idiotisk! Hvorfor f...skal man ha skyte spill!! Er det for underholdningensskyld? At man sitter å "spiller" at man skyter andre! Finn noe annet å gjøre!! Bare fordi du ikke ser noe poeng i det, så betyr ikke det at andre liker å spille det...
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2011 #78 Skrevet 29. juli 2011 Bare fordi du ikke ser noe poeng i det, så betyr ikke det at andre liker å spille det... Nei, men HVORFOR liker andre å spille at de "skyter" mennesker?
Gjest Consensio Skrevet 29. juli 2011 #79 Skrevet 29. juli 2011 Nei, men HVORFOR liker andre å spille at de "skyter" mennesker? Jeg liker slike spill fordi det er underholdning og avslapning. Som oftest så spiller jeg live, altså med andre personer slik at vi spiller på lag. Det blir som et strategi spill.
Gjest bazibaz Skrevet 29. juli 2011 #80 Skrevet 29. juli 2011 Nei, men HVORFOR liker andre å spille at de "skyter" mennesker? Det er avslappende moro. Noen spill er nesten som interaktive filmer. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan finne noen glede i å sy/strikke/tegne, men jeg krever da aldri en begrunnelse fra de allikevel. Folk er forskjellige, med forskjellige interesser og hobbyer. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå