Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2011 #21 Skrevet 27. juli 2011 Hva skal du egentlig fram til? Det er klart at voldelige spill påvirker aggressive folk og gir næring til voldstanker og handlinger, det blir normalt å drepe og dette kan trigge ustabile folk. Det stimulerer. Med dette sier jeg ikke at det er eneste årsak, det er jo mer komplekst enn som så.
antibac Skrevet 27. juli 2011 Forfatter #22 Skrevet 27. juli 2011 Hmm, jo du har rett i det. Tenkte ikke så langt Er jo ikke mange årene siden Beatles ble bannlyst av mange grupperinger da de var redde for sine barn og den påvirkningen Beatles hadde på dem Kan nok fortsatt skylde på Beatles!
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2011 #23 Skrevet 27. juli 2011 Nei, det er klart. Ingen blir påvirket av noe som helst.
Gjest Consensio Skrevet 27. juli 2011 #24 Skrevet 27. juli 2011 Nei, det er klart. Ingen blir påvirket av noe som helst. Det er da vel INGEN her som har sagt det? Er du bare ute etter å kverulere? 2
antibac Skrevet 27. juli 2011 Forfatter #25 Skrevet 27. juli 2011 Ja, det var bare hans uskyldige lille hobby. Forbredte seg ikke på noen måte med spill. Har du lest manifestet? Der skriver han jo om planene sine før han i det hele tatt nevner spill. Ja, han brukte det kanskje til å forberede seg, og til å underholde seg selv, men det var ikke dette som trigget ham. Han hadde fint klart å drepe uansett, spill eller ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2011 #26 Skrevet 27. juli 2011 Det er klart at voldelige spill påvirker aggressive folk og gir næring til voldstanker og handlinger, det blir normalt å drepe og dette kan trigge ustabile folk. Det stimulerer. Med dette sier jeg ikke at det er eneste årsak, det er jo mer komplekst enn som så. Jeg synes fortsatt ikke det du skriver gir mening. Du skrev: Ja, det var bare hans uskyldige lille hobby. Forbredte seg ikke på noen måte med spill. Jeg regner med dette var i forbindelse med ABB. Nå sier du at (voldelige) spill påvirker aggressive folk og gir næring til voldstanker, til tross for at det allerede er nevnt flere ganger at ABB hadde bestemt seg for å drepe før han begynte å spille. Han hadde nok gjennomført denne tragiske massakren, også om han ikke hadde "øvd seg" gjennom spill.
Tears.of.the.Sun Skrevet 27. juli 2011 #27 Skrevet 27. juli 2011 Det er ikke sånn at man går ut og dreper noen fordi at man gjorde det på et spill. Spillet er bare en faktor i en stor sammensetning med hendelser eller tanker som utspiller seg og danner et slags atferdsmønster. I et drap foreligger det jo som regel et annet motiv. Det motivet kan f.eks. være sjalusi eller sinne. Vi er oppdratt til å tenke på moralen at drap og vold er galt. Men spillene normaliserer og bagatelliserer volden litt likevel. Det er det samme som på film. Når en liten gutt sitter der og spiller et voldelig spill vil han ikke gå ut å drepe massevis av folk bare pga. spillet, men fins det noen flere faktorer med i bildet (f.eks. sjalusi eller sinne) så kan det spillet være triggeren for hans senere handlinger.
sequin Skrevet 27. juli 2011 #28 Skrevet 27. juli 2011 Det skjønner jeg, men dette er barn. Dere bør forklare dem forskjellen på virkelighet og fiksjon, noe jeg regner med at dere allerede har gjort Det har vi nok gjort. Jeg tenker mer på de menneskene som da kanksje ikke har noen som kan forklare dem dette. Jeg har ikke vanskelig å se for meg at en ungsom som mister en rollemodell, isolerer seg med spill og tv-serier fort kan få et feil bilde av virkeligheten. De har kanskje ikke erfaringer nok til å kunne sammenligne med noe annet. Å sammenligne trenger man jo ikke å bekymre seg over, alle mennesker sammenligner utifra hva de selv har erfart og vet om verden. Vi voksne sammenligner med Al Qaida, nynazisme, 9/11 m.m. Bare les nyhetene de siste dagene Selvfølfelig, men jeg fikk det kanskje ikke helt frem bare ved å skrive det, uansett så forklarte jeg det litt bedre over her.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2011 #29 Skrevet 27. juli 2011 http://www.pressfire.no/nyheter/PC/3746/spill-dreper-ikke I etterkant av den forferdelige tragedien som har rammet landet vårt har jeg opplevd mange som delvis gir skylden til spill. Dette er jeg sterkt uenig i. Anders Behring Breivik hadde på forhånd bestemt seg for å drepe, og brukte spill som Call of Duty Modern Warfare 2 til å "øve" seg. Det er utrolig mange som spiller spill som dette, som ikke går rundt med tanker om å drepe andre. Det blir feil å skylde på spill, da mennesker som spiller og dreper har noe alvorlig galt med dem fra før av. Jeg synes dette var et flott sitat: «Vi hadde krig, vold, kriminalitet og fanatiske mordere - noen av dem ordentlige korsfarere - lenge før vi hadde moderne medier.» - Torill Mortensen Hva tenker dere om dette? Jeg tenker at det er vanskelig å si noe om det ene eller andre i denne spesielle saken. Men det er gjort en del forskning på spilling og hva som er med å utløse vold osv.
antibac Skrevet 27. juli 2011 Forfatter #30 Skrevet 27. juli 2011 (endret) Jeg tenker at det er vanskelig å si noe om det ene eller andre i denne spesielle saken. Men det er gjort en del forskning på spilling og hva som er med å utløse vold osv. Hva viser denne forskningen da? At spill fører til vold? Hvis det er dette du mener, vil jeg veldig gjerne se denne forskningen. Så vidt jeg vet er det ikke vitenskapelig bevis at spill har denne påvirkningen. Da burde vi også skylde på film og bøker. Endret 27. juli 2011 av antibac
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2011 #31 Skrevet 27. juli 2011 Hva viser denne forskningen da? At spill fører til vold? Hvis det er dette du mener, vil jeg veldig gjerne se denne forskningen. Så vidt jeg er det ikke vitenskapelig bevis at spill har denne påvirkningen. Da burde vi også skylde på film og bøker. Bare å google det.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2011 #32 Skrevet 27. juli 2011 Og gi skylda for at noen dreper på Spill eller tv. Er rett og slett idiotisk drap ble utført lenge før det var spill eller tv 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2011 #33 Skrevet 27. juli 2011 Jeg er enig, men jeg blir bekymret når mine nevøer på 7 og 15 sammenligner massakeren på Utøya med spill.. Det er jo ikke så rart, voldelige spill og actionfilmer er jo den eneste referanserammen vi har, som kan ligne litt på det som hendte. Det er vel egentlig et sunnhetstegn, i forhold til samfunnet vi lever i, at vi må ty til ren fiksjon for å beskrive inntrykkene. Reagerer også litt på at Wow blir satt i samme kategori som Cod, wow er alt for tegneserieaktig til at det kan kalles voldelig, veldig lite blod og gørr der. Det blir faktisk like dustete som å si at Tom & Jerry er med å normalisere vold.
sequin Skrevet 27. juli 2011 #34 Skrevet 27. juli 2011 Det er jo ikke så rart, voldelige spill og actionfilmer er jo den eneste referanserammen vi har, som kan ligne litt på det som hendte. Det er vel egentlig et sunnhetstegn, i forhold til samfunnet vi lever i, at vi må ty til ren fiksjon for å beskrive inntrykkene. Jeg skriver det samme som jeg skrev over her jeg: Jeg tenker mer på de menneskene som da kanksje ikke har noen som kan forklare dem dette. (forskjellen mellom fiksjon og virkelighet) Jeg har ikke vanskelig å se for meg at en ungdom som mister en rollemodell, isolerer seg med spill og tv-serier fort kan få et feil bilde av virkeligheten.
Fluffe Skrevet 27. juli 2011 #35 Skrevet 27. juli 2011 (endret) Ja wow(som blant annet er tatt opp som eks) får virkelig mennesker til å bli massemordere Det finnes jo ikke virkelighetstro for fem flate øre. Endret 27. juli 2011 av mirandaa 1
Evalilja Skrevet 27. juli 2011 #36 Skrevet 27. juli 2011 Jeg har ikke lest alle innleggene her men jeg vil si meg enig i artikkelen som blir linket. Jeg har ikke sett håndfaste bevis på at det er en sammenheng mellom dataspill og slike grusomme handlinger. Om spill øker voldelige tendenser noe så har det mest sannsynlig ikke skjedd hos ABB. Jeg spiller selv Age of Conan som ikke blir nevnt i manifestet som jeg vet, men musikken til spillet blir brukt i bakgrunn på Youtube filmen han postet. Det er ikke slik at "gamere" blir voldelige, det er heller slik at personer med voldelige tendenser blir tiltrukket av slike spill. Det blir naturlig for meg å henge meg på andres utsagn om at voldelige handlinger ble utført før spill også. Uansett så har ikke WoW eller CoD noe som helst skyld i dette. ABB er den eneste som har skyld. 1
antibac Skrevet 27. juli 2011 Forfatter #37 Skrevet 27. juli 2011 http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article4184986.ece Noen andre som blir utrolig provosert av denne artikkelen? Jeg har vanskeligheter for å holde meg saklig, så skal la være å si noe for øyeblikket 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2011 #38 Skrevet 27. juli 2011 http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article4184986.ece Noen andre som blir utrolig provosert av denne artikkelen? Jeg har vanskeligheter for å holde meg saklig, så skal la være å si noe for øyeblikket Nei, for jeg tar det ikke personlig.
antibac Skrevet 27. juli 2011 Forfatter #39 Skrevet 27. juli 2011 Anbefaler alle som tror ABB var påvirket av spill om å lese denne: http://www.abc.net.au/technology/articles/2011/07/25/3277688.htm
Gjest Blondie65 Skrevet 27. juli 2011 #40 Skrevet 27. juli 2011 Med en slik tankegang mange ser ut til å ha så kan man likegodt skylde på oksygen. At mange mordere liker spill med vold er kanskje sant. Men alle mordere må ha oksygen. Mat og vann må de også ha. For å sette det litt på spissen. Hadde ikke ABB-en et godt forhold til sin mor? "mødre har skylda" Med tanke på at den siktede er vegetarianer så bør jo vi egentlig undersøke om disse menneskene som ikke vil drepe dyr til føde blir skadet av dette og så lei av å knaske gulerøtter at det får frem mordinstiktet i dem. Hvis man legger sammen muslimhat, vegetarianer, lys blond og mann i 30 årene har vel politiet en enkel jobb med å finne mulige fremtidige terrorister. I følge en viss person ansatt i NHO kan vi visst også legge til FRP til ovennevnte liste så har vi et fullt og komplett bildet på en potensiell terrorist. Alle disse bør vi nå internere. Og for de som ikke skjønner så pass: alt uthevet over er og harselering med den vanvittige oppførselen til enkelte som ser sammenhenger der de ikke finnes (f.eks. spillavhengighet) og absolutt skal blinke ut en gjerningsmann og helst noen en kan banke skiten ut av lenge før man vet hvem som eventuelt har gjort hva. Jeg har ingenting i mot vegetarianere eller blonde gutter i 30 årene i sin helhet, eller spill for den slags skyld. Ikke synes jeg heller noe om å gi skylden for fremmarsj av muslimhets på FRP (man må vel trygt kunne si at det heller er omvendt - FRP har en del velgere fordi de har uttrykt misnøye med innvandring fra typiske muslimske land).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå