Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Vampen
Skrevet

Dette er godt å lese:

- Det er fremmedfrykt som har skapt denne tragedien, men det forferdelige som har hendt kommer til å føre til at nordmenn og innvandrere får et sterkere samhold. Det er Norge som har vunnet, ikke terroristen, sier sekretær i moskeen Minhaj Ul Quran i Oslo, Faiz Alam, til VG Nett.

Sammen med imam Noor Ahmad og styremedlem Mukhtar Said har han besøkt pårørendesenteret på Sundvolden Hotel for å trøste og støtte dem som er der.

- Vi er innkalt som et del av kriseteamet. Vi er her for å trøste og for de som har behov for å dele sorgen. De som er her nå vet ikke enda hva som har skjedd med sine kjære, sier Alam.

Imamen og følget hans har trøstet alle som har hatt behov for det, uavhengig av tilhørighet. Tidligere søndag dro de også sammen med de pårørende til gudstjeneste i kirken.

- Der var det en rørende stemning. Det var tøft for alle. Dette har vært de tyngste dagene i mitt liv, sier Alam.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080718

Jeg håper dette er ord vi alle kan støtte opp om og holde fast på i tiden fremover..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Autonom kommenterer hendelsen slik:

Rosetoget og markeringen har gått sin gang og en verdig markering ar avsluttet. En grå, tung og seig følelse rammet meg da jeg tidlig lørdag morgen fikk vite omfanget av det som først startet sjokkartet som en tilsynelatende klassisk terroraksjon med en bilbombe i Oslo sentrum og som siden eskalerte til ren nedslaktning av barn og unge på AUFs årlige sommerleir på Utøya. Denne grå seigheten sitter fortsatt godt i, og regnskurene er faktisk forfriskende i nyhetsstrømmen av deprimerende opplysninger om Anders Behring Breviks enmannsskapte helvete, hvis akronym ABB, allerede har blitt et begrep globalt.

Jeg hadde ikke noen lyst til å skrive om ham, da bare oppsynet av mannen sett i perspektiv av de unge døde, gir en følelse av kvalme, og kjenner fortsatt ikke noen stor meddelesetrang, men noen ro får man ikke før man har fått uttrykket momenter som bør sies – skrives, om ikke annet så for egen del. Og av den grunn at det vil bli slått politisk mynt på dette, hvor uredelig og uverdig det enn er, fra et politisk system som har sin agenda i forhold til å fortsatt tross en kritisk opinion å virkeliggjøre en multikulturell utopi.

Som en ond, forvridd og morbid samtidsfordreielse av en nylig publisert tekst her Et ekko av Europa, som omhandlet Hans Erik Langelands essaysamling Europa –Ei krossferd, hvor det fordums noble krigerethoset og begeistringen om den europeiske tanke som kulturbegrep ble etterlyst, kom samtidens perverse marerittversjon i kraft av personen, Anders Behring Breivik, hvis ansikt jeg allerede har sett meg mer en tilstrekkelig lei og rasende på.

Resten av artikkelen..

Skrevet

Hørte Abid Raja på radioen i dag, og han brukte aldri navnet på terroristen. Han kalte han bare for "han" og "terroristen" konsekvent. Jeg likte det. Jeg vil ikke gi han den oppmerksomheten han ønsker om sin person. Jeg vil ikke minnes hans navn, jeg vil minnes ofrene.

• Liker 4
Skrevet

Den lå og drev i Tyrifjorden, da det ikke var noen der som kunne bemanne den. Det var i hovedsak det som fikk de som bodde på fastlandet til å innse at noe var galt, de trodde AUFerne hadde skytekonkurranse da de hørte skuddene. Men da båten fløt for seg selv skjønte de at ikke alt var som det skulle.

Det stemmer desverre ikke helt. De var ni stykker som kom seg i båten (men de dro nesten med en gang) Dette var blant annet AUF-lederen og nevøen til Trond Giske. Båten så ut som den drev, fordi de ikke kjørte til land. Les dette:

http://www.adressa.no/nyheter/terrorangrepet/article1667921.ece

• Liker 1
Gjest henriett3
Skrevet

Hva heter han duden som er tatt igjen? Var det Anders Brisen Brisling? :gjeiper:

Gjest Gjest
Skrevet

"...egentlig støtter akkurat de samme holdningene som ekstreme islamister." mener du egentlig, ikke sant?

Det er faktisk uhyre viktig å understreke at det er et fåtall muslimer som besitter slike holdninger.

...for å ikke påpeke at han kaller Islam for dem. :forvirret:

Skrevet

"...egentlig støtter akkurat de samme holdningene som ekstreme islamister." mener du egentlig, ikke sant?

Det er faktisk uhyre viktig å understreke at det er et fåtall muslimer som besitter slike holdninger.

...for å ikke påpeke at han kaller Islam for dem. :forvirret:

Skrevet

En kamerat av meg tenkte faktisk det. Han tenkte at her er det en fortvilet hvit fyr på ferde, som er forbannet på barnebidraget....

Når du nevner det så sa også en venn av meg (i fullt alvor) om at det sikkert er en hvit mann som står bak..

Gjest Gjest
Skrevet

Norsk Muslimsk Råd var faktisk veldig raske ute med å fordøme ugjerningen, lenge før vi visste hvem som hadde gjort det.

Det finnes mange fundamentalistiske muslimske grupper rundt i verden ja, og mange kulturer (Saudi Arabia er et eksempel) har et forferdelig menneskesyn. Dette må vi kunne diskutere åpent.

Det er ingen som bryr seg når muslimene viser seg å være likedane som "oss". Man bryr seg kun når en eller annen skrulling får uttale seg negativt i media. Det er ingen kontrovers i at imamer tar avstand fra terror og at de er for at alle skal holde sammen. Derfor gidder ingen bry seg heller.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ingen som bryr seg når muslimene viser seg å være likedane som "oss". Man bryr seg kun når en eller annen skrulling får uttale seg negativt i media. Det er ingen kontrovers i at imamer tar avstand fra terror og at de er for at alle skal holde sammen. Derfor gidder ingen bry seg heller.

Selv når det beviselig er genetisk norske med et kristent livssyn som utfører terror hndlinger og dreper ufattelig mange barn og ungdom i Norge, så er det enkelte ekstremister som forsøker å få fokuset over på hva en muslim KAN finne på fordi det har vært islamister som har gjort vone ting tidligere.

Jeg mener imidlertid at disse kristne ekstremistene må innse at denne terrorhandlingen viser at vi norske med kristen bakgrunn faktisk har vist oss som mer ekstreme terrorister og drapsmaskiner enn det noen muslim noen gang har gjort i Norge. Dessuten har vi faktisk en historie som tilsier at nordmenn også tidligere har drept andre, bl.a. pga etnisitet. Det har vi aldri opplevd med muslimer i Norge.

Skrevet
Jasså, var det det? Hadde det vært det som var hovedissuen så kunne han bare kalt seg Andreas Brenden eller noe annet norsk som ligner på navnet sitt. Grunnen er nok at han ønsker mest mulig varig internasjonal oppmerksomhet, noe som forenkles ved å velge et engelsk pseudonym.

Eh ja, han vil at mennesker i alle land skal lese det. Men når man ser på hvordan de siste par dagene er skrevet om til å være ganske villedende, er det åpenbart at han ikke ville at navnet skulle bli gjenkjent.

Hadde politiet fått skrivet og navnet hans hadde stått der hadde han vært "toast".

Skrevet
I mitt hode så er alle som befinder seg til høyre for Frp nasjonalister og nynazister. Å skille på det er kansje et forsøk på og legimentere egne meninger?

Nei. Det er bare du som bevisst prøver å sette en merkelapp på mennesker med andre meninger enn deg for å slippe å ta en saklig diskusjon.

Nazisme er en helt konkret ideologi. Å kalle folk nazister som ikke er det er bare patetisk og ekstremistisk.

• Liker 1
Skrevet

Å, da har jeg blitt feilinformert. Beklager.

Skrevet

Er Islamsk Råd Norge ekstreme? De som har nektet å ta avstand fra dødsstraff for homofile, mener jeg.

Dette er godt å lese:

Ja, det er på en måte veldig fint. Men på den annen side er jeg redd for at enkelte høyreekstreme kan blir enda mer radikalisert. Jeg tror og håper at disse er ekstremt få.

Autonom kommenterer hendelsen slik:

Hva/hvem er Autonom, og hvorfor skal vi bry oss?

• Liker 1
Skrevet
Hva heter han duden som er tatt igjen? Var det Anders Brisen Brisling? :gjeiper:

Andrine Kvisa Quisling, tror jeg.

Skrevet
Dessuten har vi faktisk en historie som tilsier at nordmenn også tidligere har drept andre, bl.a. pga etnisitet. Det har vi aldri opplevd med muslimer i Norge.

Eh.

Hver gang en farget person blir drept av en hvit person er det automatisk rasisme.

Hver gang en hvit person blir drept av en farget person er det aldri rasisme.

Ærlig talt...

• Liker 3
Skrevet

Skrev et innlegg om dette, men det ble visst slettet. Mulig det foregår en opprydning her ? I såfall må jeg bare beklage, og jeg gjentar ikke det jeg skrev. Det eneste jeg velger å si nå er at vi som ikke var der ikke har noen rett til å dømme mennesker i livsfares valg. Folk døde, og noen rømte for å overleve. Det må vi godta.

• Liker 1
Skrevet

AG3 har en rekkevidde på opptil 4500m mener jeg. Nå er ikke AG3 våpnet han brukte, men det viser at et slik moderne automatvåpen han brukte, vil skyte markant lenger enn 500m.

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkelser og spekulasjoner.

Phaedra,mod

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer desverre ikke helt. De var ni stykker som kom seg i båten (men de dro nesten med en gang) Dette var blant annet AUF-lederen og nevøen til Trond Giske. Båten så ut som den drev, fordi de ikke kjørte til land. Les dette:

http://www.adressa.no/nyheter/terrorangrepet/article1667921.ece

Ja. Ombord i båten var blant annet skipperen og hans 16 år gamle datter. De hadde nettopp vært øyenvitne til at samboer og mor Monica Bøsei regelrett ble henrettet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...