Gå til innhold

Tråden for masterstudenter

Anglofil

Anbefalte innlegg

Nå har jeg mastergrad. Jeg er ekstremt glad og lettet :) Jeg fikk C både på oppgaven og muntlig, og er egentlig veldig fornøgd med det. Muntlig gikk bedre enn forventet, det var en veldig trivelig situasjon og jeg hadde grudd meg veldig, var faktisk temmelig sikker på at jeg skulle snakke med meg. Så da ble hele en positiv opplevelse. Jeg hadde først en 5-10 minutters presentasjon, før jeg bli utspurt en stund. Var faktisk overrasket over utspørringen, hadde forventet å bli grillet rundt det ene og andre men synest de fleste spørsmålene var ganske lette å svare på, det kom liksom sånn. Var kanskje noen jeg kunne svart bedre på, men er likevel fornøyd med min innsats.

Jeg fikk veldig gode tilbakemeldinger på oppgaven, jeg fikk pluss for originalt tema, veldig godt metodevalg og relevant bruk av teori og de sa at jeg hadde veldig god struktur på oppgaven, noe de vanligvis ikke så i masteroppgaver visstnok. De sa også at jeg hadde vært selvstendig i arbeidet og at veilederen min hadde trekt dette frem at jeg hadde fått lite hjelp (Jeg derimot føler jeg har fått mye hjelp av veilederen så var litt overrasket over det :p)

Det som trakk ned var at jeg noen ganger ikke argumenterte godt ut noen tankerekker, i tillegg til språklig slurv. Jeg hadde dessverre såpass mye slurv og skrivefeil at det trakk meg ned en hel karakter fra B til C, men det visste jeg på forhånd. Jeg skulle hatt en korrekturleser til, men det hadde jeg ikke tid eller råd til. Er uansett fornøgd med resultatet tatt i betraktning til de forutsetningene jeg har hatt, siden jeg ikke klarte å levere oppgaven til normert tid har jeg studert et annet studium på fulltid siden august, så da synes jeg C er veldig innanfor. Og som sensorene sa, C er egentlig en veldig bra karakter. Iallfall på mitt studium der det er ganske strenge på karakterene. 

Borsett frå irriterende slurv er jeg fornøyd med oppgaven og veldig glade for de gode tilbakemeldingene jeg fikk. 

Hos oss var ikke veileder med i forsvaret og vurdering av oppgaven, tror det er noe nytt hos oss. Intern sensor fra samme fakultet som ikke var veileder, også ekstern sensor utenifra. 

Jeg har forøvrig ikke planer om doktorgrad og har som sagt begynt på nytt studie så karakteren var ikke så viktig for meg.

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
21 minutter siden, lillsunshine skrev:

Nå har jeg mastergrad. Jeg er ekstremt glad og lettet :) Jeg fikk C både på oppgaven og muntlig, og er egentlig veldig fornøgd med det. Muntlig gikk bedre enn forventet, det var en veldig trivelig situasjon og jeg hadde grudd meg veldig, var faktisk temmelig sikker på at jeg skulle snakke med meg. Så da ble hele en positiv opplevelse. Jeg hadde først en 5-10 minutters presentasjon, før jeg bli utspurt en stund. Var faktisk overrasket over utspørringen, hadde forventet å bli grillet rundt det ene og andre men synest de fleste spørsmålene var ganske lette å svare på, det kom liksom sånn. Var kanskje noen jeg kunne svart bedre på, men er likevel fornøyd med min innsats.

Jeg fikk veldig gode tilbakemeldinger på oppgaven, jeg fikk pluss for originalt tema, veldig godt metodevalg og relevant bruk av teori og de sa at jeg hadde veldig god struktur på oppgaven, noe de vanligvis ikke så i masteroppgaver visstnok. De sa også at jeg hadde vært selvstendig i arbeidet og at veilederen min hadde trekt dette frem at jeg hadde fått lite hjelp (Jeg derimot føler jeg har fått mye hjelp av veilederen så var litt overrasket over det :p)

Det som trakk ned var at jeg noen ganger ikke argumenterte godt ut noen tankerekker, i tillegg til språklig slurv. Jeg hadde dessverre såpass mye slurv og skrivefeil at det trakk meg ned en hel karakter fra B til C, men det visste jeg på forhånd. Jeg skulle hatt en korrekturleser til, men det hadde jeg ikke tid eller råd til. Er uansett fornøgd med resultatet tatt i betraktning til de forutsetningene jeg har hatt, siden jeg ikke klarte å levere oppgaven til normert tid har jeg studert et annet studium på fulltid siden august, så da synes jeg C er veldig innanfor. Og som sensorene sa, C er egentlig en veldig bra karakter. Iallfall på mitt studium der det er ganske strenge på karakterene. 

Borsett frå irriterende slurv er jeg fornøyd med oppgaven og veldig glade for de gode tilbakemeldingene jeg fikk. 

Hos oss var ikke veileder med i forsvaret og vurdering av oppgaven, tror det er noe nytt hos oss. Intern sensor fra samme fakultet som ikke var veileder, også ekstern sensor utenifra. 

Jeg har forøvrig ikke planer om doktorgrad og har som sagt begynt på nytt studie så karakteren var ikke så viktig for meg.

Takk for innspill, og gratulerer med mastergrad! Helt enig i at C er en god karakter, det er bare det at det er så viktig å få A/B hvis man skal kunne søke PhD, ellers er jo C veldig bra generelt og absolutt en karakter å være stolt av :) 

Anonymkode: 1dc8e...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg skal presentere oppgaven for sensorene i morgen før jeg får karakter. Føles helt rart at alt er ferdig i morgen. Lurer på om jeg slutter å være nevrotisk etter det eller om det bare har blitt en kronisk tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Raindrops skrev:

Jeg skal presentere oppgaven for sensorene i morgen før jeg får karakter. Føles helt rart at alt er ferdig i morgen. Lurer på om jeg slutter å være nevrotisk etter det eller om det bare har blitt en kronisk tilstand.

Jeg skal også i morgen! Har vinflaska klar, skal trøstedrikke i 2 dager. Har en veldig dårlig feeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Masse lykke til til dere som har imorgen. Jeg har min neste uke...Grue gleder meg...! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, Raindrops skrev:

Jeg hadde håpet nevrosene skulle gi seg etter oppnådd mastergrad, men de er fortsatt veldig tilstedet -_- bra jeg ikke er den eneste som har slitt med dette nå i innspurten av masterskrivingen. Håper de gir seg snart, og ikke er kroniske!

Anonymkode: 35dd4...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til til dere. Sikker på at det går bedre enn dere tror. Men er alltid bra at man er litt nervøs, for da blir man jo litt skjerpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg akkurat var særlig nevrotisk, men jeg merker enorm forskjell nå som jeg er ferdig med masteren og slipper å tenke på den mer. Føler meg merkbart lettere, glad og avslappet. Har fått livsgnisten tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, Poppie skrev:

Fikk faen meg A.

Gratulerer!! 

Anonymkode: 8d248...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Poppie skrev:

Fikk faen meg A.

Gratulerer så mye!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdande
3 timer siden, Poppie skrev:

Fikk faen meg A.

Shit, så bra! Gratulerer!

Jeg er i total likegyldighetsmodus. Snart forsvar. Jeg har lest gjennom oppgaven en gang. Skal ha åpen presentasjon og har ikke begynt på den en gang. Jeg gir så beng. Er så sliten og lei. Om en uke er jeg ferdig. Trenger ikke tenke på oppgaven igjen! :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe, jeg leser oppgaven min nesten hver dag (og har gjort det i flere uker) men vet ikke om det er en fordel eller ikke. Fordelen er at jeg kjenner den ekstremt godt samtidig som jeg oppdager ting hele tiden som jeg kunne ha gjort annerledes osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er muntlig forsvar på engelsk eller norsk? 

Anonymkode: caaaf...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som regel på norsk, men man kan selvsagt ha muntlig på engelsk hvis man ikke snakker norsk selv eller hvis sensor er engelsktalende f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor vanlig er det med muntlig forsvar? Inngår det I alle masterstudier eller varierer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor vanlig er det med muntlig forsvar? Inngår det I alle masterstudier eller varierer det?

Varierer veldig fra studie til studie, men mitt inntrykk er at det ikke er så mye av det på UiO? Men kommer sikkert an på studieretning også. Det har sikkert litt med penger å gjøre også. Tror generelt at der det er kultur for å ha muntlig eksamen og slikt så er det gjerne forsvar, og dersom det blir gjort på bacheloroppgaven. Jeg hadde muntlig i forbindelse med bachelor, men vet om mange plasser det ikke er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk faktisk B. Jeg er overrasket, så for meg at jeg måtte prøve å prate meg opp til C. Utspørringen gikk skikkelig dårlig, så når de sa jeg hadde fått B trodde jeg først at jeg hørte feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2017 den 15.26, AnonymBruker skrev:

Gratulerer!! 

På 19.6.2017 den 16.51, AnonymBruker skrev:

Gratulerer så mye!! 

Tusen, tusen takk! Er helt sykt, jeg turte ikke tro på det før jeg så karakteren på trykk i dag :bond:

På 19.6.2017 den 18.07, AnonymBruker skrev:

Er muntlig forsvar på engelsk eller norsk? 

Anonymkode: caaaf...824

Jeg hadde min på engelsk siden jeg valgte å skrive oppgaven min på engelsk (vi kunne velge).

4 timer siden, Kraula skrev:

Fikk faktisk B. Jeg er overrasket, så for meg at jeg måtte prøve å prate meg opp til C. Utspørringen gikk skikkelig dårlig, så når de sa jeg hadde fått B trodde jeg først at jeg hørte feil.

Gratulerer!!! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk A :D Men karakteren er fortsatt ikke publisert (?). Mine medstudenter kunne se sine karakterer samme dag. 

Hvor lenge tok det før dere kunne se karakterene? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...