AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #1421 Skrevet 15. juni 2017 På 6/13/2017 den 22.26, AnonymBruker skrev: Dere som fikk A eller B på masteroppgaven, kan dere fortelle litt om deres opplevelse av muntlig eksamen? Hvis dere fikk vite karakteren på forhånd, gikk dere opp/ned eller beholdt karakteren etter muntlig? Hva fikk dere for spørsmål/kommentarer fra sensor? Anonymkode: 1dc8e...3ea Jeg fikk vite på forhånd at jeg vippet mellom C og B av veilederne mine før den muntlige delen. Laget en god presentasjon på 30 min. og tenkte igjennom hvordan jeg skulle besvare eventuelle spørsmål. Selve fremføringen gikk veldig bra, og utspørring etterpå gikk strålende. Sensor sa at jeg hadde A på både fremføring og utspørring, men at siden jeg hadde noen skrivefeil i oppgaven ble den endelige karakteren B. Anonymkode: 40ca3...4ab
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #1422 Skrevet 15. juni 2017 Ok! Grattis till B Hva slags skrivefeil var det de mente trakk ned? Lurer siden jeg selv oppdaget noen skrivefeil i min oppgave og gruer meg sinnsykt til muntlig pga. det.. Anonymkode: 1dc8e...3ea
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #1423 Skrevet 15. juni 2017 Hadde du oppdaget skrivefeilen selv før muntlig, slik at du fikk mulighet å gi en forklaring f. eks? Anonymkode: 1dc8e...3ea
Poppie Skrevet 15. juni 2017 #1424 Skrevet 15. juni 2017 Har også oppdaget småfeil i min...håper de ikke trekker meg mye.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #1425 Skrevet 15. juni 2017 Jeg kan oppdatere her etter muntlig, med rapport om hvorvidt jeg ble trukket pga. skrivefeilen eller ikke Anonymkode: 1dc8e...3ea 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #1426 Skrevet 15. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok! Grattis till B Hva slags skrivefeil var det de mente trakk ned? Lurer siden jeg selv oppdaget noen skrivefeil i min oppgave og gruer meg sinnsykt til muntlig pga. det.. Anonymkode: 1dc8e...3ea Det var 3 skrivefeil på latinske artsnavn. I tillegg hadde jeg glemt å forklare en forkorting som ble benyttet i material og metode. Det var på ingen måte ubehagelig at det ble påpekt av sensor. Jeg vet det er vanskelig, men prøv å slappe av. Jeg opplevde den muntlige delen som positiv. Det var mer en samtale; først noen generelle spørsmål om temaet, deretter fikk jeg mye skryt og til slutt litt småpirk på skrivefeil. Lykke til 😊 Anonymkode: 40ca3...4ab
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #1427 Skrevet 15. juni 2017 Takk for innspill Anonymkode: 1dc8e...3ea
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #1428 Skrevet 15. juni 2017 På 13.6.2017 den 22.26, AnonymBruker skrev: Dere som fikk A eller B på masteroppgaven, kan dere fortelle litt om deres opplevelse av muntlig eksamen? Hvis dere fikk vite karakteren på forhånd, gikk dere opp/ned eller beholdt karakteren etter muntlig? Hva fikk dere for spørsmål/kommentarer fra sensor? Anonymkode: 1dc8e...3ea Jeg fikk en sterk A på oppgaven. Da fikk jeg egentlig ingen spørsmål, annet en hvordan jeg hadde opplevd det å jobbe med oppgaven osv. Siden karakteren alt var satt var det ingenting jeg kunne si som kunne ødelegge på forsvaret. Er anderledes hvis man har en svak A, sterk B, eller ligger mellom A og B. Anonymkode: 4a16d...3c4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #1429 Skrevet 15. juni 2017 Takk for innspill! Ja kan tenke meg det, at det blir mer utspørring hvis de er litt usikre men ikke like mye når man får sterk A. Anonymkode: 1dc8e...3ea
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #1430 Skrevet 16. juni 2017 Jeg er også ferdig med min master nå + muntlig høring. Hos oss var det annerledes. Ingen "fremføring" (i mangel på bedre ord"), men mer en slags fagsamtale (eller, et litt dårlig forsøk på en) hvor ekstern sensor gikk gjennom det h*n mente var styrker og svakheter med oppgaven også stilte de noen spørsmål. Helt greit, men opplevdes litt poengløst.. For å være ærlig kjenner jeg at jeg nå dagen etter høringen er ganske forbanna. Ekstern sensor brukte mye av høringstiden på å fortelle om forskningen sin, som handler om et tema som jeg har skrevet et bittelite mini-underkapittel om, og brukte tid på å spørre om hvorfor jeg ikke hadde trukket mer på det osv.. Og jeg greide jo til slutt ikke å holde meg, så jeg tror jeg fornærmet vedkommende ørlitt underveis da jeg sa på en svært direkte måte at informantene ikke var interesserte i det temaet, og at det derfor (åpenbart nok) ikke hadde blitt vektlagt.. Jeg har vurdert å klage, men jeg gidder ikke bruke mer tid på den masteren nå. Sensuren virker helt tilfeldig, og tilbakemeldingene fra sensor står fullstendig i kontrast til alt veilderen min har ment var bra med oppgaven. Ting som jeg ble bedt av veileder om å legge vekt på ble jeg ikke engang spurt om, mens ting jeg fikk beskjed om å ta vekk fordi det var "for avansert for masternivået" ble det kritisert at jeg ikke hadde tatt med. Det henger ikke på greip i det hele tatt. For å toppe det hele fortalte de da jeg fikk igjen karakteren at det egentlig ikke hadde vært mulig å vippe karakteren opp uansett. Så her har jeg kastet bort en hel arbeidsdag, brukt flere tusen kroner på fly og annen transport, på noe som uansett ikke kunne ha "reddet" meg. Fy faen! Så der røk alle muligheter til en PhD, hvis jeg noensinne hadde hatt lyst til det. Fikk C. Det er egentlig ikke verdens undergang, men det ødela snittet mitt ganske dramatisk siden oppgaven er så stor + den vektes gjerne for seg i PhD-opptak. Og jeg som ble forespeilet noe vesentlig bedre fikk jo hakeslepp da jeg fikk vite foreløpig sensur. Hadde overlevd en B, men dette ble bare kleint. Oppgaven min var bedre enn en C! .. Nå skal jeg ta en ny mastergrad innenfor et annet fagfelt (ved en annen institusjon) ved siden av jobb. En grad jeg både får brukt til noe mer konkret i jobbsammenheng, OG hvor jeg vet at opplevelsen ved selve masteroppgaven vil bli ganske annerledes. Anonymkode: 78621...12c
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #1431 Skrevet 16. juni 2017 Åh fy for en forferdelig opplevelse av sensur :/. Skjønner at du er forbanna og skuffet!! Trist at sensuren virker tilfeldig og avhengig av hvem som er sensor Vi har heller ikke fremforing/presentasjon men en uformell samtale med en intern og en ekstern sensor. Jeg har gode karakterer så langt men er av en eller annen grunn redd å få dårligere karakter på master, og dermed gå glipp av muligheten å søke PhD (hvilket jeg ønsker) . Er også redd at tilbakemeldingene fra sensor kommer til å stå helt i kontrast til veileder. Det er også ting i min oppgave som veileder sagt ikke må tas med pga "for avansert/ikke nødvendig for masternivå", og andre ting som jeg burde lagt mer vekt på. C er jo egentlig en god karakter og i arbeidslivet er det som regel ikke såå viktig med A/B på masteroppgaven, men jeg hadde også blitt skuffet for C (og kanskje også turt å klage). Takk for innspill, og lykke til med neste master Anonymkode: 1dc8e...3ea
Kraula Skrevet 16. juni 2017 #1432 Skrevet 16. juni 2017 Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre på muntlig. I følge veileder så ser han for seg at jeg vipper mellom C og B (kanskje, skal sies han ikke har lest hele oppgaven min), så må virkelig naile det på muntlig. Føler hele masteren er en sham.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #1433 Skrevet 16. juni 2017 Jeg er veldig negativt overrasket over sensuren, hvertfall. Men jeg har ikke blitt informert om klagemuligheter, og kan tenke meg at det er 24-timersregel som gjelder, og da er jo fristen snart ute uansett. Samtidig er jeg redd for at dersom det blir samme smørja om igjen, så kan jeg risikere å gå ned til en D, og den sjansen er jeg ikke så lysten på å ta.. Nå har vel jeg egentlig lagt eventuelle planer om PhD innenfor dette feltet på hylla uansett, både pga. manglende interesse for forskning (SÅ gøy er det faktisk ikke ) og av økonomiske hensyn (stipendiatlønn = ned over 100 000 i året for min del, ikke aktuelt), men jeg synes det er ganske spesielt at man kan få SÅ gode tilbakemeldinger som jeg har fått underveis, bli oppmuntret til å skrive kronikker (har ikke gjort det, men likevel) og stadig spurt om jeg ikke kunne tenke meg å ta doktorgrad, også er det plutselig en middelmådig oppgave. Det henger ikke på greip i det hele tatt. Anonymkode: 78621...12c
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #1434 Skrevet 16. juni 2017 Åhh :/ veldigt godt å høre andres erfaringer, selv om jeg kun blir enda mer nervøs nå har også fått veldig gode tilbakemeldinger underveis og spørsmål om jeg ikke skal ta doktorgrad.. men forventer absolutt ikke at det er gitt at jeg får en toppkarakter på masteroppgaven likevel spørs jo litt hva sensor vektlegger osv...såå segt å gå rundt å vente på sensur..!! Anonymkode: 1dc8e...3ea
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #1435 Skrevet 16. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig negativt overrasket over sensuren, hvertfall. Men jeg har ikke blitt informert om klagemuligheter, og kan tenke meg at det er 24-timersregel som gjelder, og da er jo fristen snart ute uansett. Samtidig er jeg redd for at dersom det blir samme smørja om igjen, så kan jeg risikere å gå ned til en D, og den sjansen er jeg ikke så lysten på å ta.. Nå har vel jeg egentlig lagt eventuelle planer om PhD innenfor dette feltet på hylla uansett, både pga. manglende interesse for forskning (SÅ gøy er det faktisk ikke ) og av økonomiske hensyn (stipendiatlønn = ned over 100 000 i året for min del, ikke aktuelt), men jeg synes det er ganske spesielt at man kan få SÅ gode tilbakemeldinger som jeg har fått underveis, bli oppmuntret til å skrive kronikker (har ikke gjort det, men likevel) og stadig spurt om jeg ikke kunne tenke meg å ta doktorgrad, også er det plutselig en middelmådig oppgave. Det henger ikke på greip i det hele tatt. Anonymkode: 78621...12c Klag kjære deg! Du vil sannsynligvis få bedre karakter! Anonymkode: 50811...d78
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #1436 Skrevet 16. juni 2017 Jeg forsvarte masteren i dag, og fikk A Det hadde jeg aldri forventet. Jeg hadde lagt ekstremt mye arbeid ned i mastergraden, da jeg lider av det såkalte "flink pike"-syndromet, men regnet egentlig med å få en C da jeg følte oppgaven i seg selv var rotete og mangelfull (samt inneholdt MANGE skrivefeil som jeg først oppdaget i ettertid!). Jeg prøver å være glad, men er fortsatt mange timer senere i en status hvor jeg føler at livet ikke er virkelig lengre. Jeg hater forskning og ønsker definitivt ikke å ta en PhD, og i og med at jeg allerede hadde fått en fulltidsjobb har egentlig ikke karakteren "så mye" å si, men jeg er allikevel helt satt ut. Føler ikke lenger jeg har en mål eller mening med livet, nå som jeg prøver å forestille meg et liv fremover der seks årlige bokstaver ikke lenger har noe å si. Håper at jeg klarer å løsrive meg fra denne følelsen av at livet ikke er virkelig etterhvert, og at jeg snart klarer å leve uten kontinuerlig karakterangst, noe jeg har lidd av siden vi begynte å få karakterer på ungdomsskolen. Anonymkode: 35dd4...a38 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #1437 Skrevet 16. juni 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forsvarte masteren i dag, og fikk A Det hadde jeg aldri forventet. Jeg hadde lagt ekstremt mye arbeid ned i mastergraden, da jeg lider av det såkalte "flink pike"-syndromet, men regnet egentlig med å få en C da jeg følte oppgaven i seg selv var rotete og mangelfull (samt inneholdt MANGE skrivefeil som jeg først oppdaget i ettertid!). Jeg prøver å være glad, men er fortsatt mange timer senere i en status hvor jeg føler at livet ikke er virkelig lengre. Jeg hater forskning og ønsker definitivt ikke å ta en PhD, og i og med at jeg allerede hadde fått en fulltidsjobb har egentlig ikke karakteren "så mye" å si, men jeg er allikevel helt satt ut. Føler ikke lenger jeg har en mål eller mening med livet, nå som jeg prøver å forestille meg et liv fremover der seks årlige bokstaver ikke lenger har noe å si. Håper at jeg klarer å løsrive meg fra denne følelsen av at livet ikke er virkelig etterhvert, og at jeg snart klarer å leve uten kontinuerlig karakterangst, noe jeg har lidd av siden vi begynte å få karakterer på ungdomsskolen. Anonymkode: 35dd4...a38 Det skjer etter hvert, men følelsen sitter nok godt i en periode fremover. Ganske surrealistisk følelse. Gratulerer med A! Anonymkode: d9b03...e92
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #1438 Skrevet 16. juni 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forsvarte masteren i dag, og fikk A Det hadde jeg aldri forventet. Jeg hadde lagt ekstremt mye arbeid ned i mastergraden, da jeg lider av det såkalte "flink pike"-syndromet, men regnet egentlig med å få en C da jeg følte oppgaven i seg selv var rotete og mangelfull (samt inneholdt MANGE skrivefeil som jeg først oppdaget i ettertid!). Jeg prøver å være glad, men er fortsatt mange timer senere i en status hvor jeg føler at livet ikke er virkelig lengre. Jeg hater forskning og ønsker definitivt ikke å ta en PhD, og i og med at jeg allerede hadde fått en fulltidsjobb har egentlig ikke karakteren "så mye" å si, men jeg er allikevel helt satt ut. Føler ikke lenger jeg har en mål eller mening med livet, nå som jeg prøver å forestille meg et liv fremover der seks årlige bokstaver ikke lenger har noe å si. Håper at jeg klarer å løsrive meg fra denne følelsen av at livet ikke er virkelig etterhvert, og at jeg snart klarer å leve uten kontinuerlig karakterangst, noe jeg har lidd av siden vi begynte å få karakterer på ungdomsskolen. Anonymkode: 35dd4...a38 Wow, gratulerer! Fikk du vite karakteren før muntlig, og hadde du A fra før, eller gikk opp en karakter etter? Anonymkode: 1dc8e...3ea
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #1439 Skrevet 17. juni 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Wow, gratulerer! Fikk du vite karakteren før muntlig, og hadde du A fra før, eller gikk opp en karakter etter? Anonymkode: 1dc8e...3ea Lå egentlig an til en B i følge sensor, men svarte tydeligvis veldig bra for meg på spørsmålene som ble stilt på muntlig + at veileder var veldig på "mitt lag" og argumenterte mot en del av kritikken ved å si at de problemstillingene som sensor prøvde å ta opp lå utenfor oppgavens omfang. Jeg tror nok veileder var ganske delaktig i det endelig resultatet, da jeg satt lenge på gangen i påvente av resultatet. Anonymkode: 35dd4...a38
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #1440 Skrevet 17. juni 2017 Ok Veileder med på sensur?? Det er (dessverre) ikke lov hos oss, hvis det var det trur jeg min veileder også hadde vært "på mitt lag" Anonymkode: 1dc8e...3ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå