Gå til innhold

Tråden for masterstudenter

Anglofil

Anbefalte innlegg

Nå er jeg halvveis, og jeg har turt å sende inn utkast til veilederen min hvor tilbakemeldingen var positiv...tror jeg. H*n er en person som ikke akkurat drukner i superlativer :P

H*n snakker om publisering når jeg er ferdig, så kan ikke være så jævlig gæli. Håper bare motivasjonen holder seg, for jeg kjenner jeg ikke gidder å utsette 6 mnd. Men jeg MÅ ha B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fire dager til innlevering, oppgaven er ikke ferdig, jeg blir kvalm hver gang jeg ser på den og vil heller ha eksamen hver eneste dag i mai, enn å måtte levere til 25. april. 

Jeg. hater. livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Siri_H skrev:

Hva skriver du master i? Jeg skal også levere i juni og har 30 stp master.

Hos meg har jeg skrevet en del, men det mangler definitivt en rød tråd som knytter det hele sammen.

Innen samfunnssikkerhet. Jeg driver med empiri og diskusjon nå. Det tar sin tid...(!) men jeg tenker å skrive en del på hvert forskningsspørsmål, og deretter fylle inn med teoretiske perspektiver. må bare få noe ut på papiret..

Jeg er ikke ferdig med teorien for fem flate øre btw. Syns det er så vanskelig; for man skal liksom gjengi andres verk uten å skrive av. Pluss at det er kjedelig å skrive om noe som allerede er skrevet :P føles meningsløst

Hva med deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kelsier skrev:

Fire dager til innlevering, oppgaven er ikke ferdig, jeg blir kvalm hver gang jeg ser på den og vil heller ha eksamen hver eneste dag i mai, enn å måtte levere til 25. april. 

Jeg. hater. livet. 

Du er så nære nå! Hold ut! Prøv å se for deg følelsen du vil ha når du er ferdig, og evt hvordan du ønsker å føle deg. Feks, ønsker å føle at du har gjort ditt beste? Hvis ja, still deg så spørsmålet: hva skal jeg gjøre for å oppnå det? Sånne type "sparkmegselviræva" strategier bruker jeg ofte. 

Et annet tips jeg har er å senke kravene dine. Det er fire dager igjen. Det finnes derfor begrensninger, og du må erkjenne at du ikke kan gå til nordkapp for å si det sånn. Så gjør det du kan; sett litt ekstra fokus på de små detaljene, søk opp skrivefeil du ser ofte (og de kan du erstatte enkelt), send bort deler av de kapitlene du trenger noen andres mening om til noen i familien/venneflokken. Ikke minst: tren og spis masse. og sov. 

Du klarer det! :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Paprika91 skrev:

Innen samfunnssikkerhet. Jeg driver med empiri og diskusjon nå. Det tar sin tid...(!) men jeg tenker å skrive en del på hvert forskningsspørsmål, og deretter fylle inn med teoretiske perspektiver. må bare få noe ut på papiret..

Jeg er ikke ferdig med teorien for fem flate øre btw. Syns det er så vanskelig; for man skal liksom gjengi andres verk uten å skrive av. Pluss at det er kjedelig å skrive om noe som allerede er skrevet :P føles meningsløst

Hva med deg? 

Nå var det ikke meg du siterte/svarte, men WORD!
Ellers joiner jeg den lengre opp med eksamen hver dag framfor innlevering som nærmer seg :sjokkbla: Enn om jeg bare hadde skjønt hva jeg bega meg utpå for noen år siden....

Anonymkode: 94b2b...be0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, Poppie skrev:

Nå er jeg halvveis, og jeg har turt å sende inn utkast til veilederen min hvor tilbakemeldingen var positiv...tror jeg. H*n er en person som ikke akkurat drukner i superlativer :P

H*n snakker om publisering når jeg er ferdig, så kan ikke være så jævlig gæli. Håper bare motivasjonen holder seg, for jeg kjenner jeg ikke gidder å utsette 6 mnd. Men jeg MÅ ha B.

Hvilket fagområde er du i?

Anonymkode: 1ecc1...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket fagområde er du i?

Anonymkode: 1ecc1...443

Biologisk psykologi. Prøver å ikke ramle inn for mye inn i abnormal psykologi, men er ikke lett når alt henger sammen og det er så kort vei til neste store tema...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere av dere som sitter i innspurten virker å være presset på tid. Har dere noen tips til oss masterstudenter som har kommet kortere i løpet og ikke har kommet til skrivingen av selve masteroppgaven ennå? Selv er jeg hvor dere er nå om ett år (fulltidsstudent og skal levere våren 2018). Hvordan har dere disponert tiden? Har dere prokrastinert siden dere har det så travelt nå? Eller blir det sånn stress mot slutten for alle uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nordis skrev:

Ser at flere av dere som sitter i innspurten virker å være presset på tid. Har dere noen tips til oss masterstudenter som har kommet kortere i løpet og ikke har kommet til skrivingen av selve masteroppgaven ennå? Selv er jeg hvor dere er nå om ett år (fulltidsstudent og skal levere våren 2018). Hvordan har dere disponert tiden? Har dere prokrastinert siden dere har det så travelt nå? Eller blir det sånn stress mot slutten for alle uansett?

For å svare for min del:  i starten brukte jeg utrolig mye tid på å kommunisere og skaffe kontakt med informanter... brukte også en del uker på å søke på litteratur (måtte bytte tema etter jul så fikk ikke gjort en litteraturstudie).. De første 2 månedene fløy...! Satt igjen med mye usynlig arbeid (altså ikke tekst)

I tillegg skriver jeg alene. Og det er vanskelig å ha disiplin når man har "frihet" for første gang i livet. Altså, jeg kommer på skolen rundt 11-12 hver dag fordi jeg sover så mye, og helt ærlig nyter jeg det.. for jeg har aldri slappet av før :P (jobbet hver sommer, ferier osv siden jeg var 13). Samtidig presterer jeg bedre under press, og det er noe med det å ha " seks måneder til levering".. det blir så fjernt, og du blir veldig "skal gjøre det og det", men så ender det opp med at du ser 12 episoder med en serie..Jeg kjenner at fokuset mitt strammer seg nå som frister seg. De siste to ukene har jeg faktisk gjort en del. 

Så jeg vil si at det å skrive masteroppgave handler om å teste egen selvdisiplin (om du skriver alene). Prokastineringsekspert blir du også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Poppie skrev:

Biologisk psykologi. Prøver å ikke ramle inn for mye inn i abnormal psykologi, men er ikke lett når alt henger sammen og det er så kort vei til neste store tema...

Skjønner :) Sånn er det for min del også.. Tar meg selv stadig i å skrive om noe som er på siden fordi det henger sammen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Paprika91 skrev:

For å svare for min del:  i starten brukte jeg utrolig mye tid på å kommunisere og skaffe kontakt med informanter... brukte også en del uker på å søke på litteratur (måtte bytte tema etter jul så fikk ikke gjort en litteraturstudie).. De første 2 månedene fløy...! Satt igjen med mye usynlig arbeid (altså ikke tekst)

I tillegg skriver jeg alene. Og det er vanskelig å ha disiplin når man har "frihet" for første gang i livet. Altså, jeg kommer på skolen rundt 11-12 hver dag fordi jeg sover så mye, og helt ærlig nyter jeg det.. for jeg har aldri slappet av før :P (jobbet hver sommer, ferier osv siden jeg var 13). Samtidig presterer jeg bedre under press, og det er noe med det å ha " seks måneder til levering".. det blir så fjernt, og du blir veldig "skal gjøre det og det", men så ender det opp med at du ser 12 episoder med en serie..Jeg kjenner at fokuset mitt strammer seg nå som frister seg. De siste to ukene har jeg faktisk gjort en del. 

Så jeg vil si at det å skrive masteroppgave handler om å teste egen selvdisiplin (om du skriver alene). Prokastineringsekspert blir du også. 

Takk for svar! Skjønner at det kan gå mye tid i starten, som du beskriver, før en får begynt med selve skrivingen. Sikkert lurt å ikke undervurdere tiden det du nevner tar.

Jeg skal skrive alene og har relativt god selvdisiplin ift studiet , tror jeg (men ikke på alle andre områder i livet). Tenker at det kan være lurt å lage seg en tidsplan med frister underveis for når ditt og datt skal være ferdig, sånn at man slipper å spise hele elefanten i ett jafs (hvis mulig). Men siden jeg aldri har gjort akkurat dette før, så er det vel lett å gå i tidsfella og tro at man har god tid. Ser for meg at jeg lett kan gå i den fella.

Ønsker gjerne flere innspill på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Nordis skrev:

Skriv metode kontinuerlig! Det sparer deg for mye frustrasjon senere.

Det er mye venting om du er avhengig av informanter eller eksperiment for å gjøre oppgaven din, blir dermed også mye prokrastinering. Jeg tok et ekstra fag forrige halvår fordi jeg hadde lite å gjøre i store perioder. Dette semesteret prokrastinerte jeg ekstremt mye frem til mars.

Jeg tror det blir stress uansett hva du gjør, selv de som har vært i rute (og foran skjema) hele veien har begynt å få panikk nå. 

Edit: Og valg av veileder har ekstremt mye å si. Kjenner et par stk som ikke får tak i sine veiledere nå mot slutten, og står helt fast. Velg veileder med omhu!

Endret av Poppie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Poppie skrev:

Skriv metode kontinuerlig! Det sparer deg for mye frustrasjon senere.

Det er mye venting om du er avhengig av informanter eller eksperiment for å gjøre oppgaven din, blir dermed også mye prokrastinering. Jeg tok et ekstra fag forrige halvår fordi jeg hadde lite å gjøre i store perioder. Dette semesteret prokrastinerte jeg ekstremt mye frem til mars.

Jeg tror det blir stress uansett hva du gjør, selv de som har vært i rute (og foran skjema) hele veien har begynt å få panikk nå. 

Edit: Og valg av veileder har ekstremt mye å si. Kjenner et par stk som ikke får tak i sine veiledere nå mot slutten, og står helt fast. Velg veileder med omhu!

Tusen takk for tips og svar! (Kommer sikkert flere enn meg til gode).

Tilleggsspørsmål: Er det vanlig at man får velge veileder selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Paprika91 skrev:

Hva med deg? 

UiS? Jeg skriver i Endringsledelse... og har bosatt meg på biblioteket på UiS i helga... 

Teorien suger... og jeg kjenner at det vanskeligste er å ikke drøfte noe... Skjønner ikke hva hensikten med et kapittel som kun gjengir hva en haug med andre mennesker har sagt før, og så et eget kapittel hvor man får "lov" å drøfte teorien og resultatene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Nordis skrev:

Tusen takk for tips og svar! (Kommer sikkert flere enn meg til gode).

Jeg avtalte med en veileder jeg ønsket før vi skulle sende inn prosjektskisse. Så nevnte jeg bare på prosjektskissen hvem jeg hadde snakket med og at det var avtalt at han skulle være veilederen min. I teorien kunne jeg fått tildelt en annen veileder, men det er liten sjangse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdande
45 minutter siden, Nordis skrev:

Utifra min erfaring kommer det veldig an på. Hos oss er det sånn at man sender inn en masterskisse, og så får man veileder i form av den på institutte som har mest å gjøre med ditt tema (Type, skal du skrive om poteter, får du hen som er spesialisert på grønnsaker, og ikke en som jobber med blomster - årets sammenligning :hoho: )

Ang. tid - litt både og for min del. Mye prokrastinering, men også MYE venting på å få tak i informanter. Burde helt klart skrevet mer på metode og teori tidligere. Og tidligere forskning. Men men :fnise:

Sendte det jeg hadde til veileder før påske. Fortsatt ikke hørt noe - så jeg sendte på nytt i dag, så det også ble med det jeg har jobbet med i påsken. Fikk svar om at det skal sees på ASAP.... krysser fingrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 timer siden, Paprika91 skrev:

Du er så nære nå! Hold ut! Prøv å se for deg følelsen du vil ha når du er ferdig, og evt hvordan du ønsker å føle deg. Feks, ønsker å føle at du har gjort ditt beste? Hvis ja, still deg så spørsmålet: hva skal jeg gjøre for å oppnå det? Sånne type "sparkmegselviræva" strategier bruker jeg ofte. 

Et annet tips jeg har er å senke kravene dine. Det er fire dager igjen. Det finnes derfor begrensninger, og du må erkjenne at du ikke kan gå til nordkapp for å si det sånn. Så gjør det du kan; sett litt ekstra fokus på de små detaljene, søk opp skrivefeil du ser ofte (og de kan du erstatte enkelt), send bort deler av de kapitlene du trenger noen andres mening om til noen i familien/venneflokken. Ikke minst: tren og spis masse. og sov. 

Du klarer det! :)

Tusen takk for oppmuntringen! 

3 timer siden, Nordis skrev:

Jeg er sjukt presset på tid fordi jeg har gjort det kronidiotiske valget å ta 40 studiepoeng i tillegg til å skrive master, samt jobbe to fulle dager hver uke og ha to tillitsverv. 

Mitt beste tips (som jeg selvfølgelig ikke fulgte selv) er å begynne å skrive så tidlig som mulig. Jeg er perfeksjonist og nektet å skrive ned ting fordi jeg ikke visste akkurat hvordan oppgaven skulle se ut. Det var en helteit strategi som gjør at jeg sitter igjen med masse skriving nå. 

Dumme, dumme valg denne våren altså, men i slutten av mai er jeg ferdigutdannet jurist og DA kommer det til å være verdt det! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Siri_H skrev:

UiS? Jeg skriver i Endringsledelse... og har bosatt meg på biblioteket på UiS i helga... 

Teorien suger... og jeg kjenner at det vanskeligste er å ikke drøfte noe... Skjønner ikke hva hensikten med et kapittel som kun gjengir hva en haug med andre mennesker har sagt før, og så et eget kapittel hvor man får "lov" å drøfte teorien og resultatene. 

Nei Trondheim :)

Ja enig, syns heller at folk kan google opp teorier selv om de ikke vet hva ting dreier seg om :P men poenget er vel for å vise hva som er fasiten først eller hva søren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal skrive master til høsten(øk/adm). Av ymse årsaker er jeg nødt til å ta et fag samtidig (7,5 stp), altså ikke ta opp fag, men ta et helt nytt. Synes det er vanskelig å se for meg hvor mye tid som kommer til å gå til oppgaveskriving. Kommer det til å bli tøft, eller går det greit? Satser på god karakter på både oppgaven og faget.

Anonymkode: 1bd17...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar master i helse og sosialfag. Skal begynne på avhandlingen i oktober.  Driver med skissen min nå, spennende og krevende. Kjenner at det er mye å jobbe 40 prosent og studere samt ha mann og barn.. jeg må nok innstille meg på å være skikkelig super woman det kommende året.. :P men har så angst for å ikke få jobb når jeg er ferdig!  Hva gjør man da liksom?? 

Anonymkode: 4f329...39a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...