AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #361 Del Skrevet 27. november 2012 Jeg må skrive to store seminaroppgaver i noe jeg overhodet ikke interesserer meg for. Det virker ekstra meningsløst når vi i samme periode må sitte og brainstorme masteroppgavetema, og mitt er laaaangt unna det jeg har om i dette semesteret. Så på den ene siden sitter jeg og leser om utrolig interessante saker, mens jeg samtidig må gå på obligatorisk undervisning i noe helt annet. Litt frustrerende siden det er siste innspurt før jeg er ferdig med 7 års studier, hadde jo vært koselig å bruke den siste tiden på noe jeg faktisk bryr meg om. Anonym poster: e1850c42aa2ecd65d888c44a36ccc66b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 28. november 2012 #362 Del Skrevet 28. november 2012 Hva slags metode har du? Ja, introduksjonen er vanskelig å avgrense seg også! Spørreskjema. Sliter med å finne et godt analyseverktøy. Noen som har tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2012 #363 Del Skrevet 28. november 2012 analyse av semistrukturerte intervju Vet ikke helt hva jeg holder på med, men satser på å finne ut av det... Deilig å ikke ha eksamen nå da! :-P Men det er akkurat som man blir litt stresset likevel, man merker at det er den tiden av året! Anonym poster: 4c448dab4ed7abeb3dbcc3f59ae15b9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikee Skrevet 28. november 2012 #364 Del Skrevet 28. november 2012 Jeg må velge emner for neste semester innen 3 desember. Jeg har et obligatorisk emne på 10 ECTS, mens det andre er et valgfritt emne på 20 ECTS. Problemet er bare at ingen av de emnene som er satt opp på mitt kurs frister noe særlig Og jeg vil gjerne ha en slags rød tråd, om hvilket område i historien jeg har fokusert på under min utdanning.. Hvorfor er det så vanskelig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 28. november 2012 #365 Del Skrevet 28. november 2012 (endret) Spørreskjema. Sliter med å finne et godt analyseverktøy. Noen som har tips? Jeg har spørreskjema også Syns du det er lite å skrive om? Hva med SPSS? Endret 28. november 2012 av ninuska_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anónimo Skrevet 28. november 2012 #366 Del Skrevet 28. november 2012 analyse av semistrukturerte intervju Vet ikke helt hva jeg holder på med, men satser på å finne ut av det... Deilig å ikke ha eksamen nå da! :-P Men det er akkurat som man blir litt stresset likevel, man merker at det er den tiden av året! Anonym poster: 4c448dab4ed7abeb3dbcc3f59ae15b9d Samme her! Jeg tok meg fri i går og i dag fordi motivasjonen nådde bunnen, eller akkurat nå føles den faktisk bunnløs! Nå sitter jeg egentlig bare med veldig dårlig samvitighet for at jeg ikke har vært særlig produktiv denne uka. Æsj... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 28. november 2012 #367 Del Skrevet 28. november 2012 Jeg har spørreskjema også Syns du det er lite å skrive om? Hva med SPSS? Hmm, SPSS har ikke være nevnt på universitetet her. Må sjekkes opp! Takk for tips Kan det brukes for papirspørreskjemaer og analyse på data? Skolen min er(ikke i Norge) har nevnt SPC, men det koster så mye penger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -Marla- Skrevet 28. november 2012 #368 Del Skrevet 28. november 2012 Jeg har et spørsmål til dere som bruker spørreskjema: hvor stor oppgave må dere skrive? Dersom prosjektbeskrivelsen min ikke går igjennom (pga etiske problemstillinger), vurderer jeg kvantitativ metode og spørreskjema for nytt tema. Men veileder sier det kan være veldig vanskelig å få nok å skrive om i en kvantitativ oppgave (oppgaven vår skal være på minimum 36 000 ord). Tanker/erfaringer med dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 28. november 2012 #369 Del Skrevet 28. november 2012 Hmm, SPSS har ikke være nevnt på universitetet her. Må sjekkes opp! Takk for tips Kan det brukes for papirspørreskjemaer og analyse på data? Skolen min er(ikke i Norge) har nevnt SPC, men det koster så mye penger... Jeg er litt usikker på hvordan det fungerer for hånd, altså hvordan man legger inn variablene, for jeg har elektronisk spørreskjema, men jeg vet om mange som har papirform som bruker det. Så det er sikkert ikke så vanskelig å få dataene inn i skjemaet... (?). Korrelasjon, regresjon, vanlig deskiptiv, frekvensanalyser, kjikvadrat, ANOVA ++. Vi bruker det på mitt universitet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 28. november 2012 #370 Del Skrevet 28. november 2012 (endret) Jeg har et spørsmål til dere som bruker spørreskjema: hvor stor oppgave må dere skrive? Dersom prosjektbeskrivelsen min ikke går igjennom (pga etiske problemstillinger), vurderer jeg kvantitativ metode og spørreskjema for nytt tema. Men veileder sier det kan være veldig vanskelig å få nok å skrive om i en kvantitativ oppgave (oppgaven vår skal være på minimum 36 000 ord). Tanker/erfaringer med dette? Jeg skriver 60-100 siders oppgave. De fleste jeg har lest har vært opp mot 70-80 sider. Avhengig av hva slags retning det har vært da! Hvor mange sider er 36 000 ord? Det er kanskje ca. 90 sider? Jeg har hvertfall mer enn nok å skrive om, og jeg kommer til å måtte kutte ned, altså når jeg skriver så prøver jeg å begrense meg. Det er jo ikke metoden som tar aller mest plass. Syns kvantitativ metode har masse man kan diskutere i forhold til resultatene man får, så jeg skjønner ikke helt tankegangen Endret 28. november 2012 av ninuska_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -Marla- Skrevet 28. november 2012 #371 Del Skrevet 28. november 2012 Jeg skriver 60-100 siders oppgave. De fleste jeg har lest har vært opp mot 70-80 sider. Avhengig av hva slags retning det har vært da! Hvor mange sider er 36 000 ord? Det er kanskje ca. 90 sider? Jeg har hvertfall mer enn nok å skrive om, og jeg kommer til å måtte kutte ned, altså når jeg skriver så prøver jeg å begrense meg. Det er jo ikke metoden som tar aller mest plass. Syns kvantitativ metode har masse man kan diskutere i forhold til resultatene man får, så jeg skjønner ikke helt tankegangen Det er omtrent 90 sider, ja. Det er et absolutt minimum. Jeg er veldig usikker, det kommer vel an på hva man spør om og er ute etter også. Kanskje det er fordi det kan være vanskeligere å knytte opp mot teori (ihvertfall undersøkelsen jeg har tenkt litt på å gjøre), jeg vet ikke jeg heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 28. november 2012 #372 Del Skrevet 28. november 2012 Det er omtrent 90 sider, ja. Det er et absolutt minimum. Jeg er veldig usikker, det kommer vel an på hva man spør om og er ute etter også. Kanskje det er fordi det kan være vanskeligere å knytte opp mot teori (ihvertfall undersøkelsen jeg har tenkt litt på å gjøre), jeg vet ikke jeg heller. At kvantitativ er vanskelig å knytte opp mot teori tenker du på? Kan jeg spørre hva slags fag du skriver innenfor? Er det samfunnsfag? Jeg gjør en undersøkelse som aldri har blitt gjort før, og det er veldig lite teori på akkurat det området, men det er jo gjort mye forskning på selve det "overordnede" feltet. Så jeg har skrevet om teorien bak "nøkkelbegrepene", de som er hovedtrekk i problemstillingen, og så begrunnet perspektivet jeg ser det ut ifra er viktig. Man må ikke nødvendigvis ha så mye teori på nøyaktig det man vil undersøke, man kan ha en viss antagelse om at det er sånn og sånn fordi annen teori viser at.... Et sted har jo tankegangen hatt sitt utspring i - vil man motbevise noe, bekrefte noe eller bare utforske et fenomen? Det er jo det analysene er til - for å så knytte egne resultater til tidligere forskning. Det er jo også mulig med triangulering av datainnsamlingsmetoder - å kombinere feks intervju og spørreskjema! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -Marla- Skrevet 28. november 2012 #373 Del Skrevet 28. november 2012 At kvantitativ er vanskelig å knytte opp mot teori tenker du på? Kan jeg spørre hva slags fag du skriver innenfor? Er det samfunnsfag? Jeg mente ikke at kvantitative undersøkelser generelt er vanskelig å knytte opp mot teori, men kanskje den undersøkelsen jeg har tenkt på (nå skal det sies at jeg håper å gå for det kvalitative prosjektet jeg allerede har planlagt, så tankene rundt det eventuelle kvantitative prosjektet er ikke veldig dyptpløyende enda). Det er et samfunnsfag, men et litt smalt felt. Jeg gjør en undersøkelse som aldri har blitt gjort før, og det er veldig lite teori på akkurat det området, men det er jo gjort mye forskning på selve det "overordnede" feltet. Så jeg har skrevet om teorien bak "nøkkelbegrepene", de som er hovedtrekk i problemstillingen, og så begrunnet perspektivet jeg ser det ut ifra er viktig. Man må ikke nødvendigvis ha så mye teori på nøyaktig det man vil undersøke, man kan ha en viss antagelse om at det er sånn og sånn fordi annen teori viser at.... Et sted har jo tankegangen hatt sitt utspring i - vil man motbevise noe, bekrefte noe eller bare utforske et fenomen? Det er jo det analysene er til - for å så knytte egne resultater til tidligere forskning. Det var nesten litt godt å høre at du gjør en undersøkelse hvor det ikke finnes så mye teori på området! Det overordnede temaet er det, som du skriver, enklere med. Akkurat nå kom jeg på en idé, faktisk. Kan hende jeg kan få til dette, om det blir aktuelt. Jeg har vurdert å kombinere spørreskjema med andre metoder, som intervju eller fokusgrupper. Det kan også absolutt være en mulighet. Tusen takk for svaret, det var nyttig å høre litt om hvordan du har lagt opp ditt prosjekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 28. november 2012 #374 Del Skrevet 28. november 2012 Jeg er litt usikker på hvordan det fungerer for hånd, altså hvordan man legger inn variablene, for jeg har elektronisk spørreskjema, men jeg vet om mange som har papirform som bruker det. Så det er sikkert ikke så vanskelig å få dataene inn i skjemaet... (?). Korrelasjon, regresjon, vanlig deskiptiv, frekvensanalyser, kjikvadrat, ANOVA ++. Vi bruker det på mitt universitet Takk, undersøker mer jeg. Jeg har vanskeligheter med å se akkurat hvordan jeg skal gjøre min forskning, da det ikke er gjort før akkurat det jeg undersøker. Men det er jo hele poenget, å forske frem et resultat på noe man ikke vet fra før av. Spørreskjema er bare en del av oppgaven og den er enkel og analysere. Egentlig holder det liksom med excel, men det kreves en analyseteori bak. Trenger ikke chikvadrat osv (det har jeg gjort mye av for hånd i et tidligere fag i denne utdannelsen..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 3. desember 2012 #375 Del Skrevet 3. desember 2012 Da har jeg levert inn metode-delen til gjennomlesing! Vrææææl.... syns det var skikkelig ekkelt... verre enn å levere en eksamensoppgave! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikee Skrevet 3. desember 2012 #376 Del Skrevet 3. desember 2012 ninuska_ det går sikkert kjempefint! Men forstår at det er nervepirrende! Jeg skal begynne med oppgaveskriving her om en ukes tid om jeg klarer å få petitumet mitt godkjent før jeg skal hjem for julen. Men kjenner jeg er nervøs. Jeg har aldri skrevet så store oppgaver før (25-30 sider) en hjemmeeksamen. Kjenner jeg gruer meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 3. desember 2012 #377 Del Skrevet 3. desember 2012 Har skrevet en fin liten oppgave om aerosoler. Morsomt tema, men håper virkelig jeg har gjort en god jobb. Jeg er mer dreven på rapporter enn på oppgaver... håper det gikk bra... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 3. desember 2012 #378 Del Skrevet 3. desember 2012 Har skrevet en fin liten oppgave om aerosoler. Morsomt tema, men håper virkelig jeg har gjort en god jobb. Jeg er mer dreven på rapporter enn på oppgaver... håper det gikk bra... Er det eksamensoppgave? Jeg har fått tilbakemelding fra veileder.. som sagt tidligere, han er en mann av få ord. Fikk et "Du får justere der du anser det som nødvendig" - hva enn det vil si. Inni dokumentet har han rettet på ord, bedt meg se over språk, og gitt meg noen tips om hva jeg burde utdype litt om. Ellers, veldig lite. Vet ikke helt hva jeg skal ta det som Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 3. desember 2012 #379 Del Skrevet 3. desember 2012 Er det eksamensoppgave? Jeg har fått tilbakemelding fra veileder.. som sagt tidligere, han er en mann av få ord. Fikk et "Du får justere der du anser det som nødvendig" - hva enn det vil si. Inni dokumentet har han rettet på ord, bedt meg se over språk, og gitt meg noen tips om hva jeg burde utdype litt om. Ellers, veldig lite. Vet ikke helt hva jeg skal ta det som Nei, er bare en semesteroppgave, heldigvis.. uansett, vil jo gjøre det beste jeg kan. Usj, høres litt teit ut, men kan hende han har som hensikt at du gjør mest mulig på egen hånd eller så er han bare lat . Har ikke peiling på veiledere, så kan ikke helt svare.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 3. desember 2012 #380 Del Skrevet 3. desember 2012 Nei, er bare en semesteroppgave, heldigvis.. uansett, vil jo gjøre det beste jeg kan. Usj, høres litt teit ut, men kan hende han har som hensikt at du gjør mest mulig på egen hånd eller så er han bare lat . Har ikke peiling på veiledere, så kan ikke helt svare.. Aha - da skjønner jeg. Hadde du begynt å skrive på masteroppgaven? Jeg tror ikke han er lat - han hadde funnet de minste skrivefeil og lagt til bokstaver hvor jeg hadde glemt et par... så han har lest nøye. Han bad om at jeg skulle sende inn til lesing når jeg var ferdig, så jeg tviler på at han ikke "bryr seg". Han er visst en av de flinkeste til å lese gjennom av veilederne på instituttet.. men han er ikke typen til å gi ros. Det nærmeste jeg har kommet er "Fint.".... så jeg får bare ta det som noe positivt at han ikke hadde noe negativt å kommentere. For han pleier å si ifra hvis man er på villspor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå