Gå til innhold

Tråden for masterstudenter


Anglofil

Anbefalte innlegg

Eksamenstid for fullt her! Oppgavene gjør meg sprø, og det er bare 30 sider :murvegg: Hvordan skal det gå når jeg skal skrive 80-100?

Men ellers skal det bli deilig å begynne å finne veileder snart :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg koser meg fortsatt med oppgaven. Har blitt fortrolig med excel og de snaue 400 respondentene. Andre del av oppgaven er en videreutvikling basert på resultatet fra spørreskjemaene og der er jeg litt mer usikker. Men etter et stort kunnskapsløft på emnet regner jeg med det blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Holder på med fag, leser en god del relatert til akkurat det jeg skal skrive om. Søker opp litteratur og tenker på oppbygging av introduksjonen. Er enda en del uklart med modelleringsbiten, men blir vel kanskje bedre når jeg begynner på modelleringsfaget (sen oppstart der..). Skriver ned alt som er uklart eller som kan være nyttig i oppgaven..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg såvidt kommet i gang med masteren :) Har booket noe utstyr og tenkte å kjøre i gang et eksperiment i dag. Har gjort dette eksperimentet maaange ganger i løpet av prosjektoppgaven på høsten uten at resultatet ble det det "skulle" bli, og nå skal jeg prøve å endre én parameter til. Kanskje prøve tre paralleller. Og går det ikke nå, er jeg og veileder enig om at jeg bruker det jeg har fått i høst og går videre.

Veldig mange har reist på ski/fylletur til Åre, men ikke jeg :) Så her er det stille og rolig på lesesalen! Det blir også stille og rolig på laben, så da får jeg skru radioen på skikkelig høyt... Da blir det ikke så ensomt ;)

Rolig start for min del, i hvert fall! Håper dere andre har det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at jeg må sette sammen pensumlister for de to fagene jeg tar med selvvalgt pensum i dag. Så jeg sendte mail til foreleser for å be om litt hjelp, og der var det ikke mye hjelp å få, nei. Jeg må visst produsere TRE pensumlister til hvert fag (et 7,5 og et 15) i tillegg til to-tre hjemmeoppgaver, sånn at instituttet har litt å velge mellom. Og jeg har Eksperter i Team ut denne uka (levering av hele dritten 1. feb) og alt det her må være godkjent innen 15. februar.

Jeg aner ikke hva slags bøker jeg skal se etter en gang! :bond::daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til Tekola! Var det ingen hjelp å få fra foreleser i det hele tatt? Hvem er det som skal godkjenne pensumlista?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fått inn 22 svar til nå - og det er både positivt og negativt for masteren min. På en måte er det ingen forandring i det jeg ville se forandret, MEN på de åpne spørsmålene har folk skrevet ordrett det som er svaret på min masteroppgave sånn sett... ææ, spennende å vente på analysene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til Tekola! Var det ingen hjelp å få fra foreleser i det hele tatt? Hvem er det som skal godkjenne pensumlista?

Han sa bare at jeg bør ha noe som er relevant for masteren min og at han kan ta et møte med meg neste uke for å se litt på ideene og forslagene mine... :sukk:

Er han/instituttet som skal godkjenne, hva nå enn det vil si. Men det skal vel gå, på en eller annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt sikkert bra! Med tanke på svaret du fikk tenker jeg det er ganske åpent og du er fri til å velge det som er mest interessant for deg. Søk etter relevant faglitteratur, velg det du synes er spennende (tross alt du som må lese det ;) ) og så venter du på tilbakemelding på forslagene dine :)

Jeg tror jeg nærmer meg slutten på analyse av datamatrisen. Lei excel nå ja... Neste del er mer spennende, men også mer skummel - ikke så trygg der. Men det er siste del. Ser fortsatt positivt på at jeg skal levere om snaue to måneder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som bruker EndNote eller andre programmer for å holde styr på referanser?

Foreløpig har jeg holdt styr sjøl, men ser det kan bli stress etterhvert når det blir mange flere referanser, og særlig om jeg bytter rekkefølge underveis i teksten og manuelt må bytte om på alt.

EndNote Web har vi tilgang til fra universitetet, men vet ikke om det er verdt jobben ved å legge inn de noen og førti referansene så langt manuelt..

Jeg bruker EndNote, og det er genialt! Du trenger ikke legge inn alle referansene manuelt, du bare finner artikkelen i en eller annen database/søkemotor på nettet, og der finner du som regel en knapp du trykker på slik at referansen kommer inn i endnote.

Jeg hadde ikke klart meg uten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Hm, må kanskje begynne å gjøre noe? :P Har egentlig ikke lyst. Skal få sendt av gårde en søknad i dag i det minste, er en begynnelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker EndNote, og det er genialt! Du trenger ikke legge inn alle referansene manuelt, du bare finner artikkelen i en eller annen database/søkemotor på nettet, og der finner du som regel en knapp du trykker på slik at referansen kommer inn i endnote.

Jeg hadde ikke klart meg uten.

På google scholar kan man bare trykke artiklene rett inn i endnote. Det er enklere enn å gå inn på journalens side og laste den opp :jepp: Man kan også finne bøker på google books til å legge inn! Før var EndNote skummelt - nå elsker jeg det :bolledeig:

Skrive, skrive, skrive :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EndNote er genialt! Bare å trykke på EndNote-knappen i databasen ellers søkemotoren, og så legges det inn. Bare husk å lage "grupper" til referansene hvis du får mange, så blir de lettere å finne igjen :) EndNote fungerer veldig fint med Word, og så kan du velge hvilken stil du vil ha referansene i!

Åh, så heldig du er som fikk ha intensiv EiT, Tekola! Sikkert veldig intenst, men til gjengjeld blir du ferdig med det med én gang :) Og det går sikkert fint med de pensumlistene! :)

... sånn, klar for neste kaffepause. Kjenner jeg liker å ha tom timeplan, selv om det er litt farlig. Tikk, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker å få små "AHA!"-opplevelser mens jeg skriver masteren. Det er en deilig mestringsfølelse når man sitter og prøver å forstå alt til den minste detalj :briller2:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg skikkelig lei meg. Rett og slett for jeg føler meg "stabbed in the back".

Vi brukte masse tid på kontakt rundt når det passet best å sende ut del to av mitt spørreskjema. Og det var passende i midten av januar. Nå får vi plutselig mail om at "det kan tenkes dere får lav svarprosent da undersøkelsen har blitt lagt ut på samme tidspunkt som vår egen..... vi fokuserer på vår egen, så vi kan ikke purre på deres... lykke til".

Den går ikke an å gjøre noe med, for den kjøres i hele landet på samme tidspunkt, og da føler jeg... %#¤"&!"%!!! Hvorfor sa du ikke det når vi spurte når det passet?

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir litt stresset av masteren allerede nå. Jeg hadde eksamen i dag, etterpå snakket jeg med den ene professoren min som sier at nå er du på master. Vi forventer mer av deg. Du må lære bla bla bla, skal ikke skrive alt hun sa. Men jeg ble nesten litt lei meg, jeg gjorde det greit på eksamen. Men jeg mangler visst et par analytiske evner :sukk:

Dette kommende semesteret må jeg jobbe hardt med å være mer kritisk og analytisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:klem: til de to siste her!

Litt frustrert jeg også. Har en intern veileder på universitetet og to eksterne veiledere fra oppdragsgiver. Og de vil så forskjellige ting, får helt motstridende tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...