Gå til innhold

Tråden for masterstudenter

Anglofil

Anbefalte innlegg

hehe, så morro :)

Jeg trur ikke det et krav, men alle oppgaver jeg har lest gjør det.. så føler hvertfall det er en uskreven regel om å takke..

Det var stas :sjenert:

Hvis det er en uskreven regel, så går det an å ha en meget kort takk til veilederne uten å gå nærmere inn på det. Heller skrevet mer utfyllende om andre som har vært viktige støttespillere! Da unngår man en klein situasjon mellom veileder og student, samtidig som man slipper å føle at man har "gitt æren" til veilederen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var stas :sjenert:

Hvis det er en uskreven regel, så går det an å ha en meget kort takk til veilederne uten å gå nærmere inn på det. Heller skrevet mer utfyllende om andre som har vært viktige støttespillere! Da unngår man en klein situasjon mellom veileder og student, samtidig som man slipper å føle at man har "gitt æren" til veilederen.

Ja, det var en god idè :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan går det med dere andre som skal levere i mai? Full kontroll, full panikk eller noe midt i mellom? For min del veksler det mellom full panikk og litt panikk. Når jeg blar i dokumentet mitt, er det langt mer som er uferdig enn ferdig. (Jeg skriver litt på alt på en gang, selv om det kanskje ikke er det lureste..)

Men jeg så litt i den master-tråden fra i fjor og analyserte meg frem til at disse panikk-følelsene er ganske vanlige. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan går det med dere andre som skal levere i mai? Full kontroll, full panikk eller noe midt i mellom? For min del veksler det mellom full panikk og litt panikk. Når jeg blar i dokumentet mitt, er det langt mer som er uferdig enn ferdig. (Jeg skriver litt på alt på en gang, selv om det kanskje ikke er det lureste..)

Men jeg så litt i den master-tråden fra i fjor og analyserte meg frem til at disse panikk-følelsene er ganske vanlige. :ler:

Tja, ikke klar til å levere i mai, men har heldigvis fått sykemelding i 3 måneder, så har ikke levering før 15. aug nå. Har et håp om å levere i juni en gang, men har 30 sp med fag som skal gjennomføres også, så får se.. Har du levert oppgaven din til veileder, slik at han/hun har fått sett igjennom da? Jeg kvier meg for å levere min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Jeg har ikke panikk, kanskje noe midt i mellom? Jeg ligger egentlig veldig godt an, og har kun diskusjonskapittelet igjen (bortsett fra innledning). De andre kapitlene er så godt som ferdige, med unntak av litt småplukk.

Har enda ikke fått starta på diskusjonen, og føler det er den vanskeligste biten. Å starte, altså. Jeg har masse jeg kan diskutere, jeg må bare begynne et sted og få en forholdsvis rød tråd gjennom det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått flere bedrifter som skal være med på datainnsamlingen min! :hoppe:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du levert oppgaven din til veileder, slik at han/hun har fått sett igjennom da? Jeg kvier meg for å levere min..

Ja, jeg har levert forskjellige utkast underveis i skriveprosessen. Jeg har alltid vært veldig nervøs, men det har for det meste gått veldig bra. Mitt råd til deg er å levere inn - det er bedre å bli gjort oppmerksom på eventuelle feil og mangler nå enn i juni. :)

God bedring (mtp. sjukemeldinga)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke panikk, kanskje noe midt i mellom? Jeg ligger egentlig veldig godt an, og har kun diskusjonskapittelet igjen (bortsett fra innledning). De andre kapitlene er så godt som ferdige, med unntak av litt småplukk.

Har enda ikke fått starta på diskusjonen, og føler det er den vanskeligste biten. Å starte, altså. Jeg har masse jeg kan diskutere, jeg må bare begynne et sted og få en forholdsvis rød tråd gjennom det hele.

Så bra! Det høres jo virkelig ut som du ligger bra an - og diskusjonen er jo morsomt, bare man kommer i gang! :)

Jeg tror jeg ligger helt OK an selv, men jeg klarer ikke å bli kvitt panikkfølelsen allikevel.. Det er jo alltid noe mer man kunne tatt med/lest osv. Men en eller annen gang må man vel bare si stopp. Det er bare det er så innmari vanskelig å vite når... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fått flere bedrifter som skal være med på datainnsamlingen min! :hoppe:

Hurra! :hoppe:

(Neste gang skal jeg forsøke meg på multisitat..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Er det noen som har en god mal på hvordan man skal skrive en prosjektbeskrivelse de har lyst å dele? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Er det noen som har en god mal på hvordan man skal skrive en prosjektbeskrivelse de har lyst å dele? :)

Hvilken studieretning er det snakk om?

-Introduksjon. Skrive litt om hvorfor man skriver oppgaven, problemstillinger, materiale man tar utgangspunkt i, e.l.

- Metode

- Teori

- Disposisjon/struktur

- Fremdriftsplan

- Litteratur du ønsker å anvende

Dette er slik min prosjektbeskrivelse var strukturert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken studieretning er det snakk om?

-Introduksjon. Skrive litt om hvorfor man skriver oppgaven, problemstillinger, materiale man tar utgangspunkt i, e.l.

- Metode

- Teori

- Disposisjon/struktur

- Fremdriftsplan

- Litteratur du ønsker å anvende

Dette er slik min prosjektbeskrivelse var strukturert.

Psykologi.

Hvor mange sider er kravet?

Vi har ikke fått noen skriv om hva vi skal ha med i rapporten. Og jeg har aldri skrevet en før, så da tenkte jeg se om noen hadde noen gode ideer før jeg gikk i gang med gjetningen på hva som skulle med, selv om det er for det meste det du ramset opp her.

Hva menes med teori (altså skal jeg skrive en hel teoridel, eller generelt) og disposisjon/struktur (på masteroppgaven?)

Takk :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Psykologi.

Hvor mange sider er kravet?

Vi har ikke fått noen skriv om hva vi skal ha med i rapporten. Og jeg har aldri skrevet en før, så da tenkte jeg se om noen hadde noen gode ideer før jeg gikk i gang med gjetningen på hva som skulle med, selv om det er for det meste det du ramset opp her.

Hva menes med teori (altså skal jeg skrive en hel teoridel, eller generelt) og disposisjon/struktur (på masteroppgaven?)

Takk :blomst:

Vi hadde ikke noe absolutt krav (arkeologi), men cirka 10 sider var optimalt. Jeg hadde f.eks. 7 sider med tekst, og to med litteratur.

I teoridelen skriver du om en teori/flere teorier du tenker å anvende på materialet. Det er ikke snakk om veldig mye, men nok til at man ser at du skjønner hva det er snakk om og hvorfor det passer å bruke på ditt materiale.

Med disposisjon/struktur menes bare hvordan man ser for seg at oppgaven skal se ut. Man kan velge å lage en hel innholdsfortegnelse med kapitler og underkapitler, eller skrive generelt/utfyllende om de kapitlene man skal skrive (et lite avsnitt for hvert kapittel om hva det skal handle om).

Hos oss er man aldri låst til prosjektbeskrivelsen, dvs. at blir forberedte på at endringer kommer til å skje underveis, både store og små.

:)

Endret av Cervix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, vi er ikke låst til prosjektbeskrivelsen heller. Det er jo godt å vite. Bare skummelt å lage en disposisjon når jeg ikke aner hva som skal med!

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt som meg, jeg var en gang i tiden en som hatet engelsk, hehe. ;)

Oi, det er vanskelig å si hvilken dialekt jeg synes er finest, det er egentlig mye som fascinerer meg med dialekter. Jeg synes det er spennende med de som f.eks forandrer sin dialekt, som bruker en mer tilnærmet "Oxford English", hvis man kan si det på den måten. Ellers er det så mange at jeg ikke klarer å velge én, men jeg synes det er spennende å være i London og lytte til alle de forskjellige aksentene/dialektene/sosiolektene. I York har de også en spennende dialekt, synes jeg. "Glasgowiansk" dialekt er litt kult, uten at jeg helt vet hvorfor. Det er noe med uttrykkene de bruker, og at jeg hadde en fantastisk foreleser fra Glasgow som lærte meg veldig mye.

Mvh Yvonne :heiajente:

Glaswegian, aye! Dinnae think ye cannae dae it. Cos ye can! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg har begynt å skrive litteraturdelen. Jeg har presentasjon av problemstilling på fredag, men den er ikke helt i boks! Men jeg storkoser meg :hoppe: Og jeg har fått samarbeid med en stor bedrift :lur:

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud, snart bare to uker igjen til levering... Det er vanvittig stressende!! :lete:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og printer ut min masteroppgave nå, skal levere i morgen :)

Ønsker alle dere andre lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...