Gå til innhold

Avl på dyr


Gjest Belle Gunnes

Anbefalte innlegg

Gjest Belle Gunnes

Jeg er ganske brennende opptatt av dette med all den happarandaavl, som skjer der ute. Alt for lite seriøs avl og alt for mye skrotparringer. Det være seg katt, hund, hest, gnagere osv.

Katter - trenger man å si mer... mtp alle uønskede kattunder der ute?? :tristbla:

Hunder - titt og ofte ser man annonser på finn.no ala dett: "min skjønne hannhund har sååå lyst på valper. Finnes det en tispe der ute som vil parre seg (dooh ja fertile hunder vil parre seg) med min blandingshund? Rase spiller ingen rolle." Hva pokker skal skje med disse blandingsvalpene når de fødes?? Fødes de hos kompetente folk?? Er det lurt å blande disse hundene mtp hva slags gener de har bakover?? Får dere solgt de?? Ser noen gjengangere på finn.no. Blandingshunder. De har vært annonsert i over ett år nå. Ingen vil ha den typen blanding.

Og det avles alt for mye på dyr med svakheter bakover i linjene. Det er søren meg ikke mange sunne og friske hunderaser igjen. Hunder med så store lidelser at det eneste rette er å avlive de pga store smerter. Lidelser vi mennesker har avlet frem...

Hester - blandes også over en lav sko. Og årlig gies det bort hester fordi hestemarkedet er mettet på "rot og skrot". Hester settes i avl med kjente arvelige lidelser. Markedet er mettet for denne rasen osv osv. Skal man avle noe så dyrbart som en hest så vit hva du gjør og kjenn markedet. Alt for mange annonser sees på finn.no der en eller annen unghest MÅ bort. Hester er dyrt å holde og trenger stor plass, så det er ikke bare-bare å la en hingst og en hoppe ha seg fordi føll er sååååå søte...

Gnagere - selv har jeg rotter og jeg er så lei av at de blir syke og dør alt for tidlig :tristbla: Det er så forbanna vondt når de dør lenge før de egentlig bør, fordi all avl var konsentrert om farger en stund, så man glemte helsa. Dagens tamrotter sliter med mye luftveisplager og kreft. Og det er bare trist. Heldigvis er det flere aktive og seriøse avlere der ute som gjør en jobb i å rette opp feilen. Men det som tok noen få år å ødelegge tar en mannsalder å rette opp igjen.

Vi mennesker er overlegne dyrene. Vi bestemmer hvem dyrene skal få parre seg med. Dette er et stort ansvar, som hviler på våre skulder. Ikke missbruk dette og avle frem syke og uønskede dyr, men vit hva du gjør!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thessie!

Helt enig med deg! Det ene marsvinet mitt viste seg å være gravid da vi kjøpte henne. Altså må det ha skjedd enten i dyrebutikken eller hos oppdretter. Man må jo vite hva man gjør når man får kull, og hindre at barna parrer seg med bror eller far. Det er jo det som mest sannsynlig har skjedd her... Jeg kommer aldri til å få barn på noen av mine dyr, da jeg vet at jeg ikke har nok kunnskaper til å gjøre det 100% rett, og da lar jeg det være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, så enig!

Folk som velger å avle på dyr har et kjempestort ansvar. Både for å sørge for at linjene er sykdomsfrie og å sørge for at avkommene har et godt hjem (viktig med oppfølging).

Men det er mange "kjøkkenoppdrettere" som bare slenger sammen to dyr av samme art fordi dyrebebiser er så søøøte! (Det er også mange foreldre som lar små barn holde på med avl uten å ta del i det og uten å ta ansvar).

Det som er rart er at det er så mange folk som har så lite respekt for loven at de avler uten å bry seg i det hele tatt. Det er forbudt å avle på dyr som har defekter/sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Og så må jeg igjen henge ut Imazo. Imazo er en dyrefabrikk i Sverige. De spyr ut fugler, gnagere og fisker. Og mesteparten derfra er syke dyr :tristbla: Jeg fant selv en syk, ensom og redd rottegutt i en dyrebutikk for ett år siden (jeg er sterkt imot dyr i butikk og gikk mot mine prinsipper ved å handle et sykt dyr fra en butikk, men MÅTTE bare få han vekk derfra). Han kom fra Imazo. Jeg tok han umiddelbart til veterinær og fikk satt han på antibiotika og han ble heldigvis en tam, frisk og veldig lykkelig liten hårløs rottegutt.

Men at dyrebutikker i Norge virkelig handler dyr fra Imazo, er bare å bygge oppunder dårlig avl på syke dyr. Jeg lurer på hvor mange døde dyr det ligger i containere hos Imazo jeg :tristbla:

Jeg skal snart ut å handle rotter igjen og kun et fåtall oppdrettere er av interesse for min del. Samme når jeg skulle ha hest. Jeg kjente til foreldredyrene og deres stammer (som ble grundig sjekket opp og ned. At det ble den hesten hadde også mye med hennes fars linjer å gjøre). Jeg skaffer meg ikke dyr uten å vite mest mulig om foreldredyrene. Jeg har bomma på dette før og gjør det aldri igjen.

Så skal du skaffe deg et dyr, så kjøp kun dyr fra seriøse oppdrettere. Være seg fisker, fugler, gnagere og større kjæledyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imazo er forferdelig. Jobber selv i dyrebutikk og vi tar rett og slett ikke inn dyr fra Imazo da kvaliteten er helt på trynet. Går heller uten dyr enn med dyr som dør innen første leveår. Sinte og redde rotter med luftveisproblemer allerede ved levering. Reptilene fra slike masseoppdrett er heller ingenting å skryte av. Og bare hvordan det ser ut på Imazo hadde fått meg som forbruker til å styre langt vekk. Grusomt!

Folk tenker rett og slett ikke lengre enn til sin egen nesetipp og knappast det. Leste jo nettopp en tråd her med noen som mente at det var for ille å skulle kastrere i hytt og gevær - HVOR er de små grå da? Forsvunnet i bakgårdsavl de også? Blir like heidundranes imponert hver gang folk forteller meg at de ikke kastrerer dyra sine, legger ut parringsannonser på finn eller bare slipper ut hannkatten sin i håp om at noen naboer får kattunger som ligner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Ved siden av meg nå. ligger det en skjelvende bylt av en tispe. Hun er "flott", dvs toppremiert i Norge og mange andre land. Valpene etter henne er høyere prissatt en andre like renrasede, pga de "fantastiske" linjene og den flotte tispa. I dette miljøet (denne rasen) blir "matmor" set opp til, og respektert så til de grader pga henens "dyktighet".

Jommen sa jeg flott. Hadde jeg hatt mulighet til det skulle jeg skambanket eieren! Hun har misshandlet hunden, ikke gitt henne den normale oppdragelsen og trygghet hunder skal ha. Knapt nok kost med henne, og hun bryr seg døyten om denne tispa. Møkkakjerring.

Denne tispa på 4-5 år, kan ikke navnet sitt! Hun kan ingen kommandoer, er ikke renslig, tisser på seg av skrekk når noen hever stemmen (f.eks. roper: Kom inn), eller løfter en arm/hånd.

Hun har vært brukt som livmor. Kun en pengemaskin delux. Nå er hun ikke brukenes lenger, og "eieren" solgte henne billig videre til først 1 som ikke kunne ha henne alikevel, og så til ny eier. Oppfølging? Har ikke hørt 1 ord fra drittkjerringa!

Bikkja har seperasjonsangst til tusen, og blir en annen hund hvis dører lukkes igjen, hvis jeg går på do uten å ha døra oppe, eller er i et annet rom. Da skriker og uler hun, og tisser på gulvet. Bøyer jeg meg for fort ned til henne, tisser hun på gulvet i redsel.

Dette er hva som kalles "skikkelig oppdrett og avl".

Takke meg til blandingstispa min, som har 5 raser i seg, aldri er syk, og er stø som et fjell. Hennes mor var en elsket familiehund, og moren var en tispe som var regnet som et familiemedlem der hun bodde. Gi meg 30 valper av den utgaven, en henne jeg har liggende skjelvende ved min side nå.

Jeg er så sint at jeg nesten kaster opp. Grått for henne har jeg allerede gjort mange ganger. Det skjærer meg i hjertet å se resultatet av hennes oppvekst.

Og dette er det IKKE første ganger jeg opplever med renrasede hunder/avlstisper. Jeg har faktisk tilgode å se handlere som viser at de elsker bikkjene sine!

I dag etter igjen en ny hjerteskjærende episoder er jeg så sinna, og lei meg, at jeg ikek vet hva jeg skal gjøre. Men den lille tispa har det ihvertfall godt nå. Hun har t.o.m. løfter litt på halen i dag. den går ikke under magen hennes hele tiden. Frammskritt selv så små som disse hjelper, når jeg etterpå ser hun igjen tisser i skrekk, etter hva vi finner ut av nye ting hun er redd for.

Hun liker forresten heller ikke gress. Skal hun på do, er det på asfalt, midt i veien. Hun har begynt å stå litt på plenen hjemme, men løper fort tilbake på plattingen igjen. Helst bak bena mine.

I dag hater jeg oppdrettere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerer på det du sier, Titti72, fordi jeg har en nydelig renraset tispe ved siden av meg her. Fra et skikkelig oppdrett, hvor jeg selv besøkte valpene flere ganger, og så både mor og far til valpene. Jeg vet at de har godt gemytt, og jeg vet hvilke kår de har vokst opp i.

Dette er hva et skikkelig oppdrett er. Det du har blitt utsatt for er en valpefabrikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med naboen vår. Han driver med oppdrett, men det er null kjærlighet eller kos, eller turgåing. Han er ufør, så han er hjemme hele dagen,men bikkjene står og står i hundegården, som ikke er spesielt stor. Han har enormt uteområde, men hundene står i en knøttliten hundegård som er delt i tre. En til hannbikkjene, en til hubikkjene og en til valpene som var leveringsklare til påske; 13 stykker, som han fremdeles har igjen en del av. Det er vorstere så de er jo knallstore hunder, og i den gården der valpene går ville jeg ikke engang hatt min lille Fox Terrier... Hun har større spillerom enn disse har når hun er alene hjemme da hun har 20 meter lang løpestreng med mange meter langt bånd i.

Hundene får ikke kos, de bare står hele dagen å bjeffer. En gang om dagen slipper han de løs, så løper de oppover i skogen og ned igjen mens han står å skriker etter de, før de må tilbake i gården. Om vinteren har han de inne når det er veldig kaldt, for han har ikke isolert den knøttlille delen av låven han har de i. Da står de på et rom der, og uler hele tiden, så det vi hører bort hit er en del uling, kun avbrutt av han som skriker til dem.

Eneste gangen de blir "brukt" i løpet av året er i rypejakta. Da har han med seg to og to av gangen, mens de andre står hjemme og gråter.

Det er jo rett og slett utrolig plagsomt å høre på, for ikke å snakke om hjerteskjærende å tenke på hvordan disse dyrene har det.

I sommer har han til og med hatt litt kennelaktivitet, og disse hundene har vært stuet inn i den samme hundegården som de andre..

Men, når folk er der for å se på valper, da løper hundene fritt rundt, han skryter av hvor fantastisk det er der, fordi de går fritt rundt hele tiden (sannheten er at han ikke har laget ordentlig gjerde mellom vår og hans tomt, så hver eneste gang noen kommer for å se har vi tre fire hunder på verandaen vår).

Så, det er mange rasehunder, tross sykdomsfrihet, som ikke har det spesielt bra! Man bør absolutt tenke seg nøye om før man avler på dyr, men kom ikke her å si at renraser alltid er så mye bedre/har det så mye bedre enn blandingshunder..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på det du sier, Titti72, fordi jeg har en nydelig renraset tispe ved siden av meg her. Fra et skikkelig oppdrett, hvor jeg selv besøkte valpene flere ganger, og så både mor og far til valpene. Jeg vet at de har godt gemytt, og jeg vet hvilke kår de har vokst opp i.

Dette er hva et skikkelig oppdrett er. Det du har blitt utsatt for er en valpefabrikk.

Jeg skjønner hva du mener, og i dag er mine meninger farget av det jeg ser 24/7 med denne tispa. Det er hjerteskjærende. Jeg gråter fakrisk for henne. Det er ikke tull.

Men, det er ikke til å komme utenom at innenfor denne rasen er "oppdretter" en Gud. Alle spør henne til råds, hun stiller som dommer, hun skriver for hundeblader, og interjuves i hundeblader og i denne rasens nyhetsavis.

Hadde dette vært første møte med denne type "oppdretter" skulle jeg holdt min mening for meg selv, men jeg har sett det så mange ganger nå, at jeg tør påstå at veldig mange renrasede bikkjer kommer fra valpefabrikker.

Det er kun penger som teller, og når tispa ikke kan avles mere på, blir hun avlivd eller solgt, uten tanke for hvem hun havner hos!

Det er takken. Hva faan (unskyld, men jeg er frustrert) er dette for noe. Ingen jeg kjenner med blandinger er i nærheten av å ha sånt forhold til sine bikkjer. Der blir de heller menskeliggjort og tillagt følelser, men heller det, en den andre siden som i min verden er misshandling.

Jeg vet alle ikke er som denne "oppdretteren", selvsagt, men av 10 jeg har møtt er ihverfall 5, muligens 6, av dem på grensen. Derfor blir jeg provosert av de som sier at blandinger er så lite verd, og skulle aldri vært født. Jeg ser ingen gode grunner til at blandinger skal unngås, men jeg ser mange gode grunner til at oppdrett har gått alt for langt.

Snart har alle (eller kanskje ikke engang snart!) renrasede bikkjer en eller annen "skavank" som er medfødt, og arvelig, eller som en som kjøpende hundeeier må styre unna. Når en hundeeier må gjennomlyse bikkja før kjøp pga masse sykdommer hos denne rasen, da har det gått for langt i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en nydelig renraset tispe ved siden av meg her. Fra et skikkelig oppdrett, hvor jeg selv besøkte valpene flere ganger, og så både mor og far til valpene. Jeg vet at de har godt gemytt, og jeg vet hvilke kår de har vokst opp i.

Jeg har også verdens nydligste tispe her, med de flotte foreldrene, som elsker barn og dyr. Men hun er blanding og dermed "ikke mye verdt" i manges øyne. Så bortsett fra at din er blandet med lik rase, er min er blanding fra et nabolag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% enig i alt du sier om at SLIKE oppdrett er forferdelige. Jeg har grått min skvett for dem jeg også.. Men det eneste som kommer til å funke for å få slutt på slike er at nye hundeeiere er KRITISKE og sjekker ut oppdrettet før dem kjøper valp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belle Gunnes, jeg er enig med deg. Men jeg lurer på hvor uttrykket "happarandaavl" kommer fra? Jeg har venner som har kjøpt dyr fra gode oppdrettere i Haparanda. Er det noen spesiell grunn til å henge ut Haparanda? Bare undrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff...kjenner jeg blir litt oppgitt av å lese denne tråden.

Diskusjonen begynte med som jeg forsto det seriøse oppdrettere vs useriøse oppdrettere/ valpefabrikker. Så begynner folk å dra inn balandingshunder å syter over at de er mindre verdt i noens øyne. Det er vell ikke det som er saken, at dyret i seg selv er mindre verdt. Alle dyr er jo like mye verdt.

Problemet er useriøse mennesker som blander dyr uten å vite sykdomshistorien (blandingsraser) og valpe/dyrefabrikker som tenker bare penger og utsennde.

jeg syns begge deler er like ille. Utfallet kan ble svært uheldig i begge typene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Titti72 - jeg hadde en slik blandingshund jeg... og jeg gråt av sinne og frustrasjon mange ganger :tristbla: Jeg forbanna "oppdretter" av denne hunden opp og ned i mente mer enn en gang. Også de som hadde henne da hun var ung.

Det har ingen ting med hva som avles, så lenge det er seriøst. Valpefabrikker ol er ikke bra avl i mine øyne. Var selv på en valpefanrikk og snudde kjapt i døra med en klump i halsen og tårer i øynene.

Man kan faktisk avle en blanding om dette gjøres med overlegg, fornuft og en mening. Se f.eks på alle trekkhunder. Her er det jo bare blandinger, men det blandes ikke på hva som helst, men kun de med god fysikk og et godt hode.

Mange hunderaser, som er veldig populære, avles i hytt og pine. Fordi markedet skriker etter flere slike hunder og det avles på rubbel og bit bare for å tekkes markedet (faen ta Paris Hilton, som gjorde små veskehunder til motetilbehør!!). Små hunder har blitt alt for populært og det er desverre mye dårlige småhunder der ute. Dårlige i gemyttet eller dårlige fysisk. Stakkars hunder, som må lide fordi folk vil ha noe som er populært :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot avl på dyr, uten å ha en kompetanse. Det burde ha vært ulovlig å avle på dyr uten bevis for å ha nok kompetanse til det. Greit nok at foreldrene har god stamme, men hva med sykdom? Jeg blir så forbannet hver gang jeg ser hanndyr eiere (og spesielt av blandinger.) annonsere etter hunndyr. Har veldig lyst til å sende et langt og skarpt mail til dem. Har gjort det noen ganger, men de folka hører ikke på fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot avl på dyr, uten å ha en kompetanse. Det burde ha vært ulovlig å avle på dyr uten bevis for å ha nok kompetanse til det. Greit nok at foreldrene har god stamme, men hva med sykdom? Jeg blir så forbannet hver gang jeg ser hanndyr eiere (og spesielt av blandinger.) annonsere etter hunndyr. Har veldig lyst til å sende et langt og skarpt mail til dem. Har gjort det noen ganger, men de folka hører ikke på fornuft.

Her er jeg totalt uenig med deg. Denne tispa jeg hadde, kom fra en av disse med "kompetanse", men der ble det drevet rovdrift på dyrene (i mine øyne, men ikke i oppdretterøyne).

Tispa og hennes andre hanner har topp avstamning, og er sykdomsfrie, men hva pokker hjelper det? De har det ikke godt. De har et miserabelt liv. Tispa som var hos meg likte ikke å gå på gress engang, og hun gikk ikke i grøfta for å gå på do, hun gjorde det midt i veien, der det var asfalt. Og selvfølgelig inne. Eieren har kompetanse herfra og til månen, men er allikevel en egoistisk drittkjerring!

Da lurer jeg på hva som er galt med friske hanner av blandinger? Sjelden jeg møter på noen av dem som har noen "skavanker". Møter du mange blandinger, som har medfødte feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er jeg totalt uenig med deg. Denne tispa jeg hadde, kom fra en av disse med "kompetanse", men der ble det drevet rovdrift på dyrene (i mine øyne, men ikke i oppdretterøyne).

Tispa og hennes andre hanner har topp avstamning, og er sykdomsfrie, men hva pokker hjelper det? De har det ikke godt. De har et miserabelt liv. Tispa som var hos meg likte ikke å gå på gress engang, og hun gikk ikke i grøfta for å gå på do, hun gjorde det midt i veien, der det var asfalt. Og selvfølgelig inne. Eieren har kompetanse herfra og til månen, men er allikevel en egoistisk drittkjerring!

Da lurer jeg på hva som er galt med friske hanner av blandinger? Sjelden jeg møter på noen av dem som har noen "skavanker". Møter du mange blandinger, som har medfødte feil?

Tyder ikke på kompetanse av det du har fortalt om oppdretteren. Det å ha kompetanse handler ikke bare om å finne de riktige genene, men også å kunne oppdra hunder på en måte som er humant. Det handler om valpefabrikk, og jeg vil ikke si at det er en seriøs oppdretter.

Det å blande hunderaser kan forårsake sykdom. Spesielt om en blander en blandings med en blandings, som er av blandings. Det er ikke uten grunn at det blir sett ned på. Mange ganger kan avl mellom raser føre til anatomiske feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyder ikke på kompetanse av det du har fortalt om oppdretteren. Det å ha kompetanse handler ikke bare om å finne de riktige genene, men også å kunne oppdra hunder på en måte som er humant. Det handler om valpefabrikk, og jeg vil ikke si at det er en seriøs oppdretter.

Det å blande hunderaser kan forårsake sykdom. Spesielt om en blander en blandings med en blandings, som er av blandings. Det er ikke uten grunn at det blir sett ned på. Mange ganger kan avl mellom raser føre til anatomiske feil.

Hun er en ekspert på denne rasen. Hun er gjestedommer, som inviteres land og strand rundt og til andre land, pga sin kompetanse på disse hundene, og hunder generelt. Hennes valper er solgt sikkert 4 kull fram i tid. Går en vanlig hund for 15.000,- så tar hun gjerne 25.000,- for dem, og kundene står i kø, fordi hennes stilling tilsier at hun har de beste. Det er ikke en valpefabrikk som vi ser på tv, lokalene hennes ser bra ut på bilder, men hva hjelper det, når tispene skjelver av skrekk og tisser på seg. De er trent til å herjes med på utstillinger av dommere, men annen kos er skummelt...

Har du møtt blandinger (ikke små Paris Hilton bikkjer) som er syke? Jeg kan med hånden på hjertet si at det har ikke jeg i mitt nå 25 år lange hundholdeliv. Derimot har jeg møtt plenty av renrasede som har masse sykdommer. F.eks. er det 4 rasebikkjer i blokka mi, og kun 1 er helt frisk (foreløbig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er en ekspert på denne rasen. Hun er gjestedommer, som inviteres land og strand rundt og til andre land, pga sin

Kompetanse på det eksteriøe ja men tydligvis ikke kompetanse på på hundehold ut ifra det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Da lurer jeg på hva som er galt med friske hanner av blandinger? Sjelden jeg møter på noen av dem som har noen "skavanker". Møter du mange blandinger, som har medfødte feil?

Det er mye sykdom på blandinger også. Det bare synes ikke på samme måte, fordi de ikke vises frem på utstillinger ol. Jeg har sett min andel med blandinger, med store psykiske problemer fordi folk antar at blandinger er friskere og roligere. Men i realiteten avlives det flere blandinger en renrasede.

Men det er ikke det dette handler om. Det det handler om, er at det skal avles fornuftig så avkommet har de største mulighetene for et godt liv der ute. At de skal være trygge, sunne og friske. Både mentalt og fysisk. For å få til dette, må avleren være fornuftig og tenke på individet fremfor penger, heder og ære.

Det er flere faktorer som spiller inn, for at det skal være størst mulig sjangse for sunne og friske dyr. Når man bare tenker eksteriøs (som ant er en realitet i ditt tilfelle Titti) så er man ikke seriøs (selv om noen tror dette).

Å finne rette oppdretter uansett hva man leter etter av dyr, er ikke lett. Men når man først finner en med en avlsfilosofi man kan stå inne for, så er det greit å handle dyr fra disse. Uansett gullkantede stamtavler eller ei. Jeg er ikke imot blandingsavl, men foretrekker avl på renrasede dyr med en gjennomsiktelig stamtavle der man kan studere alle tidlige avkom for både psyke og helse.

Når jeg selv skulle handle hest, så gikk jeg utifra avkom etter en spesiell hingst jeg ønsket avkom etter. Når jeg fant noen avkom etter han, så sjekket jeg stamtavle og prestasjoner mm på mora sin side. Sjekket for temprament, sportsprestasjoner og eksteriørbedømmelser. Planlegger nytt hestekjøp nå og har funnet ut noen stammer der jeg liker type og temperamang på. Og istede for å kjøpe avkom, så kommer jeg heller til å leie en hoppe med de egenskapene jeg liker, og bruke den hingsten jeg har et ønske om å bruke. Tidkrevende og kostbart, men størst sjangse for at jeg får mye av det jeg ser etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...