Gå til innhold

Dere som har hund


Gjest Bjørn82

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørn82

Jeg håper virkelig at når den situasjonen skjer med deg så er det "feil" hundeeier sin hund du tuller med! Jeg kjenner , mange store gutter som hadde blitt voldsmenn i en sånn situasjon! Husk at for mange så betyr hunden dems ALT!!

Da tror jeg de voldsmennene kunne fått seg en velfortjent overraskelse av en med spesialtrening ifra TMBN. Ønsker han velkommen til å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørn82

Men da har man lært av den godeste anonyme brukeren at om

en løshund står med bikkja di i kjeften så skal man nappe den forsiktig i halsbåndet og si forsiktig "fy" og håpe at den spytter ut bikkja di igjen. Gjør den ikke det så får du bare gå din vei og la den fullføre måltidet sitt, for det kan jo hende løsbikkja tilhører en voldsmann som kommer til å banke deg om du prøver å redde livet til dyret ditt.

Herregud....

Man ser jo tydelig om en løsbikkje flyr på hunden din for å angripe, og det er ingen her som sier de skal slå ihjel noe som helst før det faktisk ikke er noe annet å gjøre. En hvilken som helst mor ville gjort det om bikkja stod med hue til ungen hennes i kjeften, og jeg ville gjort det om bikkja stod med hunden min i kjeften.

Og da snakker vi jo selvfølgelig om en hund som er såppass stor at det ikke bare er å nappe den vekk.

Det er ikke alle som forstår dette.. Dessverre. Selvfølgelig er din hund mere verdt for deg en hva en fremmed løshund er. Og angriper den løshunden attpåtil hunden din så er det bare å legge silkehanskene i baklomma etter forsøk nr 1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Hvorfor i all verden tror du ikke det kunne skjedd deg?? Hørt om halsbånd som ryker? Koppel som ryker? Hunder som klarer å smette ut av selen for man har festet den feil/ for løst? Produksjonsfeil på utstyr... Kankje du tryner og mister bikkja... Eller er du umenneskelig og aldri har uhell eller gjør feil kanksje??

Jeg bruker utstyr som er til å stole på. Jeg kvalitetssikrer utstyret før det taes i bruk. Jeg mister ikke bare tilfeldigvis hundebåndet når jeg er ute å går tur. Iløpet av de 20årene jeg har gått alene med hund ute så har det aldri skjedd at den har stukket av eller at utstyret jeg har brukt har sviktet. Hvis dette skjer deg så er det fordi du ikke har gjort jobben du skal gjøre med å forsikre deg om at det fungerer før du tar det i bruk. Det er ansvarsløst av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Nå har vel denne tråden her sklidd ut til å gjelde på generell basis for lenge siden!!

Og veit du hva, sånn kan faktisk hundeverden være, de tenker ikke som oss mennesker! Takler du ikke sånne situasjoner på en bedre måte så burde du holde deg langt unna hunder!

Dersom du er en hundeeier som føler at du blir truffet av denne trådens negative karakteristikk av hundeeiere som ikke har hunden i bånd. Da bør du vite at du som hundeeier står veldig rettsløst i forhold til din hund dersom den angriper en lenket hund eller ett menneske i fremtiden. Dette bør du ta til etterretning og være klar over at det er mange som faktisk ville vært unødvendig brutal imot hunden selv om den ikke angrep når den kom for nært innpå dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er en hundeeier som føler at du blir truffet av denne trådens negative karakteristikk av hundeeiere som ikke har hunden i bånd. Da bør du vite at du som hundeeier står veldig rettsløst i forhold til din hund dersom den angriper en lenket hund eller ett menneske i fremtiden. Dette bør du ta til etterretning og være klar over at det er mange som faktisk ville vært unødvendig brutal imot hunden selv om den ikke angrep når den kom for nært innpå dem.

Hvor mange ganger iløpet av denne tråden her har jeg skrevet at det er båndtvang for ALLE som ikke har kontroll på hunden sin, ÅRET RUNDT?!? Hva får deg til å tro at jeg allikevel lar bikkja mi løpe rundt uten kontroll? Jeg er da vitterlig en av de få som baserer hundeholdet mitt på loven og ikke egoisme!

Jeg har alltid hunden i bånd, skal hun løpe fra seg har jeg 15m. line til henne. Når det ikke er generell båndtvang er hun kun løs der jeg har 100% kontroll og oversikt over omgivelsene..Går vi forbi små barn korter jeg inn båndet så foreldrene ikke skal få panikk (selv om jeg vet at det er unødvendig), og det samme gjør om vi går forbi noen som ser skeptiske ut.. Jeg plukker til og med opp etter hunden min.... Hver gang!! Skal jeg være ærlig så mener jeg at jeg er et veldig godt eksempel på hvordan en hundeeier skal te seg!

Kanskje det er derfor jeg mener at det er unødvendig å denge løs på andre sine hunder etter at man likevel har klart å skille de fra hverandre :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Hvor mange ganger iløpet av denne tråden her har jeg skrevet at det er båndtvang for ALLE som ikke har kontroll på hunden sin, ÅRET RUNDT?!? Hva får deg til å tro at jeg allikevel lar bikkja mi løpe rundt uten kontroll? Jeg er da vitterlig en av de få som baserer hundeholdet mitt på loven og ikke egoisme!

Jeg har alltid hunden i bånd, skal hun løpe fra seg har jeg 15m. line til henne. Når det ikke er generell båndtvang er hun kun løs der jeg har 100% kontroll og oversikt over omgivelsene..Går vi forbi små barn korter jeg inn båndet så foreldrene ikke skal få panikk (selv om jeg vet at det er unødvendig), og det samme gjør om vi går forbi noen som ser skeptiske ut.. Jeg plukker til og med opp etter hunden min.... Hver gang!! Skal jeg være ærlig så mener jeg at jeg er et veldig godt eksempel på hvordan en hundeeier skal te seg!

Kanskje det er derfor jeg mener at det er unødvendig å denge løs på andre sine hunder etter at man likevel har klart å skille de fra hverandre :)

Jamen det var vel ikke du, som møtte Bjørn på denne turen? Det var vel ikke din hund, som kom løpende løs fra intet og angrep den hunden han hadde i forvaring? Det var, som jeg leser hans innlegg, en person uten kontroll og fornuft. Og hunden angrep hans. Klart han måtte gripe inn. Og ja det er løshundens fører, som er ansvarlig her. Helt og holdent. Den føreren, som pga sin uforsiktighet påførte sin hund plager da den måtte rives løs fra den andre hunde. Klart det er føreren av løshunden, som skal stå til ansvar her. Både for skade på hunden som ble angrepet og for smerter påført løshunden som angrep. Denne personen voldet skader og smerter på to hunder pga sin mangel på kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørn82

Hvor mange ganger iløpet av denne tråden her har jeg skrevet at det er båndtvang for ALLE som ikke har kontroll på hunden sin, ÅRET RUNDT?!? Hva får deg til å tro at jeg allikevel lar bikkja mi løpe rundt uten kontroll? Jeg er da vitterlig en av de få som baserer hundeholdet mitt på loven og ikke egoisme!

Jeg har alltid hunden i bånd, skal hun løpe fra seg har jeg 15m. line til henne. Når det ikke er generell båndtvang er hun kun løs der jeg har 100% kontroll og oversikt over omgivelsene..Går vi forbi små barn korter jeg inn båndet så foreldrene ikke skal få panikk (selv om jeg vet at det er unødvendig), og det samme gjør om vi går forbi noen som ser skeptiske ut.. Jeg plukker til og med opp etter hunden min.... Hver gang!! Skal jeg være ærlig så mener jeg at jeg er et veldig godt eksempel på hvordan en hundeeier skal te seg!

Kanskje det er derfor jeg mener at det er unødvendig å denge løs på andre sine hunder etter at man likevel har klart å skille de fra hverandre :)

Selvfølgelig så går jeg ikke bananas på en hund som kommer bort til meg med eller uten en hund i bånd. Det er jo stort sett bare greie hunder der ute. Men det er en del slurvete eiere vil jeg si.

Tilfellet jeg har beskrevet og handlingene jeg har beskrevet står jeg for. Men selvfølgelig bare i et liknende tilfelle der en løshund angriper med "vondt" blod. Ikke bare for å signalisere seg eller markere seg ovenfor den andre hunden. Jeg ser forskjell på det.

Hunden jeg har i bånd er en hund jeg bryr meg om og skjøter når jeg er ute med den. Det er jo en selvfølge at jeg ikke vil ta hensyn til den rabiate hundens ve og vel fremfor hunden jeg har med meg. :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nei hunden jeg gikk med fikk ingen skader, såvidt jeg så. Men hunden som angrep ga seg ikke når setteren "vår" la seg ned. Så jeg var nødt til å avverge situasjonen med røske tak i den villhunden som forsåvidt prøvde å glefse etter meg i samme slengen.

Nå skal jeg garantere at en elghund/husky type hund ikke er noe enhver person tør å ta affære imot om den er aggressiv. Og de fleste kvinner ville hatt en overveldende utfordring med å stagge en sånn hund i tilfellet jeg hadde i går.

Til alle dere som går med hunden løs. Dere vet aldri når den stikker av. Og dere vet aldri om eieren av den lenkede hunden kommer til å være like "snill" som jeg var. Det kommer ikke jeg til å være i fremtiden dersom dette gjentar seg.

Så hold hundene i bånd eller ta konsekvensene.

En løshund som går til angrep på min lenkede hund/barn eller andre mennesker når jeg er i nærheten lever farlig nært dødsdom der og da. Det er ikke bare å holde fast en fremmed hund som glefser etter meg. Å du mener jeg skulle latt hunden rive ihjel engelsksetteren min?

Jeg vil bare si at jeg vil aldri tillate at en løshund angriper noen som helst form for menneske eller hund i nærheten av meg i fremtiden. Neste gang blir det et brutalt utfall for løshunden om jeg er i nærheten. Beklager løshundgjengere.. Men det fins flere som er av min oppfatning der ute så ha kontroll på hunden din under enhver omstendighet.

Nei jeg har ikke lyst å slå en løshund. Men en løshund som angriper uprovosert slår jeg ihjel neste gang.

Det har ingen ting med om jeg har hund eller ikke å gjøre. Jeg sier dette som en advarsel til de som har hund. Dersom de ikke har kontroll på den, så vil det være på hunde eierens ansvar. Har du hund som du ikke har kontroll på å den skulle komme ut for å angripe en hund jeg har i bånd og ikke gir seg øyeblikkelig når jeg snakker til den så slår jeg kanskje ihjel din hund neste gang.

Så det du sier er at du er hevet over loven, i motsetning til oss andre. Fordi noen bryter båndtvangen (en lite alvorlig forseelse), så skal du kunne drepe et dyr (en alvorlig forbrytelse). Etter hundeloven/nødrettsbestemmelsen i straffeloven gir deg kun lov til å gå så langt som er nødvendig til å stanse angrepet, IKKE LENGER! Mennesker som deg som tenker fordi jeg er stor og sterk, så gjør jeg som jeg vil, gjør meg rett og slett kvalm. Du burde aldri få deg hund! Du er forresten å klandre i den situasjonen som oppsto. Du overlot hunden til et barn, mens du selv var for langt unna til å ha kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder er alltid i bånd, samme om det er båndtvang eller ei. Ser mange som bryter båndtvangen her og ikkje at alle har kontroll på hundene sine. Mine hunder er heldigvis såpass store og kraftige at de hadde klart å forsvare seg om de blei angrepet av ein løs hund, kan ikkje se for meg at noen av de hadde underkasta seg om det skulle skje.

Syns det rett og slett er idioti å bare slippe bikkja løs når man ikkje har full kontroll på den og bikkja gjerne løper ut av syne og rekkevidde. Det fins folk som er redd hunder og som ikkje vil ha ein løs hund, uten ingen eiger i syne, i "fanget" når de er ute på tur. Og det fins hunder som ikkje setter pris på å få ein fremmed hund i sitt "personal space" når de er ute på tur med eigeren sin. Dessuten setter de færreste pris på å få ei løs hannbikkje etter tispa si når den har løpetid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater folk som bryter båndtvangen.

Har min lille, trofaste venn i bånd når vi går ute selv om at hun aldri stikker av eller kommer bort til fremmede hunder og mennesker når hun er løs. Hun følger trinn i trinn etter oss, og det har hun gjort siden hun var valp. Det hjelper dog ikke! Jeg opprettholder båndtvangen fordi jeg respekterer andre som er redde for løse hunder, og jeg vet at andre hunder kan komme bort til henne og da har jeg ikke full kontroll + at hun er et dyr trossalt. Selv om at hun har vært 100% lojal til nå, kan det faktisk skje ting som vi ikke har forutsett.

Det er en svær hund som alltid prøver å angripe meg og miniatyren min når vi er på tur. Denne er løs utenfor huset og viser tegn til å være svært aggressiv. Hver gang den kommer mot oss, løper eierne ut for å hente den. Den bjeffer, bråker og viser tydelig tegn på at den kommer til å angripe - jeg forstår ikke at det i det heletatt er lov å ha en sånn hund? Og i tillegg lar den gå løs... Jeg sa ifra for å si det sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også alltid hunden i bånd, der jeg veit det ferdes folk.. Jeg slapp han løs en dag på en sånn "turløype" her.. Heldigvis kan han innkalling, og straks jeg VET det er folk i nærheten roper jeg inn hunden og setter på bånd..

Hadde jeg hatt en hund som var aggressiv til andre hunden hadde jeg ALDRI sluppet han løs!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting er at hunden kommer på komando.. men det er alt for mange hundeeiere som mener at alle hunder MÅ hilse og lar dem bare løpe rett bort..

jeg har en veldig usikker hund som reagerer med å "angripe" om det kommer noen i full fart og med mye energi.

hva skjedde med å få kontakt med hundeeier før man slipper hundene bort til hverandre.

blir så forbanna, og det er ikke få ganger jeg har kjefta på sånne folk... :kjefte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

en ting er at hunden kommer på komando.. men det er alt for mange hundeeiere som mener at alle hunder MÅ hilse og lar dem bare løpe rett bort..

jeg har en veldig usikker hund som reagerer med å "angripe" om det kommer noen i full fart og med mye energi.

hva skjedde med å få kontakt med hundeeier før man slipper hundene bort til hverandre.

blir så forbanna, og det er ikke få ganger jeg har kjefta på sånne folk... :kjefte:

ENIG!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at så mange har opplevd å møte agressive hunder. De få hundene jeg har møtt som har vist aggressiv atferd har vært i bånd, med eieren som et slips bak seg. Bjeffende og kavende mens jeg og hunden min går pent forbi - uten bånd. Og jeg tør påstå at min (løse) hund aldri har vært til sjenanse for noen. Hun kommer når jeg kaller inn (selv når hun er på jakt etter pus) og jeg lar henne aldri nærme seg folk eller dyr uten at det har blitt signalisert at det er greit å hilse.

Det jeg leser ut av denne tråden er flere ting.

1) Folk er redd for hunder, derfor MÅ hunder gå i bånd (noe som ikke er intensjonen i utgangspunktet, det er vilt som skal beskyttes og ikke folk). Før i tiden var hunden et naturlig innslag i menneskers dagligliv - nå er den et farlig rovdyr.

2) Det er tydelig at mange mangler kontroll på hunden sin. Når man stolt hevder at man alltid har hunden sin i bånd fordi man "vet ikke hva den kan finne på" så har man feilet som hundeeeier - og som hundevenn.

3) Folk med miniatyrhunder er unntatt det ovennevnte. Har du en rase som ikke tåler vanlig slitasje må du bare passe på å putte den i veska før den møter realitetene. Men da kan du jo ikke skylde på de andre hundeeierne fordi hunden din ikke tåler sosial omgang. (P.S.: Det er ikke greit at hunden din biter selv om den er liten.)

Når alt dette er sagt: Hunder er sosiale vesener og bør få lov til å omgås både mennesker og dyr, selv om noen av disse er enten engstelige (av natur) eller veldig små (unaturlig avl). En godt dressert hund er ikke til fare for noe. Båndtvang (året rundt) er mishandling av menneskets beste venn!

Når jeg leser gjennom det jeg har skrevet må jeg si at punkt 2 er det aller viktigste. Det er veldig mye uansvarlig hundehold , og da tenker jeg (først og fremst) på eierne som lar hunden gå tur med dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at når jeg er ute å går med min, så går folk vi møter HELT PÅ ANDRE siden av stien/ veien når vi møter de.. Hmmm merkelig at folk er redd en dødssnill schæfeR? :P:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Skal ganske mye til å slå i hjel en hund, men hadde en hund angrepet min sheltie, så hadde jeg virkelig brukt alle midler. Hunden som angrep hadde nok ikke dødd, men hvis den lar være å angripe andre hunder i framtiden fordi han forebinner det med smerte og bank, gjør vel ikke det noe? Hva hadde du gjort om ungen din hadde blitt angrepet av en hund du SER det lyser agressjon ut av, og som biter og biter? Hadde du nappet i båndet og sagt fy? Du må jo hvertfall ikke finne på å skade den andre hunden som angriper og er i ferd med å drepe babyen din! Nei vettuhva. Og nå mener jeg virkelig en hund som angriper, og ikke bare lekesloss og vil hilse. Og en eier har som regel en viss peiling på om hunden er agressiv mot andre hunder eller ikke. Vet du den er det, slipper du den ikke løs blant andre.

Men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk skal slippe løs hundene sine i gater heller jeg? Løpe i veien osv? Er da mye bedre og slippe den løs i en hundepark, så lenge du vet det går.

Er glad jeg har en hund som går overens med alle, så lenge de går overens med han. Tror nok aldri lille hunden ville angrepet noen. Men jeg bruker bånd. Er jeg i skogen uten bånd, går han aldri langt unna og jeg ser han ALLITD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en hund som er angrepet av to løse hunder ved to forskjellige anledninger, dette har ført til usikker hund i møte med andre hunder. Min går alltid i bånd, og det er forbannet ergelig med idioter som ikke har kontroll på egen hund løs. "den er så snill atte" Nei, den er ikke snill når den kaster seg i strupen på min hund. Og tafatte eiere som bare ser på og kommer med "kom da gutten, kommeee" Da tar jeg et grepa tak i hunden og hiver den unna og med en stygg stemme om at det kan du bare glemme.

Jeg er ikke redd for å bli bitt av fremmede idiothunder og ordner opp før det blir blodig. At ikke andre hundeeiere kan ta i egne hunder når de kaster seg over uskyldige er meg en gåte. "hjel, hunden min er visst litt hissig i dag, jaja, står her og ser på så lenge". Satan, ser jeg det der en gang til så blir vedkommede politianmeldt og med en skyllebøtte av en annen verden.

Det er ikke de "skumle" rasene jeg tror vil overfalle min hund, det er de "søte" små hundene som eier slipper bort til alt og alle, for den må jo få hilse. Hadde jeg møtt 10 schæfere, 15 rottweilere og 5 malinois på min rute hver dag hadde jeg vært lykkelig. Ikke en gang har jeg møtt en bikkjevond storhund, men det er mange små jævler der ute.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir redd når jeg ser hunder uten bånd eller større hunder med tynn flexiline, sykt mange folk gidder ikke å ha dem i bånd eller har dem i bånd som er ubrukelig så fort de løper.. Og ja, jeg har blitt bitt av løse hunder. Første gang som 4åring og senest for noen uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg reagerer på er at TS skriver at hunden hans ikke ble skadet i angrepet. Når en hund virkelig angriper blir det skader. Det er ikke alltid lett å se forskjell på en hund som angriper, og en hund som setter en annen på plass. Så vær litt forsiktige med å slå ihjel alt som kommer mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...