Gjest Bjørn82 Skrevet 8. juli 2011 #21 Skrevet 8. juli 2011 Nei, jeg er helt enig at dette er helt uholdbart. Om jeg har min løs, så er det ikke i nabolaget men i friområder og møter vi på andre så har jeg han enten i "gå bak" kommando eller i bånd. Er derimot rimelig sikker på at min ikke stikker av da det enda ikke har skjedd på 4 år og han har ikke driften til det. Det er utrolig trist at folk ikke kan respekter andre mennesker og dyr når de ferdes, det vil aldri falle meg inn å påtvinge det at jeg liker hunder andre mennesker. Dessverre så er det som regel hundene det går utover i sted for eieren. Ja det er som du sier avslutningsvis.. Hunden det går utover. Det er ekstra irriterende synes jeg. =/
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #22 Skrevet 8. juli 2011 Båndtvang gjelder hele året i tettbebygget og mye trafikkerte områder, så det er aldri greiere med en løshund rundt beina. Men selvfølgelig synes jeg det er greit å kan slippe hunden sin i utmarka der det mest sannsynligvis er hverken unger som leker på egenhånd eller noe tett med hunder. Jeg er selv en hunde elsker og synes det er fantastiske dyr som selvfølgelig må få løpt fra seg. Sikker på det du? Og hvor har du det fra? Kilde? Det er så mye rykter om hvor og når det er båndtvang, det meste stemmer ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #23 Skrevet 8. juli 2011 I friområder er det jo greit,og ved havet syns jeg det er greit å ikke "håndheve" båndtvangen. Men at din (jeg går ut ifra at det er en middels-stor/stor hund?) bare vil leke, og trekker seg unna agressive hunder, syns jeg er egoistisk tenkt. Enn dem som er redd hunder som går tur der de syns det er greit å gå da de forventer hunder i bånd, hvis de møter dem. Og oss med små hunder, som absolutt ikke kan stole på den løse, møtende hunden. Der den store hunden "bare skal leke" kan den fort klappe en kraftig labb over ryggen på min lille hund, og det tåler den faktisk ikke! Min hund veier 2,5 kilo, din hund veier 25 kilo. Da kan man jo tenke seg til at det KAN skje uhell. Jeg liker å møte hunder i ordnede former (BÅND). Hvorfor krangle på båndtvangen? Den er jo der for MANGE grunner, og de fleste greier å overholde den. Det er ikke vanskelig Jeg har en usikker hund som mener angrip er beste forsvar, og jeg er ikke den eneste! Greit å ha sånne som oss i bakhodet også når den snille hunden løper fritt rund og skal hilse på andre hunder... ALDRI la hunden (eller mennesker for den sakens skyld) "hilse" på hunder dere ikke kjenner godt og som går i bånd! ALDRI!!! 1
#Mj# Skrevet 8. juli 2011 #24 Skrevet 8. juli 2011 Veldig enig!! Det er flere ganger jeg har møtt løse hunder og det har vært unger som ikke hadde klart å holde igjen bikkja. Selv har vi små hunder, men lar aldri barn gå med de. De er kanskje sterke nok til å holde igjen hunden, men man kan aldri styre omgivelsene! Enten man møter på mennesker med ekstrem hundeskrekk og som handler i affekt eller det er andre hunder som går til angrep (osv.). jeg har og en liten hund, og blir kjempefrustrert av enkelte familiemedlem som mener at det er greit at barn holder båndet når de går på tur. barnet er sterkt, men jeg tviler på at hun i klarer å holde igjen vist hunden virkelig drar... samme hvor mye jeg prøvde å forklare hvorfor hun ikke burde holde hunden mente de voksne at jeg var overbeskyttende. nå får de ikke lov å gå på tur med hunden uten at jeg er med. selv om en hund vanligvis holder avstand til agressive hunder, kan det skje at hunden ikke gjør det om han blir angrepet, eller føler at han må beskytte eieren, eller den agressive hunden kan komme seg løs.
Wesla Skrevet 8. juli 2011 #25 Skrevet 8. juli 2011 jeg har og en liten hund, og blir kjempefrustrert av enkelte familiemedlem som mener at det er greit at barn holder båndet når de går på tur. barnet er sterkt, men jeg tviler på at hun i klarer å holde igjen vist hunden virkelig drar... samme hvor mye jeg prøvde å forklare hvorfor hun ikke burde holde hunden mente de voksne at jeg var overbeskyttende. nå får de ikke lov å gå på tur med hunden uten at jeg er med. selv om en hund vanligvis holder avstand til agressive hunder, kan det skje at hunden ikke gjør det om han blir angrepet, eller føler at han må beskytte eieren, eller den agressive hunden kan komme seg løs. Dette løser jeg ved å la tantebarna "leie" hunden mens jeg samtidig holder i båndet, de synes det er like stas:)
altflyter Skrevet 8. juli 2011 #26 Skrevet 8. juli 2011 Det er ufattelig respektløst å ikke holde hunden i bånd med mindre du holder den under oppsikt og VET at den ikke er mannevond
altflyter Skrevet 8. juli 2011 #27 Skrevet 8. juli 2011 Sikker på det du? Og hvor har du det fra? Kilde? Det er så mye rykter om hvor og når det er båndtvang, det meste stemmer ikke. Hovedregelen er at hunder bare kan løpe løs når den følges på forsvarlig måte av eieren eller andre som disponerer hunden. For at en hund skal følges på forsvarlig måte, må det kreves at den er under fullstendig kontroll av eier/ besitter. Dessverre er det de aller færreste som har slik kontroll over hunden sin. I perioden 1. april - 20. august er det båndtvang for alle hunder. I dette tidsrommet skal hunden holdes i bånd, forsvarlig inngjerdet eller innestengt, uavhengig av om eier/ besitter har kontroll over hunden eller ikke. Dyrelivet er ekstra sårbart i denne tiden. Selv den mest uskyldig utseende skjødehund får vekket til live nedarvede jakt- og drapsinstinkter når den ser en ennå ikke flygedyktig fugleunge på bakken. Båndtvangen gjelder i både inn- og utmark. Kilde: Jusstorget.no 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #28 Skrevet 8. juli 2011 TS: Jeg skjønner veldig godt at det var en ekkel opplevelse, og det er det som er min største frykt når vi går på tur (alltid i bånd). Jeg har en hundt som ikke nødvendigvis slipper hvis den har fått tak i en annen hund(selv om det ikke har skjedd), og jeg er da spesielt bekymret for disse minihundene som mange eiere ikke mener er vits i å ha under kontroll fordi de kan ikke gjøre noe skade uansett, de er jo bare små og nusselige de...og så er de ofte store i kjeften og kjefter og smeller... Kommer en sånn bort til oss og det går galt så kommer det til å gå fryktelig galt!! Og for hver gang en hund kommer busende bort til oss så blir min hund enda mer usikker, og sjangsen for at det smeller neste gang er myyye større (...men det gikk jo så fint atte sier eieren til den løse hunden når jeg sier at de ikke må la hunden buse bort til oss i full fart). Så jeg skjønner absolutt frustrasjonen din!! Meeeen, man bør ALDRIALDRIALDRI fysisk irettesette andre sine hunder!!! Du vet ikke hvordan hunden har blitt opdratt, kanskje de kun har brukt positive læringsmetoder og hunden aldri har blitt fysisk iretesatt før og dette får hunden til å angripe deg istedet. Det er også mange hunder som er skeptiske mot fremmede mennesker og man risikerer at hunden angriper deg! Du kan også risikere at hunden BLIR skeptisk til fremmede og sannsynligheten for et angrip på mennesker senere i hundens liv blir større. Du vil også gjøre situasjonen for din egen hund mye skummlere enn den ville oppfattet det som hvis du ikke hadde reagert som du gjorde.. Kunne du ikke bare ha holdt den fast til eieren kom? Det er heller ikke lov å være for hardt fysisk med hunden, som det heller ikke er med barn! 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #29 Skrevet 8. juli 2011 Du skulle bare tatt en stein og kakket den. Om man ser en løshund har man rett til å drepe den etter hva jeg har hørt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #30 Skrevet 8. juli 2011 Hovedregelen er at hunder bare kan løpe løs når den følges på forsvarlig måte av eieren eller andre som disponerer hunden. For at en hund skal følges på forsvarlig måte, må det kreves at den er under fullstendig kontroll av eier/ besitter. Dessverre er det de aller færreste som har slik kontroll over hunden sin. Jepp, helt riktig! Men det står ingen ting om båndtvang i tettbebygde strøk:) Det er båndtvang for alle året rundt og over alt hvis man ikke har fullstendig kontroll på hunden! Dette er ikke spesielt for tettbebygde strøk Selv har jeg en 15 meters langline, da har jeg kontroll på hunden, bryter ikke den generelle båndtvangen og hunden får løpt og herjet som den vil:) Kan anbefales til alle!
Wesla Skrevet 8. juli 2011 #31 Skrevet 8. juli 2011 TS: Jeg skjønner veldig godt at det var en ekkel opplevelse, og det er det som er min største frykt når vi går på tur (alltid i bånd). Jeg har en hundt som ikke nødvendigvis slipper hvis den har fått tak i en annen hund(selv om det ikke har skjedd), og jeg er da spesielt bekymret for disse minihundene som mange eiere ikke mener er vits i å ha under kontroll fordi de kan ikke gjøre noe skade uansett, de er jo bare små og nusselige de...og så er de ofte store i kjeften og kjefter og smeller... Kommer en sånn bort til oss og det går galt så kommer det til å gå fryktelig galt!! Og for hver gang en hund kommer busende bort til oss så blir min hund enda mer usikker, og sjangsen for at det smeller neste gang er myyye større (...men det gikk jo så fint atte sier eieren til den løse hunden når jeg sier at de ikke må la hunden buse bort til oss i full fart). Så jeg skjønner absolutt frustrasjonen din!! Meeeen, man bør ALDRIALDRIALDRI fysisk irettesette andre sine hunder!!! Du vet ikke hvordan hunden har blitt opdratt, kanskje de kun har brukt positive læringsmetoder og hunden aldri har blitt fysisk iretesatt før og dette får hunden til å angripe deg istedet. Det er også mange hunder som er skeptiske mot fremmede mennesker og man risikerer at hunden angriper deg! Du kan også risikere at hunden BLIR skeptisk til fremmede og sannsynligheten for et angrip på mennesker senere i hundens liv blir større. Du vil også gjøre situasjonen for din egen hund mye skummlere enn den ville oppfattet det som hvis du ikke hadde reagert som du gjorde.. Kunne du ikke bare ha holdt den fast til eieren kom? Det er heller ikke lov å være for hardt fysisk med hunden, som det heller ikke er med barn! Altså hvis en hund reglrett angriper min hund når den har lagt seg underdanig så er jeg ikke snar med å ta tak i den om jeg får det, baller eller hva det skulle være. Vil selvsagt prøve å skremme bort med lyd først, men om det ikke fungerer så må man bruke hardere metoder. Om hunden er trent med positiv eller negativ forsterkning bryr jeg meg virkelig ikke noe om. Jeg trener etter positive metoder selv, men om min hund skulle angripe en annen hund og jeg var så uansvarlig at jeg ikke holdt oppsyn med den løs, ja da hadde jeg hatt forståelse for om noen måtte ta et realt tak i han. Som nevnt over så er det jo utrolig leit at det er hunden som må ta støyen for eier manglende kontroll på hunden, men hva hadde du gjort om en hund gikk reglrett løs på hunden din? Klikket og gitt pølser om den slapp en eller annen gang? 2
Wesla Skrevet 8. juli 2011 #32 Skrevet 8. juli 2011 Du skulle bare tatt en stein og kakket den. Om man ser en løshund har man rett til å drepe den etter hva jeg har hørt. DET må du gjerne vise meg en link til er du grei.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #33 Skrevet 8. juli 2011 Altså hvis en hund reglrett angriper min hund når den har lagt seg underdanig så er jeg ikke snar med å ta tak i den om jeg får det, baller eller hva det skulle være. Vil selvsagt prøve å skremme bort med lyd først, men om det ikke fungerer så må man bruke hardere metoder. Om hunden er trent med positiv eller negativ forsterkning bryr jeg meg virkelig ikke noe om. Jeg trener etter positive metoder selv, men om min hund skulle angripe en annen hund og jeg var så uansvarlig at jeg ikke holdt oppsyn med den løs, ja da hadde jeg hatt forståelse for om noen måtte ta et realt tak i han. Som nevnt over så er det jo utrolig leit at det er hunden som må ta støyen for eier manglende kontroll på hunden, men hva hadde du gjort om en hund gikk reglrett løs på hunden din? Klikket og gitt pølser om den slapp en eller annen gang? Du risikerer din og andre menneskers helse ved å reagere sånn? Hva godt kommer det ut av i "knøvle" hunden? Kunne du ikke bare holdt fast til eieren kom? Var det nødvendig å tvinge den til å underkaste seg deg? En tvangsunderkastelse betyr ingen ting for hunden, annet enn at den muligens kommer til å syns ukjente folk er ganskje kjipe.. Og DET kan bli skummelt i en senere situasjon! Det er ulovlig å fysisk avstraffe hunder så de får vondt! Slår du barn som tråkker over streken også? Desuten, når hunder virkelig sloss så blir det skader! Og hadde det skjedd med og jeg hadde vært alene så hadde jeg ikke kunne gjort noen ting, evt stelt meg opp foran min egen hund hvis jeg rakk det når jeg så den andre hunden komme spurtende mot oss.. Det ville aldri falt meg inn å feks sparke den andre hunden. En ting til er at hvis man kener seg over hunden så føles dette truende for hunden og situasjonen forverres.. Men assa, når du sier du fikk hundene fra hverandre så har du ingen grunn til å gjøre noe annet enn å holde fast hunden 1
Wesla Skrevet 8. juli 2011 #34 Skrevet 8. juli 2011 Du risikerer din og andre menneskers helse ved å reagere sånn? Hva godt kommer det ut av i "knøvle" hunden? Kunne du ikke bare holdt fast til eieren kom? Var det nødvendig å tvinge den til å underkaste seg deg? En tvangsunderkastelse betyr ingen ting for hunden, annet enn at den muligens kommer til å syns ukjente folk er ganskje kjipe.. Og DET kan bli skummelt i en senere situasjon! Det er ulovlig å fysisk avstraffe hunder så de får vondt! Slår du barn som tråkker over streken også? Desuten, når hunder virkelig sloss så blir det skader! Og hadde det skjedd med og jeg hadde vært alene så hadde jeg ikke kunne gjort noen ting, evt stelt meg opp foran min egen hund hvis jeg rakk det når jeg så den andre hunden komme spurtende mot oss.. Det ville aldri falt meg inn å feks sparke den andre hunden. En ting til er at hvis man kener seg over hunden så føles dette truende for hunden og situasjonen forverres.. Men assa, når du sier du fikk hundene fra hverandre så har du ingen grunn til å gjøre noe annet enn å holde fast hunden Ja, det kan jo fungere i fryktelig heldig situasjon og man vil jo merke relativt fort om hunden fint kan holdes lett i nakken eller ikke. Hva i all verden ville du gjort da om det ikke nytter og hunden forsetter å gjøre utfall mot din hund? Og hvordan i all verden skal du stille deg forann en hund som angriper en annen hund? Det nytter liksom ikke med dempede signaler og positiv forsterkning i en situasjon som allerede har gått over styr. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #35 Skrevet 9. juli 2011 Ja, det kan jo fungere i fryktelig heldig situasjon og man vil jo merke relativt fort om hunden fint kan holdes lett i nakken eller ikke. Hva i all verden ville du gjort da om det ikke nytter og hunden forsetter å gjøre utfall mot din hund? Og hvordan i all verden skal du stille deg forann en hund som angriper en annen hund? Det nytter liksom ikke med dempede signaler og positiv forsterkning i en situasjon som allerede har gått over styr. Holdes i nakken? Hva med halsbåndet? Men uansett, når man har hund så må man være bevisst på at sånne ting kan skje! Selv om det er fulstendig unødvendig hadde visse hundeeiere vært litt mere ansvarlig. Jeg har fått øyne i nakken etter jeg fikk den hunden jeg har nå :D Sånn er hundelivet:) Jeg skjønner at man handler på impuls der og da, det jeg skrev var ment til en senere gang, og andre som leser her! Jeg skjønner godt at man blir skremt! Som sagt, du setter deg selv og muligens andre i en skummel situasjon når du takler det sånn som du gjorde. Du må huske at alle raser har sin historie, og alle individ har sin personlighet! Er ikke alle hunder som finner seg i alt Liten historie: Når hunden min var valp, ca 6-7 mnd var hun og lekte på et jorde med noen andre hunder. Så ut fra ingensteder kom en kar med en hund (var en mørk høstkveld og han kom helt plutselig ut av et skogholdt).. Jeg rakk ikke å opfatte noe som heldst før jeg ser at det ligger en kar over valpen min og tvinger henne på rygg!Jeg løp bort og spurte (les brølte) han hva han drev med.. Han momla ett eller annet om at min hadde knurret til hans hund (noe som ikke stemte da jeg , for det 1. hadde hørt det om det var sant, og for det 2. så hadde hun aldri knurra til noen, i ettertid har hun knurra til en eneste hund, og det var en som tok pinnen hennes... Og hadde hun faktisk knurra så spiller det ingen rolle, man legger ikke en hund i bakken for å knurre!! Det kan være kjempefarlig å hemme hunden i å bruke sitt eget språk, hvordan kan de da advare barn og andre hunder før det smeller når de har blitt straffet for å knurre). Jeg ba han flere ganger om å slippe men han hørte ikke på meg. Til slutt var jeg så forbannet og frustrert at jeg var VELDIG nære ved å kline til han med koppelet på båndet jeg hadde i hånda, det hadde IKKE sett pent ut for å si det sånn! (jeg er en jente i midten av 20årene, er hele 1.60 på strømpelesten så er ikke den typiske voldelige typen heller) Så du vet aldri hvordan eieren til hunden reagerer heller, det er også noe man bør ha i bakhode. 1
Gjest Bjørn82 Skrevet 9. juli 2011 #36 Skrevet 9. juli 2011 Jeg har en usikker hund som mener angrip er beste forsvar, og jeg er ikke den eneste! Greit å ha sånne som oss i bakhodet også når den snille hunden løper fritt rund og skal hilse på andre hunder... ALDRI la hunden (eller mennesker for den sakens skyld) "hilse" på hunder dere ikke kjenner godt og som går i bånd! ALDRI!!! Er helt enig i det du skriver, og synes du tar ansvar for hunden din ved å holde den i bånd. Nå er det sånn at hunder skal man ikke stole på når man ikke ser dem og med hunden i bånd så er du helt sikker på at du har kontroll på din hund og som jeg har sagt tidligere. Så mener jeg dette er hunde eieres plikt i bebygget område.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 9. juli 2011 #37 Skrevet 9. juli 2011 Båndtvangen gjelder hele året i tettbebygget strøk. At båndtvangen oppheves på høsten er kun fordi det brukes løshunder til jakt. Og siden man da ikke så lett kan skille på jakthunder og vanlige familiehunder, gjelder opphevelsen for alle. Men så fort det er en tung vinter for villtet, så settes det opp ekstraordinær båndtvang. Ergo det er mer båndtvang iløpet av et år enn ikke. I en park i Oslo ble det for ikke så lenge siden en politikontroll. Politiet kom og ba alle om å rope inn sine hunder, som løp løs. De som fikk inn hunden på nullkommasvisj, gikk fri. De som ikke fikk hunden inn umiddelbart, fikk bøter. Båndtvang i utmarka er for å beskytte villtet(ved sjøen fuglelivet, i skogen villtet av smått og stort) Båndtvang i tettbebygget strøk er for å beskytte mennesker og barn samt at hunder ikke skal drite og søple ned. Det er, i mine øyne, fult lovlig å smellkjefte på de som har løshunder uten kontroll på de
Gjest Bjørn82 Skrevet 9. juli 2011 #38 Skrevet 9. juli 2011 TS: Jeg skjønner veldig godt at det var en ekkel opplevelse, og det er det som er min største frykt når vi går på tur (alltid i bånd). Jeg har en hundt som ikke nødvendigvis slipper hvis den har fått tak i en annen hund(selv om det ikke har skjedd), og jeg er da spesielt bekymret for disse minihundene som mange eiere ikke mener er vits i å ha under kontroll fordi de kan ikke gjøre noe skade uansett, de er jo bare små og nusselige de...og så er de ofte store i kjeften og kjefter og smeller... Kommer en sånn bort til oss og det går galt så kommer det til å gå fryktelig galt!! Og for hver gang en hund kommer busende bort til oss så blir min hund enda mer usikker, og sjangsen for at det smeller neste gang er myyye større (...men det gikk jo så fint atte sier eieren til den løse hunden når jeg sier at de ikke må la hunden buse bort til oss i full fart). Så jeg skjønner absolutt frustrasjonen din!! Meeeen, man bør ALDRIALDRIALDRI fysisk irettesette andre sine hunder!!! Du vet ikke hvordan hunden har blitt opdratt, kanskje de kun har brukt positive læringsmetoder og hunden aldri har blitt fysisk iretesatt før og dette får hunden til å angripe deg istedet. Det er også mange hunder som er skeptiske mot fremmede mennesker og man risikerer at hunden angriper deg! Du kan også risikere at hunden BLIR skeptisk til fremmede og sannsynligheten for et angrip på mennesker senere i hundens liv blir større. Du vil også gjøre situasjonen for din egen hund mye skummlere enn den ville oppfattet det som hvis du ikke hadde reagert som du gjorde.. Kunne du ikke bare ha holdt den fast til eieren kom? Det er heller ikke lov å være for hardt fysisk med hunden, som det heller ikke er med barn! En løshund som går til angrep på min lenkede hund/barn eller andre mennesker når jeg er i nærheten lever farlig nært dødsdom der og da. Det er ikke bare å holde fast en fremmed hund som glefser etter meg. Å du mener jeg skulle latt hunden rive ihjel engelsksetteren min? Jeg vil bare si at jeg vil aldri tillate at en løshund angriper noen som helst form for menneske eller hund i nærheten av meg i fremtiden. Neste gang blir det et brutalt utfall for løshunden om jeg er i nærheten. Beklager løshundgjengere.. Men det fins flere som er av min oppfatning der ute så ha kontroll på hunden din under enhver omstendighet.
Gjest Bjørn82 Skrevet 9. juli 2011 #39 Skrevet 9. juli 2011 Du skulle bare tatt en stein og kakket den. Om man ser en løshund har man rett til å drepe den etter hva jeg har hørt. Nei jeg har ikke lyst å slå en løshund. Men en løshund som angriper uprovosert slår jeg ihjel neste gang.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 9. juli 2011 #40 Skrevet 9. juli 2011 En løshund som går til angrep på min lenkede hund/barn eller andre mennesker når jeg er i nærheten lever farlig nært dødsdom der og da. Det er ikke bare å holde fast en fremmed hund som glefser etter meg. Å du mener jeg skulle latt hunden rive ihjel engelsksetteren min? Jeg vil bare si at jeg vil aldri tillate at en løshund angriper noen som helst form for menneske eller hund i nærheten av meg i fremtiden. Neste gang blir det et brutalt utfall for løshunden om jeg er i nærheten. Beklager løshundgjengere.. Men det fins flere som er av min oppfatning der ute så ha kontroll på hunden din under enhver omstendighet. Jeg hadde nok gjort det samme som deg Bjørn. Det er eieren av løshunden, som er ansvarlig. Selv om det skulle gå galt. Om du hadde blitt bitt fordi du holdt løshunden, er fortsatt eieren/føreren av løshunden som har all skyld. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå