Gjest Bjørn82 Skrevet 7. juli 2011 #1 Skrevet 7. juli 2011 Jeg passet idag hunden til broren min, det er en Engelsksetter. En veldig rolig og snill hund. Jeg og nevøen min tok hunden med oss for å tusle en tur med han så han fikk luftet seg og badet litt. Vi gikk innover en ganske mye brukt tursti opp mot en kulp hvor det er veldig fint for både hunder og folk å bade. Vi hadde hunden i bånd hele tiden vi var der. Men mot slutten av turen kom det andre hundfolk gående med en løs hund som gikk til angrep på setteren. Som settere flest så underkastet han seg, men den andre hunden ga seg ikke så jeg var nødt til å løpe barbeint over skarpe steiner for å komme bort til nevøen min som sto vettskremt med setteren i bånd mens den andre hunden angrep han. Dette provoserte meg så jeg tok den løshunden relativt hardt og med en ganske krass tone i stemmen. Jeg ble uvanlig provosert av dette. Problemet var at det gikk utover hunden og ikke eieren. Etter jeg hadde "knøvlet" løshunden såpass at den underkastet seg så kom eieren til syne. Det var en jente på kanskje 16-18år. Hun så at jeg var sint og hørte at jeg brukte kjeft på hunden hennes. Problemet var at hun bare tok hunden i bånd å stakk av. Jeg ville snakke med henne, men fikk bare ropt etter henne at det var båndtvang i dette området. Det jeg kom til å tenke på i dette tilfellet var at det kunne med stor sannsynlighet ha vært bare min nevø som var i dette området å luftet hunden. Hva kunne han ha gjort for å få vekk denne løshunden fra hunden han hadde i bånd!? Jeg vil anta at det har vært veldig lite. Jeg er fremdeles litt oppskaket etter episoden og vil anbefale alle å holde sine hunder i bånd i bebygget område under enhver omstendighet. Jeg for min del hater å skade dyr, men om jeg må håndtere en fremmed aggressiv hund i fremtiden, så vil jeg ikke gjøre det med silkehansker, og jeg vil tilføye at det kan være siste turen noen går med en sånn hund. Oppfordrer alle til å ha hunden sin i bånd i disse dager. Uansett hvor mye du stoler på hunden så vet du aldri hva den finner på dersom det er andre hunder eller barn tilstede når du ikke har oppsyn med den. 6
#Mj# Skrevet 8. juli 2011 #2 Skrevet 8. juli 2011 veldig enig! hunden min ble bitt av en annen hund, og hadde ikke eieren komt løpende rett bak og fått tak i hunden vet jeg ikke helt hva jeg ville gjort, men det hadde nok gått hardt utover hunden... ikke det at jeg har lyst å skade andre hunder, men hadde garantert gjort alt jeg kunne for å beskytte min hund. skjønner ikke hva de som ikke bruker bånd tenker på....
Gjest Belle Gunnes Skrevet 8. juli 2011 #3 Skrevet 8. juli 2011 Har selv opplevd flere angrep på forrige hunden min, av løshunder under båndtvangtiden... Er pokker ikke mye moro. Folk har ikke kontroll på bikkjene sine og vett på å holde de i bånd. Slike folk har gjort at jeg har mistet lysten på å ha hund. Hver gang ønsket om hund melder seg, så kommer jeg til å tenke på de idiotene som ikke tar hensyn og jeg slår fra meg det å ha hund igjen. Det var alt for vondt å se hunden sin bli angrepet gang på gang av sinte løshunder
Alvina Skrevet 8. juli 2011 #4 Skrevet 8. juli 2011 Har selv opplevd flere angrep på forrige hunden min, av løshunder under båndtvangtiden... Er pokker ikke mye moro. Folk har ikke kontroll på bikkjene sine og vett på å holde de i bånd. Slike folk har gjort at jeg har mistet lysten på å ha hund. Hver gang ønsket om hund melder seg, så kommer jeg til å tenke på de idiotene som ikke tar hensyn og jeg slår fra meg det å ha hund igjen. Det var alt for vondt å se hunden sin bli angrepet gang på gang av sinte løshunder Synes de som lar hunder løpe løse burde bli fratatt hunden. Evt motbevise at den er riktig i hodet og veldressert. Hender jeg passer en liten hissig chi, men den er roligere enn den var. Sier bare, gå fot, eller Den dumme hunden der, går jo... Men har blitt overfalt av par løshunder når jeg gikk tur med chien, da tok jeg den opp og valgte det når jeg så at den som kom løpende løs var en hund i god fart og med løftet hale. Jeg overeagerte, men ble hoppet på og nappet i jakkelommene omtrent. Har opplevd mange angrep, men de fleste er harmløse, det er eieren som har lest aviser.
Gjest Enny Skrevet 8. juli 2011 #5 Skrevet 8. juli 2011 (endret) Jeg er så hjertens enig med deg, TS. Har opplevd noe lignende med våre bikkjer. Da var det ei enda yngre jente som gikk tur med hunden. Mannen min fikk bort jentas hund og hun sprang avsted (med hunden.) Ikke lenge stod foreldrene til jenta på vår dør og kjeftet på oss! Halloooo.. skal vi bare stå der og se hundene våre bli lunsj da eller? Nei, deres hund hadde jo aldri gjort noe galt i hele sitt liv, måtte skjønne. Den skulle nok bare hilse! Endret 8. juli 2011 av Enny
Margrethe86 Skrevet 8. juli 2011 #6 Skrevet 8. juli 2011 Huff, ja - HELT enig! Jeg har en lite pomeranian, og kommer det en stor villbass av en løshund kan den jo faktisk tråkke henne ihjel. Jeg er veldig oppmerksom på andre hundeeiere, og er faktisk av typen som løfter opp hunden min hvis en schäfer f.eks kommer løpende. Noen sier det er dumt gjort, men hunden min er faktisk godt sosialisert. Men løse, fremmede hunder tar jeg ingen sjangse på. Jeg syns båndtvang er en fin ting 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 8. juli 2011 #7 Skrevet 8. juli 2011 En jeg kjenner hadde en lite yorkie. Han gikk tur med denne i bånd, samt et lite barn i barnevogn. Brått kommer det en løshund farende og hiver seg på den lille hunden. Han kan ikke annet enn å holde barnet unna og se løshunden rive den lille yorkien i fillebiter Trenger jeg å si at han fikk et nervøst sammenbrudd etterpå og måtte sykemeldes for lang tid? Han elsket den lille hunden over alt på denne jord, men barnet kom uansett først. 1
Alvina Skrevet 8. juli 2011 #8 Skrevet 8. juli 2011 (endret) Jeg ville også løftet opp hunden hvis vi stod i møte med ulveflokk, men greia er at man bør slappe litt av. Chien jeg skrev om, har møtt en amstaff og det gikk helt ok. Eieren av amstaffen var nerøvs, men jeg roet ned fordi jeg kjenner begge vofsene. Voksne hunder vil ikke løpe ned en liten hund, men en stor valp eller unghund forstår ikke alt. Likevel har jeg aldri hørt om at en minihund er blitt tråkket ned. De er tøffe og bør tidlig læres å bæres i en ryggsekk. Skal man fem kilometer innover et sted, går minien fem ganger mer enn det du gjør selv. Alt er et hinder, til og med en liten busk er et alvorlig problem etter noen kilometer. Men båndtvang. Hadde en gjeterhund som gikk løs overalt, vi flyttet til byen og hun vant alt, førstepremiert for utseendet, og medalje for oppførsel. To sløyfer, også for best i rasen, bir. Hun ble nevrotisk for større hunder enn seg selv etter en dårlig erfaring hvor hun ble angrepet uten forvarsel. Det var ingen forvarsel fordi vi rundet et hjørne på en hundetilstelning, kom bak en hytte og hun ble kjemperedd. Ville ikke ha på seg halsbåndet, ville ikke gå ut døra, ville bare inn igjen når vi hadde vært ute. Tok komte på henne, men da glefset hun i lufta. Mandag kontaktet jeg veterinær men var like grønn etterpå. Hun var så nervøs at hun tisset inne... Visste at der hun var blitt bitt og løftet litt på pelsen, men det var et sårt område for henne, også psykisk. Men visste at jeg måtte være leder og en trygg en, late som ingenting. Det gikk bra. Det var en collie, like klok som i filmverdenen, Lassie. Men alle hunder fortjener gode eiere og snille naboer. Er likevel ikke glad i kamphunder som er avlet frem, like lite som andre hunder som får problemer. Endret 8. juli 2011 av Alvina
camze Skrevet 8. juli 2011 #9 Skrevet 8. juli 2011 Er så utrolig glad for at hunden min IKKE er agressiv ovenfor andre hunder og gjør slike ting! Men så har jeg han ALLTID i bånd der det kan være folk i nærheten også.. Utrolig trist hendelse
Wesla Skrevet 8. juli 2011 #10 Skrevet 8. juli 2011 (endret) Utrolig lei opplevelse, men nå er jo ikke båndtvangen for å holde hunder unna andre hunder, men unna vilt i yngleperioden. Uansett så skal man alltid ha kontroll på hunden sin om man har den løs. Jeg er personlig veldig glad i å ha hunden min løs, og det er nok han også. Derimot er det under kontollerte forhold, og jeg har alltid fullt oppsyn med han hele tiden. Angående unger med hunder så synes jeg de som lufter hunder alene bør ha god erfaring med hund og være sterke nok til å fysisk holde igjen hunden om det skulle være nødvendig. Fikk hunden noen skader? Heldigvis høres det stort sett værre ut en det det virkelig er. Endret 8. juli 2011 av Wesla 1
Margrethe86 Skrevet 8. juli 2011 #11 Skrevet 8. juli 2011 Voksne hunder vil ikke løpe ned en liten hund, men en stor valp eller unghund forstår ikke alt. Likevel har jeg aldri hørt om at en minihund er blitt tråkket ned. Neida, som regel vil nok ingen trampe ned en liten hund. Men som jeg sa - den sjangsen vil jeg ikke ta! Det er en unødvendig risikabel sjangse. Som sagt - min hund er godt sosialisert (også med store hunder), men man trenger vel ikke "ofre" miniatyrhunden fordi eieren til den store hunden mener det går helt fint? Hva hvis det ikke gjør det?
Betty77 Skrevet 8. juli 2011 #12 Skrevet 8. juli 2011 Hører altfor mange historier om hunder som løper løst som går til angrep på mennesker og andre hunder. Det er så mange triste utfall av slike hendelser. Hvorfor velge å la hunden gå løs der man vet det ferdes folk? Hvorfor ikke finne jorder man kan sleppe hunden, eller hundeklubber av sin rase hvor de helt sikkert har treffkvelder hvor de har hundene sine løse på faste steder. Jeg blir rett og slett provosert av de som skaffer seg hund eller låner/er 'barnevakt' for hund de ikke er istand til å håndtere dersom vanskelige situasjoner skulle oppstå. Vi andre som går tur kan ikke vite at din hund er snill og verdens beste? Hvem vet, kanskje kommer hunden mot en ukjent situasjon og reagerer deretter. Naturlig for dem, men ikke for oss mennesker. Jeg har selv hund, den er da nå en valp men har hatt hund tidligere. Kan ikke falle meg inn å sleppe den løs på steder jeg vet det ferdes mye folk. Er ikke til fordel for hverken hund eller eier. Hunden skal tilbe sin eier og streife avgårde for seg selv. Da er det mangel på kustus! Er det nå så vanskelig og ha på kobelet på hunden da?
Gjest Enny Skrevet 8. juli 2011 #13 Skrevet 8. juli 2011 Angående unger med hunder så synes jeg de som lufter hunder alene bør ha god erfaring med hund og være sterke nok til å fysisk holde igjen hunden om det skulle være nødvendig. Veldig enig!! Det er flere ganger jeg har møtt løse hunder og det har vært unger som ikke hadde klart å holde igjen bikkja. Selv har vi små hunder, men lar aldri barn gå med de. De er kanskje sterke nok til å holde igjen hunden, men man kan aldri styre omgivelsene! Enten man møter på mennesker med ekstrem hundeskrekk og som handler i affekt eller det er andre hunder som går til angrep (osv.). 1
Gjest Enny Skrevet 8. juli 2011 #14 Skrevet 8. juli 2011 Hører altfor mange historier om hunder som løper løst som går til angrep på mennesker og andre hunder. Det er så mange triste utfall av slike hendelser. Hvorfor velge å la hunden gå løs der man vet det ferdes folk? Hvorfor ikke finne jorder man kan sleppe hunden, eller hundeklubber av sin rase hvor de helt sikkert har treffkvelder hvor de har hundene sine løse på faste steder. Jeg blir rett og slett provosert av de som skaffer seg hund eller låner/er 'barnevakt' for hund de ikke er istand til å håndtere dersom vanskelige situasjoner skulle oppstå. Vi andre som går tur kan ikke vite at din hund er snill og verdens beste? Hvem vet, kanskje kommer hunden mot en ukjent situasjon og reagerer deretter. Naturlig for dem, men ikke for oss mennesker. Jeg har selv hund, den er da nå en valp men har hatt hund tidligere. Kan ikke falle meg inn å sleppe den løs på steder jeg vet det ferdes mye folk. Er ikke til fordel for hverken hund eller eier. Hunden skal tilbe sin eier og streife avgårde for seg selv. Da er det mangel på kustus! Er det nå så vanskelig og ha på kobelet på hunden da? Du må skjønne at deres hund har aldri gjort noe galt i hele sitt liv! Jeg så en gang et innslag på Dagsrevyen om hunder som jaget sauer og annet vilt i marka. Det var hovedsakelig hunder som eieren gikk løs med. De intervjuet en dame med en irsk setter. Nei, hennes hun var redd sauer, så derfor gikk hun alltid løs med han. Og så var han bare såå lydig! Hun roper han inn og hunden reagerer ikke en milimeter. Bare kommer med et bjeff og løper avsted. Hun gauler navn og kommando, men ingen hund kommer. For et stjerneeksempel av en hundeier.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #15 Skrevet 8. juli 2011 Hva om dette hadde skjedd på vinteren, da det ikke er båndtvang, hadde det vært litt greiere da? "I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo." Jeg ser ikke forskjellen på å slippe hunden 19.august eller 20.august. Jada, sånn er loven, og jeg skjønner det er slik om man beveger seg i områder hvor man kan møte på ville dyr. Men der jeg går tur fins det bare maur og klegg. Så ja - jeg slipper han. Han er ikke aggressiv, så om vi møter andre hunder vil han bare hilse og leke. Møter han en aggressiv hund holder han avstand selv etter å ha hilst. Folk bryr han seg ikke dersom de ikke viser interesse for han. Likevel slipper jeg han ikke andre steder enn midt i skauen der jeg vet det ikke ferdes så mye folk. Det er bare på den måten han får "løpt" av seg litt. Og selvfølgelig slipper jeg han når han skal bade!! 2
Gjest Bjørn82 Skrevet 8. juli 2011 #16 Skrevet 8. juli 2011 Utrolig lei opplevelse, men nå er jo ikke båndtvangen for å holde hunder unna andre hunder, men unna vilt i yngleperioden. Uansett så skal man alltid ha kontroll på hunden sin om man har den løs. Jeg er personlig veldig glad i å ha hunden min løs, og det er nok han også. Derimot er det under kontollerte forhold, og jeg har alltid fullt oppsyn med han hele tiden. Angående unger med hunder så synes jeg de som lufter hunder alene bør ha god erfaring med hund og være sterke nok til å fysisk holde igjen hunden om det skulle være nødvendig. Fikk hunden noen skader? Heldigvis høres det stort sett værre ut en det det virkelig er. Nei hunden jeg gikk med fikk ingen skader, såvidt jeg så. Men hunden som angrep ga seg ikke når setteren "vår" la seg ned. Så jeg var nødt til å avverge situasjonen med røske tak i den villhunden som forsåvidt prøvde å glefse etter meg i samme slengen. Nå skal jeg garantere at en elghund/husky type hund ikke er noe enhver person tør å ta affære imot om den er aggressiv. Og de fleste kvinner ville hatt en overveldende utfordring med å stagge en sånn hund i tilfellet jeg hadde i går. Til alle dere som går med hunden løs. Dere vet aldri når den stikker av. Og dere vet aldri om eieren av den lenkede hunden kommer til å være like "snill" som jeg var. Det kommer ikke jeg til å være i fremtiden dersom dette gjentar seg. Så hold hundene i bånd eller ta konsekvensene.
Margrethe86 Skrevet 8. juli 2011 #17 Skrevet 8. juli 2011 Hva om dette hadde skjedd på vinteren, da det ikke er båndtvang, hadde det vært litt greiere da? "I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo." Jeg ser ikke forskjellen på å slippe hunden 19.august eller 20.august. Jada, sånn er loven, og jeg skjønner det er slik om man beveger seg i områder hvor man kan møte på ville dyr. Men der jeg går tur fins det bare maur og klegg. Så ja - jeg slipper han. Han er ikke aggressiv, så om vi møter andre hunder vil han bare hilse og leke. Møter han en aggressiv hund holder han avstand selv etter å ha hilst. Folk bryr han seg ikke dersom de ikke viser interesse for han. Likevel slipper jeg han ikke andre steder enn midt i skauen der jeg vet det ikke ferdes så mye folk. Det er bare på den måten han får "løpt" av seg litt. Og selvfølgelig slipper jeg han når han skal bade!! I friområder er det jo greit,og ved havet syns jeg det er greit å ikke "håndheve" båndtvangen. Men at din (jeg går ut ifra at det er en middels-stor/stor hund?) bare vil leke, og trekker seg unna agressive hunder, syns jeg er egoistisk tenkt. Enn dem som er redd hunder som går tur der de syns det er greit å gå da de forventer hunder i bånd, hvis de møter dem. Og oss med små hunder, som absolutt ikke kan stole på den løse, møtende hunden. Der den store hunden "bare skal leke" kan den fort klappe en kraftig labb over ryggen på min lille hund, og det tåler den faktisk ikke! Min hund veier 2,5 kilo, din hund veier 25 kilo. Da kan man jo tenke seg til at det KAN skje uhell. Jeg liker å møte hunder i ordnede former (BÅND). Hvorfor krangle på båndtvangen? Den er jo der for MANGE grunner, og de fleste greier å overholde den. Det er ikke vanskelig
Gjest Bjørn82 Skrevet 8. juli 2011 #18 Skrevet 8. juli 2011 Hva om dette hadde skjedd på vinteren, da det ikke er båndtvang, hadde det vært litt greiere da? "I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo." Jeg ser ikke forskjellen på å slippe hunden 19.august eller 20.august. Jada, sånn er loven, og jeg skjønner det er slik om man beveger seg i områder hvor man kan møte på ville dyr. Men der jeg går tur fins det bare maur og klegg. Så ja - jeg slipper han. Han er ikke aggressiv, så om vi møter andre hunder vil han bare hilse og leke. Møter han en aggressiv hund holder han avstand selv etter å ha hilst. Folk bryr han seg ikke dersom de ikke viser interesse for han. Likevel slipper jeg han ikke andre steder enn midt i skauen der jeg vet det ikke ferdes så mye folk. Det er bare på den måten han får "løpt" av seg litt. Og selvfølgelig slipper jeg han når han skal bade!! Båndtvang gjelder hele året i tettbebygget og mye trafikkerte områder, så det er aldri greiere med en løshund rundt beina. Men selvfølgelig synes jeg det er greit å kan slippe hunden sin i utmarka der det mest sannsynligvis er hverken unger som leker på egenhånd eller noe tett med hunder. Jeg er selv en hunde elsker og synes det er fantastiske dyr som selvfølgelig må få løpt fra seg.
Gjest Aliyyah Skrevet 8. juli 2011 #19 Skrevet 8. juli 2011 Jeg har ikke hund selv, og kommer aldri til å ha det, men jeg ville bare si at jeg støtter opp om båndtvang i tettbebygget og trafikkerte områder. En grunn. Da jeg var liten så ble jeg bitt av en løs hund som løp inn i hagen der jeg bodde. Eieren som kom inn og fikk roet hunden sa at hunden følte seg utrygg på barn og at det var derfor denne hadde bitt. En eier som går med en nervøs hund i et område hvor det finnes barn burde jo ha hunden i bånd og ikke la den gå fritt, synes jeg. Etter den hendelsen ble jeg LIVREDD hunder. Er det ennå, selv om det har gitt seg litt. All ros til dem som faktisk HAR hundene sine i bånd og skjønner at andre mennesker kan være redde, men jeg synes at det er så altfor mange som ikke har det og ikke "vil" skjønne at det er andre mennesker som har et annet syn på hunder enn det de har. Utmark er selvfølgelig greit å slippe løs hunder i. Likevel, også der, hvis man skulle treffe på noen som stivner når de ser en hund, bør man ha såpass kontroll på hunden at den adlyder når man roper på den. Sikkert noen som vil si at jeg bør holde meg innendørs eller bruke medikamenter fordi jeg er redd hunder, men alt dette synes jeg handler om respekt for andre mennesker. De fleste respekterer jo.
Wesla Skrevet 8. juli 2011 #20 Skrevet 8. juli 2011 Nei hunden jeg gikk med fikk ingen skader, såvidt jeg så. Men hunden som angrep ga seg ikke når setteren "vår" la seg ned. Så jeg var nødt til å avverge situasjonen med røske tak i den villhunden som forsåvidt prøvde å glefse etter meg i samme slengen. Nå skal jeg garantere at en elghund/husky type hund ikke er noe enhver person tør å ta affære imot om den er aggressiv. Og de fleste kvinner ville hatt en overveldende utfordring med å stagge en sånn hund i tilfellet jeg hadde i går. Til alle dere som går med hunden løs. Dere vet aldri når den stikker av. Og dere vet aldri om eieren av den lenkede hunden kommer til å være like "snill" som jeg var. Det kommer ikke jeg til å være i fremtiden dersom dette gjentar seg. Så hold hundene i bånd eller ta konsekvensene. Nei, jeg er helt enig at dette er helt uholdbart. Om jeg har min løs, så er det ikke i nabolaget men i friområder og møter vi på andre så har jeg han enten i "gå bak" kommando eller i bånd. Er derimot rimelig sikker på at min ikke stikker av da det enda ikke har skjedd på 4 år og han har ikke driften til det. Det er utrolig trist at folk ikke kan respekter andre mennesker og dyr når de ferdes, det vil aldri falle meg inn å påtvinge det at jeg liker hunder andre mennesker. Dessverre så er det som regel hundene det går utover i sted for eieren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå