Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster

Haley

Anbefalte innlegg

Sånne supermennesker finnes kun i cyberspace, i alle fall ikke i virkeligheten! Regner med at vesla di synes du er helt super til tross for Toro sjokoladekakeblanding, ferdigmaler for takkekort fra internett og hybelkaniner under sofaen (og på siden av sofaen og en og annen midt på golvet)!

Du har nok helt rett! Frøkn Fryd bryr seg stort sett bare om å spise, sove, kommunisere og kose, så sånn sett kan jeg nok bare senke skuldrene :jepp:

Plutselig vil hun sove kl 20 og da får du tid til mye, da! :tommelsmil:

Det med byssing.. Noen dager er lillemann svært bestemt og vil bare bæres frem og tilbake. Så lenge han ikke griner så tenker jeg at det får være greit. Om han fortsatt krever det om noen måneder så får jeg heller sette ned foten da.

Har forresten funnet ut at jeg knyter han på meg med en gang han viser tegn til uro på kvelden (ca 17) og så går jeg med ham sånn at han får kost og sovet litt før kveldsstell på badet litt over sju. Det har fungert supert de siste tre dagene. :Nikke:

Ja, det skal bli godt når hun sovner tidligere. Ser jo at det går riktig vei, for nå sovner hun 22-23.30 istedenfor 01 (med unntak av et par ganger innimellom, men det får vi tåle) :Nikke:

Ja, enn så lenge så det greit at hun vil bysses, så får vi heller ta kampen om noen måneder hvis det fortsetter i samme leiet.

Frøkna vår må nok vennes til Beco'n før vi kan bruke den på den måten, men det er absolutt noe vi skal prøve ut. Er jo tydelig at hun trenger mye kos og nærhet, og det skal hun få :rodmer:

---

Her går det altså opp og ned med leggingen, men heldigvis er det flere kvelder hvor hun faller til ro i 22-23.30-tiden enn i 01-tiden :jepp: I dag sovnet hun 22.30, til tross for at hun våknet etter en 4 timer lang dupp(!) kl. 20. Bør vel egentlig gå til sengs jeg også i tilfelle hun vil stå opp kl. 06 i morgen :Gjesp: At det skulle bli så mye fokus på og jobbing med legging og søvn hadde jeg ærlig talt ikke trodd når jeg var gravid.

Svigermor vil spandere på oss en gyngestol/lenestol/recliner slik at vi slipper å gå og bysse så mye. Det tror jeg er lurt, for hjemme hos mine foreldre faller hun alltid til ro når vi sitter og gynger frem og tilbake i stolene de har.

Driver forøvrig med forberedelser til dåp og jammen skal det være vanskelig å finne middagsservitter (40 x 40 cm) i ensfarget babyrosa! Har tenkt til å kombinere de med noen hvite Cameo-servietter (lunsj-størrelse, 33 x 33 cm), men da må jeg tråle resten av butikkene i byen, tror jeg. Alle har mønstrede og/eller for små servietter. Hadde ikke trodd det skulle by på noen utfordring, men jeg må vel ratt ty til Ebay - der finnes jo alt mulig rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bare bare med servietter.. Jeg har selv begynt å titte på dette, og tror jeg vil ha en nyanse rosa, mer mot fersken eller noe, eller mot lilla. Ikke så lett å finne annet enn babyrosa heller. Eller mer "voksne" farger. Men finner vel noe. fineste plassen til nå har vært Nille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få mine ferskenrosa/lakserosa servietter. De ble kræsj med lysene, bordkortene, pynten og løperen jeg har kjøpt/laget. Tror de har den fargen jeg vil ha på IKEA, men 4t er litt langt å kjøre, så jeg skal høre om ikke broren min som bor rett i nærheten kan ta seg en tur innom. Han blir sikkert glad for en liten IKEA-tur :lur::tongue:

---

Da har jeg meldt meg på Mor/barn-trening med start neste uke! Spennende! Skal bli godt å ha en fast trening å være med på :jepp:

Men nå skal jeg unytte formiddagsluren til Frøken Fryd og rydde litt i klesskap og kommode

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå skal jeg unytte formiddagsluren til Frøken Fryd og rydde litt i klesskap og kommode

Det var godt å få gjort! Har tenkt på det i mange uker! Nå er jeg kvitt 4 handleposer med klær som Fretex skal få :tommel: Prøvde å være litt hard på valgene om å kvitte meg med diverse plagg, og det begynte bra, men som alltid blir jeg bare vennligere og vennligere stemt overfor plaggene :ler: Men må si meg fornøyd allikevel :jepp:

Og frøkna sover ennå, så da bør jeg kanskje sette på en maskin med klær og begynne på dåpskortet hun skal få av oss.

Deilig med en effektiv dag!

Senere blir det tur på Skeidar eller Bohus med Mannen for å finne en god gynge-/lenestol. Og en tur innom Clas Ohlson for en Dymo-maskin (inspirert av div. interiørblogger, ja! ;) ) og litt annet småtteri. Fikk kjøpt en settekasse hos Kremmerhuset i går, så den skal jeg - med tid og stunder - male hvit og tapetsere/lime dekorpapir inni, à la dette, dette og dette. Frøken Fryd skal få den på rommet sitt når hun etterhvert flytter ut fra vårt soverom (som vi forøvrig ikke har noe hastverk med).

Fikk for noen dager siden vite at en god venninne (som desverre bor på andre siden av landet) er gravid i 12. uke! Så jeg har allerede bestemt meg for å strikke et teppe til bebisen, men må vente litt med å velge farge til de har vært på UL! Pickles har jo utrolig mange fine farger og jeg har sett meg ut noen kombinasjoner jeg kan tenke meg. Jeg må seriøst lære meg å strikke noe litt avansert for det er jo så mye flotte ting man kan lage! Og så må mamma lære meg å hekle!

Ja da, ambisjonene er det ikke noe å si på :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Du høres så kreativ ut! Jeg blir rett misunnelig :jepp:

Godt med en effektiv dag. Jeg "slet" meg ut i går, så i dag har jeg bare hatt pauser :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du høres så kreativ ut! Jeg blir rett misunnelig :jepp:

Godt med en effektiv dag. Jeg "slet" meg ut i går, så i dag har jeg bare hatt pauser :ler:

Jeg liker å pusle med sånt, men nå for tiden er det litt mangel på tid ;)

:vinke:

Hei! :skravle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og lov for Auto save-funksjonen som KG har fått! Klarte nemlig å lukke hele nettleseren :roll:

---

I går sovnet frøkna så fint kl. 22.30 og våknet igjen for litt amming etter ca. 3-4 timer. Jeg la henne tilbake i vugga si og sovnet, men det gikk ikke mer enn halvannen time før jeg våknet av romstringen hennes igjen. Så vi ammet på ny og la oss til å sove, men jeg våknet igjen av samme romstering etter en times tid. Økedøgn, tenkte jeg, men så sov plutselig frøkna fra 6.30 til 09.30 og det har ikk vært like hyppig amming etter det. Fra 06 til 06.30 måtte vi opp og skifte bleie og jeg bysset henne litt fordi hun ikke falt i ro på egenhånd, men når hun sovner på 30 min så kan jeg ikke klage.

Skulle skryte litt av at hun ikke trenger noe byssing på dagtid lenger, men når hun skulle legge seg til å sove nå nettopp så begynte hun å romstere etter 5 minutter i fullstendig ro, så da ble det litt byssing. Men det gjentok seg enda en gang :roll: Men heldigvis er det ikke mange minuttene med byssing som skal til på dagtid lenger. 2-10 minutter stort sett.

Trist vær. og sommeren har vel forlatt oss for denne gang. Derfor gleder jeg meg heller litt over de koselige høstutsiktene:

- Nye sesonger av spennende og morsomme serier!

- Godt påkledd for trilleturer i frisk høstluft...

- ... og gleden ved å komme inn i en varm leilighet og ta en varm dusj

- Frøken Fryds dåp

- Frøken Fryd som vokser og luftsmertene/uroen som slipper taket

- Kjærestekos i sofakroken med kakao og boller eller popkorn, sjokolade og vin til en god film

- Mor/barn-treninger

- Varme cardiganer og lekre sjal - og så må jeg kjøpe meg ny vinterjakke/-kåpe!

- Pusle med frøknas album

- Å brenne telys, kulelys, kubbelys i fleng!

- Forhåpentligvis en helgetur til Tr.heim, og en til Oslo

- Mer sosialisering med venninner og kolleger i samme situasjon

- Planlegging av neste sommer

Nå er det tid for litt :sjokolade::kaffekopp:

God søndag til dere alle! :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en herlig liste med positive ting! Jeg ser også fram til mye av det i høst! :)

Og så fint at magesmertene til vesla di slipper taket! Ingenting er bedre enn fornøyde småjenter :rodmer: har det skjedd gradvis, eller har du et mirakeltips? Har har luftsmertene nemlig blusset opp, og hun våkner av noen veldige ubehagelige luftkramper virker det som.. :(

Ha en fin uke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite at man har så mange fine ting å se frem til når det mørkner om kveldene :jepp:

Luftsmertene har gått gradvis over. Vi har jo prøvd både fotsoneterapi og manuellterapeut (han går vi til fremdeles, og skal dit 2-3 ganger til), men det som jeg føler har hatt mest virkning er rett og slett modning av systemet, og det kommer jo gradvis av seg selv. Hvis det plutselig blussr opp så ville jeg tenkt på om det var noe du har spist/drukket. Har du f.eks. gjeninnført melkeprodukter (hvis du holdt deg unna det tidligere), har du tatt deg et glass med kullsyreholdig drikke, har du spist løk/hvitløk/kål/sterk mat osv. Håper det går fort over igjen! :jepp:

Ha en flott uke du også!

---

Merker at jeg har blitt bortskjemt med å sove til 08.30-09, for når frøkna våkner i 06/07-tiden (som i dag, 06.45) så føler jeg meg som en zombie :Gjesp: Og det føles en smule unødvendig for jeg vet at hun blir trøtt igjen om 1-2 timer, og det passer litt dårlig i dag som vi skal på mor/barn-trening. Men er det noe jeg har lært så er det at livet med en baby kan være ganske uforutsigbart når det gjelder det å komme seg ut av døra til en avtale. Plutselig er hun sulten, eller trenger ny bleie eller gulper ut klærne sine og må skiftes på :tongue:

Gikk på vekta for moro skyld i dag tidlig, og den viser 1,5kg under det jeg veide når jeg ble gravid, så det er tydelig at ammingen tar sin del, for jeg føler ikke at jeg har vært så fryktelig aktiv, og sjokoladen er fryktelig vanskelig å holde seg unna :sjenert: Dog har det blitt noen kilometer i stua pga byssing ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: for veiing!! Hehe... regner med at vekta går opp igjen når jeg slutter å amme, men enn så lenge lar jeg sånne ting booste selvtilliten! Håper dere kom dere avgårde på mor/barn-trening i dag - godt for kropp og sjel! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en fin selvtillitsboost! Vekta flyr vel opp igjen etter amming, som du sier, hvis man ikke passer på. Men jeg håper at jeg klarer å innarbeide noen gode vaner i løpet av permisjonen :jepp:

Kom oss avgårde på mor/barn-trening, og frøkna sov gjennom hele timen! Herlig å trene ordentlig igjen, og i dag er jeg deilig støl :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Herlig med mor/barn-trening, har ikke akkurat sånne tilbud her. Jeg trillet tur i øse-pøse-regnværet i stedet. Passet fint med lista di, var veldig deilig med en dusj og bare ullklær etterpå! Stearinlysene har jeg også begynt på, men kjærestekosen gikk det dårlig med, fikk beskjed om at jeg var klengete..

Høres ut som om du får en fin høst i alle fall :)

Endret av Unknown
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deilig med en tur ut i frisk luft og regn når man vet hva man har i vente når man kommer inn :jepp:

Klengete?! Da hadde han sikkert en dårlig dag :tongue: Men må innrømme at Mannen ikke alltid får den kosen han vil ha han heller... Når jeg er sliten etter dagen så er det av og til mer fristende å legge seg til å sove enn å sitte i armkroken i sofaen :sjenert:

---

Har litt lyst til å prøve meg på Pickles Melkers barnehagesett i løpet av høsten/vinteren, men hvordan i alle dager skal jeg klare å velge farge når det er så mange fine! :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det mye fint å velge i.... ser problemet ditt! :) Mitt problm er at jeg ikke vet når jeg skal få tid til å strikke noe som helst.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det problemet har jeg også :sukk:

---

Noen ganger har jeg lyst til å finne fram pause-knappen. F.eks nå. Mannen er ute og bedriver hobbyen sin og frøkna har vært litt sutrete og ikke funnet seg tilrette i hverken vugga eller vogna (før nå - om det varer), mens jeg hadde tenkt til å planlegge innkjøp av mat og alt annet til dåpen, men det hadde vært kjekt med litt energi og tiltakslyst. Og en mann som ikke bare sier at "Jeg er vel ikke til noe hjelpe med sånt" ...

Hadde jeg hatt en pause-knapp (og energi), så skulle jeg satt på en maskin med klær, planlagt siste rest til dåpen, laget kort til frøkna, begynt på albumet hennes, lest en bok, strikket litt, satt meg ut på verandaen med en kopp te og gjort nada! Tror jeg går for det siste, for det krever ikke så mye energi - og sola må nytes den lille halvtimen den er fremme :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hehe... forloveden og jeg snakket om hva vi ønsket oss mest, mute-knapp eller sove-knapp.. vi kom frem til at sistnevnte var best (for hun er jo nesten alltid godt humør når hun våkner opp igjen...)

Jeg får lyst å gjøre såå mye, og tid til å gjøre så lite.. Men føler heldigvis det blir mer og mer rom for å gjøre litt egne ting også (særlig når hun sovner 19 om kvelden ofte).

Så kjenner meg bra igjen, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen snakket om hva vi hadde gjort om vi ikke hadde hatt barn i gårkveld. Det må da være fryktelig kjedelige dager :fnise: Vi er jo så ung, at de fleste av våre venner ikke har barn ennå, sover hele dagen, ser TV resten og kjeder seg. Vi har jo fult opp fra morgen til kveld, og vet omtrent ikke hva kjedelig er for noe lenger! Pause-knapp hadde vært ok, iblant :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Men så andre ganger (sånn som nå) så skulle jeg ønske lille kunne våkne, for det er så stille og rart når han sover. Og kjedelig, ikke minst! Klesvask og støvsuging er mest attraktivt når man vet at det er umulig! :fnise: Mannen her kunne også godt ha gjort litt mer... men det kommer vel! :)

Endret av Mayami
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det er flere i samme båt! :jepp:

I dag har jeg fått gjort unna masse! Har vasket 2 maskiner med klær/sengetøy, vasket gulvene på badet, soverommet og altmulig-rommet, tørket støv på de samme rommene, lagt vekk klær som ikke passer til frøkna lenger, ryddet Mannens side av soverommet - gjett om han får sjokk når han kommer hjem :ler: Hengt opp all ørepynten min på de to stativene jeg har til sånt, OG hatt tid til å kose med Frøken Fryd - som er nettopp en fryd å ha med å gjøre i dag :babyjente: Hun er slett ingen umulig baby til vanlig heller altså, men i dag har hun sovnet uten byssing før begge soveperiodene sine! Og så smiler hun og pludrer og er så blid wub.png

Og så skinner jo sola også da! :sol:

Denne dagen trengte jeg! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...