Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Barneloven bestemmer at dersom du etter at du har fylt 18 år vil 'fortsette slik skolegang som må regnes som vanlig', har du krav bidrag inntil du har avsluttet skolen (§ 68). I praksis betyr dette at du som hovedregel har krav på forsørgelse inntil du har avsluttet videregående skole, dersom dette ikke ville være urimelig ut fra dine foreldres økonomiske stilling"

http://www.ung.no/rett/459__Barneloven.html

Man har krav på bidrag fra foreldrene så lenge man går på vgs.

Jeg kjenner jeg er glad jeg ikke har enkelte her inne som foreldre. Jeg har vært 18 i et par måneder nå, og først nå fått meg jobb, det er utrolig vanskelig å få jobb nå for tiden, spesielt om man ikke har noen arbeidserfaring fra før. Hva ville dere gjort mot 18-åringene deres, latt de sulte? Foreldrene mine har alltid sagt at de vil jeg skal prioritere utdannelsen, om det kræsjer i forhold til jobb, vil de heller hjelpe meg økonomisk, så jeg har muligheten til å opprettholde gode karakterer osv :) De pengene jeg selv tjener går til klær osv, (Jobber bare 1/2 dager i uken, så det er ikke snakk om noen stor inntekt), i tillegg til at jeg sparer til videre utdannelse :)

Hvordan tror du det stiller seg hvis barnet ikke vil bo hjemme selv? Skal foreldrene lide økonomisk i flere år etterpå da eller?

Kjenner nemlig ei som var mer opptatt av fest enn noe annet og ville ha seg en hybel for å kunne feste fritt. Foreldrene kunne ikke stoppe henne fordi hun var myndig.

Da syns jeg det er helt horribelt at NAV kan kreve penger tilbake av dem. Der er snakk om en myndig person her som foreldrene egentlig ikke har noe de skal ha sagt over lenger.

Det rette hadde da vært at den økonomiske byrden faller på barnet og ikke foreldrene.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Barneloven bestemmer at dersom du etter at du har fylt 18 år vil 'fortsette slik skolegang som må regnes som vanlig', har du krav bidrag inntil du har avsluttet skolen (§ 68). I praksis betyr dette at du som hovedregel har krav på forsørgelse inntil du har avsluttet videregående skole, dersom dette ikke ville være urimelig ut fra dine foreldres økonomiske stilling"

http://www.ung.no/rett/459__Barneloven.html

Man har krav på bidrag fra foreldrene så lenge man går på vgs.

Jeg kjenner jeg er glad jeg ikke har enkelte her inne som foreldre. Jeg har vært 18 i et par måneder nå, og først nå fått meg jobb, det er utrolig vanskelig å få jobb nå for tiden, spesielt om man ikke har noen arbeidserfaring fra før. Hva ville dere gjort mot 18-åringene deres, latt de sulte? Foreldrene mine har alltid sagt at de vil jeg skal prioritere utdannelsen, om det kræsjer i forhold til jobb, vil de heller hjelpe meg økonomisk, så jeg har muligheten til å opprettholde gode karakterer osv :) De pengene jeg selv tjener går til klær osv, (Jobber bare 1/2 dager i uken, så det er ikke snakk om noen stor inntekt), i tillegg til at jeg sparer til videre utdannelse :)

Tror du virkelig at noen foreldre her lar barna sine sulte fordi de har fylt 18? Det er jo ikke snakk om å ikke gi barna sine mat, men lære dem ansvar og forståelse for økonomi sånn at de ikke får sjokk den dagen de må klare seg selv. For en dag er ikke foreldrene dine der for å betale for deg lengre. Hva skal du da gjøre hvis de har sydd puter under armene dine sånn at du ikke er istand til å ta det ansvaret som en voksen person nødvendigvis må ta?

Jeg synes foreldre som gir barna sine tusenvis av kroner hver mnd gjør barna en enorm bjørnetjeneste. Selvsagt skal barna fortsette å få mat og et sted å bo så lenge de går på videregående, men lommepenger bør faktisk enhver 18-åring med respekt for seg selv skaffe på annet vis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tror du det stiller seg hvis barnet ikke vil bo hjemme selv? Skal foreldrene lide økonomisk i flere år etterpå da eller?

Kjenner nemlig ei som var mer opptatt av fest enn noe annet og ville ha seg en hybel for å kunne feste fritt. Foreldrene kunne ikke stoppe henne fordi hun var myndig.

Da syns jeg det er helt horribelt at NAV kan kreve penger tilbake av dem. Der er snakk om en myndig person her som foreldrene egentlig ikke har noe de skal ha sagt over lenger.

Det rette hadde da vært at den økonomiske byrden faller på barnet og ikke foreldrene.

Hvis barnet ikke vil bo hjemme lenger, er det bare å flytte å kreve bidrag fra foreldrene.

Dette er noe jeg er sikker på at barn der ikke er stilt krav til tidligere - altså bortskjemte drittunger - som utsetter sine foreldre for det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet ikke vil bo hjemme lenger, er det bare å flytte å kreve bidrag fra foreldrene.

Dette er noe jeg er sikker på at barn der ikke er stilt krav til tidligere - altså bortskjemte drittunger - som utsetter sine foreldre for det.

Ja, hun er veldig bortskjemt og dessverre ikke alene om det. Bare se på holdningene i tråder som dette.

AnonymBruker
Skrevet

Det var da voldsomt til diskusjon over et så enkelt spørsmål da..

Har det slått dere at resten av familien får en ferie som sikkert koster masse penger?

Da skulle det vel bare mangle at 18-åringen fikk en tusenlapp og litt mat i skapene?

Jeg ville gitt henne 1500. (forutsatt at skapene ikke var stapfulle med mat fra før av).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var da voldsomt til diskusjon over et så enkelt spørsmål da..

Har det slått dere at resten av familien får en ferie som sikkert koster masse penger?

Da skulle det vel bare mangle at 18-åringen fikk en tusenlapp og litt mat i skapene?

Jeg ville gitt henne 1500. (forutsatt at skapene ikke var stapfulle med mat fra før av).

Nå må de jo holde mat for typa hennes også så da er vel 1500 litt lite?

AnonymBruker
Skrevet

Nå må de jo holde mat for typa hennes også så da er vel 1500 litt lite?

For ikke å snakke om lommepenger til de begge.

De vil sikkert på kino noen ganger i løpet av den tiden.

Jenta er 18 år, regner med at kjæresten også er i den alderen, så de skal sikkert også ut på by'n noen ganger i løpet av FERIEN.

Synes nok ts burfde legge igjen ihvertfall 10.000,-

Ungdommen skal da ikke lide for at hun ikke vil være med på ferie eller fordi at hun ikke jobber å tjener egne lommepenger...

• Liker 2
Skrevet

Når barnet ikke VIL bo hjemme selv, mener jeg situasjonen er annerledes, som linken som ble postet ovenfor et sted, der jenta hadde en bra bosituasjon hjemme, for så å kreve at foreldrene forsørger hun fordi hun ikke vil bo hjemme. Jeg hadde i alle fall ikke hatt samvittighet til å gjøre noe sånt mot mine foreldre, men meg om det.

Det jeg reagerer på er når folk skriver at 18 åringer bør klare seg selv, gjerne betale husleie, og ikke bli sydd puter under armene på, fordi de bor gratis hjemme og får gratis mat.

AnonymBruker
Skrevet

Når barnet ikke VIL bo hjemme selv, mener jeg situasjonen er annerledes, som linken som ble postet ovenfor et sted, der jenta hadde en bra bosituasjon hjemme, for så å kreve at foreldrene forsørger hun fordi hun ikke vil bo hjemme. Jeg hadde i alle fall ikke hatt samvittighet til å gjøre noe sånt mot mine foreldre, men meg om det.

Det jeg reagerer på er når folk skriver at 18 åringer bør klare seg selv, gjerne betale husleie, og ikke bli sydd puter under armene på, fordi de bor gratis hjemme og får gratis mat.

Ja, jeg syns det er å sy puter under armene på dem. De burde faktisk bidra økonomisk hjemme. Kan de ikke det så burde de bidra på annen måte, f.eks passe katten gratis. Hun skal ha typen der så da burde kanskje han kjøpe inn litt mat?

• Liker 2
Skrevet

Jeg for min del synes det er rart at en del synes synd på 18-åringen som blir hjemme!?! Herregud! Jeg kjenner ikke en 18-åring som blir med på familieferie frivillig med mindre ferien inkluderer minst 1 uke i syden med "all inclusive".

Som 18-åring hadde jeg gladelig betalt for å slippe å være med foreldrene mine på ferie, og det å være hjemme som hundepasser var helt herlig!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg takker for mange gode svar fra registrere brukere.

Når det gjelder dere feige, uansvarlige drittsekker som bruker AB, f... off.

Som en av de som ga deg et seriøst svar som AB så var jo dette kjempehyggelig å høre.

• Liker 5
Skrevet

Tror du virkelig at noen foreldre her lar barna sine sulte fordi de har fylt 18? Det er jo ikke snakk om å ikke gi barna sine mat, men lære dem ansvar og forståelse for økonomi sånn at de ikke får sjokk den dagen de må klare seg selv. For en dag er ikke foreldrene dine der for å betale for deg lengre. Hva skal du da gjøre hvis de har sydd puter under armene dine sånn at du ikke er istand til å ta det ansvaret som en voksen person nødvendigvis må ta?

Jeg synes foreldre som gir barna sine tusenvis av kroner hver mnd gjør barna en enorm bjørnetjeneste. Selvsagt skal barna fortsette å få mat og et sted å bo så lenge de går på videregående, men lommepenger bør faktisk enhver 18-åring med respekt for seg selv skaffe på annet vis.

Å si at noen av foreldrene ville latt barna sulte var kanskje å dra den litt langt, det skal jeg innrømme. Det er også stor forskjell på å hjelpe barna sine litt økonomisk, og å sy puter under armene på dem, og aldri la de gjøre noe selv.

Jeg vet ikke om det var meg du siktet til med den kommentaren om "å gi barna sine tusenvis av kroner hver mnd", men det var i alle fall ikke det jeg mente, når jeg sa de støtter meg økonomisk. Her er det snakk om f. eks uventede kostnader, eller ting jeg virkelig ikke har råd til. Skal klassen på klassetur, f.eks, (snakker ikke her om en kjempedyr reise til utlandet, men f. eks en hyttetur der alle legger inn et par hundrelapper hver for leie av hytte og mat), så stiller foreldrene mine opp og hjelper meg.

Innimellom blir det mange kostnader på en gang, og da er det greit å ha foreldre som støtter meg, i stedet for at jeg skal bruke sparepenger på dette :)

Dette kommer jo selvsagt an på foreldrenes økonomiske situasjon også, er fullt klar over at jeg er heldig som har foreldre som hjelper meg med glede, og har muligheten til dette :)

Skrevet

Kanskje på tide at mod rydder litt i off-topic-tullet?

ON topic; et par tusen,og fulle kjøleskap bør holde.

Smart med en krisebeholdning om det skulle knipe. God tur.

Skrevet

For å svare på spørsmålet: 1000-1500kr + at hun kan få tilbake penger om hun legger ut for ekstraordinære ting som at katten blir syk eller noe.

Jeg hadde jobb og god lønn da jeg var 18-19 år, men fikk alltid penger til mat eller tilbakebetalt utlegg til mat (så klart kunne jeg jo ikke spise biff hver dag!) om jeg var hjemme hos foreldrene mine for å passe på katten. Synes det var en fin løsning - alternativet er jo å plassere katten på dyrepensjonat. Tror dette koster mer enn 1000 kr for to uker - om en i det hele tatt får plass midt i fellesferien!

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje på tide at mod rydder litt i off-topic-tullet?

ON topic; et par tusen,og fulle kjøleskap bør holde.

Smart med en krisebeholdning om det skulle knipe. God tur.

Syns ikke det er mye off-topic her. Eller er det off-topic så fort man er uenig med ts? Da blir det korte tråder her.

Fulle kjøleskap!!! I flertall og 2000 kroner!!! Herregud, enda en av de putesyerene.

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Syns ikke det er mye off-topic her. Eller er det off-topic så fort man er uenig med ts? Da blir det korte tråder her.

Fulle kjøleskap!!! I flertall og 2000 kroner!!! Herregud, enda en av de putesyerene.

Jeg er singel og bruker ca. 1500 kroner i måneden på rene matvarer. I tillegg kommer diverse, som toalettartikler som sjampo, såpe, tørkepapir og lignende, så rundt regnet kan det vel av og til bli i overkant av 2000 kroner i måneden.

Når spørsmålet til TS dreide seg om hvor mye det var rimelig at datteren skulle få av penger til mat i to uker, synes jeg 2000 kroner er ødselt, forutsatt at det er fylt opp både kjøleskap, fryser og matskap ellers med alt man trenger.

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Slettet.

Endret av Belladonna
Skrevet

3000 kr for mat for en person i 14 dager? Biff til middag hver dag eller?

De fleste voksne klarer seg med 2000 kr til mat pr måned. Hvis det finnes litt basisvarer i huset så rekker en tusenlapp godt til to uker.

Hva faen spiser du om du kan spise for 2000kr på en MÅNED? kun spagetti eller?

Til Ts: kjøp inn litt mat, og gi henne 1500-2000 til mat og morropenger ;)

• Liker 1
Skrevet (endret)

EDIT: Slettet. Trodde diskusjonen var ferdig etter en side, men der tok jeg feil!

Endret av Surriball

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...