AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #61 Skrevet 4. juli 2011 Da jeg var ung brukte jeg å få 2000 for sommeren (2 mnd) og matskapene var fyllt opp. I og med at dette ikke er så lenge siden så burde 1000 for 14 dager holde lenge så fremt basisvarene er i hus. 1
ToveM Skrevet 4. juli 2011 #62 Skrevet 4. juli 2011 18 åringen her i huset skal være hjemme alene i 3 uker. Jeg kjøper inn litt varer; en kasse brus noen pizza,litt grillmat, og sørger for at det er mat til dyrene. Setter inn 1000,-til han utenom. Han skal jobbe i sommer og tjener bra med penger. Så regner jeg med at han blir invitert til broren og samboeren på middag noen dager. Er det forresten så vanlig at 18 åringer er med foreldre på ferie? Var i alle fall ikke med mine på ferie etter den sommeren jeg fylte 18. Trodde og de fleste 18 åringer har en eller annen form for sommerjobb. Selv om jeg vet det kan være vanskelig å skaffe seg..Mine har begynt med å gå med aviser fra det året de var 13, og har alltid tjent seg lommepenger selv. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #63 Skrevet 4. juli 2011 18 åringen her i huset skal være hjemme alene i 3 uker. Jeg kjøper inn litt varer; en kasse brus noen pizza,litt grillmat, og sørger for at det er mat til dyrene. Setter inn 1000,-til han utenom. Han skal jobbe i sommer og tjener bra med penger. Så regner jeg med at han blir invitert til broren og samboeren på middag noen dager. Er det forresten så vanlig at 18 åringer er med foreldre på ferie? Var i alle fall ikke med mine på ferie etter den sommeren jeg fylte 18. Trodde og de fleste 18 åringer har en eller annen form for sommerjobb. Selv om jeg vet det kan være vanskelig å skaffe seg..Mine har begynt med å gå med aviser fra det året de var 13, og har alltid tjent seg lommepenger selv. Enig, jeg trodde også det var vanlig for 18 åringer å ha sommerjobb, men det stilles kanskje ikke så store krav til ungdommen lenger, å de får jo alt opp i lanken idag. Å være med foreldrene på ferie trodde jeg var avleggs lenge før de ble 18, å hvis man belønner de med å la de slippe å jobbe og ta ansvar så er det å lage ris til egen bak. Avkomma blir ikke voksne og ansvarsfulle av å få alt tima og tilrettelagt... 2
Gjest Spinell Skrevet 5. juli 2011 #64 Skrevet 5. juli 2011 (endret) Hvis alle basisvarer som mel, krydder, olje, ris, pasta, dopapir, vaskemidler osv er i hus i rikt monn fra før burde 1000-1500 kroner holde. Hvis ikke ville jeg lagt inn 500 kroner ekstra. Det er jo også sagt at kjæresten trolig kommer til å bo der i denne perioden, og jeg regner ikke med at vedkommende skal ha med matpakke Endret 5. juli 2011 av Spinell 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #65 Skrevet 5. juli 2011 Hvordan får da denne 18-åringen spist når hun ikke er hos dere da? Hun burde kanskje holde seg med mat selv syns nå jeg. 1
Holar Skrevet 5. juli 2011 Forfatter #66 Skrevet 5. juli 2011 (endret) Jeg takker for mange gode svar fra registrere brukere. Når det gjelder dere feige, uansvarlige drittsekker som bruker AB, f... off. Endret 5. juli 2011 av Holar 4
chikako Skrevet 5. juli 2011 #67 Skrevet 5. juli 2011 Hvordan får da denne 18-åringen spist når hun ikke er hos dere da? Hun burde kanskje holde seg med mat selv syns nå jeg. Har det slått deg at 18-åringen fremdeles bor hjemme? Jeg trodde det var vanlig å kjøpe inn mat til hele husholdningen, også barn som har fylt atten. 5
Husfrua Skrevet 5. juli 2011 #68 Skrevet 5. juli 2011 Jeg takker for mange gode svar fra registrere brukere. Når det gjelder dere feige, uansvarlige drittsekker som bruker AB, f... off. Bare så det er sagt. Nå har ikke jeg vært anonym her, men i noen diskusjoner så har jeg valgt å være anonym, rett og slett fordi jeg har blitt gjenkjent. Og hva spiller det for rolle om man er anonym eller ikke? Kjenner du personene bak nicket? Anonym eller ikke, svarene er vel like mye verdt forde, siden det uansett går på egne meninger..??? 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #69 Skrevet 5. juli 2011 Enig, jeg trodde også det var vanlig for 18 åringer å ha sommerjobb, men det stilles kanskje ikke så store krav til ungdommen lenger, å de får jo alt opp i lanken idag. Å være med foreldrene på ferie trodde jeg var avleggs lenge før de ble 18, å hvis man belønner de med å la de slippe å jobbe og ta ansvar så er det å lage ris til egen bak. Avkomma blir ikke voksne og ansvarsfulle av å få alt tima og tilrettelagt... Hvorfor skal ikke de som går på skole ha like mye rett til ferie som folk som jobber? Hvis vedkommende fortsatt går på skole så er det foreldrenes ansvar å forsørge barnet! 4
Husfrua Skrevet 5. juli 2011 #70 Skrevet 5. juli 2011 Hvorfor skal ikke de som går på skole ha like mye rett til ferie som folk som jobber? Hvis vedkommende fortsatt går på skole så er det foreldrenes ansvar å forsørge barnet! er det? Kan ikke foreldre velge å ikke forsørge barnet etter fylte 18 år? For all del, jeg ville ikke kastet ut barnet mitt etter fylte 18, men jeg trodde ikke det var noen lov som sa at man har noen forsørgerplikt lengre?
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2011 #71 Skrevet 5. juli 2011 Herrigud, så mange surmaga folk det finnes! Hadde det vært meg (og det har det vært flere ganger før, med mine MYNDIGE barn) hadde jeg handlet inn litt av hvert jeg, så hun kunne kose seg litt, og lagt igjen et par tusen kroner. Greit hvis du omtrent ikke har et øre, at du da må regne veldig på hvor mye hun kan få (men sånn er det vel ikke, for da hadde dere vel ikke dratt 2 uker på ferie uansett:) ), men ærlig talt, syns det er mange smålige folk ute og går altså! For guds skyld, man må visst være så gjerrig og smålig som overhode mulig for å få ansvarsbevisste barn... Mine barn er 18 og 20 år. De jobber begge to, og ser ut til å være rimelig ansvarsbevisste. Hvordan i all verden KAN det være mulig, når de har vokst opp med en mor som ikke har utøvd noen form for gjerrighet? Merkelig. Merkelig at de er i ferd med å bli veldig rause overfor meg også. Hmmm.. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #72 Skrevet 5. juli 2011 er det? Kan ikke foreldre velge å ikke forsørge barnet etter fylte 18 år? For all del, jeg ville ikke kastet ut barnet mitt etter fylte 18, men jeg trodde ikke det var noen lov som sa at man har noen forsørgerplikt lengre? Dessverre finnes det en og annen regel i dette landet som er med på å sy puter under armene på de unge. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10037409 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #73 Skrevet 5. juli 2011 Herrigud, så mange surmaga folk det finnes! Hadde det vært meg (og det har det vært flere ganger før, med mine MYNDIGE barn) hadde jeg handlet inn litt av hvert jeg, så hun kunne kose seg litt, og lagt igjen et par tusen kroner. Greit hvis du omtrent ikke har et øre, at du da må regne veldig på hvor mye hun kan få (men sånn er det vel ikke, for da hadde dere vel ikke dratt 2 uker på ferie uansett:) ), men ærlig talt, syns det er mange smålige folk ute og går altså! For guds skyld, man må visst være så gjerrig og smålig som overhode mulig for å få ansvarsbevisste barn... Mine barn er 18 og 20 år. De jobber begge to, og ser ut til å være rimelig ansvarsbevisste. Hvordan i all verden KAN det være mulig, når de har vokst opp med en mor som ikke har utøvd noen form for gjerrighet? Merkelig. Merkelig at de er i ferd med å bli veldig rause overfor meg også. Hmmm.. Et par tusen kroner??? Fytti katta så gjerrig du er da. Jeg ville lagt igjen minst 10.000 kr, sånn at hun kunne shoppa litt også og kost seg i ferien sin. Hvordan i all verden kan du skryte av at du er raus når du legger igjen et par usle tusenlapper? 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #74 Skrevet 5. juli 2011 Jeg takker for mange gode svar fra registrere brukere. Når det gjelder dere feige, uansvarlige drittsekker som bruker AB, f... off. Nå det faktisk slik at anonyme ER registrerte brukere. Syns du overreagerer litt her. Følte du deg truffet av noen av innleggene kanskje? Ikke vår skyld at du ikke klarer oppdragelse da...... Det er du selv som velger å sy puter under armene hennes. Hun kommer nok til å klare seg bra i den virkelig verden...... 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #75 Skrevet 5. juli 2011 Jeg takker for mange gode svar fra registrere brukere. Når det gjelder dere feige, uansvarlige drittsekker som bruker AB, f... off. Vet du hva, det der synes jeg er unødvendig og stygt gjort av deg, og utakknemlig er det også. Jeg og flere andre som har skrevet som AB her har skrevet seriøse og skikkelige innlegg. Hva med å slutte å dra alle over samme kam? Husk også at det er stor sjanse for at flere av dine oppskattede registrerte brukere kan være AB i neste innlegg, mens enkelte andre skriver seriøse innlegg som AB hele tida. Men takk for at du viser fram dine holdninger. Nå kan jo jeg - en feig og uansvarlig drittsekk (?????) - la være å svare i dine tråder. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #76 Skrevet 5. juli 2011 Hvorfor skal ikke de som går på skole ha like mye rett til ferie som folk som jobber? Hvis vedkommende fortsatt går på skole så er det foreldrenes ansvar å forsørge barnet! Det er det dummeste sprøytet jeg har lest!!!! Tror du virkelig det? 1
Gjest Eurodice Skrevet 5. juli 2011 #77 Skrevet 5. juli 2011 Hvorfor skal ikke de som går på skole ha like mye rett til ferie som folk som jobber? Hvis vedkommende fortsatt går på skole så er det foreldrenes ansvar å forsørge barnet! Dette blir utenom tema, men er det ikke slik at skoleelever har ca. 8 uker skolefri om sommeren? Denne familien skal reise på ferie i to uker. Da har 18-åringen de øvrige 6 ukene til sin disposisjon. Forøvrig er jeg enig med dem som mener 1000 kr. må være tilstrekkelig for to uker, hvis man har et lager av de vanlige basisvarene, tørrvarer, toalettartikler etc.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #78 Skrevet 5. juli 2011 Hvis alle basisvarer som mel, krydder, olje, ris, pasta, dopapir, vaskemidler osv er i hus i rikt monn fra før burde 1000-1500 kroner holde. Hvis ikke ville jeg lagt inn 500 kroner ekstra. Det er jo også sagt at kjæresten trolig kommer til å bo der i denne perioden, og jeg regner ikke med at vedkommende skal ha med matpakke For man kan for all del ikke forvente at kjæresten skal bidra. Han skal bare komme å leve fett på ts han også. Ikke rart mange av dagens unge er noen udugelige latsabber... 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #79 Skrevet 5. juli 2011 For man kan for all del ikke forvente at kjæresten skal bidra. Han skal bare komme å leve fett på ts han også. Ikke rart mange av dagens unge er noen udugelige latsabber... Helt enig! Bare synd at de fleste foreldre har skylapper når det gjelder barna. 2
krissa Skrevet 5. juli 2011 #80 Skrevet 5. juli 2011 Det er det dummeste sprøytet jeg har lest!!!! Tror du virkelig det? "Barneloven bestemmer at dersom du etter at du har fylt 18 år vil 'fortsette slik skolegang som må regnes som vanlig', har du krav bidrag inntil du har avsluttet skolen (§ 68). I praksis betyr dette at du som hovedregel har krav på forsørgelse inntil du har avsluttet videregående skole, dersom dette ikke ville være urimelig ut fra dine foreldres økonomiske stilling" http://www.ung.no/rett/459__Barneloven.html Man har krav på bidrag fra foreldrene så lenge man går på vgs. Jeg kjenner jeg er glad jeg ikke har enkelte her inne som foreldre. Jeg har vært 18 i et par måneder nå, og først nå fått meg jobb, det er utrolig vanskelig å få jobb nå for tiden, spesielt om man ikke har noen arbeidserfaring fra før. Hva ville dere gjort mot 18-åringene deres, latt de sulte? Foreldrene mine har alltid sagt at de vil jeg skal prioritere utdannelsen, om det kræsjer i forhold til jobb, vil de heller hjelpe meg økonomisk, så jeg har muligheten til å opprettholde gode karakterer osv De pengene jeg selv tjener går til klær osv, (Jobber bare 1/2 dager i uken, så det er ikke snakk om noen stor inntekt), i tillegg til at jeg sparer til videre utdannelse
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå