Husfrua Skrevet 3. juli 2011 #41 Skrevet 3. juli 2011 jeg aner ikke hva jeg hadde gjort, for det er så lenge til jeg har en 18-åring selv. Men da jeg var 18 år, så hadde jeg jobb og bodde på hybel. jeg ville aldri bli med mine foreldre på tur, fordi jeg syntes det rett og slett var kjedelig. Da kjøpte ikke mine foreldre inn noe ekstra, men vi hadde jo alltid masse mat i fryser og kjøleskap, så det var aldri et problem. jeg ville nok i hvertfall sett over at det var en del mat i huset, samt gitt litt penger til brød og melk tenker jeg. 18-åringer i dag har vel stort sett ikke jobb?? Jeg er også oppvokst med katter, og hadde aldri i livet fått "lønn" for å passe en katt, som strengt tatt passer seg selv, bortsett fra å ikke greie å putte mat i matboksen sin (noe jegikke anser som en jobb). Her er det svigerfar som stikker innom og mater og slipper katten inn og ut når vi ikke er hjemme, og han tar ikke imot penger for dette.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #42 Skrevet 3. juli 2011 jeg aner ikke hva jeg hadde gjort, for det er så lenge til jeg har en 18-åring selv. Men da jeg var 18 år, så hadde jeg jobb og bodde på hybel. jeg ville aldri bli med mine foreldre på tur, fordi jeg syntes det rett og slett var kjedelig. Da kjøpte ikke mine foreldre inn noe ekstra, men vi hadde jo alltid masse mat i fryser og kjøleskap, så det var aldri et problem. jeg ville nok i hvertfall sett over at det var en del mat i huset, samt gitt litt penger til brød og melk tenker jeg. 18-åringer i dag har vel stort sett ikke jobb??Jeg er også oppvokst med katter, og hadde aldri i livet fått "lønn" for å passe en katt, som strengt tatt passer seg selv, bortsett fra å ikke greie å putte mat i matboksen sin (noe jegikke anser som en jobb). Her er det svigerfar som stikker innom og mater og slipper katten inn og ut når vi ikke er hjemme, og han tar ikke imot penger for dette. Det virker faktisk ikke som om 18 åringer idag har jobb nei. Det er ihvertfall veldig få som mener at en 18 åring burde ha jobb. Min 15 åring har en liten jobb, men det er sikkert veldig uvanlig at ungdommen ikke får sydd puter under armene...
Holar Skrevet 3. juli 2011 Forfatter #43 Skrevet 3. juli 2011 Diskusjon om 18 åringer og jobb kan vi ta i en annen tråd. Jeg tipper at 18 åringen tar med kjæresten hit i de to ukene. Spørsmålet var enkelt: hvor mye matpenger. 18 åringen er moden og reflektert, og tar ansvar for seg selv, men betaler ikke for seg hjemme. Får mat og litt lommeprnger. 5
Gjest BabyBlue Skrevet 4. juli 2011 #44 Skrevet 4. juli 2011 Fikk selv 2000 de gangene jeg hadde huset for meg selv i noen uker, og det var GANSKE mye penger igjen da fosilene vendte tilbake til heimen selv om jeg brukte litt penger på tull og tøys. 1000 er et bra beløp, og om det er krise kan dere overføre flere penger (eller gjemme 500 ekstra i en pyntegjenstand hjemme eller noe, og fortelle henne det om pengene blir brukt opp).
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #45 Skrevet 4. juli 2011 Det står at hun er hjemme etter eget ønske. Mener du at hun skal ha betalt for det? Det handler kanskje om at man ønsker å gjøre noe koselig for sine barn også kanskje? Jeg må si at jeg er litt sjokkert over svarene her inne. Jeg er ikke bortskjemt og har jobbet i flere år fra jeg var ung og har vært selvstendig, men hver gang jeg er "hjemme" så disker mor opp med alt mulig, og vil gjerne spandere ting på meg fordi jeg er "jentungen" hennes, selv om jeg selv er voksen. Jeg ser da frem til å selv en gang i blant kunne gjøre dette hvis jeg en gang får barn selv, og at det skal søren meg ikke være noe problem å fylle opp frysern med både drittmat OG sunnmat, og også gi en koselig pengelapp i tillegg! Er det virkelig så vanlig å gå etter selvstendig-prinsippet at man viker fra å være litt spandable til sine egne barn i sommerferien? 9
Gjest BabyBlue Skrevet 4. juli 2011 #46 Skrevet 4. juli 2011 Ser at motparten til curlingforeldrene svarer her... Dere tigerforeldre: Selv om kidsa er over 18 er det allikevel normalt at foreldre fremdeles betrakter de som sine barn og liker å gi de litt ekstra for å glede de...? Det finnes en mellomting, altså
Gjest Badabing Skrevet 4. juli 2011 #47 Skrevet 4. juli 2011 Min kjære og jeg bruker ca 1500 i uken på mat, men jeg vet ikke om dette er vanlig? Nå regner jeg med at du kanskje ikke skal sørge for kjæresten hennes? Hvis hun er moden og forstår seg på penger, ville jeg lagt igjen 2000-3000 og latt henne styre innkjøp. Hvis hun har lett for å bruke penger på annet enn fornuftige ting (slik jeg var som 18-åring), ville jeg handlet basisvarer og lagt igjen 1000-1500. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #48 Skrevet 4. juli 2011 Ser at motparten til curlingforeldrene svarer her... Dere tigerforeldre: Selv om kidsa er over 18 er det allikevel normalt at foreldre fremdeles betrakter de som sine barn og liker å gi de litt ekstra for å glede de...? Det finnes en mellomting, altså Disse tigerforeldrene må da vel få ha en mening også Forskjellige måter å betrakte hva som er det beste i ulike situasjoner vet du... 2
Kaisamaia Skrevet 4. juli 2011 #49 Skrevet 4. juli 2011 1000 kr er for lite for 14 dager. Jeg foreslår 3000. Så er du på den sikre siden Du sier jo at hun er moden! Det der går nok bra
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #50 Skrevet 4. juli 2011 1000 kr er for lite for 14 dager. Jeg foreslår 3000. Så er du på den sikre siden Du sier jo at hun er moden! Det der går nok bra 3000 kr for mat for en person i 14 dager? Biff til middag hver dag eller? De fleste voksne klarer seg med 2000 kr til mat pr måned. Hvis det finnes litt basisvarer i huset så rekker en tusenlapp godt til to uker. 2
Kaisamaia Skrevet 4. juli 2011 #51 Skrevet 4. juli 2011 Jo, jo, men han vil vel ikke være grådig heller, og det er lurt å være på den sikre siden. Og det kan vel hende hun trenger penger til noe annet enn bare mat også? Selv om han lurer på hvor mye MATPENGER hun trenger... Ser ikke det står noe sted at hun tjener penger selv, så da må hun vel kunne få litt når hun skal være hjemme og passe huset.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #52 Skrevet 4. juli 2011 Jo, jo, men han vil vel ikke være grådig heller, og det er lurt å være på den sikre siden. Og det kan vel hende hun trenger penger til noe annet enn bare mat også? Selv om han lurer på hvor mye MATPENGER hun trenger... Ser ikke det står noe sted at hun tjener penger selv, så da må hun vel kunne få litt når hun skal være hjemme og passe huset. Få litt for å passe huset? I all videste verden. Jenta bor i det huset. Skal hun få lønn for å bo der?
Daniel84 Skrevet 4. juli 2011 #53 Skrevet 4. juli 2011 1000 kr er for lite for 14 dager. Jeg foreslår 3000. Så er du på den sikre siden Du sier jo at hun er moden! Det der går nok bra 3000kr for 14 dager?? Kun til mat? For EN person? Det er vel umulig normalt.. Når jeg var yngre og passet min lillebror i en uke, fikk jeg 500 kr og brukte det på mat. Det var nok for oss to. Så tror nok 1000kr skal være nok til en person for to uker.. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #54 Skrevet 4. juli 2011 Ville gitt 1400 til mat, selv om 1000 kroner holder hvis basisvarene er på plass. Det kan komme godt med hvis hun ber venninner til middag, leier film eller vil lage noe ekstra.
Rosalie Skrevet 4. juli 2011 #55 Skrevet 4. juli 2011 Basisvarer og kjøttmat i fryser, pålegg eca er en soleklar forutsetning ja. For å unngå kjønnsforvirring her på KG, Holar er og blir en mann. Med slikt i fryseren og pålegg i kjøleskapet, vil eg seie 500 kr for å supplere med mjølk, brød og noko grønnsaker. 1
Rosalie Skrevet 4. juli 2011 #56 Skrevet 4. juli 2011 Jo, jo, men han vil vel ikke være grådig heller, og det er lurt å være på den sikre siden. Og det kan vel hende hun trenger penger til noe annet enn bare mat også? Selv om han lurer på hvor mye MATPENGER hun trenger... Ser ikke det står noe sted at hun tjener penger selv, så da må hun vel kunne få litt når hun skal være hjemme og passe huset. Og eg reknar med at ein 18-åring har sommarjobb og held seg med lommepengar sjølv. Gjer ho ikkje det, så har ho jo vald å ikkje ha noko ekstra lommepengar. Ho skal forresten ikkje passe eit hus. Ho skal få vere heime åleine. 3
Inger88 Skrevet 4. juli 2011 #57 Skrevet 4. juli 2011 En tusenlapp holder når det finnes matvarer i hus. Jente 23
Xanadus Skrevet 4. juli 2011 #58 Skrevet 4. juli 2011 Jeg fyller opp fryser og skap med diverse matvarer,og mener det er passe med 500 kr ekstra pr uke pr person til ....ferskvarer og annet som kan trengs. Mine skal være hjemme alene i 3 uker i sommer. Hva pengene går til spiller for meg ingen rolle. Tar de ufornuftige valg, så blir det vel vann og brød på dem den siste tiden de er hjemme.Har de vett nok, kanskje klarer de å spare litt av pengene,samtidig så de utnytter fullt ut fra matlageret i huset. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #59 Skrevet 4. juli 2011 Funderer på om anonymbruker som mener at 18-åringen burde jobbe selv for maten mener at 18åringen skal sulte om h*n ikke har jobb og forsørger seg selv? Jeg hadde ikke jobb på vgs fordi foreldrene mine heller ville ha meg til å hjelpe til med husvask og barnepass. I tillegg så var ikke det flust med jobber tilgjengelig for 18-åringer uten jobberfaring.. Over til ts sitt spørsmål; Jeg ville gitt 1500 om det kun skal gå til mat. Da har 18åringen mulighet til å kjøpe seg noe ekstra godt en dag eller to. Nå har du ikke spurt om det da, men hvis det er eneste pengene 18årigen har å bruke overhodet, så ville jeg gitt 2500-3000. 3
FruLuna Skrevet 4. juli 2011 #60 Skrevet 4. juli 2011 Hehe, jeg ser at jeg nok er bortskjemt med mine foreldre. Jeg er student, godt over 25 år og får fortsatt matpenger når jeg er hjemme i ferien hvis foreldrene mine er på ferie. Legger ofte igjen 1000-1500 kr for en uke, i tillegg er det full tank på bilen og mat i skuffer, skap og fryser... Men foreldrene mine synes det er verdt å støtte meg økonomisk så lenge jeg er student, det er jo bare for en begrenset periode. Jeg synes 150-200 kr per dag må være passelig. Sannsynligvis bruker hun ikke så mye, og da vil det holde til uforutsette utgifter også. Evt. kan dere legge en ekstra tusenlapp på et trygt sted i huset og fortelle henne at det er til krisesituasjoner, en fornuftig 18-åring vil ikke utnytte dette og bruke krisepengene på tant og fjas 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå