Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens.

Min 18 åring blir igjen hjemme i ferien, etter eget ønske, og til litt lettelse for oss som lurte på hvor vi skulle gjøre av katta.

Men, ho må jo ha mat, som dem sier.

Fra før har ho ungdomskortet, dvs ho har betalt på alle busser/tog eca.

Hva kan være greit å gi i matpenger?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere kjøpt inn kattemat?

1000,- er nok til at jeg kan leve romslig i to uker, vil tippe dattera deres også klarer seg med det, så fremt hun er vant med å gjøre innkjøp selv. Men det skader vel ikke å fylle opp fryseren og evt. gi noen hundrelapper ekstra :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville fylt opp fryser og kjøleskap med mat som også kan brukes av resten av familien ved hjemkomst hvis det ikke blir spist opp i ferien og så latt det ligge igjen en tusenlapp til andre ting.

Men det kommer jo selvsagt an på 18-åringens modenhetsnivå. Er det en som kommer til å bruke alle pengene på øl istedet for mat? I såfall gidder ikke jeg å sponse det. Er det en som kjøper skikkelig mat og lager middag med grønnsaker og slike fornuftige ting så ville jeg lagt igjen litt mer til å lage skikkelige kosemiddager.

Eventuelt kan man se på ferien som en fin tid for 18-åringen til å øve seg på å få lite penger til å strekke langt (sånn som man må regne med som student).

Skrevet

18 åringen er stort sett fornuftig.

Jeg er ikke redd fester hjemme.

18 er dyktig til å lage mat, og butikken er 500 meter hjemmefra.

Skrevet

Ville fylt opp fryseren og kjøkkenskapene og lagt igjen en 1000-lapp. Det burde holde en stund.

Regner med at hun har bankkort, og da kan du i værste fall overføre penger til det dersom 1000 kr ikke skulle være nok.

• Liker 8
Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg ville spart 18åringen for så mye handling som mulig, ettersom hun bruker buss og ikke bil.

Så jeg ville fylt skap, fryser og kjøleskap med mat, snacks, brus, frossenpizza og alt det vedkommede trenger og litt til, når de da har tilgang på busskort og ikke trenger penger til transport, så er 1000kr greit for små uventede utgifter, feks å måtte kjøpe paracet/otrvin eller sånn. Jeg ville nok også lagt endel penger gjemt på soverommet mitt, i tilfelle katten må akutt til dyrlege og 18åringen må ta taxi med den på natta feks. Bare som et kriselager og ikke nevnt dette for 18åringer med mindre hun ringer og sier "PUS ER PÅKJØRT! Jeg tror foten er brukket, det går ingen busser nå, hva gjøøøør jeg?"

...eller en lignende krisesituasjon. Da får hun 1000kr til å bruke på seg selv, har alt hun trenger og der er krisepenger tilgjengelig i tilfelle noe skulle skje.

• Liker 10
Skrevet

Butikken var 500 meter unna. Jeg tror ikke handling burde være noe problem da, ihvertfall ikke til kun en person.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så jeg ville fylt skap, fryser og kjøleskap med mat, snacks, brus, frossenpizza og alt det vedkommede trenger og litt til

Hvorfor i all verden skal hun fylle opp skapene med junk? En 18-åring får da lage seg ordentlig middag. Skal hun spise Grandiosa fordi mamma er på ferie? Så hjelpesløse og bortskjemte er ihvertfall ikke mine barn.

Kjøp inn fisk og kjøtt og putt i fryseren. Ferskvarer som grønnsaker, frukt, pålegg, melk og brød kan hun handle selv.

• Liker 7
Gjest Tirkes
Skrevet

Tirkes skrev "mat".

Jeg mente alt hun trenger til å lage seg mat. Samt snacks, en 18åring har da gjerne noen venninner på besøk og skal være alene hjemme i to helger. Er man alene og koker mat til en person er det jo greit med noe rask mat også, så det ikke går for mye i brødskiver, men TS vet nok bedre enn oss hva slags kosthold 18åringen trives med.

Sa bare hva jeg ville gjort. Jeg ville fylt huset med det 18åringer trenger, alt fra dopapir og shampo til mat, brus, is-te, ispinner i fryseren hva det måtte være + 1000kr "lommepenger"/lønn for å passe katta, samt gjemt noe krisepenger.

Å føre over en en fin ting, dersom mor har mulighet til å overføre øyeblikkelilg, men i krisesituasjoner er ikke vanlig bankoverføring tidsnok, da det gjerne ikke er tilgjengelig før dagen etter. Så ville lagt igjen et kredittkort eller kontanter som hun ikke visste om.

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor i all verden skal hun fylle opp skapene med junk? En 18-åring får da lage seg ordentlig middag. Skal hun spise Grandiosa fordi mamma er på ferie? Så hjelpesløse og bortskjemte er ihvertfall ikke mine barn.

Kjøp inn fisk og kjøtt og putt i fryseren. Ferskvarer som grønnsaker, frukt, pålegg, melk og brød kan hun handle selv.

Nå skrev jo TS at 18-åring faktisk kunne lage mat, så å stappe fryseren full av grandis høres ikke ut til å være nødvendig.

Jeg for min del hadde blitt sur dersom mamma hadde stappet fryseren full av grandis og annen drittmat før resten av familien dro på ferie. Liker ikke grandis, har aldri likt det og kunne fint lage skikkelig middag mat som 18-åring. :)

Skrevet

Å føre over en en fin ting, dersom mor har mulighet til å overføre øyeblikkelilg, men i krisesituasjoner er ikke vanlig bankoverføring tidsnok, da det gjerne ikke er tilgjengelig før dagen etter. Så ville lagt igjen et kredittkort eller kontanter som hun ikke visste om.

Har man samme bank er pengene på konto på tastetrykket.

AnonymBruker
Skrevet

En 18 åring burde ha en sommerjobb eller jobbe ved siden av studiene, så hvis det er mat i både kjøleskap, fryser og tørrmat så burde vel denne 18 åringen klare seg bra.

AnonymBruker
Skrevet

Tirkes skrev "mat".

Jeg mente alt hun trenger til å lage seg mat. Samt snacks, en 18åring har da gjerne noen venninner på besøk og skal være alene hjemme i to helger. Er man alene og koker mat til en person er det jo greit med noe rask mat også, så det ikke går for mye i brødskiver, men TS vet nok bedre enn oss hva slags kosthold 18åringen trives med.

Sa bare hva jeg ville gjort. Jeg ville fylt huset med det 18åringer trenger, alt fra dopapir og shampo til mat, brus, is-te, ispinner i fryseren hva det måtte være + 1000kr "lommepenger"/lønn for å passe katta, samt gjemt noe krisepenger.

Hun spurte om matpenger. Hvorfor skal moren handle inn alt for henne for to uker når det er 500 m til butiken? Hvorfor ville du gjort det? En 18-åring bør da kunne gå i butikken og hanle seg mat?

• Liker 1
Skrevet

Basisvarer og kjøttmat i fryser, pålegg eca er en soleklar forutsetning ja.

For å unngå kjønnsforvirring her på KG, Holar er og blir en mann. ;)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er det bare jeg som reagerer på at en 18 åring blir forsørget på lik linje med en 10 åring?

18 åringen burde ha jobb, å burde derfor ha egne penger til eget forbruk.

Snakk om å sy puter under armene på 18 åringen hvis h*n i tillegg til fulle skaper også skal få lommepenger med mulighet for at mor og far bare kan overføre mer ved behov...

AnonymBruker
Skrevet

Nå skrev jo TS at 18-åring faktisk kunne lage mat, så å stappe fryseren full av grandis høres ikke ut til å være nødvendig.

Jeg for min del hadde blitt sur dersom mamma hadde stappet fryseren full av grandis og annen drittmat før resten av familien dro på ferie. Liker ikke grandis, har aldri likt det og kunne fint lage skikkelig middag mat som 18-åring. :)

jeg også. mamma pleide å lage hjemmelaget kabare som jeg hadde på brødskiva :P- selv om jeg egentlig ikke er så glad i fisk, er det kjempegodt.

Gjest Tirkes
Skrevet

Hun spurte om matpenger. Hvorfor skal moren handle inn alt for henne for to uker når det er 500 m til butiken? Hvorfor ville du gjort det? En 18-åring bør da kunne gå i butikken og hanle seg mat?

Selvsagt burde en 18åring klare det. Men dersom jeg var mor, ville jeg nok kjøpt inn for 18åringen, slik at vedkommede ikke trengte å snu på ei krone hjemme i to uker mens familien og andre barn er på ferie og slapper av. Ville jo at 18åringen skulle fått ha "fri" og ferie også, og ta livet helt med ro. Selv om det bare er en kilometer å gå frem og tilbake til butikken så er det noe herk når man skal ha noen liter melk, en flaske saft, noe frossent kjøtt og en pose epler.

Det går fint an selvsagt, men jeg ville ikke sagt "her er X kroner, du får klare degselv". Jeg ville heller sagt "Alt er lagt til rette, her er litt ekstra - tusen takk for at du er hjemme og passer pus. Kos deg!"

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å kjøpe den maten du vil ha selv da. Foreldrene skal da ikke være nødt til å legge alle forholdene tilrette for avkomma som er såpass som 18 år.

AnonymBruker
Skrevet

En 18-åring burde brøfø seg selv, spør du meg.

Gjest Tirkes
Skrevet (endret)

Er det bare jeg som reagerer på at en 18 åring blir forsørget på lik linje med en 10 åring?

18 åringen burde ha jobb, å burde derfor ha egne penger til eget forbruk.

Snakk om å sy puter under armene på 18 åringen hvis h*n i tillegg til fulle skaper også skal få lommepenger med mulighet for at mor og far bare kan overføre mer ved behov...

Vi brukte svigerfar som huspasser i fjor når vi reiste på 2 ukers ferie, mye for å passe akvariefisk og kattepus.

Jeg sørget for at huset hadde alt det trengte, inkludert en flaske konjakk jeg vet han liker, mer enn nok kaffe - som vi ikke drikker men han er avhengig av - at der var nok av alt det huset trenger, bensin til gressklipper osv. Selv om han var en voksen mann på 59 år, så tillater hans tilstedeværelse i huset mitt meg å slappe av, mens gård, grunn og dyr blir passet av en voksen person.

Ser på det som en fin måte å takke på, å legge godt til rette. Og jeg ville gjort det samme, om ikke litt ekstra (i å gi litt lommepenger) til mitt eget barn.

Edit: For å sette det på spissen, dersom jeg skulle hatt samme tankesett som de som sier 18åringen burde brødfø seg selv, skulle jeg også forlangt to ukers husleie av svigerfar i fjor sommer? Han er jo voksen og bor med strøm og varmtvann og i et fint hus i to uker? Nei, det skulle jeg ikke. Ville han tatt i mot betaling? Neppe. Så da er det "minste" jeg kan gjøre å sørge for at alt er komfortabelt og bekvemt.

For 18åringen er ikke dette hvilkensomhelst to uker. Det er to uker når vedkommede kunne ha vært på ferie med resten av familien, slik jeg forstår det. Da føles det urettferdig at den som blir hjemme skal "straffes" med hverdag og "Du får tjene dine egne penger" når personen gjør resten av familien en tjeneste!

Endret av Tirkes
  • Liker 24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...