Gå til innhold

Jages fra plata og oslo s...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Du har misforstått totalt hvis du tror dette handler utelukkende om barndommen til folk. Vet du at man kan faktisk ha en strålende barndom men debutere med symptomer på shizofreni som 18åring og begynne med heroin i stedet for å forstå at man ikke må skjule sykdomstegn som skremmer deg og du ikke forstår, men i stedet få hjelp?(Det er et symptom å ikke forstå at du er syk og trenge rhjelp...) Vet du at man kan ha en stråelde barndom men slite med ADHD og bli avhengig av rusmidler for å dempe indre tankejør fordi man vokste opp uten at noen identifiserte at man var hyperaktiv og uten å få diagnose og riktig hjelp?

Vet du at det er fullt mulig å få et stoffproblem på grunn av perstasjonsangst som elev på vdg skole eller nyansatt i et yrke der man brenner seg ut pga at man vil være selvutslettede flink for å gjøre karriære, eller prøver å mestre noe man ikke egentlig var egnet for,siden man tok den utdanninga mor og far ble mest begeistret for?

Man kan bli rusmisbruker av å havne i en ulykke og få sterke smertetabletter over tid, som man ikke greier å slutte med etterpå...

Man kan bli misbruker av å få sovemedisiner på resept fra legen sin etter samlivsbrudd.

Det er tusen grunner som IKKE har med folks barndom å gjøre, så få rompa opp av fordomsmyra og åpne øynene.

Vet du - jeg møter disse folka hver jævla dag..!! Jeg vet mere om dette enn du aner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Kast ut alle utlendinger som smugler dop. Arrester alle de folka som har dop på seg. Sett opp straffen for å ha dop eller selge dop til flere år i fengsel. Så lærer de å slutte med denne dritten. Stem FrP så vi får noen i regjering som vil gjøre noe med dette problemet. De narkomane stjeler, driver med innbrudd, stjeler fra eldre, osv. Sleng dem i fengsel og slipp dem aldri ut igjen, før de har sluttet med narkotikaen og tenkt å ta seg en ærlig og hederlig jobb. Stem FrP!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men det kan jo være kjekt med litt reality show når det plutselig skjer litt action nede på plata og menn springer etter hverandre...når man sitter og koser seg med litt god mat på restaturantene like ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast ut alle utlendinger som smugler dop. Arrester alle de folka som har dop på seg. Sett opp straffen for å ha dop eller selge dop til flere år i fengsel. Så lærer de å slutte med denne dritten. Stem FrP så vi får noen i regjering som vil gjøre noe med dette problemet. De narkomane stjeler, driver med innbrudd, stjeler fra eldre, osv. Sleng dem i fengsel og slipp dem aldri ut igjen, før de har sluttet med narkotikaen og tenkt å ta seg en ærlig og hederlig jobb. Stem FrP!

Du tror at det virker? Det er bare mer av det samme som man har drevet med siden 80-tallet, og det er ikke noen løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du - jeg møter disse folka hver jævla dag..!! Jeg vet mere om dette enn du aner.

Vet du at da er det underlig at du har så lite kunnskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for der ble de bare sett av alle turistene som kommer til Oslo hvert år for å se på Slottet. Så der må vi såklart ha fristed for narkomane... :filer:

Hva er problemet med å ha cafeer og ulike møtesteder og plasser til å være innendørs...Jo, ingen vil betale.Ingen vil sørge for vakthold, renhold og vedlikehold. Og det er dessuten laber politisk vilje til å behandle disse folka riktig.

Man trenger ikke å stable sammen alle menneskene på ETT sted der de kan ruse seg ihjel, kytte kontakter og deale fritt til de store høyder..Det går an å spre væresteder utover et større geografisk område, slik som man gjør for andre folk.(...)

Det handler om å finne steder der disse menneskene ikke blir jaget og vist bort av frykt for feks tyveri og hærverk. Men ingen vil ha dem der de selv er, så da blir det ikke noe av.

MEN: Det er vel uansett bedre å begynne å få folk BORT fra gata enn å opprette og etablere samleplasser som legitimerer vanen...

Poenget er jo at det ikke hjelper å jage dem fra sted til sted, når man helst ikke vil ha dem noe sted. Det sier seg selv at det er dårlig taktikk for å løse problemet, for det bare sender problemet videre til en annen gate et annet sted i sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Da tar du feil :) Vi henger definitivt ikke rundt der med ungene, men prøver å komme fra A til B - og har fremdeles fått forespørsler om kjøp (mens ungene var med , ja).

Jeg kjenner ei dame som gikk og nistirret olmt på noen tyrkere inne på et utested, siden hun misliker tyrkere. Hun visste ikke en gang selv at hun gjorde det, selv om jeg ble flau av det.

Etter en stund kom han ene bort og trodde hun stirret på han siden hun var intressert i han..

Så joda, det kan nok hende du har gått og kikket grundig i retning de dealerne. Spesielt når barna var med, siden da er du ennå mer skeptisk enn til vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei dame som gikk og nistirret olmt på noen tyrkere inne på et utested, siden hun misliker tyrkere. Hun visste ikke en gang selv at hun gjorde det, selv om jeg ble flau av det.

Etter en stund kom han ene bort og trodde hun stirret på han siden hun var intressert i han..

Så joda, det kan nok hende du har gått og kikket grundig i retning de dealerne. Spesielt når barna var med, siden da er du ennå mer skeptisk enn til vanlig...

Nei, jeg gjorde nok ikke det - jeg var opptatt med å snakke med familien min om hvor vi skulle spise lunsj :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bare til å slutte med narkotikaen det?

Hadde det vært så enkelt, så hadde vi ikke hatt narkomane.

Det finnes mange avveningsinstitusjoner. Det er bare å faktisk ville slutte og be om hjelp (noe narkomane får gratis).

Det er faktisk ikke bare.

Kjenner du noen som sliter med disse problemene? Har du prøvd det selv? Eller sitter du høyt på et gjerde og ser ned på noe du ikke aner hva er, for så å ha laget deg din egen lille eventyrversjon av hva dette dreier seg om? Jeg tror det siste.

Jeg vet ikke helt hva de skal gjøre, rent konkret. Men alle løsninger må ta et par grunnleggende sannheter med i betraktningen.

1: Vi hadde narkomane i går, og vi kommer til å ha dem i morgen. Dette forsvinner ikke.

2: Alle mennesker må være et sted. Man kan stresse de narkomane alt man vil, og gjøre livet så surt for dem som man bare vil. Men når alt kommer til alt, så må de fortsatt være et eller annet sted. Nå er de på Plata. Vil man at de skal sette sprøytene sine et annet sted? Gi dem et sted å gjøre det. Sprøyterom hadde kanskje vært en god start. Der kunne man også hatt basale helsetjenester, og latt snille sosionomer med lilla skjerf ta seg en runde og se om det ikke var noe de kunne hjelpe med. Man kunne delt ut rene sprøyter, og så videre.

Jeg tror at det ville være fullt mulig å skape et eller flere steder der narkomane heller ville dra, enn til Plata. Det eneste man trenger å gjøre, er å finne ut hva det er de finner der som er så viktig, og sørge for at de kan finne mest mulig av det samme på et sted som myndighetene velger. Være litt proaktiv, liksom.

Veldig enig. Jeg vet ikke om de må ha lilla skjerf de som skal bry seg, det er en del mennesker som faktisk bryr seg, og som stiller med både sterilt vann, askorbinsyre, røykepapir, kokekar osv hver dag, for å avhjelpe en frustrerende situasjon for de avhengige. Jeg anbefaler alle å ta en titt inn på fhn.no og lese noen av Arild Knutsens artikler. Han er formann i foreningen og selv tidligere heroinavhengig. Fantastisk fyr som ble årets Osloborger for et par år siden.

De som stiller opp og hjelper sammen med ham er gjerne tidligere brukere og/pårørende som overskudd til å hjelpe andre enn seg selv og sine.

Det er deres valg. Vil de ikke slutte så får de leve som rotter og dø som rotter. Sorry, men jeg klarer ikke å finne et eneste uns med sympati for de. Sorry. Dette er noe de har valgt selv.

Du aner virkelig ikke hva du snakker om og burde egentlig ikke uttale deg, rett og slett for å ikke fremstille deg selv som totalt blåst.

Vel, jeg nevnte mediaomtale, audiens, egne filmer...

Selv vanlige arbeidsfolk må takle vanskelige familier, vold, drap, incest, voltekt, ran, utrygge forhold, mobbing, dårlig råd, kulde, sult..

Det finnes de folk som takler alt dette og mere til og som aldri ville begynne med rus!

Ja, det finnes, men folk er ikke like, har ikke samme utgangspunkt. Alle har forskjellige historier, forskjellige gener. Hvordan vet du forresten at DU ville taklet oppveksten til en av dem som har barndommen sin som grunn til rusavhengigheten?

Jokke fra Jokke og Valentinerne, var narkoman.

Hans Erik Dyvik Husby var narkoman.

Jeg oppfatter ingen av dem som utpreget svake. Men det er klart at de har hatt sine svake punkter. Dette med å utvikle en avhengighet som suger en ned, er noe som kan ramme alle, uansett hvor mye ressurser de har. Det er litt vanskelig for folk flest å få dette inn i nøtta si. Det blir kanskje litt enklere om man ser på problemer som spillegalskap, eller røyking. Det er også varianter av avhengighet. Og det er selvsagt "bare å slutte". Men så enkelt er det dessverre ikke, som enhver som har vært vanerøyker, kan skrive under på.

Løsninger for problemer som skriver seg fra, eller innbefatter mennesker, må ta menneskenes behov med i betraktninga, ellers kommer ikke løsningen til å fungere. Oslo har i alle år jagd de narkomane rundt i byen, fra det ene stedet til det andre. Det er på tide at man innser at dette ikke fungerer.

Dette har vi holdt på med i 40-50 år nå vel, og det fungerer jo absolutt ikke, så det kunne kanskje være på tide å forsøke noe annet. Det blir nå spennende å se om de setter igang prøvetiltak med heroinutdeling til de tyngste avhengige, og om resultatene blir som i de andre landene hvor dette er innført.

Jeg er helt enig i at man ikke vil oppnå noe permanent resultat for fremtiden med å flytte på de narkomane. Men fortsatt verdsetter jeg vanlige lovlydige folks ønsker fremfor narkomane.

De som havner uti som narkomane er de svake. Det er de som ikke eier viljestyrke og disiplin nok. Alle kan finne unnskyldninger for å begynne. Derfor nytter det ikke om man er flink å synge og lage musikk eller noe annet om man ender opp som narkoman har man sveket seg selv.

Med mindre man har blitt gjort til narkoman gjennom å være en del av det amerikanske forsvaret el.

Dette vet du absolutt ingen ting om, det er kun en mening du har dannet deg.

Det går fint an å gå forbi.Men hvis du går og stirrer i dems retning fordi du er sur, sint eller redd dem, så er det klart at de tror du er intressert i å oppnå kontakt med den stirringen din...

Har aldri opplevd å bli stoppa helt tilfeldig med sånn forespørsel uten å enten henge rundt , tusle langsomt eller se direkte i dems retning..

Jeg vil påstå det kommer an på din adferd.

Jeg for min del har sittet der nede og ventet på datteren min, uten å få et eneste spørsmål om dop av noen.

Det finnes kvinner som har sluttet med dop når de har oppdaget at de var gravide. Er det så mye vanskeligere for andre narkomane å gjøre det samme da?

Det er ikke alle kvinner som klarer å slutte selv om de blir gravide. Det er forskjell på folk. De narkomane er like individuelle som resten av befolkningen.

Kast ut alle utlendinger som smugler dop. Arrester alle de folka som har dop på seg. Sett opp straffen for å ha dop eller selge dop til flere år i fengsel. Så lærer de å slutte med denne dritten. Stem FrP så vi får noen i regjering som vil gjøre noe med dette problemet. De narkomane stjeler, driver med innbrudd, stjeler fra eldre, osv. Sleng dem i fengsel og slipp dem aldri ut igjen, før de har sluttet med narkotikaen og tenkt å ta seg en ærlig og hederlig jobb. Stem FrP!

Du har satt deg godt inn i problematikken, ser jeg.

Ja, de stjeler for å finansiere avhengigheten sin. Og prisene er unaturlig høye pga illegaliteten vi innførte for x antall tiår siden.

Jeg ser det er mye uvitenhet og sterke meninger rundt dette, men jeg ser det finnes en rekke mennesker som forstår avhengighetens vesen også. Gudskjelov, det er nemlig de som forstår som kan komme opp med løsningene.

Det er nettopp uvitenhet som har ført til den politikken vi har i dag og som gjør livet til de avhengige til et helvete.

Les og bli litt klokere

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kast ut alle utlendinger som smugler dop. Arrester alle de folka som har dop på seg. Sett opp straffen for å ha dop eller selge dop til flere år i fengsel. Så lærer de å slutte med denne dritten. Stem FrP så vi får noen i regjering som vil gjøre noe med dette problemet. De narkomane stjeler, driver med innbrudd, stjeler fra eldre, osv. Sleng dem i fengsel og slipp dem aldri ut igjen, før de har sluttet med narkotikaen og tenkt å ta seg en ærlig og hederlig jobb. Stem FrP!

De aller fleste som har høyere utdanning i Norge avviser den politikken til FRP, siden de ser tvers gjennom den...

Det er belagt med studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kast ut alle utlendinger som smugler dop. Arrester alle de folka som har dop på seg. Sett opp straffen for å ha dop eller selge dop til flere år i fengsel. Så lærer de å slutte med denne dritten.

Ufattelig naivt.

Det er vel heller mafiaen som styrer narkotrafikken i verden og traffikeringen inn til Europa som man må starte med.

Men de har jo lyktes heller dårlig med dette i land som Mexico, selv om de setter i hæren. Så det blir nok en uløselig oppgave, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Hadde det vært så enkelt, så hadde vi ikke hatt narkomane.

Det er faktisk ikke bare.

Kjenner du noen som sliter med disse problemene? Har du prøvd det selv? Eller sitter du høyt på et gjerde og ser ned på noe du ikke aner hva er, for så å ha laget deg din egen lille eventyrversjon av hva dette dreier seg om? Jeg tror det siste.

Veldig enig. Jeg vet ikke om de må ha lilla skjerf de som skal bry seg, det er en del mennesker som faktisk bryr seg, og som stiller med både sterilt vann, askorbinsyre, røykepapir, kokekar osv hver dag, for å avhjelpe en frustrerende situasjon for de avhengige. Jeg anbefaler alle å ta en titt inn på fhn.no og lese noen av Arild Knutsens artikler. Han er formann i foreningen og selv tidligere heroinavhengig. Fantastisk fyr som ble årets Osloborger for et par år siden.

De som stiller opp og hjelper sammen med ham er gjerne tidligere brukere og/pårørende som overskudd til å hjelpe andre enn seg selv og sine.

Du aner virkelig ikke hva du snakker om og burde egentlig ikke uttale deg, rett og slett for å ikke fremstille deg selv som totalt blåst.

Ja, det finnes, men folk er ikke like, har ikke samme utgangspunkt. Alle har forskjellige historier, forskjellige gener. Hvordan vet du forresten at DU ville taklet oppveksten til en av dem som har barndommen sin som grunn til rusavhengigheten?

Dette har vi holdt på med i 40-50 år nå vel, og det fungerer jo absolutt ikke, så det kunne kanskje være på tide å forsøke noe annet. Det blir nå spennende å se om de setter igang prøvetiltak med heroinutdeling til de tyngste avhengige, og om resultatene blir som i de andre landene hvor dette er innført.

Dette vet du absolutt ingen ting om, det er kun en mening du har dannet deg.

Jeg for min del har sittet der nede og ventet på datteren min, uten å få et eneste spørsmål om dop av noen.

Det er ikke alle kvinner som klarer å slutte selv om de blir gravide. Det er forskjell på folk. De narkomane er like individuelle som resten av befolkningen.

Du har satt deg godt inn i problematikken, ser jeg.

Ja, de stjeler for å finansiere avhengigheten sin. Og prisene er unaturlig høye pga illegaliteten vi innførte for x antall tiår siden.

Jeg ser det er mye uvitenhet og sterke meninger rundt dette, men jeg ser det finnes en rekke mennesker som forstår avhengighetens vesen også. Gudskjelov, det er nemlig de som forstår som kan komme opp med løsningene.

Det er nettopp uvitenhet som har ført til den politikken vi har i dag og som gjør livet til de avhengige til et helvete.

Les og bli litt klokere

Jeg kan ikke la være å tro at du oppfatter deg selv som en skrivende korrektur til andres synspunkter her i denne tråden. Det du sier er jo absolutt like lite vanntett som det noen andre sier her. Samtidig som du "korrigerer" andres kommentarer, fordi det du sier er som en orakeluttalelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...