Gjest Kevlarsjäl Skrevet 10. juni 2012 #241 Del Skrevet 10. juni 2012 Så flink du har vært! I morra er det en ny uke med nye muligheter Synes du gjør fremgang, men har du tenkt på å flytte denne tråden over til treningsdagbok-delen av forumet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frkmammatil3 Skrevet 10. juni 2012 Forfatter #242 Del Skrevet 10. juni 2012 Motiverende tråd :-) selv skal jeg ned 20 kg. Driver og går ned 4 kg, igså skjer det alltid et eller annet som får meg til å gå konsekvent opp de samme 4 kg igjen. Eksamensperiode, streik i barnehagen, reiser vekk, et-eller-annet. På'n igjen nå da :-P holdt meg en uke, men ikke trent enda, kun fordi jeg har vært lat. 84 kg, 168 cm, mål er 64 kg. - 20kg. Koselig at du blir med Kjenner til det med å gå opp og ned de samme kiloene gang på gang... det er virkelig ikke lett å endre livsstil Du trenger jo ikke satse så høyt med trening til å begynne med En halvtimestur, er bedre enn ingen Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frkmammatil3 Skrevet 10. juni 2012 Forfatter #243 Del Skrevet 10. juni 2012 Så flink du har vært! I morra er det en ny uke med nye muligheter Synes du gjør fremgang, men har du tenkt på å flytte denne tråden over til treningsdagbok-delen av forumet? Tusen takk for det Synes denne helga har gått utrolig bra, i forhold til de to foregående helgene. SÅ nå ser jeg frem til denne uken, jeg føler motivasjonen har steget litt, fått i meg litt grønnsaker i helgen, så satser på en bra uke Hvordan flytter man tråder da? har ikke tenkt på det, rett og slett fordi jeg ikke visste at det var en mulighet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frkmammatil3 Skrevet 10. juni 2012 Forfatter #244 Del Skrevet 10. juni 2012 Så flink du har vært! I morra er det en ny uke med nye muligheter Synes du gjør fremgang, men har du tenkt på å flytte denne tråden over til treningsdagbok-delen av forumet? Tusen takk for det Synes denne helga har gått utrolig bra, i forhold til de to foregående helgene. SÅ nå ser jeg frem til denne uken, jeg føler motivasjonen har steget litt, fått i meg litt grønnsaker i helgen, så satser på en bra uke Hvordan flytter man tråder da? har ikke tenkt på det, rett og slett fordi jeg ikke visste at det var en mulighet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
addict Skrevet 11. juni 2012 #245 Del Skrevet 11. juni 2012 Koselig at du blir med Kjenner til det med å gå opp og ned de samme kiloene gang på gang... det er virkelig ikke lett å endre livsstil Du trenger jo ikke satse så høyt med trening til å begynne med En halvtimestur, er bedre enn ingen Lykke til hehe, neida det er ikke nok, trener til vanlig 3-4 dager i uka på treningssenter, har bare vært treg på å komme meg igang igjen etter eksamen og streik :-) får litt abstinenser her jeg sitter, blir fort glad i å trene :-) Nå har jeg holdt på i ei uke ihvertfall, og jeg har gått ned 1,2 kg og hopper i taket for det!! Syden 4 august, så målet er å ha gått ned så mye som mulig til da :-P orker ikke tanken på å vagge rundt i bikini nå, sukk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frkmammatil3 Skrevet 11. juni 2012 Forfatter #246 Del Skrevet 11. juni 2012 hehe, neida det er ikke nok, trener til vanlig 3-4 dager i uka på treningssenter, har bare vært treg på å komme meg igang igjen etter eksamen og streik :-) får litt abstinenser her jeg sitter, blir fort glad i å trene :-) Nå har jeg holdt på i ei uke ihvertfall, og jeg har gått ned 1,2 kg og hopper i taket for det!! Syden 4 august, så målet er å ha gått ned så mye som mulig til da :-P orker ikke tanken på å vagge rundt i bikini nå, sukk. Sånn å forstå ja, da er det bare å hive seg ut i det Kjempekjekt å ha et mål Ønsker deg lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
addict Skrevet 12. juni 2012 #247 Del Skrevet 12. juni 2012 Veiedag for meg i dag Etter en uke: -1,8 kg! Veldig fornøyd :) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frkmammatil3 Skrevet 12. juni 2012 Forfatter #248 Del Skrevet 12. juni 2012 Veiedag for meg i dag Etter en uke: -1,8 kg! Veldig fornøyd :) Supert! Gratulerer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nanne70 Skrevet 13. juni 2012 #249 Del Skrevet 13. juni 2012 Du må klikke på signaturen, så åpnes siden du endrer data Der må du logge inn, og endre og trykke neste når det er gjort. Deretter oppdaterer det seg selv Jeg skjønner at du blir litt nedstemt, har det sånn selv også de dagene det ikke går så bra. Hvor mange kcal skal du ligge på hver dag? Jeg er såpass stor at jeg skal ha i overkant av 2000 kcal pr dag, dersom jeg ønsker å gå ned 1/2 kilo i uka. Det er faktisk ganske mye mat, men det handler jo mye om hvilke valg man tar. Ofte ligger jeg 1000 i kcal underskudd når jeg går en skikkelig tur, så da må jo vekten gå rett vei MEN det blir jo ikke sånn hele tiden så klart.. siden jeg har barn, lager jeg helt vanlig mat til middag, og det er ikke alltid så sunt. Jeg orker ikke lage to middager for at jeg skal spise sunnere enn dem, men prøver å velge bort de verste kcaltyvene Er en av smugleserne dine jeg også, og synes det er spennende å følge med på hvordan det går med deg:) Bare litt nysgjerrig her - hvilken vanlig mat er det du lager til middag som ikke er så sunn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frkmammatil3 Skrevet 13. juni 2012 Forfatter #250 Del Skrevet 13. juni 2012 Da har jeg fått flyttet tråden min over til treningsdagbok forumet Her skal jeg henge vel og lenge, så håper på en liten heiagjeng på turen. Er en veldig lang vei og gå, og det vil bli både opp, og nedturer. Motivasjonen går opp og ned, men jeg føler den er ganske grei nå, i alle fall ang kosthold. Jeg går de turene jeg må, men kunne gjerne tenkt meg å bli mer aktiv fremover. I dag har jeg gått bakkan rundt, som er en ganske tung tur, og er knallfornøyd med det. Er superspent på hva vekta viser på fredag... har vært så flink synes jeg, at jeg ønsker så gjerne at det skal vises på vekta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 13. juni 2012 #251 Del Skrevet 13. juni 2012 Jeg melder meg inn i heiagjengen, dette klarer du! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frkmammatil3 Skrevet 13. juni 2012 Forfatter #252 Del Skrevet 13. juni 2012 Er en av smugleserne dine jeg også, og synes det er spennende å følge med på hvordan det går med deg:) Bare litt nysgjerrig her - hvilken vanlig mat er det du lager til middag som ikke er så sunn? Hei Nanne Så koselig at du følger med på hvordan det går Var det du som var så flink å kommentere på den forrige bloggen min kanskje? Det var i alle fall en Nanne, i fjor da jeg var på en god bølge... hehe. De middagene som jeg lager en del, som ikke er så sunn er som regel pizza, nachos, taco, wraps, fritert fisk, kjøttdeigmat og pølsemat. Nå prøver jeg å gjøre litt endringer, lager egen pizza til meg, med supertynn bunn, og har gått over til fullkornswrap til meg selv, og prøver kutte ned på ost og rømme Når barna ønsker pølser, prøver jeg å spise rester, eller lage omelett, men noen ganger faller jeg for fristelsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frkmammatil3 Skrevet 13. juni 2012 Forfatter #253 Del Skrevet 13. juni 2012 Jeg melder meg inn i heiagjengen, dette klarer du! Hyggelig Jaaa, jeg må klare det Hjelper med heiagjeng vettu, så glad for at du blir med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 13. juni 2012 #254 Del Skrevet 13. juni 2012 Hyggelig Jaaa, jeg må klare det Hjelper med heiagjeng vettu, så glad for at du blir med Jeg la selv på meg en del etter en tøff periode i livet, så jeg vet hvor vanskelig det kan være. Jeg surret mye frem og tilbake før jeg fant en metode som funket for meg. Men det er verdt det. Angående middag, mye av løsningen for meg var å gå for mye rent kjøtt og fisk med grønnsaker. Da var det lett for sambo å spise som normalt også. Han spiste jo alt jeg spiste, jeg droppet bare noe av det han spiste. Og det beste av alt, det er bare godt og mettende. Det betydde også mye for vekta, for mange halvfabrikata og ting som tacokrydder inneholder mye unødvendig sukker og tilsetninger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frkmammatil3 Skrevet 13. juni 2012 Forfatter #255 Del Skrevet 13. juni 2012 Jeg la selv på meg en del etter en tøff periode i livet, så jeg vet hvor vanskelig det kan være. Jeg surret mye frem og tilbake før jeg fant en metode som funket for meg. Men det er verdt det. Angående middag, mye av løsningen for meg var å gå for mye rent kjøtt og fisk med grønnsaker. Da var det lett for sambo å spise som normalt også. Han spiste jo alt jeg spiste, jeg droppet bare noe av det han spiste. Og det beste av alt, det er bare godt og mettende. Det betydde også mye for vekta, for mange halvfabrikata og ting som tacokrydder inneholder mye unødvendig sukker og tilsetninger. Det er helt sant Men med 3 unger i hus, er det ikke alltid like lett dette med middagen. Jeg spiser gjerne ren fisk, kylling og kjøtt med grønnsaker, men hvis vi skal ha det hele tiden blir matbudsjettet svært høyt :o men har alltid laksefilet i fryseren, så jeg kan jo lage det til meg når barna spiser andre ting, her skorter det ofte på energi... at jeg ikke orker å lage to ting rett og slett. Men satser på at jeg snart vil få masse energi :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 13. juni 2012 #256 Del Skrevet 13. juni 2012 Det er helt sant Men med 3 unger i hus, er det ikke alltid like lett dette med middagen. Jeg spiser gjerne ren fisk, kylling og kjøtt med grønnsaker, men hvis vi skal ha det hele tiden blir matbudsjettet svært høyt :o men har alltid laksefilet i fryseren, så jeg kan jo lage det til meg når barna spiser andre ting, her skorter det ofte på energi... at jeg ikke orker å lage to ting rett og slett. Men satser på at jeg snart vil få masse energi :D Energien stiger ofte i takt med at vekta synker. Og små endringer hjelper ofte mye. Om dere spiser taco, hva med f.eks å lage tacokrydder selv? Om du lager en stor porsjon, så kan du jo ha det stående. Og med grove wraps, krydder uten masse sukker og raus omgang med grønnsakene, så er plutselig ikke taco så ille. Nå skal det sies at jeg var mer orientert mot å kutte unødvendige, raske karbohydrater enn kalorier, så jeg er ikke fullt så stødig på kalorifattig hverdag. Men med karbohydratene lønnet det seg å være obs på store forskjeller på samme produkt fra forskjellige merker. For å ta et eksempel, den ene typen løvbiff er så godt som rent kjøtt, mens den andre var tilsatt både potetmel og annet som gjorde at verdiene skjøt i været. Så det er ikke så dumt å sammenligne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frkmammatil3 Skrevet 13. juni 2012 Forfatter #257 Del Skrevet 13. juni 2012 Energien stiger ofte i takt med at vekta synker. Og små endringer hjelper ofte mye. Om dere spiser taco, hva med f.eks å lage tacokrydder selv? Om du lager en stor porsjon, så kan du jo ha det stående. Og med grove wraps, krydder uten masse sukker og raus omgang med grønnsakene, så er plutselig ikke taco så ille. Nå skal det sies at jeg var mer orientert mot å kutte unødvendige, raske karbohydrater enn kalorier, så jeg er ikke fullt så stødig på kalorifattig hverdag. Men med karbohydratene lønnet det seg å være obs på store forskjeller på samme produkt fra forskjellige merker. For å ta et eksempel, den ene typen løvbiff er så godt som rent kjøtt, mens den andre var tilsatt både potetmel og annet som gjorde at verdiene skjøt i været. Så det er ikke så dumt å sammenligne. Tusen takk for flotte tips lage tacokrydder selv har jeg ikke tenkt på en gang Det kan jo være lurt. Jøss, trodde løvbiff var løvbiff jeg :o Skjønner det lønner seg å sjekke ja. Hadde vært opp til meg hadde jeg bare spist rent kjøtt, ren kylling og ren fisk + grønnsaker, men får putte inn det litt nå og da, og prøve å gjøre middagene sunne uansett. Barnas helse har jo også godt av det Men som tidligere nevnt, av og til blir middagene valgt pga pris, og ikke sunnhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
addict Skrevet 13. juni 2012 #258 Del Skrevet 13. juni 2012 Hvorfor ikke legge opp til et sunt kosthold for hele familien? Barna har ikke godt av all hurtigmaten og halvfabrikataen de heller, så hvorfor putte i de alt det lumske som den type mat inneholder? Jeg har god erfaring med å lage fek tacokrydder selv, og her i huset har vi aldri halvfabrikata. Da jeg var hos min mor i helgen så lagde jeg lavkarbolasagne med squash i stedet for pasta og blomkålmos i stedet for hvitsaus. Det gikk ned på høykant hos søsteren på 19, søsteren på 10 og mitt barn på 2 Så det finnes mange gode alternativ til halvfabrikata, som er MYE MYE sunnere. Barna trenger ikke merke at du har tatt "den sunne veien" engang Såklart skal de få pølser innimellom om de liker det, men da finnes det jo mange sunnere måter å gjøre det på Kyllingpølser, evt Gilde Go' mager. Rotmos med sukkerfri ketchup. Barna har som sagt bare godt av sunnere mat de også, de som er i vekst Forresten så har jeg begynt å spise all mat fra frokosttallerkner, og ting som spises fra bolle spiser jeg fra noe som kan minne om desserttallerkner. Nøyer meg med en porsjon, blir passe mett og det funker for meg veldig bra. Jeg er jo opplært til å "spise opp maten", så selv om jeg kanskje er mett så kan jeg finne på å spise til det er tomt, om det er mere mat på tallerkenen. Derav mindre tallerken 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nanne70 Skrevet 14. juni 2012 #259 Del Skrevet 14. juni 2012 Hei Nanne Så koselig at du følger med på hvordan det går Var det du som var så flink å kommentere på den forrige bloggen min kanskje? Det var i alle fall en Nanne, i fjor da jeg var på en god bølge... hehe. De middagene som jeg lager en del, som ikke er så sunn er som regel pizza, nachos, taco, wraps, fritert fisk, kjøttdeigmat og pølsemat. Nå prøver jeg å gjøre litt endringer, lager egen pizza til meg, med supertynn bunn, og har gått over til fullkornswrap til meg selv, og prøver kutte ned på ost og rømme Når barna ønsker pølser, prøver jeg å spise rester, eller lage omelett, men noen ganger faller jeg for fristelsen Hei, ja det stemmer, det er meg! Tenk at du husker det! Har vært inne noen ganger på den nye bloggen din også, men ikke lagt igjen kommentar ennå Til og med de middagene du nevner her, kan faktisk gjøres endel sunnere! Klart det blir dyrt i lengden med rent kjøtt og fisk til hele familien når du er alene, så det gjelder å være litt kreativ:) Pizza med bunn laget av grovt mel eller f.eks. en blanding av fullkornshvetemel og spelt. Fyllet beøver ikke være kjøttsaus (kjøttdeig er jo ganske dyrt, faktisk), varier med f.eks. skinke/kalkunskinke, alternativt kyllingkjøttdeig eller en ren grønnsakpizza. Kjøp den osten som heter Finello Light, den er kjempegod og man trenger mindre av den enn annen ost fordi den har så gode smelteegenskaper. Det eneste er at du kanskje bør forsteke pizzaen halve tiden før du har på osten. I taco og wraps kan du, som du sier, bytte til fullkornswraps. Prøv å bytte ut halvparten av kjøttdeigen med brune bønner eller lag grønnsakfyll. Bruk Finello Light ost og bytt ut rømmen med kesam. Skal du lage panert fisk, velg den med mest fiskeinnhold og stek fisken i stekeovn på bakepapir! Velg kalkun/kyllingppølser, og hvis du har råd innimellom, velg karbonadedeig i stedet for kjøttdeig. Etpar tips for å gjøre kjøttdeigen mindre fet, er å steke den uten fett i tørr nonstick/teflonpanne, og helle av fettet som kommer ut. Har også lest om at folk skyller kjøttdeigen i vann underveis for å få ut fettet, men dette har jeg ikke prøvd selv:) Det blir spennende å følge deg videre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frkmammatil3 Skrevet 14. juni 2012 Forfatter #260 Del Skrevet 14. juni 2012 Takk for svar begge to Masse flotte tips. Jeg jobber kontinuerlig med slike endringer, men det glipper ofte pga manglende energi, og som sagt økonomi. Jeg kjøper karbonadedeig når det er på tilbud, og jeg prøver å handle sunne ting når det er på tilbud, så det er ikke umulig å få til, det krever bare litt mer planlegging :)For å få til planleggingen, er jeg også avhengig av den forsvunnende energi... hehe. Så jeg håper jeg kommer meg litt ovenpå snart. Jeg har en del økonomiske utfordringer også, så prøver å presse matbudsjettet til minimum, og her burde jeg altså planlegge enda mer enn jeg gjør, for vi kaster altfor mye mat, og det er jo helt idioti, når man har så lite penger. Nå skal jeg jammen meg sette opp en ukesmeny! Igjen, takk for innspill Og Nanne Klart jeg husker deg Du hadde masse flotte kommentarer på bloggen min, så veldig koselig å "se" deg igjen Hadde du blogg? Det husker jeg nemlig ikke.... hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå