Diddles Skrevet 25. november 2011 Forfatter #581 Del Skrevet 25. november 2011 Ja akkurat sånn tenker jeg også, men legen var ganske bastant, så da har jeg gjort som jeg fikk beskjed om Planen var å lage hirsegrøt selv...Jeg sto også og holdt i Hipp sin grøt, for den er økologisk, men klarte ikke å finne ut om det var tilsatt sukker i den Vet du Belle? For det var bare derfor jeg tok Nestlè sin, siden den er merket med "uten tilsatt sukker" Jeg har kjempekjempelyst å ha deg og A også med på både trening (og babysang hvis du har lyst?!) Du kjenner jo G fra før forstod jeg, så da er det jo ingenting skummelt med noen av oss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 25. november 2011 #582 Del Skrevet 25. november 2011 Ja akkurat sånn tenker jeg også, men legen var ganske bastant, så da har jeg gjort som jeg fikk beskjed om Planen var å lage hirsegrøt selv...Jeg sto også og holdt i Hipp sin grøt, for den er økologisk, men klarte ikke å finne ut om det var tilsatt sukker i den Vet du Belle? For det var bare derfor jeg tok Nestlè sin, siden den er merket med "uten tilsatt sukker" Jeg har kjempekjempelyst å ha deg og A også med på både trening (og babysang hvis du har lyst?!) Du kjenner jo G fra før forstod jeg, så da er det jo ingenting skummelt med noen av oss Hirsegrøt er ææææsj her i gården. Men sukker? Uææh, det har jeg ikke tenkt på engang. *google* 2) kan det være lov å markedsføre en grøt som 'uten sukker', når sukkeret bare er blitt erstattet av et stoff som, etter mitt beste skjønn, og iallefall fra glykemisk synsvinkel, er atskillig værre enn sukker? Jeg også tilta fullstending, og kontaktet Mattilsynet: Mitt spm: "Min datter har nettopp fått sin første grøt, og jeg har merket meg at Nestlés barnegrøter er merket med "usukret", men at flere av dem inneholder maltodekstrin. Regnes ikke maltodekstrin som sukker? " Mattilsynets svar: "Maltodekstrin består av flere glukoseenheter og vil i fordøyelsen brytes ned til glukose, som jo er et sukker. Søtsmaken til maltodekstrin avhenger av hvor mange glukoseenheter det er som er koplet sammen. I de flest tilfeller brukes ikke maltodekstrin som et søtningsmiddel men som et prosesshjelpemiddel (ofte som et fortykningsmiddel), og har ikke spesielt søt smak. Hva ingrediensen skal defineres som avhenger av dets bruksområde. Ofte inkluderes maltodekstrin i næringsdeklarasjonen av karbohydrat, men det er ikke tatt med i definisjonen av sukkerarter. De fleste barnematprodusentene merker nå innholdet av sukkerarter på sine grøter (næringsdeklarerer). Der kan du få et innblikk i hvor mye sukker grøten inneholder. Selv om barnematprodusentene reklamerer med at produktene ikke er tilsatt sukker, kan de likevel være søte fordi de i enkelte tilfeller inneholder ingredienser som for eksempel fruktkonsentrat og lignende som gir søt smak og like mange kalorier som tilsatt rørsukker. Det vil om litt komme en rapport på vår hjemmeside, www.mattilsynet.no (http://www.mattilsynet.no/), med resultater fra et prosjekt vi har utført på barnemat hvor bl.a. innholdet av sukkerarter er analysert. Følg med der dersom du er interessert" Fant også denne testen hvor Hipp havna helt nederst på listen. :gjeiper: Men der står det at det ikke er tilsatt sukker. Denne bloggeren har skrevet en grei oppsummering fra testen. For vår del kommer vi nok til å fortsette med økologisk. A får så lite grøt allikevel, og da bekymrer jeg meg ikke så mye for om hun får jernet sitt (som hun uansett får fra grønnsaker og gresskarkjernemel ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 25. november 2011 #583 Del Skrevet 25. november 2011 Og ja! Jeg har gjerne lyst til å være med på begge deler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 25. november 2011 Forfatter #584 Del Skrevet 25. november 2011 Grumle....jeg skal kjøpe rismel og lage grøten selv skal jeg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 25. november 2011 Forfatter #585 Del Skrevet 25. november 2011 Og ja! Jeg har gjerne lyst til å være med på begge deler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pysepusen Skrevet 25. november 2011 #586 Del Skrevet 25. november 2011 Interessann lesing om grøt da! Her ga vi kun hirse, men han skulle være glutenfri da, og da er hirse et av få alternativer som inneholder jern og som er glutenfri. Jeg må bare spørre; er det jern i rismel? Det er en litt viktig ting å tenke på når man lager grøt til de små... Ser ihvertfall at vi må bruke en annen strategi neste gang Og jeg må si at jeg saaaavner dagene i permisjon med baby når jeg leser om dagene dine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 25. november 2011 Forfatter #587 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Nei jeg tror ikke rismel inneholder så mye jern, men det gjør jo aprikosmosen, så jeg tenkte det holdt nå i første omgang? Hun får jo så lite...også skal hun jo etterhvert nå introduseres for mer og mer fast føde, og da vil jo jernholdig mat bli prioritert Mulig jeg skal bruke havre istedet for rismel, havre inneholder jo jern...det må jeg sjekke opp! Hirse smaker såpe, jeg er redd jeg ikke får Liten til å spise det Det var bare såvidt det gikk idag med ris-hvete grøt blandet med aprikos, det synes jeg var godt!! Hva mener du med å bruke annen strategi neste gang? Og jeg skjønner du savner permisjonstiden, jeg får helt hetta når jeg tenker på at jeg har vært hjemme med liten i snart 1/2 år Må legge meg - over fjorden på shopping imorgen Håper vinden løyer............ Edit: etter en kjapp googling fant jeg dette om ris: Ris er lett for fordøyelsen og er en kilde til B-vitamin, kalsium og jern. I tillegg er det glutenfritt. Endret 25. november 2011 av Diddles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pysepusen Skrevet 26. november 2011 #588 Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Vi holdt jo tilbake på gluten ettersom lillegutt har slekt med cøliaki. Egentlig tror jeg at hovedendringen med nestemann blir at den kommer til å få hjemmelaget grøtpulver. Synes denne palmeolja er litt skummel... selv om lillegutt får det innimellom Også kommer nok ikke grøten til å være det første vi begynner med neste gang Endret 26. november 2011 av pysepusen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 27. november 2011 Forfatter #589 Del Skrevet 27. november 2011 2. porsjon grøt (2 ss vann, 1 ts grøtpulver og en isterning med aprikosmos) gikk ned på høykant Nå havnet vel ikke absolutt alt der det skulle da, men sånn er det når man skal spise selv 6 mnd gammel Nå ligger hun og later som hun drikker melk, men egentlig sover hun Hadde tenkt meg ut i blesten, med Liten i vognbagen for siste gang () men vi får nå se om jeg klarer å lure henne sovende nedi og lirke på lue...mulig det blir senga på henne istedet Igår dro jeg det meste av julepynten ned fra loftet, og det gikk opp for meg at vi trenger noe nytt Jeg fikk det ihvertfall ikke til å se så koselig ut i år som årene før med samme pynt, så jeg tror jeg er lei pynten min Det verste/beste er at jeg faktisk var på julestorhandel over fjorden igår, men kom hjem uten en eneste ting til meg selv That's a first!!! Så imorgen får jeg ta meg en runde på butikkene og se om det er noe julepynt jeg kan finne som kan kombineres med det vi har som jeg ikke kan kaste (type gammel pynt med affeksjonsverdi..) Jeg er av den tradisjonelle typen når det kommer til sånt, og kjører rødt og gull over hele fjøla - selv om jeg synes det er råfint med hvit/grå/rustikk pynt også...ihvertfall hos andre Vi får se hva jeg ender opp med..i mangel av lilla lys ble det hvite kubbelys i adventsstaken, men det ble fint det (så kan jeg heller bytte de ut med lilla eller rødt over helga ) Nei, jeg får se om jeg klarer å lirke lille venn ned i vogna..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 27. november 2011 #590 Del Skrevet 27. november 2011 Åh, julepynting. Jeg ELSKER jul! Men julepynten vår ligger innerst, på bunn, av boden vår så mannen skal få grave den fram når han skal grave fram vinterdekkene. Jeg er også skikkelig gammeldags når det gjelder julepynt. Og litt ''jo mer, jo bedre''. I desember ser det ut som om julenissen har kastet opp hjemme hos oss. I dag fikk A smake det hjemmelagede grøtpulveret vi fikk av deg. Det var vel mer aprikosmos med grøtpulver oppi (siden det er gluten oppi tar jeg det veeeldig med ro), men hun likte det kjempegodt! Nå tror jeg kanskje hun liker klumper littegranne, så nå skal vi prøve hirsegrøt igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 27. november 2011 Forfatter #591 Del Skrevet 27. november 2011 (endret) Julepynting er superkos!!! Det ble ikke så gæli her etter jeg fikk ryddet unna rot og skrot, men foreløpig er det temmelig forsiktig pynta altså Jeg har en anti-julemann i hus også (til tross for at han har bursdag på julaften sammen med Jesus ) så jeg må lure pynten på plass sånn litt etter litt ...og når halvparten av pynten ble søppel, så sier det seg selv at det ikke akkurat er overpynta Men alle monner drar Det jeg er mest fornøyd med i helga må være at vi endelig fikk lys i lysekrona som har hengt over spisebordet siden julen 2009 () Det ble skikkelig fint!! Så får vi booke elektriker og gjøre det "skikkelig" en annen gang Lille I-need-no-sleep-babyen min måtte omsider gi tapt og sovne skikkelig, idag har hun drevet med cowboystrekker og høneblunder samt et par blinke-hviler Til sammen har hun vel sovet 20 minutter siden klokka halv 10 idag Det er oppskriften på misfornøyd baby og sliten mamma det! Men til slutt, etter å nesten ha gnidd øynene ut av hodet og gnagd i stykker ergoen, ga hun etter for søvnen og da var jeg kjapp med å pakke henne ned i senga kan du si Nå nyter jeg ti minutter for meg selv etter å ha vært levende tutt slæsj trampoline for Liten i hele dag :happy: Ute er det skikkelig r-u-s-k-e-v-æ-r, men inne er det godt å varmt (for varmt etter noens mening *holdersegforanørene*) jeg har tent lys overalt, det er fyr i ovnen og nå lukter det jammen middag her også Søndag er herved erklært for å være en fin-fin dag! Så kjekt A likte grøtpulveret Vi driver også med aprikosmos med grøt oppi Det smaker best da!! Jeg har ikke prøvd å gi det til Liten enda pga dette allergi greiene (streng beskjed fra legen) men så fort vi får prøvesvar så tenkte jeg å teste det ut på henne! Har dere cøliaki i familien siden du er forsiktig med gluten Belle? For litt gluten skal de jo ha, og hun er jo beskyttet via morsmelka Endret 27. november 2011 av Diddles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 27. november 2011 #592 Del Skrevet 27. november 2011 Jeg har også hatt vil-ikke-sove-baby i dag. Hun har vært helt umulig å ha med å gjøre. Godt hun er så søt. Vi har ikke cøliaki nei, men de sier vel at gluten er hardt for magen til disse små? Var bare det jeg tenkte på altså. Aprikosmos er topp her i huset, men sviskemos er enda bedre synes A. Bruker du forresten tørket aprikos til mosen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 27. november 2011 Forfatter #593 Del Skrevet 27. november 2011 (endret) søt denne som er her også heldigvis for henne Hun har ikke vært så sutrete, stort sett lo hun hele tida så lenge hun fikk være på fanget og tulle, hoppe og fly Men så fort jeg prøvde å gjøre noe annet var det tragedie med stooore tårer som trillet Sa noen dramaqueen???? Håpløse lille trollunge!!! En skal vel være litt forsiktig med gluten i introduksjonsfasen jo, men litt kan de få, så hvis du gir grøt med gluten i noen dager kan du gi glutenfritt andre dager Så lenge vi ammer er de ekstra beskyttet også! Den grøten vi gir nå er Nestlè sin 4 mnd`s ris-hvete, den inneholder nok litt gluten, men ikke så mye Aprikosmos er nammenam både for mor og barn her Lager selv ja av tørkede aprikoser, lar de ligge i bløt over natta og koker de ca 10 minutter i bløtevannet, så kjører jeg de i blender og tynner ut til passe tynn konsistens med kokevannet! Sist laget jeg den såpass tynn at jeg fikk den nedi sånne isbitposer (i mangel av nok isbitformer ) Sviskemos rynket hun mer på nesen av, men hun spiser det også altså! Avokadomos med rapsolje og MME i også, DET gikk ned på høykant det Gleder meg gleder meg gleder meg til å lage masse god mat til henne Jeg har jo Babycook`en stående klar i skapet her, jeg verker etter å leke meg med oppskrifter!!!!!! Endret 27. november 2011 av Diddles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MellonCollie Skrevet 27. november 2011 #594 Del Skrevet 27. november 2011 Den grøten vi gir nå er Nestlè sin 4 mnd`s ris-hvete, den inneholder nok litt gluten, men ikke så mye Denne gir vi også nå, og helsesøster sa at den var veldig fin siden det var lite gluten og at barnet da fikk en forsiktig tilvenning til gluten. Største "problemet" var hvis man startet veldig brått med mye gluten, i følge henne Slitsomt med vil-ikke-sove-barn! Jeg hadde en slik i går, og man blir rimelig desperat til slutt. Og den følelsen når de endelig sover og så kommer det lyd i babycall'en etter 10 minutter..! Som dere sier - jammen godt de er så søte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 29. november 2011 Forfatter #595 Del Skrevet 29. november 2011 Noen tok plutselig tutt Nå håper jeg bare det ikke var tilfeldig...det er ihvertfall første gang siden hun var 5-6 uker hun har tuttet på tutten Ellers har jeg fått svar på allergiprøvene vi tok av Liten, men de var negative, så nå er jeg helt i villrede - skal jeg da fortsette å gi medisiner eller ikke?? Legen hadde ikke tid før neste onsdag () men jeg har ikke lyst å gi henne allergimedisiner uten at jeg må så lenge! Jeg er jo glad det ikke er allergi, men hva er det da?! Jenta er jo helt prikkete på kroppen.... Planen for dagen er milelang, og jeg er tiltaksløs Har bare lyst å være hjemme og kose med min lille skatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pysepusen Skrevet 29. november 2011 #596 Del Skrevet 29. november 2011 Flinke jenta som vil ha tutt da! M tok også den da han var rundt 6 mnd Heeeerlig! Verdens beste venn nå! Typisk da at det ikke skulle slå noe ut på prøvene... hvis hun fremdeles har utslett så ville jeg nok fortsatt med medisinen. Men seriøst, hvilken lege går du til som ikke har tid før neste onsdag? Min lege tar inn barn til akutt-time samme dag - uansett hva det er. Når M var så liten som Liten er så var det snakk om en time fra jeg ringte til vi var inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 30. november 2011 #597 Del Skrevet 30. november 2011 Så flink hun er da! Er de de større tuttene som gjorde susen eller? Jeg tror A har vært litt fortvilet pga. at tuttene hennes var for små en god stund. Nå som hun har fått 6 månederstutt er hun storfornøyd igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 30. november 2011 Forfatter #598 Del Skrevet 30. november 2011 Liten rullet fra rygg til mage for første gang (...og selvsagt gjorde hun det mens jeg var full fart på kjøkken for å smøre meg et knekkebrød ) Men 2. gangen fikk jeg dokumentert ) Nå er hun rasende, fordi hun havner på magen hele tida Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MellonCollie Skrevet 30. november 2011 #599 Del Skrevet 30. november 2011 Liten rullet fra rygg til mage for første gang (...og selvsagt gjorde hun det mens jeg var full fart på kjøkken for å smøre meg et knekkebrød ) Men 2. gangen fikk jeg dokumentert ) Nå er hun rasende, fordi hun havner på magen hele tida Veldig kjent! "Hei mamma, kom og rull meg tilbake NÅ!!" og så går det to sekunder før det samme skjer igjen Heldigvis har det bedret seg nå etter et par uker, nå er hun mye flinkere til å støtte seg opp med armene og dermed blir hun ikke så sliten. FlinkisLiten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 30. november 2011 Forfatter #600 Del Skrevet 30. november 2011 Med en baby som ruller og ligger i sportsdel for første gang blir det nesten mer enn mammahjertet mitt klarer å bære kjenner jeg Imorgen er hun 6 mnd Hvor har de mnd blitt av da?! Rart å tenke på at det er 6 mnd siden jeg lå på fødestua og nettopp hadde fått epidural... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå