Gå til innhold

Kjønnsnøytral barnehage


Larsern

Anbefalte innlegg

Pleie er ikke bare eldreomsorg, det er også barnehage, skole ... Veldig kvinnedominerte yrker. Jeg tviler veldig på beslutningene dine at de fleste jentene velger disse yrker bare fordi de ikke kunne komme inn på noe annet. Hva med guttene som ikke kunne komme inn på noe annet? Hva velger de og hvorfor ikke velge pleie? Å ja, de blir bilmekanikere :fnise:

Det er ikke min beslutning. Det er deres beslutning. En av de første dagene når jeg begynte på HoS fikk vi et ark med forskjellige spørsmål, et av disse var "hvorfor har du søkt deg inn på HoS?". Et av svarene var, "fordi jeg ikke kom inn på noe annet". Dette fikk meg faktisk til å le høyt, kjære vene, tenkte jeg, ingen søker da inn på HoS fordi de ikke kom inn på noe annet? Men jo da, ikke bare var det mange i klassen som hadde gjort det, men langt fler enn halvparten hadde søkt seg inn på HoS fordi de ikke kom inn på noe annet.

At du forsvarer dette er notert med avsky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvordan har det seg at det er så mange jenter som velger dette, i et av verdens mest likestilte land? Var spørsmålet.

Fordi foreldre lærer barna sine akkurat det, at jenter er født til å være omsorgspersoner, i mens gutter er født til å være teknisk anlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi foreldre lærer barna sine akkurat det, at jenter er født til å være omsorgspersoner, i mens gutter er født til å være teknisk anlagt.

Men nå er det sånn at visuospatiell evne er en maskulin egenskap som menn har i langt større grad en kvinner, og den gjør dem godt egnet til å bli akkurat mekanikere. Dette er en av de POSITIVE effektene testosteron har på hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det sånn at visuospatiell evne er en maskulin egenskap som menn har i langt større grad en kvinner, og den gjør dem godt egnet til å bli akkurat mekanikere. Dette er en av de POSITIVE effektene testosteron har på hjernen.

Igjen forutsetter du at hvis en person er født med tisseladd så har han visse personlige egenskaper.

Gruppe != individ. Det fungerer ikke slik, Mann42.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi foreldre lærer barna sine akkurat det, at jenter er født til å være omsorgspersoner, i mens gutter er født til å være teknisk anlagt.

Generalisering igjen :popcorn: Sier du at det er pga foreldrene at guttene sjelden velger pleie yrker når de "ikke kan komme inn på noe annet"? Barna har ingen valg, kan ikke tenke, er bare produkt av det foreldrene har lært dem? Slemme foreldre som motarbeider likestillingen i landet! :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generalisering igjen :popcorn: Sier du at det er pga foreldrene at guttene sjelden velger pleie yrker når de "ikke kan komme inn på noe annet"? Barna har ingen valg, kan ikke tenke, er bare produkt av det foreldrene har lært dem? Slemme foreldre som motarbeider likestillingen i landet! :skratte:

Jeg sier det er pga (u)kultur at gutter velger bort pleiefag på videregående.

Noe som jo ikke er så rart, ikke mange foreldre ville lot den lille (4-5-10 år gamle) gutten sin få gå i rosa klær hvis han ville, eller enda verre, få leke med dukker... Da lærer man gutter fra de er små at de er begrenset i hvordan de får lov til å være, oppføre seg eller hvilke valg de får lov til å ta, for hvis de velger "feil" så er de ikke "ekte gutter" lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det fins sånne foreldre sikkert, men langt fra alle eller majoriteten, tror jeg. Uansett bør jentene og guttene forberedes for livet når de vokser og hva som er forventet av dem som en del av samfunnet. Å si at jentene er svakere enn guttene stemmer veldig godt med virkeligheten. Rent biologisk og fysisk. Med noen unntak selvfølgelig. Det samme gjelder når man sier at jentene er stor sett raskere med språkutviklingen enn guttene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det fins sånne foreldre sikkert, men langt fra alle eller majoriteten, tror jeg. Uansett bør jentene og guttene forberedes for livet når de vokser og hva som er forventet av dem som en del av samfunnet. Å si at jentene er svakere enn guttene stemmer veldig godt med virkeligheten. Rent biologisk og fysisk. Med noen unntak selvfølgelig. Det samme gjelder når man sier at jentene er stor sett raskere med språkutviklingen enn guttene.

Å si at "svake gutter er femi" er det som begrenser gutter og skaper frykt hos gutter, fra de er små, for å bli sammenlignet med å være "jentete". Da skapes det en frykt hos gutter for å bli sett på som "jentete". Det gjør at gutter, senere i livet, får dårlige assosiasjoner med det å velge et "jente-yrke".

For øvrig:

Ole Bredesen Nordfjell er Leder og rådgiver for Reform, et kunnskapssenter om menn og likestilling. Nordfjell er utdannet sosiolog med spesialitet i kjønns- og mannsforskning. Hans kompetanse knytter seg spesielt til områdene: kjønnsforskning, gutter og utdanning, fedre, familie og det kjønnsdelte arbeidsmarkedet.

Så det du sier nå, er at vi voksne - foreldrene og omgivelsene - har et veldig stort ansvar for hvordan ting sementeres eller blir til slutt. Så det er veldig viktig å tenke på kjønnsroller hele veien. Når skal vi begynne å tenke på kjønnsroller egentlig?

Det må du starte på dag én, tenker jeg. I forhold til at mor og far starter i utgangspunktet ganske likt. Man er like ukyndige på det å ta seg av barn når man venter seg barn i det første svangerskapet. Og så, når barnet er 2 år eller 1 år, så har mye skjedd i mors og fars liv i forhold til kompetanse og i forhold til relasjonen til barnet.

Så det første tenker jeg er å forberede seg på det å bli foreldre - at både menn og kvinne må forberede seg på det.

Jeg mener i utgangspunktet at kjønn er noe man gjør og noe man blir. At man gjør kjønn. Det er ikke sånn at barnet er ferdigskrevet som kvinne eller mann når barnet kommer ut, og man derfor må starte tidlig å justere opp.

Det er den prosessen som foreldre må understøtte eller være en hjelp til. Det jeg syns er viktig, er at man må hjelpe barnet å ha det bra, og det er ikke det at du er en jente, gutt, mann eller kvinne som skal bestemme hvor de havner her i livet.

Jeg syns det virker som at hvis en jente gjør gutteting, så syns vi det kan være tøft. Men hvisen gutt gjør jenteting, så blir vi litt stressa. Hva er det for noe?

Nei, det er jo ikke tillatt på samme måte for menn. Det er jo nærmest et tabu for menn å gjøre. Å bli assosiert med det feminine. Det fratar jo ofte gutter en viss type kompetanse og utviklingsmulighet. Og i et samfunn, for eksempel hvor det er omsorgsyrker som er den største vekstsektoren, så er ikke det udelt positivt.

Jeg veileder et likestillingsprosjekt i en barnhage, og en av de ansatte overhørte en samtale mellom tre barn; to gutter og en jente. De hadde leketøyskatalogen, og så satt gutten i midten: "Den leken vil jeg ha, den leken vil jeg ha". Så kom de til de rosa sidene: "Og der var det en leke...men ikke den leken".

Da hadde pedagogen sett at han hadde lekt med den dagen før, og han var helt fascinert. Samme morgen hadde han spurt en av jente som hadde hatt med seg denne leken om hun hadde med seg den leken i dag, for han ville gjerne leke med den. Så da spurte han gutten om hvorfor vil du ikke leke med den leken, eller hvorfor vil du ikke ha den leken? Nei, jeg kan leke med den, men jeg kan ikke eie den.

Og hvilke relasjoner og hvilke språklige utfordringer gir det ungene?

Det er ikke noe poeng for seg at gutter skal gå i rosa og jenter skal gå i blått. Poenget er at jenter og gutter skal ha de samme utviklingsmulighetene og utvikle de samme ferdighetene. Det er hele poenget.

kilde: http://www.nrk.no/programmer/tv/kos_og_kaos/1.3603431

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen forutsetter du at hvis en person er født med tisseladd så har han visse personlige egenskaper.

Gruppe != individ. Det fungerer ikke slik, Mann42.

Jeg sa at det var egenskaper som menn har i større grad enn kvinner.

Og som jeg har sagt før: Det er store forskjeller mellom individene i en gruppe, på de fleste egenskaper. Så det jeg har sagt, er ikke at alle menn er på en bestemt måte, men at menn har visse egenskaper i større grad enn kvinner har dem. Og omvendt. Det er helt merkelig at du ikke skjønner dette. Det er veldig enkelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa at det var egenskaper som menn har i større grad enn kvinner.

Og som jeg har sagt før: Det er store forskjeller mellom individene i en gruppe, på de fleste egenskaper. Så det jeg har sagt, er ikke at alle menn er på en bestemt måte, men at menn har visse egenskaper i større grad enn kvinner har dem. Og omvendt. Det er helt merkelig at du ikke skjønner dette. Det er veldig enkelt.

Hvem var det som sa noe om å tillegge andre meninger de ikke har? :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som finner det ekstremt forstyrrende at de ikke skilte rødt/grønt lys fra rød/grønn mann? Er jo kjekt å vite forskjellen på bil og gåendes signal :skratte:

Uansett tror jeg ikke det er barnehager generelt er noen fare når det gjelder kjønsroller, der ungene stort sett får leke fritt. Det er heller foreldrene som dytter småtten inn i rosa tyll etc. som er problemet.

Man bør hverken påtvinge barn kjønnsnøytralitet eller tvinge de inn i et kjønnsrollemønster. Så lenge de har gode rollemodeller rundt seg er det ingen fare. Barn bør kunne leke, løpe og klatre og utfolde seg som de vil.

Dette med å dele inn i jente- og gutteleker synes jeg er en stor uting. Barn må faktisk få lov til å finne ut av dette selv. Ofte skjer dette en del senere når de kommer over i skolealder.

Får helt fnatt når jeg ser noen av døtrene til venniner som blir nærmest bombardert med rosa glitter. Kan de ikke få gjøre valgene selv. Er det ikke det som skaper et selvstendig menneske?

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var det som sa noe om å tillegge andre meninger de ikke har? :eeeh:

Jeg tillegger deg ikke meninger. Og ikke mental kapasitet, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...