Gå til innhold

Kjønnsnøytral barnehage


Larsern

Anbefalte innlegg

Dagbladet

I den kommunale barnehagen Egalia i Stockholm unngår personalet å bruke ord som «han» eller «henne» om barna. De 33 barna tiltales som «kompiser», eller «venner», istedenfor «gutter» og «jenter».

Det er vi, de voksne som må forandre oss. Vi må være bevisste på hvordan vi bruker språket sammen med barna. For eksempel sier vi ikke "gutter" og "jenter"; vi sier «kamerater». Istedenfor å betone kjønnet så betoner vi kameratskapet. Og alle barna oppmuntres til å leke med alle typer leker, slik at barna skal få et så rikt liv som mulig uten bindinger av kjønn. Jeg tror både gutter og jenter får det bedre av dette, sier hun og eksemplifiserer:

- Om vi er ute og går og kommer til en fotgjengerovergang, så sier vi «grønt» eller «rødt menneske», og ikke «grønn» eller «rød mann».

Bra? Sært? Skremmende?

Jeg tviler ikke på at tanken er god, men hva med de av ungene som vil identifisere seg med kjønn, guttene som vil leke med biler sammen med de andre gutta, osv? Jeg sliter litt med å se hensikten og fordelen med dette. Hva med å lære at kjønn er forskjellig, at mennesker er forskjellige, og at det er greit? Eller er det det de forsøker?

Hva mener dere, kamerater?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er galt med jente-leker og gutte-leker? Hva er galt med å lære jenter og gutter at jenter er kjæreste med kun gutter og gutter er kjæreste med kun jenter? Hva er galt med å gå i samme gamle spor man har gått i i flere hundre år og ikke gjøre noe med det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt ekstremt, men absolutt ein god tanke. Barndommen er blitt mykje meir kjønnsdelt enn for berre 20-30 år sida. Me kler opp ungane som små menn og damer, jenter skal vera prinsesser og gutar superheltar. Eg tykkjer folk flest bør bli meir bevisste på dette. Ikkje nødvendigvis med å kutte ut orda "gut" og "jente" heilt, men i alle fall kutte ut ord som "gute- og jentefarger" og "gute- og jenteleiker" osv.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med jente-leker og gutte-leker? Hva er galt med å lære jenter og gutter at jenter er kjæreste med kun gutter og gutter er kjæreste med kun jenter? Hva er galt med å gå i samme gamle spor man har gått i i flere hundre år og ikke gjøre noe med det?

Flere hundre tusen år? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med jente-leker og gutte-leker? Hva er galt med å lære jenter og gutter at jenter er kjæreste med kun gutter og gutter er kjæreste med kun jenter? Hva er galt med å gå i samme gamle spor man har gått i i flere hundre år og ikke gjøre noe med det?

Eller hva med å lære at man kan være sammen med den personen man er glad i og som er glad i deg, uten tanke på kjønn, eller at man faktisk også kan være lykkelig alene og barnløs!

----------------------------------------------------------

Synes forøvrig det er fint at ungene lærer at det er forskjell på folk, men det uten å ta utgangspunkt i at "Du er jente og skal derfor drømme om å bli ballerina/prinsesse og ikke politimann/cowboy!". Sønnen min kunne fint gått i en slik barnehage :jepp:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En smule sært...

Er helt for at jenter skal få lov til å leke med gutteleker og vice versa og at det skal være "likestilling" men dette var litt på kanten. Vi er alle forskjellige og sånn er det bare :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes det er bra at det fokuseres på at barna skal kunne leke med samme leker osv, men kjønn er jo også en del av identiteten, og noen ganger syntes kanskje Hanne det er greit å bar leke med Beate også. Gjerne med barbie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seniorita

Dagbladet

I den kommunale barnehagen Egalia i Stockholm unngår personalet å bruke ord som «han» eller «henne» om barna. De 33 barna tiltales som «kompiser», eller «venner», istedenfor «gutter» og «jenter».

Det er vi, de voksne som må forandre oss. Vi må være bevisste på hvordan vi bruker språket sammen med barna. For eksempel sier vi ikke "gutter" og "jenter"; vi sier «kamerater». Istedenfor å betone kjønnet så betoner vi kameratskapet. Og alle barna oppmuntres til å leke med alle typer leker, slik at barna skal få et så rikt liv som mulig uten bindinger av kjønn. Jeg tror både gutter og jenter får det bedre av dette, sier hun og eksemplifiserer:

- Om vi er ute og går og kommer til en fotgjengerovergang, så sier vi «grønt» eller «rødt menneske», og ikke «grønn» eller «rød mann».

[quote

Hahaha. Så teit! :skratte:

Endret av Seniorita
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er bra at det fokuseres på at barna skal kunne leke med samme leker osv, men kjønn er jo også en del av identiteten, og noen ganger syntes kanskje Hanne det er greit å bar leke med Beate også. Gjerne med barbie.

Men Hanne og Beate kan jo fint leke sammen de to og da med Barbie om det er det de ønsker! Den barnehagen det er snakk om (tar utgangspunkt i at artikkelen er riktig) har både det vi voksne kaller gutte- og jenteleker, men at de er blandet, slik som biler i dukkehuset osv og at man ikke fremhever hvilken leke som en del voksne mener er riktige leker for en 3 år gammel jente.

Samtidig som at Ola og Bjørn kan leke foreldre med dukkene og Astrid maler sjørøvere :jepp:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Hanne og Beate kan jo fint leke sammen de to og da med Barbie om det er det de ønsker! Den barnehagen det er snakk om (tar utgangspunkt i at artikkelen er riktig) har både det vi voksne kaller gutte- og jenteleker, men at de er blandet, slik som biler i dukkehuset osv og at man ikke fremhever hvilken leke som en del voksne mener er riktige leker for en 3 år gammel jente.

Samtidig som at Ola og Bjørn kan leke foreldre med dukkene og Astrid maler sjørøvere :jepp:

Åh, Serenity, jeg må bare gi deg en liten applaus! :klappe: Du har skjønt det du, dette er ikke en barnehage som vil tvinge barn til å leke med "feil kjønn-leker" eller ikle gutter rosa og jenter blått, dette er en barnehage der man ikke vil tvinge barna inn i de kjønnsroller vi voksne mener er "riktige". Poenget er at barna skal få utvikle sin egen personlighet og sin egen identitet, uavhengig av hudfarge, etnisitet, eller for all del, kjønn. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

Åh, Serenity, jeg må bare gi deg en liten applaus! :klappe: Du har skjønt det du, dette er ikke en barnehage som vil tvinge barn til å leke med "feil kjønn-leker" eller ikle gutter rosa og jenter blått, dette er en barnehage der man ikke vil tvinge barna inn i de kjønnsroller vi voksne mener er "riktige". Poenget er at barna skal få utvikle sin egen personlighet og sin egen identitet, uavhengig av hudfarge, etnisitet, eller for all del, kjønn. :)

Men er det ikke slik i alle bhg?

I bhg til datter min leker jo gutter og jenter om hverandre, men dukker, biler og matlaging, til tross for at de kaller gutter for gutter og jenter for jenter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Bra? Sært? Skremmende?

Jeg tviler ikke på at tanken er god, men hva med de av ungene som vil identifisere seg med kjønn, guttene som vil leke med biler sammen med de andre gutta, osv? Jeg sliter litt med å se hensikten og fordelen med dette. Hva med å lære at kjønn er forskjellig, at mennesker er forskjellige, og at det er greit? Eller er det det de forsøker?

Hva mener dere, kamerater?

Interessant synes jeg.

Slik jeg forstod artikkelen har de fokus på ikke å pushe stereotypier eller forsterke forventninger som "alle" har til ungene. De overlater mer til ungene å "finne seg sjæl". Opplegget virker tilrettelagt for de som vil identifisere seg meg kjønn. Dessuten likte jeg budskapet om at det er voksne som må forandre seg, jeg leser det litt som om at voksne må være seg bevisst å ikke pushe ungene i forhold til hva som er korrekt (sett fra voksnes verden) om hvordan gutter og jenter bør te seg.

Bottom line: Spennende prosjekt. Jeg tror allikevel gutter bli gutter og jenter blir jenter, kanskje med noe mer empati og sympati med det annet kjønn - og det har vel alle godt av? ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke slik i alle bhg?

I bhg til datter min leker jo gutter og jenter om hverandre, men dukker, biler og matlaging, til tross for at de kaller gutter for gutter og jenter for jenter.

Men hos oss blander vi lekene sammen, slik at alle lekene blir like naturlig å leke med enten man er gutt eller jente, forteller rektoren.

Det er organiseringen og at man er litt mer bevisst som voksen hvilke ord og vendinger man bruker som er forskjellen. Og er helt enig med poenget ditt, det er jo ikke så stor forskjell fra en vanlig norsk barnehage! De barna som går i den barnehagen vil jo også, om de ikke allerede har "lært" det at det er forskjell på kjønn.

I en vanlig norsk barnehage vil man kanskje le litt og gjøre et lite nummer ut av at en gutt er veldig glad i glitter, pynte seg og bruke neglelakk, eller at Maria kaster stein, raser ned trær og gjør seg stor og sterk for å tøffe seg. I denne barnehagen gjør de ikke det.

Man begrenser ingen fordi de har utover eller innovertiss. Og jo, det er STOR forskjell for hvordan voksne behandler barn og babyer. Studier der voksne ikke visste kjønnet på barna gjorde den voksne personen usikker og utilpass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det virker litt merkelig og samtidig også unødvendig. Det insinuerer jo at alle andre barnehager presser barna inn i bestemte kjønnsroller og det tviler jeg på at stemmer. I parken til sønnen min leker i allefall alle barna med alle slags leker og ingen blir nektet å leke med det de har lyst til og jeg har aldri hørt uttrykkene jente-/gutteleker bli brukt. Jeg synes også det blir veldig sært å bevisst unngå å kalle barn han/hun, de er jo det de er uansett. Jeg tror egentlig ikke de oppnår noe som helst ved det de gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med jente-leker og gutte-leker? Hva er galt med å lære jenter og gutter at jenter er kjæreste med kun gutter og gutter er kjæreste med kun jenter? Hva er galt med å gå i samme gamle spor man har gått i i flere hundre år og ikke gjøre noe med det?

Dette provoserer meg. Det har aldri vært slik at man kun blir kjæreste med det motsatte kjønn. I alle tidsaldre har noen mennesker vært tiltrukket av samme kjønn, det samme gjelder dyreverdenen. Men det er kun de siste årene det har vært "lovlig".

Helt fra barnehagen av bør barn lære at mamma og pappa er like viktige, og at om man har to mammaer eller to pappaer er det like fint som en av hvert kjønn.

Det handler om å skape forståelse, og tilrettelegge for dem som en gang vil ha en kjæreste av samme kjønn.

Det er jo ikke kjønn det handler om, men tiltrekking og kjærlighet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette provoserer meg. Det har aldri vært slik at man kun blir kjæreste med det motsatte kjønn. I alle tidsaldre har noen mennesker vært tiltrukket av samme kjønn, det samme gjelder dyreverdenen. Men det er kun de siste årene det har vært "lovlig".

Helt fra barnehagen av bør barn lære at mamma og pappa er like viktige, og at om man har to mammaer eller to pappaer er det like fint som en av hvert kjønn.

Det handler om å skape forståelse, og tilrettelegge for dem som en gang vil ha en kjæreste av samme kjønn.

Det er jo ikke kjønn det handler om, men tiltrekking og kjærlighet.

Det er bra slikt provoserer deg. :)

Det er jo derfor slike barnehager er viktige, for de fokuserer ikke på kjønn på den måten. Så når noen av disse barna vokser opp og oppdager at de er forelsket og går og tenker på en av samme kjønn som de selv så tenker de ikke vondt om seg selv og lurer på hva som er galt med de, men aksepterer det som helt naturlig kjærlighet. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men er det ikke slik i alle bhg?

I bhg til datter min leker jo gutter og jenter om hverandre, men dukker, biler og matlaging, til tross for at de kaller gutter for gutter og jenter for jenter.

Tror nok ikke alle barnehagene er like bevisste. I vår barnehage leker de sikkert om hverandre, men jeg vet ikke hvor mye de blir oppfordret til det eller hvor mye vekt kjønn gis i behandlingen av de forskjellige barna.

Men jeg reagerte litt når de arrangerte sommerfest og alle barna skulle få fiske seg en premie. Da var det jentekø og guttekø. Guttene fikk biler eller såpebobler, mens jentene fikk såpebobler eller sprettball. Skjønte ikke poenget med det. Vesla vår ville sikkert foretrukket bilen :forvirret:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbladet

I den kommunale barnehagen Egalia i Stockholm unngår personalet å bruke ord som «han» eller «henne» om barna. De 33 barna tiltales som «kompiser», eller «venner», istedenfor «gutter» og «jenter».

Det er vi, de voksne som må forandre oss. Vi må være bevisste på hvordan vi bruker språket sammen med barna. For eksempel sier vi ikke "gutter" og "jenter"; vi sier «kamerater». Istedenfor å betone kjønnet så betoner vi kameratskapet. Og alle barna oppmuntres til å leke med alle typer leker, slik at barna skal få et så rikt liv som mulig uten bindinger av kjønn. Jeg tror både gutter og jenter får det bedre av dette, sier hun og eksemplifiserer:

- Om vi er ute og går og kommer til en fotgjengerovergang, så sier vi «grønt» eller «rødt menneske», og ikke «grønn» eller «rød mann».

Bra? Sært? Skremmende?

Jeg tviler ikke på at tanken er god, men hva med de av ungene som vil identifisere seg med kjønn, guttene som vil leke med biler sammen med de andre gutta, osv? Jeg sliter litt med å se hensikten og fordelen med dette. Hva med å lære at kjønn er forskjellig, at mennesker er forskjellige, og at det er greit? Eller er det det de forsøker?

Hva mener dere, kamerater?

Det at man ikke vil pushe kjønnsstereotype holdninger på ungene, er en ting. Men at man legger om hele språket sitt for å maskere reelle forskjeller i verden, det syns jeg FAKTISK er temmelig sært. Jeg tror ikke det er noe bra i det hele tatt å prøve å tilsløre virkeligheten for ungene. Og faktum ER jo at vi HAR to kjønn. Og det ER mange forskjeller mellom gutter og jenter, både fysisk, psykologisk og atferdsmessig.

Jeg mener at barnehager, som skoler, har til oppgave å forberede små mennesker på å leve i en virkelig verden. Man kan ikke gjøre det gjennom å systematisk fortie helt sentrale aspekter ved den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hukser jeg leste om et finsk par som ikke ville avsløre hvilket kjønn barnet sitt hadde. Ikke engang nærmeste slekt fikk vite. H*n skulle oppdras helt kjønnsnøytralt. Sånn for å dra det helt ut.

Jeg syns det er fint at barnehagen lærer barna at de kan leke med hva de vil og at de legger opp til kjønnsnøytralt samvær og lek, men samtidig stusser jeg på at de ikke bruker ordene mann/kvinne/gutt/jente. Kjønn er en viktig del av de flestes identitet, og jeg skjønner ikke hvorfor det er galt. Er det ikke bedre å anerkjenne at kjønnene ikke trenger begrense hva man skal like/leke med/bli?

Jeg syns dette eksperimentet legger føringer om at forskjellene mellom kjønnene er kulturelle og sosialt påført, og at biologien således ikke spiller noen rolle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette eksperimentet legger føringer om at forskjellene mellom kjønnene er kulturelle og sosialt påført, og at biologien således ikke spiller noen rolle.

Det er et ganske vanlig synspunkt i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...