Gå til innhold

Kjønnsnøytral barnehage


Larsern

Anbefalte innlegg

Så de som er fysisk sterke er dermed også automatisk interessert i fysisk aktivitet?

Så Schwarzenegger er egentlig ikke interessert i politikk han?

Jeg tror ikke jeg kan anklages for å ha sagt noen av de to tingene.

Hvis du vil ha en barnslig krangel, kan du finne deg en sandkasse. Og noen som gidder å krangle med deg. Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gorgonzola

Jeg har sett denne saken kommentert på flere forum, og finner det interessant at mange tolker det slik at ungene skal nektes å leke med det de vil, at de skal tvinges til å være nøytrale og at barnehagen lærer dem at gutter og jenter ikke "finnes". Det er så jeg lurer på om vi har lest samme artikkel.

Jeg husker en gang jeg var på en skole mens en 1. klasse hadde lekestund. I en krok satt tre jenter og en gutt og lekte med dukker og hadde det fint. Læreren gikk bortom og sa "Går det fint her jenter? Og der er du også Ole, så hyggelig at du leker sammen med jentene." To minutter senere sto Ole ved legoen sammen med noen andre gutter og skotta mot dukkekroken.

Når pedagoger i barnehage/skole ikke er bevisst bruken av kjønnsuttrykk i det daglige, slik som Egalia har gått inn for å være, så geleider man barna inn på kjønnsbestemte stier. Når de voksne snakker om gutta som leker med biler, vil den ene jenta som også vil leke med biler kunne føle at det blir "feil", og velge noe annet på grunn av det. Hvis den voksne sier til en gutt som skotter på dukkene "Vil du komme å leke med jentene her?" så har de satt opp et skille mellom gutten og jentene. Det er akkurat slike småting som i neste ledd får noen unger til å se "Se på Ole, han leker med jenter".

Må bare sitere deg her, for jeg synes du hadde så mange bra poenger! :)

Støtter Numi i denne. Jeg leste også artikkelen som deg AB og mener at denne barnehagen har gode prinsipper i forhold til å behandle ungene på en slik måte at de får utvikle seg mest mulig i takt med seg selv og ikke hva voksne (med ulike og til tider skumle hensikter) mener de bør.

Jeg frykter heller ikke at resultatet skulle bli unger som sliter med kjønnsidentitet, manglende empati med det motsattet kjønn eller noe slikt - snarere tvert imot. Jenter vil være jenter og gutter vil være gutter - også her!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg kan anklages for å ha sagt noen av de to tingene.

Hvis du vil ha en barnslig krangel, kan du finne deg en sandkasse. Og noen som gidder å krangle med deg. Lykke til.

Det du ikke skjønner er at det er ikke slik at en person er sånn-og-sånn fordi vedkommende er gutt/jente. En gutt kan være veldig omsorgsfull og ønske å utdanne seg til å bli sykepleier og en jente kan være veldig interessert i å bli fotballspiller, selv om hun ikke er noen muskelgigant (for øvrig er ikke store muskler viktig i en slik idrett men teknikk og utholdenhet - noe som i begge tilfeller trenes opp, ikke noe som "bare er medfødt pga kjønn").

Når vi legger føring på hva som er sosialt akseptert så lærer gutter seg helt fra de er barn hva det er som er "riktig" og "galt" for en gutt. For eksempel, når vi ikke trøster gutter som slår seg og heller sier, "pfft, det der var jo ingenting, ta det som en mann og slutt nå å gråte som en jente", så lærer vi gutter at å vise følelser er ikke noe gutter gjør. Det er ikke slik at gutter ikke har følelser, det er slik at gutter får lære seg å ikke vise de (og så klager kvinnene over at "han har så vanskelig for å prate om følelsene sine", *sukk*, er det så rart da?!).

Å skape grupper basert på ytre egenskaper fremfor de indre, som feks hudfarge, høyde, eller kjønn, er like galt uansett hvordan du vrir og vender på det.

La mennesker få være mennesker, samme hvilket kjønn de er født med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du ikke skjønner er at det er ikke slik at en person er sånn-og-sånn fordi vedkommende er gutt/jente. En gutt kan være veldig omsorgsfull og ønske å utdanne seg til å bli sykepleier og en jente kan være veldig interessert i å bli fotballspiller, selv om hun ikke er noen muskelgigant (for øvrig er ikke store muskler viktig i en slik idrett men teknikk og utholdenhet - noe som i begge tilfeller trenes opp, ikke noe som "bare er medfødt pga kjønn").

Når vi legger føring på hva som er sosialt akseptert så lærer gutter seg helt fra de er barn hva det er som er "riktig" og "galt" for en gutt. For eksempel, når vi ikke trøster gutter som slår seg og heller sier, "pfft, det der var jo ingenting, ta det som en mann og slutt nå å gråte som en jente", så lærer vi gutter at å vise følelser er ikke noe gutter gjør. Det er ikke slik at gutter ikke har følelser, det er slik at gutter får lære seg å ikke vise de (og så klager kvinnene over at "han har så vanskelig for å prate om følelsene sine", *sukk*, er det så rart da?!).

Å skape grupper basert på ytre egenskaper fremfor de indre, som feks hudfarge, høyde, eller kjønn, er like galt uansett hvordan du vrir og vender på det.

La mennesker få være mennesker, samme hvilket kjønn de er født med.

Det å være menneske innebærer også at man er født som det ene eller andre kjønnet, og jeg kan ikke skjønne annet enn at å prøve å tilsløre og skjule dette faktum, er å skjule en vesentlig del av virkeligheten. Det har ingenting for seg.

Du tillegger meg forøvrig noen meninger som jeg ikke har, og en sneversynthet og svart/hvitt-tenking som jeg heller ikke har. Så i den grad du polemiserer mot meg i dette innlegget, er det skivebom.

At folk skal kunne gjøre hva de vil med livene sine, er jeg helt for. Det at en gutt blir oppmerksom på at han er en gutt, eller at han blir gjort oppmerksom på at det er to kjønn, tror jeg ikke tar fra ham noe, heller tvert imot.

Det som er GALT, etter min mening, er å lage fiktive kategorier basert på politisk korrekt tenking og ideologi, og late som om de naturlige ikke eksisterer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som driver med eksperimentet, blåser i mange, mange, mange år med evolusjon og utvikling av mennesker som individer og som en del av grupper. Det er absolutt morsomt å lese om sånne ting :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være menneske innebærer også at man er født som det ene eller andre kjønnet, og jeg kan ikke skjønne annet enn at å prøve å tilsløre og skjule dette faktum, er å skjule en vesentlig del av virkeligheten. Det har ingenting for seg.

Du tillegger meg forøvrig noen meninger som jeg ikke har, og en sneversynthet og svart/hvitt-tenking som jeg heller ikke har. Så i den grad du polemiserer mot meg i dette innlegget, er det skivebom.

At folk skal kunne gjøre hva de vil med livene sine, er jeg helt for. Det at en gutt blir oppmerksom på at han er en gutt, eller at han blir gjort oppmerksom på at det er to kjønn, tror jeg ikke tar fra ham noe, heller tvert imot.

Det som er GALT, etter min mening, er å lage fiktive kategorier basert på politisk korrekt tenking og ideologi, og late som om de naturlige ikke eksisterer.

...og med det har du også misforstått poenget med barnehagen. Det er ingen som nekter for at noen er gutter eller at noen er jenter. Men man forsøker, så langt det er mulig, å lære barna at gutter gråter ikke og jenter er svake - eller andre kjønnsstereotype holdninger som vi voksne har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...og med det har du også misforstått poenget med barnehagen. Det er ingen som nekter for at noen er gutter eller at noen er jenter. Men man forsøker å ikke, så langt det er mulig, å lære barna at gutter gråter ikke og jenter er svake - eller andre kjønnsstereotype holdninger som vi voksne har.

Uups...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og med det har du også misforstått poenget med barnehagen. Det er ingen som nekter for at noen er gutter eller at noen er jenter. Men man forsøker, så langt det er mulig, å lære barna at gutter gråter ikke og jenter er svake - eller andre kjønnsstereotype holdninger som vi voksne har.

Jeg forstår poenget. Jeg er bare helt mot det. Jeg mener at det er et elendig poeng, og et skadelig et. Dessuten temmelig tåpelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår poenget. Jeg er bare helt mot det. Jeg mener at det er et elendig poeng, og et skadelig et. Dessuten temmelig tåpelig.

Fordi du mener kjønn avgjør personlighet, ikke at personlighet kan være noe separat fra hvilket kjønn man har.

Du må synes og mene hva du vil. Men ikke kom med uriktige påstander, da kommer jeg til å arrestere deg i påstandene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved første tanke, virker dette som en dårlige idé. Jeg ser ingen grunner til at gutter og jenter ikke skal kunne identifiseres med kjønn. Barnehageansatte kan derimot heller fokusere på å få vekk ord som "guttelek" og "jentelek", "gutte- og jentekø", "gutte- og jentefarge" etc etc.

Hva gjør de ansatte når barna lurer på hvorfor den ene kameraten har tisselur og den andre kameraten har tissehøne?

Det er kanskje å dra den litt langt, men den kjønnsnøytrale barnehagen er i nærheten av å tukle med naturen.

Det er forskjeller på jenter, gutter, kvinner og menn og da kan man like gjerne, først som sist, lære barna dette.

Hva med når barna blir 10-12 år og eldre. Før eller siden vil barna høre ordene gutter og jenter. Hvilke forskjeller vil vi se på et barn på 12 år som har gått i en kjønnsnøytral barnehage og et barn på 12 år som har gått i en vanlig barnehage?

Dette vet jeg for lite om, men jeg har helt klart skeptisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du mener kjønn avgjør personlighet, ikke at personlighet kan være noe separat fra hvilket kjønn man har.

Du må synes og mene hva du vil. Men ikke kom med uriktige påstander, da kommer jeg til å arrestere deg i påstandene dine.

Ja, kjønn delvis avgjør personlighet. Og nei, personlighet kan ikke være noe separat fra kjønn. Har du noen gang lurt på om hvorfor i det mest likestilte landet (Norge) velger en veldig stor del av kvinnene jobber som har med pleie å gjøre? Er det ikke litt paradoksalt at i det mest likestilte landet er det kvotering for å ordne opp for "feil" valg av yrke blant mennesker? Kjønn er mye mer en biologi. Derfor kan du ikke bare ignorere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør de ansatte når barna lurer på hvorfor den ene kameraten har tisselur og den andre kameraten har tissehøne?

Omtrent det samme som personalet i en hvilken som helst annen barnehage, forteller at noen er født med en tissefant og noen med en kuse?

Omtrent det samme problemet melder seg når Per lurer på hvorfor Abdul har mørk hud og ikke Per? Det betyr ikke dermed at Per og Abdul må separeres og læres opp at forskjellige personer med forskjellig hudfarge tenker og fungerer forskjellig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du mener kjønn avgjør personlighet, ikke at personlighet kan være noe separat fra hvilket kjønn man har.

Du må synes og mene hva du vil. Men ikke kom med uriktige påstander, da kommer jeg til å arrestere deg i påstandene dine.

Kjønn, og en rekke andre medfødte egenskaper er en del av personligheten. Å innbille seg at personlighet er noe som eksisterer uavhengig av hvem og hva man ellers er, er bare latterlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omtrent det samme som personalet i en hvilken som helst annen barnehage, forteller at noen er født med en tissefant og noen med en kuse?

Omtrent det samme problemet melder seg når Per lurer på hvorfor Abdul har mørk hud og ikke Per? Det betyr ikke dermed at Per og Abdul må separeres og læres opp at forskjellige personer med forskjellig hudfarge tenker og fungerer forskjellig?

Nei, Per og Abdul skal ikke separeres og læres opp sånne ting. Hudfarge er ikke det samme som kjønn. Og hudfarge har lite å si om sosiale roller i samfunnet. Det har bare noe å si om opprinnelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjønn delvis avgjør personlighet. Og nei, personlighet kan ikke være noe separat fra kjønn. Har du noen gang lurt på om hvorfor i det mest likestilte landet (Norge) velger en veldig stor del av kvinnene jobber som har med pleie å gjøre? Er det ikke litt paradoksalt at i det mest likestilte landet er det kvotering for å ordne opp for "feil" valg av yrke blant mennesker? Kjønn er mye mer en biologi. Derfor kan du ikke bare ignorere den.

Siden jeg har gått HoS så vet jeg hvorfor de fleste jenter ender på den linjen. "Jeg kom ikke inn på noe annet". Mange, alt for mange, jenter tror nettopp som du, at det å jobbe i omsorgsyrke er noe "medfødt" for kvinner. Dermed er det også mange kvinner som ender opp innenfor eldreomsorg uten å bry seg det spor om menneskene de skal være til for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Per og Abdul skal ikke separeres og læres opp sånne ting. Hudfarge er ikke det samme som kjønn. Og hudfarge har lite å si om sosiale roller i samfunnet. Det har bare noe å si om opprinnelse.

Tja, Abdul blir nå fortsatt uglesett av mange arbeidsgivere og har vanskelig for å få en (seriøs) jobb i vårt samfunn. Dermed blir det også til at Abdul blir hørende til en underklasse under Per.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden jeg har gått HoS så vet jeg hvorfor de fleste jenter ender på den linjen. "Jeg kom ikke inn på noe annet". Mange, alt for mange, jenter tror nettopp som du, at det å jobbe i omsorgsyrke er noe "medfødt" for kvinner. Dermed er det også mange kvinner som ender opp innenfor eldreomsorg uten å bry seg det spor om menneskene de skal være til for.

Ehe.... Og hvorfor er dette løsningen for jenter? Hva gjør GUTTER som ikke kom inn på noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehe.... Og hvorfor er dette løsningen for jenter? Hva gjør GUTTER som ikke kom inn på noe annet?

Godt spørsmål. Det er jo fordi vi tyter ørene fulle på jenter om at det å kunne jobbe med mennesker er noe som er medfødt for dem. Men tro meg, HoS er på ingen måte en enkel eller lettvint linje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har gått HoS så vet jeg hvorfor de fleste jenter ender på den linjen. "Jeg kom ikke inn på noe annet". Mange, alt for mange, jenter tror nettopp som du, at det å jobbe i omsorgsyrke er noe "medfødt" for kvinner. Dermed er det også mange kvinner som ender opp innenfor eldreomsorg uten å bry seg det spor om menneskene de skal være til for.

Pleie er ikke bare eldreomsorg, det er også barnehage, skole ... Veldig kvinnedominerte yrker. Jeg tviler veldig på beslutningene dine at de fleste jentene velger disse yrker bare fordi de ikke kunne komme inn på noe annet. Hva med guttene som ikke kunne komme inn på noe annet? Hva velger de og hvorfor ikke velge pleie? Å ja, de blir bilmekanikere :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Det er jo fordi vi tyter ørene fulle på jenter om at det å kunne jobbe med mennesker er noe som er medfødt for dem. Men tro meg, HoS er på ingen måte en enkel eller lettvint linje...

Men hvordan har det seg at det er så mange jenter som velger dette, i et av verdens mest likestilte land? Var spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...