waco Skrevet 25. juni 2011 #61 Skrevet 25. juni 2011 Og en liten ting forbidden, - alle vet at det er flere mennesker som venter på å sone enn som faktisk soner. I norge i dag er det tretusen mennesker som venter på å sone og bare totusensekshundre som soner. Altså at det er flere kriminelle utenfor fengslene enn i fengslene, - oj, - det var rart! Åssen kan dette samfunnet funke da? Og jeg som trodde at fengselsstraff var det eneste saliggjørende for å forhindre kriminalitet, - også viser det seg at det er andre eksterne faktorer som arbeidsløshet, - rus, - fattigdom, - uff, - ekkelt at virkeligheten ikke er som på tegnefilmer... =(
Forbidden Skrevet 25. juni 2011 #62 Skrevet 25. juni 2011 (endret) Forbidden, jeg skulle ønske du hadde rett. Altså at det var sånn at en kriminell blir mindre kriminell dersom han blir idømt ubetinget fengsel. Dessverre er ikke virkeligheten sånn, virkeligheten tilsier at dersom man har sonet ubetinget fengselsstraff så øker sannsynligheten for at man blir fengslet senere med sekshundre prosent! Så ingen skal straffes da mener du? Dette er et spm du ikke svarer på noen plass. Hva mener du bør gjøres med kriminelle da? Og jo, får du hjelp mens du er i fengsel,så minskes risikoen for at du begår kriminelle handlinger igjen. Det er ikke snakk om Shawshank redemtion her, hvor du sitter på hardt betong gulv og gror mose i fengsel. Da spør jeg igjen. Skal ikke kriminelle ha noen straff. Hvis noen dreper broren din ( ville ikke nevne søster eller mor,siden du hater kvinner), ville du møtt morderen på Rema 1000 dagen etterpå ? Ville du ikke at han skulle blitt fengslet og/eller lagt inn på en psykisk institutt der hanfår hjelp? Endret 25. juni 2011 av Forbidden 3
waco Skrevet 25. juni 2011 #63 Skrevet 25. juni 2011 Så da mener du at man ikke skal straffes i det heletatt? Uansett hva man gjør? Nei vi burde gjøre som amerikanerne, som dobler antall fengslede hvert tiende år! I 1990 sonet en million i amerikanske fengsler, i 2000 sonet det to millioner i amerikanske fengsler, i 2010 soner det fire millioner i amerikanske fengsler, - det gøyale med dette er at kriminalitet kjenner ingen ende, - at vi kan fengsle en hel befolkning om vi ønsker det. Vi må ihvertfall ikke tenke at man burde være varsomme med å bruke det mest brutale straffemetoden som innesperring og isolasjon er. Så lenge kriminalitetskontroll er verdens raskeste industri så bare lurer jeg på hvor dette her vil ende....?? (ps, vi burde ikke snakke om dette her eller reflektere eller tenke noe videre på det, neinei)
waco Skrevet 25. juni 2011 #64 Skrevet 25. juni 2011 Forbidden, - en som har sonet ubetinget fengsel ØKER sannsynligheten for at han senere vil bli dømt for ubetinget fengsel. Kanskje det høres riktig ut for deg, men for meg så er det et bevis på at noe er galt. Kanskje straffen i seg selv er mer demotivernde enn oppbyggende? Bare en tanke. I stedet for fengsel burde vi straffe på andre måter, - hva er det som er så galt med å gi erstatning til den du har forulempet i stedet for at man skal sitte i en meningsløs varetektscelle?
Tulling Skrevet 25. juni 2011 #65 Skrevet 25. juni 2011 STRENGERE STRAFFER! .... Men er helt enig i at i saker hvor det er INGEN tvil om at den "voldtatte" har løyet, burde vedkommende få en skikkelig straff for det. 3
Forbidden Skrevet 25. juni 2011 #66 Skrevet 25. juni 2011 Forbidden, - en som har sonet ubetinget fengsel ØKER sannsynligheten for at han senere vil bli dømt for ubetinget fengsel. Kanskje det høres riktig ut for deg, men for meg så er det et bevis på at noe er galt. Kanskje straffen i seg selv er mer demotivernde enn oppbyggende? Bare en tanke. I stedet for fengsel burde vi straffe på andre måter, - hva er det som er så galt med å gi erstatning til den du har forulempet i stedet for at man skal sitte i en meningsløs varetektscelle? En millionær som liker å drepe/voldta har det fint da kan jeg tenke meg. Jeg dreper broren din, her er 400 000 for et plaster på såret, sorry for inconvenience. 2
Daniel84 Skrevet 25. juni 2011 #67 Skrevet 25. juni 2011 Forbidden, - en som har sonet ubetinget fengsel ØKER sannsynligheten for at han senere vil bli dømt for ubetinget fengsel. Kanskje det høres riktig ut for deg, men for meg så er det et bevis på at noe er galt. Kanskje straffen i seg selv er mer demotivernde enn oppbyggende? Bare en tanke. I stedet for fengsel burde vi straffe på andre måter, - hva er det som er så galt med å gi erstatning til den du har forulempet i stedet for at man skal sitte i en meningsløs varetektscelle? Så hvis noen da hadde drept noen du brydde deg om, hadde det vært greit bare du hadde fått penger? Det sier litt om deg da. Sitter man i fengsel kan man iallefall ikke skade noen andre så lenge man er der. 4
waco Skrevet 25. juni 2011 #68 Skrevet 25. juni 2011 En millionær som liker å drepe/voldta har det fint da kan jeg tenke meg. Jeg dreper broren din, her er 400 000 for et plaster på såret, sorry for inconvenience. Eller er det bedre at millionæren sitter tjue år i fengsel og jeg får ingenting og aldri sett ham noe mer? Burde ikke millionæren og jeg ha et slags oppgjør? Et slags forsoning? Bare en tanke, man behøver ikke tenke på det en gang. Hva i helvete skal det hjelpe på min selvfølse at en annen mann blir straffet og jeg ikke blir hørt en gang? Uansett hvordan jeg grunner klarer jeg absolutt ikke se begrunnelsen her. Hva vil det hjelpe meg at en annen mann får pinepåføring i tyve år? Forklar meg den da?
Forbidden Skrevet 25. juni 2011 #69 Skrevet 25. juni 2011 (endret) Eller er det bedre at millionæren sitter tjue år i fengsel og jeg får ingenting og aldri sett ham noe mer? Burde ikke millionæren og jeg ha et slags oppgjør? Et slags forsoning? Bare en tanke, man behøver ikke tenke på det en gang. Hva i helvete skal det hjelpe på min selvfølse at en annen mann blir straffet og jeg ikke blir hørt en gang? Uansett hvordan jeg grunner klarer jeg absolutt ikke se begrunnelsen her. Hva vil det hjelpe meg at en annen mann får pinepåføring i tyve år? Forklar meg den da? Hvis du er så opptatt av penger, så kunne du fått oppreiising OG han blitt satt i fengsel så han ikke er en fare for andre mennesker. Men du bryr deg vel ikke om andre du ? det er bare "meg meg meg" Endret 25. juni 2011 av Forbidden 2
waco Skrevet 25. juni 2011 #70 Skrevet 25. juni 2011 Så hvis noen da hadde drept noen du brydde deg om, hadde det vært greit bare du hadde fått penger? Det sier litt om deg da. Sitter man i fengsel kan man iallefall ikke skade noen andre så lenge man er der. I fengsel så skader man mange andre. Man skader en hel mengde andre innsatte. Oj, jeg glemte, innsatte regnes ikke som mennesker i følge dere. Hva personlig tjener dere på at hvis dere blir slått ned på gata og fyren får fengsel? Er det ikke bedre at du og han som slo deg ned møtes, - forsones, - og selv diskuterer en passende straff? Eller skal det være en fremmed dommer, to fremmede lekdommere, en fremmed aktor og en fremmed forsvarer som skal diskutere dette?
Daniel84 Skrevet 25. juni 2011 #71 Skrevet 25. juni 2011 Eller er det bedre at millionæren sitter tjue år i fengsel og jeg får ingenting og aldri sett ham noe mer? Burde ikke millionæren og jeg ha et slags oppgjør? Et slags forsoning? Bare en tanke, man behøver ikke tenke på det en gang. Hva i helvete skal det hjelpe på min selvfølse at en annen mann blir straffet og jeg ikke blir hørt en gang? Uansett hvordan jeg grunner klarer jeg absolutt ikke se begrunnelsen her. Hva vil det hjelpe meg at en annen mann får pinepåføring i tyve år? Forklar meg den da? Selvfølgelig er det bedre at han sitter 20år i fengsel. Hva vil det hjelpe deg at du får 20 millioner da? Og han som har drept broren din går fri, og kan drepe mora di neste gang? Tror det er større sjanse for at han da hadde gjort det igjen, når han vet han bare kan betale seg ut av det. 1
Daniel84 Skrevet 25. juni 2011 #72 Skrevet 25. juni 2011 I fengsel så skader man mange andre. Man skader en hel mengde andre innsatte. Oj, jeg glemte, innsatte regnes ikke som mennesker i følge dere. Hva personlig tjener dere på at hvis dere blir slått ned på gata og fyren får fengsel? Er det ikke bedre at du og han som slo deg ned møtes, - forsones, - og selv diskuterer en passende straff? Eller skal det være en fremmed dommer, to fremmede lekdommere, en fremmed aktor og en fremmed forsvarer som skal diskutere dette? Man har ansatte i fengsel som skal passe på de innsatte. Og ja, jeg syns det er bedre at de skader hverandre enn at de skader uskyldige mennesker som går på gata.
waco Skrevet 25. juni 2011 #73 Skrevet 25. juni 2011 I norge har det kun skjedd tre ganger at en person har drept flere enn en person. Dere snakker om redselsfulle historier og makabre ting som ikke er en del av vårt samfunn. Mener dere helt ærlig at den eneste måten å unngå en millionær vil drepe meg på er å true ham med fengselsstraffer? Uten at vi en gang vet motivet hans for å drepe meg?
Daniel84 Skrevet 25. juni 2011 #74 Skrevet 25. juni 2011 I norge har det kun skjedd tre ganger at en person har drept flere enn en person. Dere snakker om redselsfulle historier og makabre ting som ikke er en del av vårt samfunn. Mener dere helt ærlig at den eneste måten å unngå en millionær vil drepe meg på er å true ham med fengselsstraffer? Uten at vi en gang vet motivet hans for å drepe meg? Så da hjelper det at man får fengselsstraff alikevel da mener du? Nei, jeg sier ikke det er eneste måten å unngå det, men jeg tror iallefall ikke han hadde tenkt over det to ganger for at han kun skulle betalt deg en mill. 1
Forbidden Skrevet 25. juni 2011 #75 Skrevet 25. juni 2011 I fengsel så skader man mange andre. Man skader en hel mengde andre innsatte. Oj, jeg glemte, innsatte regnes ikke som mennesker i følge dere. Hva personlig tjener dere på at hvis dere blir slått ned på gata og fyren får fengsel? Er det ikke bedre at du og han som slo deg ned møtes, - forsones, - og selv diskuterer en passende straff? Eller skal det være en fremmed dommer, to fremmede lekdommere, en fremmed aktor og en fremmed forsvarer som skal diskutere dette? " Oj, jeg glemte, innsatte regnes ikke som mennesker i følge dere." Du liker å sette ord i munnen på andre? Jeg har sagt at de som sitter i fengsel burde få hjelp jeg, ikke noe annet. Du liker bare å provosere du,og har helt twited meninger. I fengsel har vi voktere som passer på om det skulle bli bråk der, og de som er farligst burde ikke menges med andre fanger om han er i stand til å skade dem.Ut på gatene er det ingen voktere som passer på og har oversikt over hvem som har gjort hva,når hvor. Du kan begynne å bli litt mer saklig i kommentarene dine så tar folk deg litt mer seriøst. Men du er en lost case,så jeg orker ikke å "diskutere" men deg mere. 2
waco Skrevet 25. juni 2011 #76 Skrevet 25. juni 2011 Man har ansatte i fengsel som skal passe på de innsatte. Og ja, jeg syns det er bedre at de skader hverandre enn at de skader uskyldige mennesker som går på gata. Så det lureste som finnes er å sette masse kriminelle sammmen? Toska planla nokasranet i fengselet, - hitler skrev mein kamf i fengsel, - alle dårlige ting som har vært planlagt hos mennesker har vært i fengselet. Men la gå, - la oss si for fornøyelsens skyld at jeg er enig med dere. Hvilket fangeantall synes dere er passende? Vil dere ha en dobling av fengselsinnsatte som i usa, - altså at man dobler fangeantallet vært tiende år, - eller er det et motiv for et godt samfunn at vi har færrest mulige i fengsel? Det er ikke alle som forstår helt hva jeg snakker om, - faget tilhører kriminolgi på universitetet, - man må ha lest bøker som for eksempel kontrollsamfunn som et industri av professor niels christie, man må ha lest klassikere som les miserables av victor hugo, og idiotene av dostovjeski. Når man bare lese dondaldblader, - og i donald så er det politimester fiks som alltid arresterer b-gjengen og som walt disney har lært oss, - er kriminelle noen uheldbredelige skapninger som eneste de forstår er fengsel og lysten på å stjele.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2011 #77 Skrevet 25. juni 2011 Eller er det bedre at millionæren sitter tjue år i fengsel og jeg får ingenting og aldri sett ham noe mer? Burde ikke millionæren og jeg ha et slags oppgjør? Et slags forsoning? Bare en tanke, man behøver ikke tenke på det en gang. Hva i helvete skal det hjelpe på min selvfølse at en annen mann blir straffet og jeg ikke blir hørt en gang? Uansett hvordan jeg grunner klarer jeg absolutt ikke se begrunnelsen her. Hva vil det hjelpe meg at en annen mann får pinepåføring i tyve år? Forklar meg den da? hadde det vært meg, så hadde jeg i hvert fall hatt visshet om at den som ødela livet mitt ikke bare kunne betale seg fri å fikk lide i hvert fall litt, sånn som jeg hadde måtte lide evt resten av mitt liv. jeg mener visse handlinger skal ha en heftig straff, bare for straffen skyld. jeg skal ikke komme å påstå hva som er mest effektivt for å forhindre ny forgripelse, men hadde forbryterne fått livstid hadde det heller ikke hatt noe å bety.
chikako Skrevet 25. juni 2011 #78 Skrevet 25. juni 2011 Land som har lavere strafferammer har også mindre kriminalitet og færre drap. Merkelig fenomen det der. Det finnes til og med land og stater som ikke har fengsel, og heller ingen drap. Island er et sånt eksempel. Ser at Mann42 har kommet meg i forkjøpet, men hvorfor trodde du at Island ikke har fengsler? Det er kriminalitet på Island, og det forekommer drap der. Riktignok like få i forhold til innbyggertallet som i Japan, som også har fengsler... 1
chikako Skrevet 25. juni 2011 #79 Skrevet 25. juni 2011 Japan har forøvrig strenge strafferammer, og praktiserer også dødsstraff. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2011 #80 Skrevet 25. juni 2011 Har vi en liten kvinnehater iblant oss? Liten?? 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå