Gå til innhold

Vi trenger lavere straff for voldtekter.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke, kanskje dere har rett. Bare synd at land som har dødsstraff og livsstid for drap har 5-15 drap pr 100.000 innbyggere, norge har bare 0.7 drap pr 100.000 innbyggere.

Merkelig fenomen det der.

Land som har lavere strafferammer har også mindre kriminalitet og færre drap.

Det finnes til og med land og stater som ikke har fengsel, og heller ingen drap. Island er et sånt eksempel.

Så i følge deres retorikk så burde vi øke strafferammene her i landet fordi det fører til mindre kriminalitet, - har jeg rett, - er det sånn dere forstår dere på problemstillingen?

Endret av waco
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke, kanskje dere har rett. Bare synd at land som har dødsstraff og livsstid for drap har 5-15 drap pr 100.000 innbyggere, norge har bare 0.7 drap pr 100.000 innbyggere.

Det finnes til og med land og stater som ikke har fengsel, og heller ingen drap. Island er et sånt eksempel.

Så i følge deres retorikk så burde vi øke strafferammene her i landet fordi det fører til mindre kriminalitet, - har jeg rett, - er det sånn dere forstår dere på problemstillingen?

Det blir som å sammenligne epler og bananers næringsinnhold basert på fargen i skallet.

Det er MANGE andre forskjeller mellom land, i tillegg til straffenivået. Og som du sikkert vet, hvis man vil sammenligne to forskjellige populasjoner med henblikk på effekten av en bestemt variabel, så må man sørge for at alle de andre variablene er konstante, ellers blir det umulig å avgjøre HVA det er som har effekt.

Jeg skal ikke gi meg til å liste opp alle mulige forskjeller mellom forskjellige nasjoner, bare poengtere at de er der.

Forresten så er det ikke riktig at Island ikke har fengsler. Eller mord. De har begge deler.

Islendingene har omtrent 1 mord per 100.000 innbyggere årlig. Og noen og tjue ran per 100.000.

De fleste lovbruddene er visst trafikkforseelser av forskjellige slag.

Anyways, det er fem fengsler på Island.

http://en.wikipedia.org/wiki/Litla-Hraun

Endret av Mann 42
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

for å være helt ærlig ønsker jeg at voldtektsforbrytere blir mye hardere straffet, gjerne på grusomt vis. når man ødlegger noen liv på den måten(ok, noen takler det forholdsvis greit, men noen blir totalt ødelagt, på alle måter å blir aldri bedre overhode) bør vedkommene få sitt liv ødelagt, helst endel hakk verre!

men dette mener jeg å at de som lyger om at de er blitt voldtatt skal.

om det er kvinner eller menn som er forgriper eller offer driter jeg i...

Skrevet

Kvinnens forulempelse av et overgrep kan aldri rettferdiggjøres. Hennes hevntanker er altfor motbydelige.

On vi hengte en voldtektsmann naken på en lyktestolpe på karl johan slik de gjorde i afghanistan i gamle dager, - så ville fremdeles kvinner ikke være tilfredse.

Det er det som er farlig med hevntanker, - man kan aldri straffe hardt nok bare man er sint nok.

Derfor må vi være påpasselige. La oss si at straffen for voldtekt var at man ble korstfestet eller fikk avrevet sine tarmer mens man enda var i livet - ville det vært en straff nok til å forhindre voldtekter etter deres meninger?

Hva om vi druknet mennesker som er anklaget for voldtekter, - ville det forhindret voldtekter etter deres mening?

Kanskje vi må gå andre veier enn bare straff, - eller er det bare straff som er det eneste saliggjørende for å temme og oppdra mennesker?

Hva om vi heller gjorde det kriminelt for kvinner og drikke alkohol. Bare forstill dere hvor mange voldtekter det ville ha forhindret?

Skrevet (endret)

Kvinnens forulempelse av et overgrep kan aldri rettferdiggjøres. Hennes hevntanker er altfor motbydelige.

On vi hengte en voldtektsmann naken på en lyktestolpe på karl johan slik de gjorde i afghanistan i gamle dager, - så ville fremdeles kvinner ikke være tilfredse.

Det er det som er farlig med hevntanker, - man kan aldri straffe hardt nok bare man er sint nok.

Derfor må vi være påpasselige. La oss si at straffen for voldtekt var at man ble korstfestet eller fikk avrevet sine tarmer mens man enda var i livet - ville det vært en straff nok til å forhindre voldtekter etter deres meninger?

Hva om vi druknet mennesker som er anklaget for voldtekter, - ville det forhindret voldtekter etter deres mening?

Kanskje vi må gå andre veier enn bare straff, - eller er det bare straff som er det eneste saliggjørende for å temme og oppdra mennesker?

Hva om vi heller gjorde det kriminelt for kvinner og drikke alkohol. Bare forstill dere hvor mange voldtekter det ville ha forhindret?

Du vet at voldtekter ikke bare skjer fordi damer drikker alkohol eller? Syns holdningene du har iforhold til voldtekt er helt latterlige. Kanskje hvis du hadde visst litt mer om det, enn det som står i avisene hadde du holdt kjeft.

Endret av Daniel84
  • Liker 4
Skrevet

Tja. Jeg har ikke noe i mot at de som blir dømt for voldtekt får sin straff.

Jeg er mer skremt over folk som ønsker å senke beviskravene for å dømme noen for voldtekt.

politiet burde fare mye stillere frem når det gjelder bevissikring etter at noen har blitt anmeldt for voldtekt - feks. denne tv kjendisen som fikk leiligheten ransaket og ble kastet på glattcelle uten at politiet hadde noe annet enn anmeldelsen fra kvinnen (som viste seg å være falsk). - En ting er de faktisk ting man blir utsatt for som siktet og mistenkt (glattcelle, ransaking), men omgivelsene og ens rykte tar stor skade når slike mistanker kommer for dagen.

Etter min mening burde noen som anmelder falskt - spesielt dersom det blir utpekt en mistenkt også idømmes å betale for tort og svie, ikke bare for tapt arbeidsinntekt osv.

AnonymBruker
Skrevet

Er du seriøs?!

Det hjelper da ikke å sette ned straffen for voldtekt. Det som hjelper er høyere straffer for å avgi falsk forklaring, og en større økonomisk erstatning til den tidligere mistenkte.

Gjest Bjørn82
Skrevet

Det burde være så mye straff for voldtekt at man var 100% sikker på at en voldtektsforbryter aldri voldtar igjen.

Men det burde være like mye tyngde bak straffen for kvinner som kommer med falske anklager som det er for de som blir tatt for voldtekten. Det bør være likhet for loven og garantert straff dersom man blir funnet skyldig i falsk anklage også.

• Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

Jeg må nå si at dine eksempler er litt drøye. Slike straffer du kommer med er jo sånt som aldri vil skje i Norge. fengselsstraff får holde.

Forby kvinner å drikke alkohol? Er du dum? Hva med å ikke gi offeret ansvar for andres handlinger? Voldtekter skal ikke skje uansett om offeret er full eller ikke. Selv noen som holder seg til alkoholfritt kan bli berusa. Noen kan finne på å putte ting oppi drikken til folk.

Endret av BettyBoop28
Skrevet

Det trengs helt klart strengere straffer ikke midlere.

Hvis du googler litt og ser hva rettspraksisen er på straffeutmåling i voldtektsaker, så burde det ikke være overraskende. Ble noen ganger sjokkert rett og slett over hvor lav straffen var for direktre groteske voldtekter.

Ikke minst bør 1 år i fengsel være 1 år.... man slipper vel med 2/3 av straffen.

Ikke minst bør de som helt klart lyver om å ha blitt voldtatt også få en kraftig straff.

Desverre er rettspraksisen for straffeutmåling mye lavere enn hva som er fastsatt som strafferammer... kan vel gis straff inntill 6 eller 8 år.... Heldigvis er det noen som faktisk får forvaring også....

Skrevet

Det burde være så mye straff for voldtekt at man var 100% sikker på at en voldtektsforbryter aldri voldtar igjen.

Men det burde være like mye tyngde bak straffen for kvinner som kommer med falske anklager som det er for de som blir tatt for voldtekten. Det bør være likhet for loven og garantert straff dersom man blir funnet skyldig i falsk anklage også.

Dødsstraff? Er ikke det litt drøyt?

AnonymBruker
Skrevet

Dødsstraff? Er ikke det litt drøyt?

jeg synes dødsstraff ikke er "nok", da slipper de jo egentlig bare unna. livstid i et j.... forbaska helvetes fengsel hadde vært bra! voldtektsforbrytere ødelegger i mange tilfeller hele livet til folk, å da synes jeg straffen skal være minst like ille.

(dette mener jeg selv i de tilfellene hvor offeret takler det forholdsvis bra, på samme måte som jeg synes drapsforsøk skal straffes like hardt som drap)

Gjest HunterLady
Skrevet

Det finnes alltid de som lyver om slike ting, dessverre. Men flesteparten forteller sannheten.

Og det finnes ikke alltid synlige bevis på voldtekt, derfor er det innmari vanskelige saker og mange blir (også dessverre her) henlagt.

Det vi trenger for å få bukt med voldtekter er MYE høyere straffer! Skulle vært straff på MINST 10 år for én voldtekt. Tror frykten hadde vært høyere hos voldtektsforbrytere da.. De har jo ingenting å frykte nå. Straffene de får er så milde at de sitter å ler når de får den, mens jenta de har ødelagt må gråte for resten av livet..

• Liker 2
Skrevet

Hunterlady, for at det virkelig skal være rettferdig så må jo offeret få lov til å være bøddelen.

Ellers vil jo hatet hennes ligge der til evig tid, enten om mannen får tre dager, seks månender eller hundre års fengsel!

Jeg foreslår straff man kan avgjøre med en gang. Heller ti piskeslag enn ti år i fengsel.

Målet er jo at det skal gjøre vondt, - ikkesant?

AnonymBruker
Skrevet

Hunterlady, for at det virkelig skal være rettferdig så må jo offeret få lov til å være bøddelen.

Ellers vil jo hatet hennes ligge der til evig tid, enten om mannen får tre dager, seks månender eller hundre års fengsel!

Jeg foreslår straff man kan avgjøre med en gang. Heller ti piskeslag enn ti år i fengsel.

Målet er jo at det skal gjøre vondt, - ikkesant?

10 piskeslag gjør vondt en kort tid. ettervirkningene etter voldtekt kan vare til dagen man dør!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og det finnes ikke alltid synlige bevis på voldtekt, derfor er det innmari vanskelige saker og mange blir (også dessverre her) henlagt.

Problemet er at det er lett å påføre seg selv skader.

Skrevet (endret)

Selvfølgelig bør de økes. Du mener alle som gjør noe galt skal gå fritt i gatene? Da kan folk gå fritt frem og gjøre hva f de vil da, uten konsekvenser. Er det slik du vil ha det?

Sender du kriminelle ut etter 3 mnd i fengsel så har de da ikke lært noen ting som helst. Jeg mener ikke at folk bare skal sitte i et bur når de er i fengsel, men også få hjelp til å bli rehabilitert, få psykisk hjelp så det er mindre risiko når de slipper ut av fengsel igjen.Og dette tar ikke 3 måneder.

Endret av Forbidden
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Har vi en liten kvinnehater iblant oss? Virker sånn når dugreralle under samme kam som du gjør.Denne kommentaren :"Kvinnens forulempelse av et overgrep kan aldri rettferdiggjøres. Hennes hevntanker er altfor motbydelige.

" og mange andre kommentarer du kommer med tyder på at du er ikke så veldig glad i kvinner er du vel? Dårlig forhold til din mor? ;)

Endret av Forbidden
  • Liker 3
Skrevet

Forbidden, jeg skulle ønske du hadde rett. Altså at det var sånn at en kriminell blir mindre kriminell dersom han blir idømt ubetinget fengsel.

Dessverre er ikke virkeligheten sånn, virkeligheten tilsier at dersom man har sonet ubetinget fengselsstraff så øker sannsynligheten for at man blir fengslet senere med sekshundre prosent!

Skrevet

Forbidden, jeg skulle ønske du hadde rett. Altså at det var sånn at en kriminell blir mindre kriminell dersom han blir idømt ubetinget fengsel.

Dessverre er ikke virkeligheten sånn, virkeligheten tilsier at dersom man har sonet ubetinget fengselsstraff så øker sannsynligheten for at man blir fengslet senere med sekshundre prosent!

Så da mener du at man ikke skal straffes i det heletatt? Uansett hva man gjør?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...