Gå til innhold

Hvor syk kan man være før man bør bli hjemme fra jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du feber så blir du hjemme.

Har du vondt i hodet, men som går over med paracet/ibux så kan du jo gå på jobb.

Det spørs jo helt hva du orker å gjøre i den formen du er i. Vi er forskjellige.

Mange vil nok føle seg svært syke, selv om de ikke har feber. Sterk hodepine og andre plager kan være nok til å slå en person ut til å bli sengeliggende...så enig i det siste du skriver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Jeg går på jobb selv om jeg er forkjølet, men ikke hvis jeg har feber. Selv om det går an å ta febernedsettende forlenger man sykdomsforløpet, så man bør bare være hjemme for å slappe av.

Ved omgangssyke eller lignende ville jeg heller ikke gått på jobb, men dette har jeg aldri hatt.

Ved hodepine går jeg på jobb, men ikke ved migrene som jeg har hatt et par ganger.

Pleier å være borte 1-2 ganger i året.

Forresten kom jeg på at jeg har tatt en egenmeldingsdag da jeg var forkjølet en gang også, for da var det slik at nesen rant hele tiden slik at jeg måtte pusse den skikkelig annethvert minutt. :P

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så merkelig det der med feber. Har man feber så er alle enige om at man skal være hjemme. Mens er man "bare" forkjølet mener mange man får komme seg på jobb. Er det bare meg som blir MYE sykere når jeg er forkjølet enn hvis jeg "bare" har feber? Når jeg har feber føles det mest ved at jeg hutrer og fryser litt og er varm om hverandre, blir litt slapp og har hodepine. Det kan jeg fungere med. Men når nesa sprenger og slimet fosser og jeg nyser konstant så kan jeg ikke gjøre jobben min. Så det blir nesten til at jeg må lyve på meg en feber når jeg er forkjølet, da synes folk det er helt ok å være hjemme. Så kan jeg heller komme inn og jobbe de gangene jeg faktisk bare har feber. :gjeiper:

Det er forøvrig irriterende at de som blir "småforkjølet" meget vel kan smitte meg så jeg blir storforkjølet. Jeg har jo sett folk som har sagt de er forkjølet, som har sittet i timer ved pulten uten å nyse, hoste eller ta frem lommetørkleet en eneste gang. :sjenert:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en trekt en vond jeksel hos tannlegen, operert og må gå på smertestillende, kan en gjerne være hjemme i noen dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Feber og omgangssyke, evt snørrete som f..., hosting og nysing.

Jeg har veldig mye kundekontakt i løpet av dagen, det er ikke særlig profesjonellt å sitte i møter med en sammensnurret kleenex i venstre nesebor og være høy på Cosylan. :P

Er min terskel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Jeg synes det er så merkelig det der med feber. Har man feber så er alle enige om at man skal være hjemme. Mens er man "bare" forkjølet mener mange man får komme seg på jobb. Er det bare meg som blir MYE sykere når jeg er forkjølet enn hvis jeg "bare" har feber? Når jeg har feber føles det mest ved at jeg hutrer og fryser litt og er varm om hverandre, blir litt slapp og har hodepine. Det kan jeg fungere med. Men når nesa sprenger og slimet fosser og jeg nyser konstant så kan jeg ikke gjøre jobben min. Så det blir nesten til at jeg må lyve på meg en feber når jeg er forkjølet, da synes folk det er helt ok å være hjemme. Så kan jeg heller komme inn og jobbe de gangene jeg faktisk bare har feber. :gjeiper:

Det er forøvrig irriterende at de som blir "småforkjølet" meget vel kan smitte meg så jeg blir storforkjølet. Jeg har jo sett folk som har sagt de er forkjølet, som har sittet i timer ved pulten uten å nyse, hoste eller ta frem lommetørkleet en eneste gang. :sjenert:

Man har feber fordi det er infeksjon i kroppen. Feberen er der for å kverke infeksjon og bakterier som gjerne ikke tåler de høye temperaturene. Man blir derfor fortere frisk av infeksjoner dersom man holder senga og ikke tar febernedsettende og lar feberen ri sin gang. Unntaket er om man tar febernedsettende sammen med penicillin som hjelper feberen med å kverke infeksjon/bakterier.

Dersom du går på jobb så har du litt mindre mulighet til å svette fritt, kle på deg dyna når du fryser, sove ekstra (som også er must når kroppen er syk) samt å slappe av, kroppen krever litt ekstra for å bli frisk. Man kan bli sykere av å kjøre på med ibux og håpe på det beste.

Og har man feber uten noen andre plager, så bør man vurdere å reise til legen. Er hodet fint og lett, nesa tørr, halsen fin, og pusten bra og ingen smerter noe sted men vedvarende eller høy feber (mer enn 48 timer uten andre synlige symptom) så er det grunn til å besøke legen, såpass alvorlig er feber.

hilsen Tirkes som ble akuttinnlagt etter å ha hatt vedvarende symptomfri feber i nesten en uke og gått på jobb som vanlig, fikk mye kjeft av legen og de fant nyresteiner... :overrasket:

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anuket

Tviler ikke på at du har sterke smerter og at du ikke klarer å jobbe, men får du ikke veldig mye fravær pga dette? Hvis du er borte hver eneste måned, mener jeg?

Litt off topic dette her, men jeg slet veldig med sterke menssmerter, og begynte på p-piller (cerazette) som gjør at jeg slipper mensen. Herlig!

Nei heldigvis ikke, har en tendens til å få mensen torsdag kveld, jeg har en deltidsjobb siden jeg studerer da. Så mine faste vakter er strategisk valgt på mandag til og med onsdag, men ikke torsdag eller fredag. Jobber noen helger, men det er sjeldent jeg er borte fra jobb i helgene. Det er den første dagen som er verst - da er jeg ubrukelig. :sukk:

Sånn sett så gruer jeg meg til jeg får fast jobb, men har hørt at man kan få aktiv sykemelding hvis man har så sterke smerter. (vet ikke om dette er sant).

Jo jeg er på utredning for endometriose for tiden, og har en pause fra p pillen min (Mercilon 28) og bruker Provera. Men den skulle fjerne mensen helt, men nå har jeg småblødninger hele tiden, utrolig irriterende...Dessuten har jeg hørt mye negativt om Cezarette, så er skeptisk til den. :)

Beklager TS skal holde meg til tema etter dette :)

Endret av Anuket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på jobb hvis jeg kommer meg ut av senga. Ville sikkert holdt meg hjemme med omgangssyke, men det er noe jeg "aldri" får . Har verken fysisk tungt arbeid eller kundekontakt til vanlig så de dagene jeg er snørrete og ekkel kan jeg sette meg selv litt i karantene på kontoret.

Slik fungerer stort sett mine kolleger også, og det er bare unntaksvis vi smitter hverandre sånn at hele gjengen blir forkjølet etter tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Vi har åpent landskap på jobben. Jeg er nå syk fordi han som sitter ovenfor meg ikke hadde vett til å holde seg hjemme. Og han ble syk fordi sjefen ikke hadde vett til å holde seg hjemme. Om en hoster og snørrer så må det da være bedre å ta en dag hjemme enn at hele avdelinga skal bli smittet. Jeg har hvertfall gjort det i dag. Forhåpentligvis får vi stoppet den onde sirkelen.



Anonymous poster hash: 1c824...bc9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har åpent landskap på jobben. Jeg er nå syk fordi han som sitter ovenfor meg ikke hadde vett til å holde seg hjemme. Og han ble syk fordi sjefen ikke hadde vett til å holde seg hjemme. Om en hoster og snørrer så må det da være bedre å ta en dag hjemme enn at hele avdelinga skal bli smittet. Jeg har hvertfall gjort det i dag. Forhåpentligvis får vi stoppet den onde sirkelen.

Anonymous poster hash: 1c824...bc9

Jeg kan hoste og snørre i ukevis. Det sier seg selv at jeg ikke kan holde meg hjemme da. Holder ikke med en dag.. Har en kollega som blir helt hysterisk og mener man skal holde seg hjemme dersom man er snørrete, det sier seg selv at det ikke fungerer i den virkelige verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på jobb med influensa uten jeg visste det, trodde det var vanlig forkjølelse. Sjefen syntes jeg så så dårlig ut at han sendte meg hjem og jeg tok da tempen så var nesten 40 gr.! Går på jobb selv med snue og hodepine, skal mye til før jeg er hjemme. Sykdomsfravær uten særlig grunn er ikke særlig populært på jobben uansett. Mange er hjemme pga hodepine eller vondt i ryggen men for all del smertegraden er forskjellig fra person til person.



Anonymous poster hash: c3730...57e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan hoste og snørre i ukevis. Det sier seg selv at jeg ikke kan holde meg hjemme da. Holder ikke med en dag.. Har en kollega som blir helt hysterisk og mener man skal holde seg hjemme dersom man er snørrete, det sier seg selv at det ikke fungerer i den virkelige verden.

Om det er en skikkelig/vanlig forkjølelse så er den som regel på topp 1-2 dager etter at en begynner å merke den. Det vil si mer hosting, nysing og snørring, ergo mer smittsom.

Og da har jeg fått snørr på genseren min! Det hadde sikkert vært sjarmerende om jeg hadde vært på jobb nå...

Anonymous poster hash: 1c824...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan hoste og snørre i ukevis. Det sier seg selv at jeg ikke kan holde meg hjemme da. Holder ikke med en dag.. Har en kollega som blir helt hysterisk og mener man skal holde seg hjemme dersom man er snørrete, det sier seg selv at det ikke fungerer i den virkelige verden.

Samme gjelder for meg. Jeg snørrer og snufser skikkelig i minst en uke dersom jeg først blir forkjølet, og hoste gjør jeg i månedsvis. Å være så mye borte fra jobb ville vært uholdbart. Men naturligvis prøver jeg å holde avstand til de andre og ikke hoste/snufse/nyse i retning kolleger, pluss at jeg er ekstra nøye med å vaske hendene jevnlig i slike perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min grense for om jeg blir hjemme er om jeg klarer å gjøre jobben min. Jeg går på jobb selv om jeg er snørrete og forkjøla, men er ekstra nøye med håndhygiene. Jeg hoster selvfølgelig ikke ut i lufta, og jeg har antibac like ved meg. Jeg har også gått på jobb med feber, men blir den litt høy, blir jeg svært redusert og klarer ikke gjøre jobben min.

Folk er forskjellige, og man opplever smerte ulikt, men generelt er mitt inntrykk at for mange tar en sykedag når de egentlig kunne gått på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke konstant spyr eller driter så går du på jobb. Arbeidsgiver får mer igjen for deg om du så bare yter 10%.

Det er alt for lett å bare holde seg hjemme med litt feber og snufs i nesa. Skam dere.

Endret av kråkefjas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du smitte andre så blir du vel hjemme. Om det er forkjølelse midt i forkjølelsesesongen derimot, vil jeg tro at de andre blir smitta uansett av unger, venner osv.



Anonymous poster hash: a9d9b...11f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest winston

Satt på jobb i dag og kjente at hodet begynte å ta kvelden. Typisk tung og nesten snørrete, slik man (eller jeg) gjerne blir før jeg blir skikkelig forkjølt. Hodet er fortsatt på bærtur, og hva morgendagen bringer vet jeg ikke. Synes likevel det kan være greit å tenke igjennom allerede i kveld hvor syk jeg kan være for å dra på jobb i morgen, siden at en trøtt meg lett kan overvurdere eller undervurdere formen i morgen tidlig.

- Jobben er en sommerjobb som til tider kan være stressende, og hvor det er svært viktig å ikke gjøre feil. De fleste arbeidsoppgavene er dog rutineoppgaver, slik at jeg kan gjøre mesteparten uten å må tenke alt for mye.

- Jeg arbeider hovedsaklig sammen med to andre personer, men har kontakt (ikke fysisk) med flere i løpet av dagen.

- Dersom jeg ikke kommer på jobb, utgjør ikke det noe særlig problem for de to andre, da vi egentlig er minst en halv person "for mye" uansett. I morgen er det dessuten ekstra lite å gjøre før lunsj. (Mener ikke at jeg skal skulke, altså, bare at folk ikke er avhengige av å ha meg der for å få hjulene til å gå rundt.)

Så, hvor går den magiske grensen? Om man har feber, skal man knaske litt febernedsettende, men dra på jobb? Enn om hodet er "tungt" og ikke fungerer noe særlig (Dette er jo nærmest kliss umulig å bedømme når man er trøtt)? Hva om man er fullstendig syltet (snørrete)?

Krysser fingrene for at jeg ikke blir verre enn jeg er i dag, men om jeg våkner syk (hva nå enn det er) i morgen, så tenker jeg at det kanskje er bedre å være hjemme en dag det likevel er rolig, snarere enn å presse meg på jobb, og risikere å være sengeliggende ut uka? :klo:

- TS

Om du så bare orker å skrive halvparten av dette er du frisk nok til å gå på jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man feber, atlså 39 grader, blir man hjemme. Hadde ikke fått dårlig samvittighet over det. Men jeg synes ikke man skal bli hjemme av bare forskjølelse, med mindre du jobber med å lage mat, eller folk på sykehus og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt på jobb i dag og kjente at hodet begynte å ta kvelden. Typisk tung og nesten snørrete, slik man (eller jeg) gjerne blir før jeg blir skikkelig forkjølt. Hodet er fortsatt på bærtur, og hva morgendagen bringer vet jeg ikke. Synes likevel det kan være greit å tenke igjennom allerede i kveld hvor syk jeg kan være for å dra på jobb i morgen, siden at en trøtt meg lett kan overvurdere eller undervurdere formen i morgen tidlig.

- Jobben er en sommerjobb som til tider kan være stressende, og hvor det er svært viktig å ikke gjøre feil. De fleste arbeidsoppgavene er dog rutineoppgaver, slik at jeg kan gjøre mesteparten uten å må tenke alt for mye.

- Jeg arbeider hovedsaklig sammen med to andre personer, men har kontakt (ikke fysisk) med flere i løpet av dagen.

- Dersom jeg ikke kommer på jobb, utgjør ikke det noe særlig problem for de to andre, da vi egentlig er minst en halv person "for mye" uansett. I morgen er det dessuten ekstra lite å gjøre før lunsj. (Mener ikke at jeg skal skulke, altså, bare at folk ikke er avhengige av å ha meg der for å få hjulene til å gå rundt.)

Så, hvor går den magiske grensen? Om man har feber, skal man knaske litt febernedsettende, men dra på jobb? Enn om hodet er "tungt" og ikke fungerer noe særlig (Dette er jo nærmest kliss umulig å bedømme når man er trøtt)? Hva om man er fullstendig syltet (snørrete)?

Krysser fingrene for at jeg ikke blir verre enn jeg er i dag, men om jeg våkner syk (hva nå enn det er) i morgen, så tenker jeg at det kanskje er bedre å være hjemme en dag det likevel er rolig, snarere enn å presse meg på jobb, og risikere å være sengeliggende ut uka? :klo:

- TS

Det må du vurdere selv. Dersom ditt sykdomsforløp er slik at om du blir sliten så blir du syk lenge så holder du deg hjemme en dag. Ikke noe problem. Dersom du tror det går ok så går du på jobb.

Og dersom du på noe vis er smittsom og jobber med eller ved mennesker så holder du deg hjemme til du er smittefri. Selv om du føler deg nogenlunde ok.

Jeg blir så lei desse som tror de er så viktige på jobb at de tyner seg opp med feber, hoste og snørr i alle retninger, hoster og harker mens de poengterer hvor "flinke" de er, og så ser heeelt uskyldige ut når resten av kollegaene blir syke en etter en. Selv statsministeren er ikke viktig nok til at det er nødvendig å smitte andre, og ingen av desse som tror det er særlig uunværlige, så det bunner bare i redsel for å virke pinglete og dårlig oppdragelse. Så ikke gå i den fella.

Anonymous poster hash: d842a...e02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...