Gå til innhold

Hvor syk kan man være før man bør bli hjemme fra jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Satt på jobb i dag og kjente at hodet begynte å ta kvelden. Typisk tung og nesten snørrete, slik man (eller jeg) gjerne blir før jeg blir skikkelig forkjølt. Hodet er fortsatt på bærtur, og hva morgendagen bringer vet jeg ikke. Synes likevel det kan være greit å tenke igjennom allerede i kveld hvor syk jeg kan være for å dra på jobb i morgen, siden at en trøtt meg lett kan overvurdere eller undervurdere formen i morgen tidlig.

- Jobben er en sommerjobb som til tider kan være stressende, og hvor det er svært viktig å ikke gjøre feil. De fleste arbeidsoppgavene er dog rutineoppgaver, slik at jeg kan gjøre mesteparten uten å må tenke alt for mye.

- Jeg arbeider hovedsaklig sammen med to andre personer, men har kontakt (ikke fysisk) med flere i løpet av dagen.

- Dersom jeg ikke kommer på jobb, utgjør ikke det noe særlig problem for de to andre, da vi egentlig er minst en halv person "for mye" uansett. I morgen er det dessuten ekstra lite å gjøre før lunsj. (Mener ikke at jeg skal skulke, altså, bare at folk ikke er avhengige av å ha meg der for å få hjulene til å gå rundt.)

Så, hvor går den magiske grensen? Om man har feber, skal man knaske litt febernedsettende, men dra på jobb? Enn om hodet er "tungt" og ikke fungerer noe særlig (Dette er jo nærmest kliss umulig å bedømme når man er trøtt)? Hva om man er fullstendig syltet (snørrete)?

Krysser fingrene for at jeg ikke blir verre enn jeg er i dag, men om jeg våkner syk (hva nå enn det er) i morgen, så tenker jeg at det kanskje er bedre å være hjemme en dag det likevel er rolig, snarere enn å presse meg på jobb, og risikere å være sengeliggende ut uka? :klo:

- TS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chevy

Hvis du ikke kommer deg ut av senga,er du syk og bør holde deg hjemme. Hvis hodet er på tur imorgen kn du jo forsøke ibux + paracet? Du virker litt for oppegående til at du trenger og være hjemme:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dratt på jobb når hodet er litt bomull og jeg må ty til smertestillende og ikke jobber 100% effektivt. Jeg gjør iallfall mer enn om jeg er hjemme. Siden det er sommerjobb så taper du pengene. Du må ha jobbet en viss tid (1 mnd?) for å kunne ta ut egenmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Takk, det velger jeg å ta som en kompliment. ;)

Om jeg ikke er verre i morgen kommer jeg uansett til å dra på jobb, det er ikke noe problem. Jeg lurer bare på hvor grensen egentlig går. Det er jo gjerne vanskelig å vite om man fungerer greit på jobb eller ikke uten å prøve det mens man er syk. :klo:

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du feber så blir du hjemme.

Har du vondt i hodet, men som går over med paracet/ibux så kan du jo gå på jobb.

Det spørs jo helt hva du orker å gjøre i den formen du er i. Vi er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chevy

:ler: Takk, det velger jeg å ta som en kompliment. ;)

Om jeg ikke er verre i morgen kommer jeg uansett til å dra på jobb, det er ikke noe problem. Jeg lurer bare på hvor grensen egentlig går. Det er jo gjerne vanskelig å vite om man fungerer greit på jobb eller ikke uten å prøve det mens man er syk. :klo:

- TS

det er det man må teste litt ut da, jeg selv blir ofte bedre av og gå på jobb enn og ligge og råtne hjemme i senga :P vet ikke hvorfor, men tror det er det og ikke ligge og synse synd på megselv som gjør det:P klart, vi er alle forskjellige da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei. Da tenker jeg jeg setter grensen ved om piller hjelper eller ikke. Det føles heldigvis som om det har gått litt over nå, så jeg krysser fingrene for at jeg er i tipp topp form i morgen. ;)

Takk for svar! :)

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderingen til meg går i mellom for syk til å være på jobb, og for frisk til å være hjemme...

Tett hode og feber kan kamufleres med paracet.

Er du sylte forkjøla slik at det renner, og det vises og høres, så må det vurderes nærmere...

Jeg mener det i de fleste tilfeller er bedre å dra på jobb og prøve, for så heller å dra hjem om det ikke går... For man greier oftest utrolig mye når man først kommer seg ut av senga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man feber og tvinger seg på jobb likevel kan man risikere å bli verre og sengeliggende lenger enn om man hadde tatt første feberdag med ro. Så jeg for min del drar ikke på jobb om jeg har feber. Rimelig slapp blir jeg av det også, paracet eller ei.

Men selvfølgelig, man må gjerne dra på jobb med feber om man vil. Men man kan jo tenke seg litt som så man unngår å smitte andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det i de fleste tilfeller er bedre å dra på jobb og prøve, for så heller å dra hjem om det ikke går... For man greier oftest utrolig mye når man først kommer seg ut av senga..

Det er jeg enig i. :jepp:

Men det blir et problem med en gang arbeidsplassen ikke har miljø til å la noen gå hjem, selv om de er syke (med mindre man har lyst til å baksnakkes i lange tider :sukk: ). Hyggelig sted? Oh, yes.. :gjeiper:

Har man feber og tvinger seg på jobb likevel kan man risikere å bli verre og sengeliggende lenger enn om man hadde tatt første feberdag med ro. Så jeg for min del drar ikke på jobb om jeg har feber. Rimelig slapp blir jeg av det også, paracet eller ei.

Men selvfølgelig, man må gjerne dra på jobb med feber om man vil. Men man kan jo tenke seg litt som så man unngår å smitte andre.

Det er det jeg også tenker. Det er surt å må være hjemme resten av uken fordi man absolutt skulle på jobb med feber.

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sykdomsliste:

- Forkjøla med bomullshode og litt verking i kroppen = jobb.

- Omgangssyke = hjemme

- Alt med feber = hjemme

Jeg er sjelden syk, og når jeg først blir syk, så blir jeg skikkelig dårlig. Da har jeg ikke dårlig samvittighet for å være hjemme. Hos oss så blir man gjerne sendt hjem av sjefen dersom man er tydelig syk. Hun vil ikke risikere at hele avdelingen blir smittet, og synes det er idioti å gå på jobb syk når man blir raskere frisk når man tar det med ro hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feber.

Hvis du klarer å fungere uten de største anstrengelsene, går det nok sikkert bra. Men her må du selvsagt bruke skjønn. Klarer du ikke annet enn å ligge i senga, bør du holde deg unna jobbb.

Men litt vondt i halsen, litt hodepine og snørrete nese, er som regel ikke farlig. Er du slapp og sprengsjuk, holder du deg hjemme.

Og hvis du har noe som kommer ut oppe eller nede, da holder du deg hjemme, for slikt er smittsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for enda flere svar. :jepp: Tror de fleste tenker rimelig likt som meg, egentlig. Og er man i tvil, så er man sannsynligvis frisk nok til å gjøre et forsøk i alle fall.

Formen min er bra, til og med bedre enn i går, så jeg skal definitivt på jobb i dag. :)

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feber og omgangssyke. Da holder man seg hjemme. Er man småforkjølet, moderat hodepine og diverse andre småplager som går over med smertestillende og andre preparater - da går man på jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske høy terskel for å bli hjemme men har jeg feber så blir jeg hjemme. Dvs om det er en kvart grad mer enn normalen så går jeg på jobb og ser det an, går det over 38 grader så skriker kroppen min FEEEEBEEEEEERRRRR og da blir jeg helt ørskete. Så 38 er på en måte min magiske grense tydeligvis...

Ellers har jeg noe smittsomt holder jeg meg hjemme, jeg har mulighet til å jobbe hjemmefra heldigvis. Har gjort det ved to anledninger når jeg hadde omgangssyke, jeg var ikke SÅÅÅ dårlig at jeg ikke orket å sitte og svare på enkle mail og saker noen få timer i ny og ne de dagene, sjefen var bare glad jeg ikke var der og smittet resten av teamet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anuket

Forskjølet = hjemme

Menstruasjonssmerter = hjemme

feber = hjemme

Jeg er sjeldent syk, men når jeg først få eksempelvis influensa eller blir forskjølet slår det meg helt ut, tett nese, rennende nese, det ene øyet mitt hovner opp og gråter av seg selv etc. Så jeg er rimelig forferdelig å ha på jobb i den tilstanden.

Menstruasjonsmertene mine er så sterke at jeg blir liggende i fosterstilling i sengen i minst en dag. Så det er det ingen unntak.

Men ellers, litt hodepine, litt tett i nesen etc. jeg går på jobb - selv om jeg ikke vil. Med mindre det er en jobb som gjør at du overhode ikke kan være dårlig på noen måte, så er det best å gå på jobb og så se det ann. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det verste er de som absolutt skal på jobb når de vet de er smittefarlige, og som sitter og hoster og nyser samtidig som de skryter av hvor høy terskel de har for å bli hjemme... :snurt:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sykdomsliste:

- Forkjøla med bomullshode og litt verking i kroppen = jobb.

- Omgangssyke = hjemme

- Alt med feber = hjemme

Jeg er sjelden syk, og når jeg først blir syk, så blir jeg skikkelig dårlig. Da har jeg ikke dårlig samvittighet for å være hjemme. Hos oss så blir man gjerne sendt hjem av sjefen dersom man er tydelig syk. Hun vil ikke risikere at hele avdelingen blir smittet, og synes det er idioti å gå på jobb syk når man blir raskere frisk når man tar det med ro hjemme.

Enig! Men har opplevd å bli sendt hjem da jeg "bare" var litt forkjøla, i frykt for at jeg skulle smitte noen andre.

Er ikke alltid like lett å finne den magiske grensen, for jeg har høy arbeidsmoral og får verdens dårligste samvittighet av å være borte fra jobben når jeg strengt tatt ikke er sengeliggende.

Men det er bedre å bli hjemme en dag og ta det helt med ro så man blir frisk, enn å være redusert i flere dager på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjølet = hjemme

Menstruasjonssmerter = hjemme

feber = hjemme

Jeg er sjeldent syk, men når jeg først få eksempelvis influensa eller blir forskjølet slår det meg helt ut, tett nese, rennende nese, det ene øyet mitt hovner opp og gråter av seg selv etc. Så jeg er rimelig forferdelig å ha på jobb i den tilstanden.

Menstruasjonsmertene mine er så sterke at jeg blir liggende i fosterstilling i sengen i minst en dag. Så det er det ingen unntak.

Men ellers, litt hodepine, litt tett i nesen etc. jeg går på jobb - selv om jeg ikke vil. Med mindre det er en jobb som gjør at du overhode ikke kan være dårlig på noen måte, så er det best å gå på jobb og så se det ann. :)

Tviler ikke på at du har sterke smerter og at du ikke klarer å jobbe, men får du ikke veldig mye fravær pga dette? Hvis du er borte hver eneste måned, mener jeg?

Litt off topic dette her, men jeg slet veldig med sterke menssmerter, og begynte på p-piller (cerazette) som gjør at jeg slipper mensen. Herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feber og omgangssyke. Da holder man seg hjemme. Er man småforkjølet, moderat hodepine og diverse andre småplager som går over med smertestillende og andre preparater - da går man på jobb.

Men om man er småforkjølet og går rundt og snufser og nyser? Er det ikke bedre å bli hjemme, så slipper andre å bli smittet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...