Gå til innhold

Kan ikke folk med jobb ha hund?


Forbidden

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen hundeekspert, men må si jeg stusser litt på folk som argumenterer med at det ikke er så farlig siden hundene uansett ikke har tidsbegrep. Godt mulig de ikke har tidsperspektiv slik vi har, men ingen skal fortelle meg at hunden min ikke lar seg merke med om den er alene hjemme fem timer eller 8 timer! Og det har ikke bare med behov for tissing å gjøre.

Hunder er flokkdyr og noen hunder er mer avhengig av selskap og flokken sin enn andre. Jeg er ikke i tvil om at det er raseforskjeller (og individuelle, selsvagt!) på dette punktet. Mye kan man lære/trene opp hunden til, noen hunder og raser egner seg dårligere til mye ensomhet enn andre.

Hunderasen jeg egentlig ønsket meg måtte jeg legge fra meg fordi den kom til å være alene fra 8-15 nesten hver dag. Valget falt da på en annen type hund som takler disse timene bedre. En sjelden gang i blant må den være alene enda lenger, og da er det aldri snakk om å forlate den igjen om kvelden. Det er ingen menneskerett å ha hund, og det føles bare fælt å ha en hund man ikke har tid til å gi ordentlig omsorg.

I sverige er hundehold mye mer regulert enn i norge. Der er det lover som regulerer hvor mange timer en hund kan være alene, m.m. og der er det også mye mer utbredt med "hundedagis". Jeg tenker at å undersøke muligheten for at hunden kan være i hundebarnehage et par dager i uken må være en lur ting å gjøre hvis man ønsker seg hund men har lange arbeidsdager. Hundene blir såpas stimulert i hundebarnehage at de godt kan ha en "sovedag" dagen etter, så det er noe å tenke på...

Godt skrevet!

Veldig enig i dette. Noe folk må tenke på er også at når hunden har vært alene hele arbeidsdagen er det ikke bare å komme hjem, gå en tur og så dra ut igjen uten hunden. Hunden er et levende vesen og er designet gjennom hundrevis av år til å ville være sammen med oss mennesker. De kan ikke tenke seg noe bedre enn å være sammen med mennesket sitt, da er det ikke rettferdig å la hunden være alene så mye. Hunden tar nok ikke skade av unntak her, men lever man et travelt liv der man ikke kan inkludere hunden bør man ikke kjøpe hund!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en hund som er alene 8 timer per dag. Da er det ut på hundetrening to ganger i uka, minst to lengre turer (fjellturer) og ellers minst en time herjing og masse kos per dag. Altså går det utrolig mye tid til hunden. Skal vi noen steder får han være med.

Jeg har ingen dårlig samvittighet, han ligger og snorker mens vi er på jobb og blir helt fra seg av glede når vi kommer hjem. :) Tror nok han tåler såpass uten å mistrives av den grunn, nå eier han ikke separasjonsangst og har et hus stappa med aktivitetsleker og ting å tygge og spise på, så hvis han nå kjeder seg har han litt å gjøre. Ligger bestandig godbiter gjemt.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

De fleste hunder takler greit å være hjemme alene 8 timer hver dag, men hva om man får en hund med seperasjonsangst? Man kan ikke vite om dette på forhånd. Og når man skaffer seg valp, så kan man heller ikke bare sette den igjen hjemme og dra på jobb med en gang.

Den burde heller ikke sitte i bur hele dagen mens man er på jobb, så har man da en hund som sliter med å være alene hjemme så kan man regne med at ting blir ødelagt og naboer blir plaget med hyl og skrik. Dette er jo heller ikke bra for hunden, det å være så stresset.

Det er mye som kan skje, og dette må man ha i bakhodet før man skaffer seg hund.

I Sverige sier loven at hunder SKAL luftes hver 6. time, at du ikke har lov til å ha den i bur innomhus (kun i bil, på utstillinger og på jakt) osv. Det er jo en grunn til at man har disse reglene og at ved brudd så kan eieren idømmes en fengselsstraff på opp til 2 år. Det er for å beskytte hundene.

Si man jobber 8 timer hver dag. Så har man reisevei til og fra jobb. Så skal man handle litt og gjerne ha litt fritid også til å gjøre ting med venner osv, også sover man kanskje 8 timer hver natt.

Det blir ganske mange timer hvor en hund blir overlatt til seg selv, og mye av den fritiden man har burde jo derfor gå til mental og fysisk stimulering gjennom trening og turer.

Endret av Consensio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker
I Sverige sier loven at hunder SKAL luftes hver 6. time, at du ikke har lov til å ha den i bur innomhus (kun i bil, på utstillinger og på jakt) osv. Det er jo en grunn til at man har disse reglene og at ved brudd så kan eieren idømmes en fengselsstraff på opp til 2 år. Det er for å beskytte hundene.

Flott innlegg Consensio, og tusen plusser til sverige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en chihuhua hun er alene hjemme i 7 - 8 timer 5 dager i uken. Å hun klarer seg utmerket. Vi reiser på jobb i halv syv tiden begge to, også kommer sambo hjem i 3-halv fire tiden. Da går han lang tur med henne, så kommer jeg hjem i 5 tiden fra jobb. Da er vi sammen med henne hele kvelden. Også har hun på en måte firste prioritet på oss i helgene da, men om vi skal noe så får hun lov å reise til mormor eller oldemor ( Hvor hun trives maks) Så joda, man kan ha hund selvom man jobber, man må bare endre litt på prioriteringene :)

KAn også legge til at om jeg eller sambo merker på henne en morning at hun er ikke er helt pigg, eller at hun er litt uttafor, så kjører vi bare innom mormor eller oldemor med henne på vei til jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...