Gå til innhold

Kan ikke folk med jobb ha hund?


Forbidden

Anbefalte innlegg

Gjest uAnonymBruker

Man gjør jo som man vil, jeg sier bare at jeg ikke hadde hatt samvittighet til det. Og tror ikke jeg hadde klart det heller. Det er som å ha en unge tidvis når man må ta seg fri fra jobb fordi bikkja er syk, eller være våken hele natten fordi hun har sprutbajs, veterinæren har åpen i arbeidstiden så man må ta seg fri for å komme seg dit også om man jobber lenger enn til fire. Det er mye man må ta med i betraktningen, det holder ikke bare at man har tid til hunden fra 4 til 23 på hverdager og fulltid i helgene.

finnes det type barnehager..hmm...hundehager da ? ^^ Der huden kan være mens man er på jobb?

Noen steder har de det, her jeg bor er det to kenneler som tilbyr dagpass. Men jeg bruker en gammel dame, de har billigere timespris :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

finnes det type barnehager..hmm...hundehager da ? ^^ Der huden kan være mens man er på jobb? :)

Det hadde jeg aldri tatt sjansen på. Tenk på hvor mye som kan gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg aldri tatt sjansen på. Tenk på hvor mye som kan gå galt.

Hvor mye er det som kan gå galt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker
Det hadde jeg aldri tatt sjansen på. Tenk på hvor mye som kan gå galt.

Minst like mye som kan gå galt om hunden kuker rundt hjemme alene, i "barnehage" er det noen som kan ringe veterinær eller hjelpe den om noe skulle skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er det som kan gå galt?

Hunden kan havne i stygge slåsskamper, stikke av++. Da er barnehage mye tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden kan havne i stygge slåsskamper, stikke av++. Da er barnehage mye tryggere.

Så lenge de som driver "barnehagen" er normalt oppegående mennesker, så går nok det helt fint ;) De slepper nok ikke løs en hund de ikke kjenner, midt i båndtvangen. Tror de ei heller tar inn en agressiv hund, eller tvinger to hunder som ikke går sammen til å leke.

En Japansk Spisshund klarer forøvrig helt fint å være alene hjemme en normal arbeidsdag. Men kan være at DEN JS ikke klarer det. Men det er mest sansynlig feil fra eierens side. Og noen hundemennesker mener rett og slett det at en hund lider hvis den er alene hjemme 8 timer om dagen, 5 dager i uken. Det gjør den ikke, så fremt den er trent opp til å være alene hjemme og takler det fint, og har vann tilgjengelig :)

Min er hjemme alene 6-8 timer om dagen, hver dag. Han sover, hele dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min er hjemme en hel arbeidsdag, men det hender jeg stikker hjem i lunsjen eller at noen i familien/venner tar en tur hvis de er forbi. Har også en grei nabo som ser etter han hvis jeg blir sent på jobb. Om han ikke er i form eller no så har jeg også mulighet for hjemmekontor.

Jeg har også tilrettelagt med hundegård slik at han kan tisse og leke ute hvis han vil.

Husk at du må være hjemme mye med den når den er valp. Du burde bruke ferien til det.

Allier deg med noen som kan passe den. Hvis du kjenner andre med hund så kan du jo bytte med dem når de trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene av programlederne i god morgen norge har med seg sin japanske spisshund på jobb har jeg sett, så det virker nesten som det er noe i at de ikke trives alene.

Mange hunder er bare mer selskapssyke enn andre, og man skaffer seg ikke en sånn rase hvis man er nødt til å la den være alene halve dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene av programlederne i god morgen norge har med seg sin japanske spisshund på jobb har jeg sett, så det virker nesten som det er noe i at de ikke trives alene.

Mange hunder er bare mer selskapssyke enn andre, og man skaffer seg ikke en sånn rase hvis man er nødt til å la den være alene halve dagen.

Bikkja har seperasjonsangst og eieren har aldri trent hunden til å være alene hjemme :) Derfor er Mikkel med på jobb.

Det er bare piss at JS ikke kn være alene hjemme, jeg har 3 for øyeblikket og har hatt 4 stk tidligere, og samtlige klarer å være alene hjemme etter noen mnd trening og tilvenning. Det handler kun om å venne hunden til å være alene på en riktig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hund, men jeg har vært så heldig med skolegangen min at jeg aldri har vært borte fra hunden min i mer enn 6 timer i strekk. Mesteparten har jeg bare vært borte rundt 3-4 timer, sjeldent 6. Men nå som jeg er ferdig på skolen og også skal jobbe, som kjæresten min, blir jo jeg litt mer borte enn til vanlig.. Men jeg tror ikke det skal bli noe problem. Hunden min er en Jack Russel terrier, hun har aldri hatt problemer med å være alene hjemme, men jeg liker likevel ikke at hun skal være alene hjemme i 8timer i strekk. Så jeg tenker litt noen ganger på at jeg håper jobben er i nærheten av leiligheten min evt. for da kan jeg stikke hjem 1-2 ganger i pausene eller noe og lufte hunden min evt.

Men en ting er viktig å tenke på, og det er at man må tenke seg om 100 ganger før man skaffer seg en hund. Det er ikke som å skaffe seg en katt eller en hamster... hunder er nesten som babyer/småbarn, men ikke så "hardt arbeid" da hehe. Men de trenger oppmerksomhet, turer, trøst, at man leker med dem, gir dem hjernetrim, altså har tid til dem! Så hvis du for eksempel jobber masse ekstravakt og sånne ting, tror jeg ikke det er det beste tidspunktet å skaffe hund på. Men om du vet at du ikke er et travelt menneske og har rolige helger og maks 8 timer på jobb for eksempel, da er det sikkert ikke noe problem å skaffe deg hund.

Men for all del gå en tur med den før du drar på jobb! Og ikke glem å legge fram kaldt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Havanais.. En såkalt selskapshund, som ikke kan være mye alene!

Vi var hjemme med han ca 1.5-2 mnd, de siste ukene vi var hjemme så begynte vi hjemme alene trening.

Minutt for minutt, time for time.. Vi startet med bur, hvor han følte seg trygg og hadde god plass!

Mannen min dro hjem på dagtid etter disse 2 mnd og hadde "lunchen" hjemme.

I dag har vi en hund som sover hele dagen når vi er borte, dette vet vi for vi for en nabo har sjekket innom fra tid til tid, og uansett tid vi kommer hjem så ligger han og sover!

Han er nå ikke i bur(løs, fra ca 8-9mnd, da vi så at dette gikk bra)

jeg jobber turnus, og er hjemme alt fra 14.15, 15.00,16.00 og 17.00, så jobber jeg kun 80% og har fri en dag i uken :D

Vi har mange timer med gullgutten vår, og han har mange timer ute i hagen, på tur osv når "andre er på jobb"

Vi har funnet en rutine i hverdagen som gagner oss alle :)

Jeg hadde IKKE hatt samvittighet til og vært borte til ca 17 HVER eneste ukedag!!

Men det er min mening,

Endret av Drømmer om 2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg har bodd alene i leilighet med hund og fulltidsjobb. Aldri aldri igjen. Selv om hunden kunne bli med på jobb i ny og ne, var det helt pyton. Hun rørte ingen ting hjemme og lå og sov når jeg var borte og led ikke av seprasjonsangst.

Men mens jeg da slet meg ut på jobb, så ladet hun batteriene ekstra godt. Så uansett hvor sliten jeg var etter jobb, var hunden såååå klar for en real tur, jobb og oppgaver fra jeg kom hjem fra jobb til jeg besvimte på kvelden. Og det var en selvfølge at alle kvelder og helger var 100 % dedikert hunden. Om jeg skulle noe på kvelden måtte jeg ha barnevakt.

Fantastisk selskap og masse moro med hunden og jeg savner henne dagelig. Men jeg slet meg helt ut også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en hund av selskapsrase og hun klarer seg utmerket godt alene de timene jeg er på jobb. Det er dog viktig å starte hjemme alene treningen så tidlig som mulig. Det hender jo rett som det er at jeg er borte på kveldstid også selv om jeg har vært på jobb tidligere på dagen. Hunden min går bare å legger seg når hun ser at jeg er på vei ut og tar det hele med stor ro.

Jeg syns det er helt tullete av oppdrettere å ikke selge valp til folk som jobber fulltid. Vi er da minst like gode omsorgspersoner for hunden som hjemmeværende. Jeg syns det er diskriminerende rett og slett. Den første hunden min fikk jeg faktisk fra en oppdretter som i utgangspunktet hadde denne holdningen, men h*n valgte å selge valp til meg allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Selskapshund" betyr da ikke at bikkja ikke tåler å være alene, det betyr bare at hunden ikke har noen utpregede bruksområder utover det sosiale, og de kan trenes til å være alene på samme vis som alle andre hunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig med å kjøpe Japansk Spisshund fra Rakkestad. En oppdretter der som avler på syke hunder!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Selskapshund" betyr da ikke at bikkja ikke tåler å være alene, det betyr bare at hunden ikke har noen utpregede bruksområder utover det sosiale, og de kan trenes til å være alene på samme vis som alle andre hunder.

Du har helt rett, men det er mange oppdrettere av selskapsraser som påpeker at disse hundene ikke klarer/takler å være alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ingen hundeekspert, men må si jeg stusser litt på folk som argumenterer med at det ikke er så farlig siden hundene uansett ikke har tidsbegrep. Godt mulig de ikke har tidsperspektiv slik vi har, men ingen skal fortelle meg at hunden min ikke lar seg merke med om den er alene hjemme fem timer eller 8 timer! Og det har ikke bare med behov for tissing å gjøre.

Hunder er flokkdyr og noen hunder er mer avhengig av selskap og flokken sin enn andre. Jeg er ikke i tvil om at det er raseforskjeller (og individuelle, selsvagt!) på dette punktet. Mye kan man lære/trene opp hunden til, noen hunder og raser egner seg dårligere til mye ensomhet enn andre.

Hunderasen jeg egentlig ønsket meg måtte jeg legge fra meg fordi den kom til å være alene fra 8-15 nesten hver dag. Valget falt da på en annen type hund som takler disse timene bedre. En sjelden gang i blant må den være alene enda lenger, og da er det aldri snakk om å forlate den igjen om kvelden. Det er ingen menneskerett å ha hund, og det føles bare fælt å ha en hund man ikke har tid til å gi ordentlig omsorg.

I sverige er hundehold mye mer regulert enn i norge. Der er det lover som regulerer hvor mange timer en hund kan være alene, m.m. og der er det også mye mer utbredt med "hundedagis". Jeg tenker at å undersøke muligheten for at hunden kan være i hundebarnehage et par dager i uken må være en lur ting å gjøre hvis man ønsker seg hund men har lange arbeidsdager. Hundene blir såpas stimulert i hundebarnehage at de godt kan ha en "sovedag" dagen etter, så det er noe å tenke på...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder må kunne være alene i dagens samfunn, ellers kunne så og si ingen mennesker ha hund.

Men selvsagt, det finnes da grenser. Jeg tillater ikke min hund å være alene hjemme i 8 timer i strekk. Jeg skal begynne i fulltidsjobb nå til høsten, og da er jeg så heldig at jeg har to famiiemedlemmer som er hjemme på dagtid som kommer innom og lufter henne midt på dagen (i tillegg til at jeg går tur med henne før jeg drar på jobb). Om det er en lang tur på en time eller bare et kvarter i hagen spiller egentlig ikke så stor rolle, så lenge hunden får strekke på seg og gå på do. Mener jeg.

En hund kan nok være alene hjemme i 8 timer, ja, men jeg synes absolutt ikke det er optimalt. Jeg har ihvertfall ikke samvittighet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst like mye som kan gå galt om hunden kuker rundt hjemme alene, i "barnehage" er det noen som kan ringe veterinær eller hjelpe den om noe skulle skje.

Litt OT, men fnis! :fnise:

Dessuten er jeg av den oppfatning at alle raser kan trenes opp til å være alene hjemme, men treningen må starte tidlig og foregå gradvis, og hunden må også få den psykiske og fysiske stimulien den trenger for å klare å slappe av alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vil jeg anbefale deg TS til å tenke deg nøye gjennom dette før du skaffer deg hund. Hund er MYE jobb, det er nesten som å ha et barn, hvertfall i valpeperioden. Hunden må luftes minst tre ganger hver eneste dag, selv når du er syk eller lignende. De skal ha tilpasseset, godt fôr og de skal ha omsorg, kos og stell. Jeg sier ikke dette fordi jeg ikke tror du vet det, men bare for å minne deg på det. Mange glemmer det når de ser en søt valp og ikke tenker lenger enn nesen er lang. Jeg ser alt for mange unge hunder til salgs på finn pga. "allergi". Veldig mange av dem selges fordi eieren ikke har tid. De oppdager hvor mye jobb og hvor mye en hund krever. Det syns jeg er trist, for det burde man oppdaget før man fikk seg hund. Hunden blir svært glad i eieren sin, og det er ikke bare bare å bli solgt rundt sånn.

Når du anskaffer deg et dyr er du pliktig til å sette deg inn i dyrevelferdsloven og følge den. Jeg ville lest denne nøye, det er mange som ikke vet om den en gang.

Generelt ville jeg satt et tak på at hunden fast ikke burde være alene hjemme lenger enn maks seks timer pr. dag, ikke alle hunder har blære til å holde seg lenger enn det. Hunden må ha tilgang til friskt vann og må ha mulighet til å bevege litt på seg og ha et godt sted å ligge når den er alene hjemme. Personlig syns jeg lite om å stenge en hund inn i et lite bur flere timer om dagen. Der har den ikke mulighet til å få strekt seg eller flyttet på seg og de fleste har heller ikke tilgang på vann. En hund skal omtrent til en hver tid ha tilgang på vann. Det er kanskje heller ikke så lurt at hunden har tilgang på hele leiligheten når den er alene. Kan man sette opp en barnegrind e.l i et rom der hunden ikke kan skade seg, spise farlige ting eller ødelegge noe er nok det det beste. Mine er på gangen og kjøkkenet. ¨

Det er feil å si at hunder ikke har tidsperspektiv overhodet, det er gjort mye forskning på det som alle konkluderer det motsatte. De forholder seg selvsagt ikke etter klokken som oss, men en hund merker forskjell på lang og kort tid. En hver som har hund må også oppdage dette, det har hvertfall jeg gjort. Hvis jeg er ute en kort tur på butikken e.l er det sjelden mine hunder gidder å komme ut for å hilse en gang. Når jeg har vært borte flere timer møter de meg alltid i døren logrende. Når jeg har vært på ferie og vært borte en uke er det en ENORM gjennsynsglede og noe helt annet enn når jeg bare har vært på jobb. Dette kan ikke forklares på noen annen måte enn at hunden merker forskjell på kort og lang tid. Hunder er ikke så enkle sjeler at de ikke merker forskjell på noen minutter og flere timer eller dager. Det gjør de helt klart.

I tillegg må man tenke på det økonomiske. Hunden skal ha fôr, forsiking, vaksiner, utstyr o.l Hjem og bil må tilpasses hund. Man må ta seg fri eller ha mulighet til å ha med valpen på jobb de to/fire første månedene for å lære opp valpen. Man bør delta på valpekurs og man må være forberedt på at det plutselig kan oppstå veterinærutgifter.

I tillegg bør du tenke deg nøye gjennom valg av rase og kjønn, bruk god tid på å finne en seriøs og flink oppdretter. Ikke kjøp den første du ser på finn. Om oppdretteren setter krav og spør om mye er det et godt tegn! Hunder kan leve i over 15 år og skal ha stell, omsorg og ha det bra hver dag i alle de årene.

Jeg kunne ikke tenkt meg et liv uten mine to hunder. SElv om det er mye jobb er gleden og kjærligheten de gir meg verdt hver eneste krone og hvert minutt.

Har du tenkt nøye over alt dette og vet du har tid og lyst, også flere år frem i tid, så vil jeg anbefale deg hund på det sterkeste! Familien min ville ikke vært det samme uten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...