Gå til innhold

Kan ikke folk med jobb ha hund?


Forbidden

Anbefalte innlegg

Jeg var på finn.no og så på japansk spisshunder, fordi jeg har tenkt å skaffe meg hund etterhvert. Der leser jeg: " Japansk spisshund er laget som en selskapshund og vil ikke trives hvis den må være for mye alene. Men den kan fint trenes opp til å være alene inntil ca 4 timer pr. dag. "

Med andre ord, folk i jobb kan ikke ha hund da? en vanlig arbeidsdag er jo 7,5 time. Jeg er enslig også, med andre ord, jeg kan ikke ha hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda. Jeg har hund og hun er tidvis mye alene, men er faktisk lykkelig allikevel.

Japanske spisshund ville jeg kanskje ikke hatt da, men det fins heldigvis et mangfold av andre raser der ute, som klarer seg helt fint alene når menneskedyret er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette en tidsgrense for hvor lenge en japanskspisshund kan være alene hjemme syns jg er utrolig tullette. Ja, de er selskapshunder, emn de kan, som andre selskapshunder trenes til å være alene hjemme. Og, hunder har heller ikke tidsperspektiv, så 4 timner eller 7 timer spiller ikke den største rollen. Jeg har en selskapshund, og hun kan fint være alene hjemme mens jeg er på jobb, +reisevei. men det krever spklart at hun får en ok tyur på morgenen og når jeg komme rhjem fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med jobb kan ikke ha hund, men folk med hund kan ha jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt rundt på flere raser, og har ikke bestemt meg ennå. Jeg vil være sikker på at rasen passer meg, og jeg vil lese bøker og kunne en del om det å ha hund før jeg skaffer meg en. Jeg har aldri hatt hund før.

Jeg bor i borettslag ( 2 roms- ca 60 kvadrat) og vil derfor ha en liten til mellomstor hund. Jeg fant ut at japansk spisshund og pomeranian er type gneldrehunder, og da passer det kanskje ikke å ha slike hunder der jeg bor? Jeg får lete videre :)

Men jeg tar altså buss til jobb, så hunden blir derfor hjemme alene lengre enn 7,5 timer. Har det noe å si når på døgnet hunden er hjemme alene? La oss si om jeg jobber kveld/natt f.eks ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare tull å sette en grense på 4 timer. Er det en oppdretter som du finner på raseklubbens nettsider?

Mest sannsynlig går 8 timer fint, hvis dere trener på det og hunden får nok oppmerksomhet utenom arbeidstiden.

Edit: haha, veldig likt første AB.

Endret av DBM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg kunne ikke retferdiggjort ovenfor meg selv å ha hund hvis jeg var i en jobb hvor hun måtte være alene 8 timer om dagen. Det er 16 timer av et døgn hvor hun er alene (inkl.når jeg sover), noe som igjen betyr at hun tilbringer 2/3 av livet sitt alene.

Er det dager hvor jeg absolutt ikke kan ta henne med på jobb så blir hun passet av en gammel dame borti gata.

Men det er min mening:)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke retferdiggjort ovenfor meg selv å ha hund hvis jeg var i en jobb hvor hun måtte være alene 8 timer om dagen. Det er 16 timer av et døgn hvor hun er alene (inkl.når jeg sover), noe som igjen betyr at hun tilbringer 2/3 av livet sitt alene.

Så du jobber 8 timer 7 dager i uken altså?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de aller fleste jobber 37,5 timer i uken ? Og det er svært få jobber man kan ha med hunden sin på jobb? Jeg kan iallefall ikke det :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt i denne tråden, så har ikke hunder tidsperspektiv. Så om hunden til uAnonymbruker hadde vært alene 4 timer om dagen, eller 8 timer om dagen.. Det hadde ikke gjort noe forskjell. Eneste den hadde merka er "Åh! Tissetrengt!" etterhvert avhengig av blærestørrelse. Så det har aldri vært et realt argument for meg, så lenge man tar seg tid til hunden NÅR MAN HAR TID. Jobb er og blir jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Mye kommer jo også an på hvilken rase og hva slags aktivitetsnivå den har og om man har flere hunder sammen. Venninnen min har en St.bernhard, den kunne uten problemer vært alene 5-6 timer, den hadde sovet. Min hadde hengt etter tenna i taklampa :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelte oppdrettere selger ikke hunder til de som jobber i 100% stillinger. Og det syns jeg er flott.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det mange med god råd i Norges land om de har råd til å leve uten 100% stillinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det jammen meg mange som lar hundene sine gå for lut og kaldt vann også...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest uAnonymBruker

Det er ingen menneskerett å ha hund, og har man ikke tid til den så skaffer man seg en katt eller undulat istedet som ikke krever like mye.

Du kan uansett ikke skaffe deg hunden og så regne med at den vil være alene 7 timer hver dag fra den er i hus, sånne ting tar en god stund å trene inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke retferdiggjort ovenfor meg selv å ha hund hvis jeg var i en jobb hvor hun måtte være alene 8 timer om dagen. Det er 16 timer av et døgn hvor hun er alene (inkl.når jeg sover), noe som igjen betyr at hun tilbringer 2/3 av livet sitt alene.

Er det dager hvor jeg absolutt ikke kan ta henne med på jobb så blir hun passet av en gammel dame borti gata.

Men det er min mening:)

2/3 av livet var da å ta litt hardt i. Du jobber jo ikke 8 timer hver dag, du har jo helger og ferier? Dessuten vil hunden mest sansynlig sove om natten mens du sover også, og da kan det ikke regnes som aleinetid. Ville sagt 30-40%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal selvfølgelig være hjemme med hunden når den er valp, så gjerne skaff deg hund i sommerferien. Men jeg er uenig i at hunden ikke kan være hjemme alene i 8 timer.

Det er ikke bare mennesker som lever på dagpenger fra Nav som kan ha hund. Vi som jobber og ikke har rike ektemenn kan da ha hund vi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes det type barnehager..hmm...hundehager da ? ^^ Der hunden kan være mens man er på jobb? :)

Endret av Forbidden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...