Gå til innhold

hahaha jeg dævver


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Tirkes

Jeg har et navn som er et guttenavn i andre land, men har ikke plaget meg nevneverdig! Utlendinger ler litt, men så blir de kjent med meg og forbinder dette navnet med meg og det gir seg veldig fort...:)

De fleste har jo en del selvironi..iallefall jeg!

Er jo flere sånne navn. Idar er guttenavn i Norge, jentenavn i Danmark, Randi er jentenavn i Norge og guttenavn i england/statene, Janne er jentenavn her, guttenavn i Finland osv. Jan er vel jentenavn i USA også?

Men er jo eksempel på unisexnavn her til lands også, Audun feks er brukt på både menn og kvinner, Jamie er brukt på både menn og kvinner i England/USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til selve diskusjonen:

Jeg synes foreldre skal slippe å bli sett ned på for å velge jålenavn, rett og slett fordi det kommer til å bli så vanlig om tjue år, at vi ikke stusser over det lengre. Barna kommer ikke til å bli mobbet eller ertet.

Men jeg synes det er en skikkelig uting å stave ting på uvante måter. Altså, jeg synes det er greit, men det er veldig upraktisk. Jeg ser for meg følgende situasjon:

-Vekommen til Telenor, du snakker med Anders, hva kan jeg hjelpe deg med?

-Hei, mobilen virker ikke.

-Okei, da må jeg bare søke deg opp i systemet her. Hva er navnet ditt?

-Wicthor

-Ja, var det Victor med C eller K?

-Nei.. Med dobbeltw, c, t og h.

-Ja.. Jeg finner deg ikke altså.

-Nei. Det er altså w-i-c-t-h-o-r

Ugh.. Den ungen kommer til å måtte stave seg igjennom alt som har med kunderegistrering å gjøre, gjennom hele sitt liv.

Når det gjeld såkalla jålenamn, er eg ikkje så sikker på at det kjem til å bli gjengs i framtida. At det er vanlegare med slike namn no enn for 30 år sida, er heilt sikkert, eg trur heller ikkje at fleirtalet av desse ungane kjem til å bli mobba, men eg trur ikkje denne trenden kjem til å bli så veldig mykje større (evnt håpar :sjenert: ).

Resten av innlegget er eg veldig einig med deg i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo flere sånne navn. Idar er guttenavn i Norge, jentenavn i Danmark, Randi er jentenavn i Norge og guttenavn i england/statene, Janne er jentenavn her, guttenavn i Finland osv. Jan er vel jentenavn i USA også?

Men er jo eksempel på unisexnavn her til lands også, Audun feks er brukt på både menn og kvinner, Jamie er brukt på både menn og kvinner i England/USA.

Jepp, derfor synes jeg utenlandske navn ogsånn er helt greit jeg..Synes mange av de også er veldig fine, men min smak skal jo ikke være avgjørende for hva folk kaller barna sine!

Men det jeg synes er litt merkelig er alle disse voldsomme dobbeltnavnene, for da blir det plutselig en byrde med navnet.. Både med det offentlige, i skolesammenheng og uttale for hvermannsen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NORGESER!?!?! Kødder du med meg?

Selvsagt. Vi er på skråblikk, og da tror jeg det er lov å være litt mindre saklig enn i de andre forumene :) Norgeser slo meg trolig i øyeblikket som et fiffig ord, og langt mer kjønnsnøytralt enn nordmann.

Er jo flere sånne navn. Idar er guttenavn i Norge, jentenavn i Danmark, Randi er jentenavn i Norge og guttenavn i england/statene, Janne er jentenavn her, guttenavn i Finland osv. Jan er vel jentenavn i USA også?

Men er jo eksempel på unisexnavn her til lands også, Audun feks er brukt på både menn og kvinner, Jamie er brukt på både menn og kvinner i England/USA.

Og Kari er i bruk hos begge kjønn her til lands :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Jeg har Melange-problemet om jeg får ei jente.

Liker norønne navn og elsker navnet Idun. Men så var den den forbante Ketsjupen....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugh.. Den ungen kommer til å måtte stave seg igjennom alt som har med kunderegistrering å gjøre, gjennom hele sitt liv.
Tøv. Telenor hadde for kort tid tilbake døgnåpen kundesørvis. Nå er den kun åpen noen timer hverdager og stengt i helgene. Snart er den helt vekk. Problem løst! :engel:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Navnet over alle navn der inne er for min del Kastriot-Gjon :overrasket:

Jeg stemte på Amund H jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars Odd-Christian Wang som reiser til Wales for å studere, liksom. :P

Enda artigere blir det jo når søsteren hans, Randi Wang, flytter etter :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Melange-problemet om jeg får ei jente.

Liker norønne navn og elsker navnet Idun. Men så var den den forbante Ketsjupen....

Det er då fullt lovleg å heitte Idun. Idun har jo vore eit namn lenge før ketsjupen, i motsetning til Melange, som kun er eit produktnamn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hhahaha, så sykt stygge navn! White trash til de grader. Vedder på de fleste mødrene er platinablonde alenemødre under 20 år. Jeez!

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seniorita

Hhahaha, så sykt stygge navn! White trash til de grader. Vedder på de fleste mødrene er platinablonde alenemødre under 20 år. Jeez!

:klaske:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Vi er på skråblikk, og da tror jeg det er lov å være litt mindre saklig enn i de andre forumene :) Norgeser slo meg trolig i øyeblikket som et fiffig ord, og langt mer kjønnsnøytralt enn nordmann.

Å, takk gudskjelov! :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr kari på albansk :fnise: ? Vet at Peder betyr homo på serbisk.

Kari/Karin- Veldig grovt ord for mannlig kjønnsorgan!;) Verre enn pikk, liksom.

Kake- Dritt/avføring

På asylmottaket: Ja, og her kommer Kari med kake vi kan kose oss med til kaffen! *poff, tom sal* :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nanette

Hhahaha, så sykt stygge navn! White trash til de grader. Vedder på de fleste mødrene er platinablonde alenemødre under 20 år. Jeez!

Herregud. Du oser ikke akkurat av intelligens slik som du skriver. Og samtidig skjuler deg under Anonymbruker. Fordi om man er platinablond og/eller alenemor, så er ikke det ensbetydig med at man er det du så fint kaller white trash... Det finnes mange platinablonde alenemødre som er leger, advokater etc etc...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Kari/Karin- Veldig grovt ord for mannlig kjønnsorgan!;) Verre enn pikk, liksom.

Kake- Dritt/avføring

På asylmottaket: Ja, og her kommer Kari med kake vi kan kose oss med til kaffen! *poff, tom sal* :fnise:

MEN så snakker vi ikke albansk her heller da. Så jeg ville ikke ha brydd meg om at det betyr akkurat det i nettopp det og det landet...

Kari og Karin er fine norske navn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en bosnisk jente som kalles Labbi! Men det virkelige navnet er Labionetta eller noe :lol:

Sikker på at hun ikke er albansk? Høres mer albansk ut enn bosnisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis sønnen din heter Poseidon Romeo Hansen, så syntes jeg du skal vurdere det ja.. :fnise:

Til Neptun Cobalt Olsen, kanskje? :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var mange fine navn på lista, men jeg er enig med flere i at det er litt i meste laget med dobbelnavn, når begge navnene er så fancy. Mange av navnene her er jo vanlige i andre deler av verden, og vi blir jo mer og mer globaliserte, så hvorfor ikke? Mine foreldre går fortsatt og ergrer seg over at storebroren min ikke fikk et internasjonalt navn (han nærmer seg 30 og lever godt med sitt navn av norrønt opphav).

Jeg er også tilhenger av å skrive navnet så likt uttalelsen som mulig. Wicthor var jo et skrekkeksempel på et nydelig navn som overhodet ikke trenger en så tullete stavemåte. Jeg kjenner også en Icabella. Etter hva jeg har lært skal en c uttales som k foran en a, så Ikabella...? Joda. Et annet eksempel var en Emilie i klassen min som var ufattelig lei av å presisere at hun het Emily. Hvordan skulle nå vi vite det når vi leste navnet fra klasselista?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eowyn ja.. Heh, å gi ungene navn fra Ringenes Herre er en like stor uting som navn fra Isfolket. Jeg liker RH jeg altså, men med mindre ungen er en alv, hobbit eller noe annet tolkienish, så ser navna bare pompøse og rare ut.

Hørte om en som ble døpt Lars Legolas :fnise:

For min er det trenden med å sette to digre og pompøse navn SAMMEN som et problemet. Det blir for mye. Skal man på død og liv ha et dobbeltnavn som inneholder et navn som er veldig pompøse eller uvanlig, så burde man ihvertfall forsøke å finne et litt mer edrulig navn å sette det sammen med. Da blir det liksom ikke fullt så overdødig og overdrevent.

Enig. Nilia Lorentze er et godt eksempel. Fine navn hver for seg, ufattelig overdådig sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei Meliha (bosnisk) og ei Mirjeta (albansk). Synes de to har fine navn, men nå har ikke jeg norsk navn selv heller da (selv om foreldrene mine er norgesere) så mulig oppveksten med mitt unorske navn har frarøvet meg en hjernecelle eller nittitre?

Nordmenn mener du vel? Ikke norgesere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...