Gjest M32 Skrevet 24. mai 2011 #21 Skrevet 24. mai 2011 Dette er jeg uenig i. Selv om BMI forteller lite om en kvinnes kroppsproporsjoner, så synes jeg 25-30 høres MYE ut. Jeg har selv hatt en BMI på 30 og trivdes IKKE selv om jeg "bare" var str.30-40! Jeg synes jeg ser bedre ut i str.34-36. Er 169-170cm høy. Veldig hyggelig at du er fornøyd med kroppen din slik den er nå. Det er det viktigste! Det er ikke noe som er rett eller galt her, hver må være slik en føler for. Men jeg tror fortsatt ikke du var "overvektig" i den forstand at det var noe helseproblem da du lå på BMI 30, heller. Du var sikkert også da en vakker kvinne, og det er du sikkert nå også!
Gjest M32 Skrevet 25. mai 2011 #22 Skrevet 25. mai 2011 Det som det burde settes fokus på når det gjelder vekt og helse er skadevirkningene av jojo-slanking. Sannsynligvis fører jojo-slanking som går noen runder og ender opp der en startet, til et mindre tiltalende utseende enn det som var før slankingen startet. Trolig får fettet en mindre harmonisk fordeling, og ikke minst vil en ha tapt muskelmasse og dermed får en et slappere utseende. Tap av muskelmasse er ikke bare mindre pent, det er også usunt, for det gjør at en kommer i dårligere fysisk form. Alle de "kjappe" slankekurene som ukebladene og slankemiddelprodusentene reklamerer med har jojo-slanking som virkemåte og logisk konsekvens. Det er også det de tjener penger på, for da kan de selge deg et nytt slanketips eller -produkt for en ny runde med jojo-en. "Slanketipsene lever av at de ikke virker", for å si det slik. Virkelig slanking, dersom en ikke er så seriøst overvektig at kroppen har virkelig mye fett å ta av, må bygge på en av to ting: Enten øke forbrenningen uten å endre matinntaket (i alle fall ikke redusere det), altså økt fysisk aktivitet, eller 2) Gradvis vektreduksjon over lang tid, slik at ikke kroppen lures til å brenne muskler i stedet for fett. Nå vil også jojo-slanking måtte påføre stoffskiftet en del belastninger under veis, uten at jeg er sikker på hvor skadelig dette er. Kroppen vår er tross alt fantastisk til å tåle belastniger den blir utsatt for. Med det stadige, strenge, pekefingeraktige maset om fedmeepidemi og slanking, som ikke bare de kommersielle interessene bedriver, men som også helsemyndighetene er med å fyre opp under, bidrar man først og fremst til å holde liv i jojo-en, noe som faktisk tvers igjennom er usunt og dessuten reduserer livskvaliteten for mange vakre kvinner.
Genesis Skrevet 25. mai 2011 #23 Skrevet 25. mai 2011 Jeg er klar over at jeg provoserer litt nå, men vil gjerne lage en motvekt til alt slankehyteriet som popper opp over alt hvor kvinner samles. Dels en motvekt til annonsene for slankeprodukter og -metoder som kommer her på siden! Derfor en hyllest til den veldreide kvinne. Hun med BMI i størrelsesorden rundt 30, med fasong og fylde. Dette er vakkert og tiltrekker seg menns naturlige instinkter. Er dette usunt? Jeg vil ingen kvinne noe vondt, ei heller at hun skal være usunn. Derfor hadde jeg ikke sagt dette om jeg mente det var usunt eller at norske kvinner var rammet av en fedmeepidemi. Jeg mener at normal-BMI for kvinner burde defineres som 25-30, ikke 20-25. Det som er usunt er å være genetisk programmert til å ha en BMI på i overkant av 25 og så jojo-slanke seg ned mot et ideal i overkant av 20. Jojo-slanking er det som egentlig sliter på helsa, ikke moderat, såkalt overvekt. Norske kvinner lider generelt sett ikke av noen fedme-epidemi, men selvfølgelig finnes det de i klassen 120 kg + som har et vektproblem og som trenger hjelp. Jeg mener ikke å romantisere reell overvekt som kan være helsefarlig, men vi må passe oss for å sykeliggjøre det som faktisk er innenfor det normale. Norges befolkning lider kanskje under mangel på fysisk aktivitet, men det er ikke det samme som overvekt. Det går an å være veldreid og samtidig veltrent. Ingen fraråding fra min side mot å holde seg i form, og jeg mener ikke å oppfordre til et stillesittende liv, ei heller kaker og sjokolade som hovednæringsmiddel. Men å holde seg i form og å holde seg slank er to ulike ting, og man kan også være tynn og dårlig trent, noe som ikke er noe bedre enn å være rund og dårlig trent. Nå får jeg sikkert en hel masse naturlig slanke damer på nakken..?! Neida, jeg mener ikke å være slem mot dere! En hver må få være akkurat slik han eller hun føler for og er skapt. Er du naturlig slank så er du det, og det er ingenting som helst i veien med deg. Det som er aller mest trist og lite tiltrekkende ved en kvinne er en som er konstant på slankekur, konstant usikker på seg selv, konstant ute etter å forbedre utseendet sitt. Dersom en mann er tiltrukket av en kvinne er han tiltruket av nøyaktig den kvinnen han ser, ikke av den som kunne ha vært der, hadde hun bare fikset ditt eller datt, tatt av 5, 10 eller 20 kg. Det finnes menn som mest liker tynne damer, noen som mest liker fyldige damer, og så sikkert en hel masse som ikke vet hvilken type de liker best før de står der med sin utkårede, og hun nå en gang er på den ene eller den andre måten. Bikinisesongen står for døren. Mange kvinner føler plutselig at de må slanke seg. Er det for å være sunne at de må slanke seg akkurat i det bikinisesongen starter, eller er det for å se bra ut? Skal vi være ærlige nok til å si at det først og fremst er for utseendet sin del?? Dersom vi legger disse helsemessige unnskyldningene og skalkeskjulene til side og ser fakta i øynene, hva da når jeg sier at mange menn synes litt "fasong" er bra på kvinner? Da gjenstår det vel i grunnen bare at også kvinner respekterer hverandre for den de er? Hva med å legge sludderet om å lide for skjønnheten til side og heller akseptere at vi mennesker er forskjellige, unike individer og like verdifulle alle sammen? Hva med å innse at det faktisk er trist at så mange naturlig velformede kvinner gjør alt de kan for å slanke vekk de nydelige formene sine? Overflødig magefett og valker er verken sunt eller naturlig! At du tenner på overvektige kvinner for stå for din egen regning, men det blir idiotisk å bruke det som et argument for å hylle de med en usunn livssti. Jeg tror ikke menn flest kjenner seg igjen i at de tenner på såkalte "veldreide" kvinner med bmi på 30. Det som trigger menn er naturlig "timeglassfigur", enten du har stor er slank beinbygning, men faktum er at å opprettholde denne figuren er meget vanskelig hvis du skal være så overvektig som en bmi på 30 tilsier. 3
Gjest M32 Skrevet 25. mai 2011 #24 Skrevet 25. mai 2011 Hvor i all verden tar du det fra at jeg hyller en usunn livsstil?? Og de med BMI på 30 er ikke overvektige, det er det reneste sludder. I alle fall kan du ikke si det på generelt grunnlag, men noen trives best med BMI på 20, og det er helt OK. Usunn livsstil er jojo-slanking. Det er DET som er usunt. 1
FantasDick Skrevet 25. mai 2011 #25 Skrevet 25. mai 2011 Ikke overvektig med BMI på 30? Kan ikke M32 legge ved et bilde/link av ei med BMI på ca. 30 (eller ei veldreid)? Selvsagt skal folk få være som de vil, men at BMI-normalen burde være høyere enn den er i dag, synes jeg ikke. Jeg selv ligger på ca. 18 - hvis under 25 er undervektig, hva er jeg da?
Gjest M32 Skrevet 25. mai 2011 #26 Skrevet 25. mai 2011 Ikke overvektig med BMI på 30? Kan ikke M32 legge ved et bilde/link av ei med BMI på ca. 30 (eller ei veldreid)? Selvsagt skal folk få være som de vil, men at BMI-normalen burde være høyere enn den er i dag, synes jeg ikke. Jeg selv ligger på ca. 18 - hvis under 25 er undervektig, hva er jeg da? Med BMI på 18 ligger du jo litt i det lavere sjiktet, men det er neppe det man kaller farlig undervekt. Det er så vidunderlig at folk er forskjellige! Tenk om alle hadde samme ansiktsfasong, samme hårfarge, samme høyde, samme vekt...? Verden ville blitt fryktelig mye kjedligere. Vi er unike individer, det er det som er flott. Så det er helt greit at din BMI er 18. Kanskje er det rett og slett slik du er skapt? Bare du vet hva som er riktig for deg.
Gjest M32 Skrevet 25. mai 2011 #27 Skrevet 25. mai 2011 Kan ikke M32 legge ved et bilde/link av ei med BMI på ca. 30 (eller ei veldreid)? Du spør etter link... Denne er ikke så verst: 100 kg + ! Dette er jo egentlig overvekt, ikke lubbenhet, men du og du så mye flott å se på.
Gjest M32 Skrevet 25. mai 2011 #29 Skrevet 25. mai 2011 Huff. Merkelig. Fant ut det samme selv, men videoen virker perfekt når jeg ser den direkte på www.youtube.com Men forsidebildet sier vel uansett sitt?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #30 Skrevet 25. mai 2011 Ja, ser et par fine damer, men ikke i sånn helfigur liksom Uansett.... Jeg har målene 95, 62 og 88, jeg har liksom følt at jeg er ei fin jente, med fine former, flat mage osv osv. Guess what, det virker som alle menn legger seg mye mer etter venninnene mine enn meg, og de er gjerne chubby, småovervektig, og har en del mer fett på kroppen enn meg. Jeg synes det er leit fordi jeg har ikke valgt å være slik jeg er, jeg er født sånn, er genetikk. Har spist dødsusunt og dødssunt, men fasongen forblir den samme. Nå har jeg trent hardt i et års tid og utviklet masse muskler å polstre meg med i tillegg, da har jeg fått litt mer oppmerksomhet, men da fra trente gutter. Det virker som jeg skremmer vekk mannfolka uansett, og det er litt rart, for jeg er ikke uhyggelig, slem eller spesielt dårlig i oppførselen heller..
Genesis Skrevet 25. mai 2011 #31 Skrevet 25. mai 2011 Hvor i all verden tar du det fra at jeg hyller en usunn livsstil?? Og de med BMI på 30 er ikke overvektige, det er det reneste sludder. I alle fall kan du ikke si det på generelt grunnlag, men noen trives best med BMI på 20, og det er helt OK. Usunn livsstil er jojo-slanking. Det er DET som er usunt. Nei, OVERVEKT er usunt! Dette er almemnn kjent i dag kjære deg, så det er ikke noe poeng i å argumentere for noe annet. BMI på 30 er på grensen til det som kalles "fedme" og defineres som sykelig overvekt. Med mindre man har ekstremt stor muskelmasse er en slik BMI usunn. punktum! Ser ut som du har misforstått litt. Det er ikke hva man trives med som er bestemmende for om man er feit eller ikke, det er fettprosent/vekt. Dessuten tror jeg innerst inne ingen trives med å være overvektige, rett og slett fordi det ikke er sunt verken mentalt eller fysisk. 3
Gjest M32 Skrevet 31. mai 2011 #32 Skrevet 31. mai 2011 Nei, OVERVEKT er usunt! Dette er almemnn kjent i dag kjære deg, så det er ikke noe poeng i å argumentere for noe annet. BMI på 30 er på grensen til det som kalles "fedme" og defineres som sykelig overvekt. Med mindre man har ekstremt stor muskelmasse er en slik BMI usunn. punktum! Ser ut som du har misforstått litt. Det er ikke hva man trives med som er bestemmende for om man er feit eller ikke, det er fettprosent/vekt. Dessuten tror jeg innerst inne ingen trives med å være overvektige, rett og slett fordi det ikke er sunt verken mentalt eller fysisk. Den BMI-tabellen er tullerusk. Den passer for noen, for andre ikke. Kanskje kan du ta meg for å ha linket opp videoen fra Miss Chubby-konkurrasen, for deltakerne der er nok tyngre enn det som er mest sunt, men på den andre siden tror jeg ikke denne missekonkurransen fremmer noe usunnere kroppsideal enn missekonkurranser flest. Miss Chubby-videoen er nyttig underholdning for alle de som tror de må slanke seg for å ta seg bra ut på stranda.
Dragonfly84 Skrevet 31. mai 2011 #33 Skrevet 31. mai 2011 Overflødig magefett og valker er verken sunt eller naturlig! Pro-ana-holdninger der 15-åringer skremmes til å tro de veier for mye når de veier 59 kg, DET er ikke sunt. 2
Gjest stillness Skrevet 31. mai 2011 #34 Skrevet 31. mai 2011 Jeg syns dette var en flott tråd.Syns det er litt mye fokus inne her til tider på at man skal være tynnest mulig og mange har et helt merkelig forhold til kropp. Jeg syns også det er litt overfokus på bmi som ikke er til å stole på for alle og som ofte er feil.Blir litt lei av at folk kommer trekkende med bmi skalaen også setter folk i bås som feite uten å ha sett personen engang. Syns heller det å spise sunt og holde seg i aktivitet uten å være fanatisk er et godt utgangspunkt for å få en sunn kropp.Om man da har noen kilo ekstra enn det skranglete idealet som er nå til dags så er man ikke usunn. Har selv en bmi på rundt 20 så da er jeg vel i nedre sjiktet av "normalen",men det er her jeg har holdt meg etter at jeg la om livsstilen min og det var her vekten stoppet så dermed tror det er det som er sunt for min kropp. Tror ikke på slankekurer og heller ikke dietter og om man ikke er fornøyd med vekta så må en legge om livsstilen.Det er det eneste som funker og da vil man nå en vekt som er sunn for ens egen kropp og det er jo forskjellig fra kropp til kropp. Jeg syns kanskje flere hadde hatt godt av å forstå at en pen kropp kan være så mye forskjellig.Det er ikke bare en ting selv om mange ser ut til å tro det.. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #35 Skrevet 31. mai 2011 Forskjellige kvinnekropper med bmi på 30: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/8_Women_with_a_BMI_of_30.JPG
Genesis Skrevet 31. mai 2011 #36 Skrevet 31. mai 2011 Den BMI-tabellen er tullerusk. Den passer for noen, for andre ikke. Kanskje kan du ta meg for å ha linket opp videoen fra Miss Chubby-konkurrasen, for deltakerne der er nok tyngre enn det som er mest sunt, men på den andre siden tror jeg ikke denne missekonkurransen fremmer noe usunnere kroppsideal enn missekonkurranser flest. Miss Chubby-videoen er nyttig underholdning for alle de som tror de må slanke seg for å ta seg bra ut på stranda. De tar seg ikke bra ut! De ser direkte usunne ut! 2
MilliVanilli Skrevet 31. mai 2011 #37 Skrevet 31. mai 2011 Pro-ana-holdninger der 15-åringer skremmes til å tro de veier for mye når de veier 59 kg, DET er ikke sunt. Overflødig magefett og valker ER faktisk IKKE sunt. 59 kg. KAN være mye for ei jente på 15, men dette avhenger av høyden.
Djungelvrål Skrevet 31. mai 2011 #38 Skrevet 31. mai 2011 90-60-90 er veldreid form Det er bare kvinner som er født med visse former som kan oppnå disse målene. Ikke naturlig eller sunt for en kvinne på f.eks 1,80 å være 60 cm rundt livet. Ikke for en normal høy eller slank kvinne heller. Vi lagrer fett forskjellig. Samme med hoftemål, har en kraftig benbygning her oppnår man kanskje ikke 90 cm før man er anorektisk. oppnår man 60 cm rundt livet vil kanskje puppene forsvinne. Altså, ganske usannsynlige mål. Men gud, ja det er vakkert.
Gjest Bjørn82 Skrevet 31. mai 2011 #39 Skrevet 31. mai 2011 Det samme kan man jo si om de som trener masse ... Dessuten er det ikke akkurat sunt å sultefore seg hele livet heller.. Hvis du vet hva du gjør når du trener, så tar ikke leddene noen skade av det... Jeg selv har trent lenge og med tunge vekter og har ingen skade enda. Men om mann ikke vet hva mann gjør kan både ledd, leddbånd, sener etc. ta skade.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #40 Skrevet 31. mai 2011 Overflødig magefett og valker ER faktisk IKKE sunt. 59 kg. KAN være mye for ei jente på 15, men dette avhenger av høyden. Når jeg var 15 var jeg 1.75 høy og veide 75 kilo. Jeg var både slank og sunn, og fikk også tilbakemelding fra helsesøster om at vekta mi var fin i forhold til høyden. Men kjenner jeg deg og flere her på KG rett synes dere vel jeg hørtes feit ut... 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå