Gjest M32 Skrevet 23. mai 2011 #1 Skrevet 23. mai 2011 Jeg er klar over at jeg provoserer litt nå, men vil gjerne lage en motvekt til alt slankehyteriet som popper opp over alt hvor kvinner samles. Dels en motvekt til annonsene for slankeprodukter og -metoder som kommer her på siden! Derfor en hyllest til den veldreide kvinne. Hun med BMI i størrelsesorden rundt 30, med fasong og fylde. Dette er vakkert og tiltrekker seg menns naturlige instinkter. Er dette usunt? Jeg vil ingen kvinne noe vondt, ei heller at hun skal være usunn. Derfor hadde jeg ikke sagt dette om jeg mente det var usunt eller at norske kvinner var rammet av en fedmeepidemi. Jeg mener at normal-BMI for kvinner burde defineres som 25-30, ikke 20-25. Det som er usunt er å være genetisk programmert til å ha en BMI på i overkant av 25 og så jojo-slanke seg ned mot et ideal i overkant av 20. Jojo-slanking er det som egentlig sliter på helsa, ikke moderat, såkalt overvekt. Norske kvinner lider generelt sett ikke av noen fedme-epidemi, men selvfølgelig finnes det de i klassen 120 kg + som har et vektproblem og som trenger hjelp. Jeg mener ikke å romantisere reell overvekt som kan være helsefarlig, men vi må passe oss for å sykeliggjøre det som faktisk er innenfor det normale. Norges befolkning lider kanskje under mangel på fysisk aktivitet, men det er ikke det samme som overvekt. Det går an å være veldreid og samtidig veltrent. Ingen fraråding fra min side mot å holde seg i form, og jeg mener ikke å oppfordre til et stillesittende liv, ei heller kaker og sjokolade som hovednæringsmiddel. Men å holde seg i form og å holde seg slank er to ulike ting, og man kan også være tynn og dårlig trent, noe som ikke er noe bedre enn å være rund og dårlig trent. Nå får jeg sikkert en hel masse naturlig slanke damer på nakken..?! Neida, jeg mener ikke å være slem mot dere! En hver må få være akkurat slik han eller hun føler for og er skapt. Er du naturlig slank så er du det, og det er ingenting som helst i veien med deg. Det som er aller mest trist og lite tiltrekkende ved en kvinne er en som er konstant på slankekur, konstant usikker på seg selv, konstant ute etter å forbedre utseendet sitt. Dersom en mann er tiltrukket av en kvinne er han tiltruket av nøyaktig den kvinnen han ser, ikke av den som kunne ha vært der, hadde hun bare fikset ditt eller datt, tatt av 5, 10 eller 20 kg. Det finnes menn som mest liker tynne damer, noen som mest liker fyldige damer, og så sikkert en hel masse som ikke vet hvilken type de liker best før de står der med sin utkårede, og hun nå en gang er på den ene eller den andre måten. Bikinisesongen står for døren. Mange kvinner føler plutselig at de må slanke seg. Er det for å være sunne at de må slanke seg akkurat i det bikinisesongen starter, eller er det for å se bra ut? Skal vi være ærlige nok til å si at det først og fremst er for utseendet sin del?? Dersom vi legger disse helsemessige unnskyldningene og skalkeskjulene til side og ser fakta i øynene, hva da når jeg sier at mange menn synes litt "fasong" er bra på kvinner? Da gjenstår det vel i grunnen bare at også kvinner respekterer hverandre for den de er? Hva med å legge sludderet om å lide for skjønnheten til side og heller akseptere at vi mennesker er forskjellige, unike individer og like verdifulle alle sammen? Hva med å innse at det faktisk er trist at så mange naturlig velformede kvinner gjør alt de kan for å slanke vekk de nydelige formene sine? 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #4 Skrevet 23. mai 2011 Bmi over 25 er sjeldent sunt. Slik erre bare. 4
Gjest M32 Skrevet 23. mai 2011 #5 Skrevet 23. mai 2011 Bmi over 25 er sjeldent sunt. Slik erre bare. Dersom du er kvinne og har en typisk høyde på 165 cm, vil BMI=30 tilsi at du veier 82 kg. Det er fyldig, men dersom vi sammenligner med hvor mye det faktisk er mulig å veie, det vil si minst det dobbelte av dette, så er jo ikke 82 kg noe særlig. 82 kg kan da ærlig talt ikke kalles noen overvekt i medisinsk forstand? 120 kg, da er det så. Å være 165 cm høy og veie 82 kg tror jeg er meget sunt dersom kostholdet er balansert og man passer på å være i fysisk aktivitet og man ellers har en kroppsbygning som tilsier dette. Det gjelder å ikke være så fanatisk rundt disse tingene! 1
FrøkenJosefine Skrevet 23. mai 2011 #6 Skrevet 23. mai 2011 pøsjh, tull og fanteri.. Jeg har PERFEKTE blodverdier selvom jeg har bmi over 25... Ikke mange tynne som kan skryte av det! Jeg er i god form, jeg trener, jeg smiler, har et godt sexliv og er sunn... 1
Gjest M32 Skrevet 23. mai 2011 #7 Skrevet 23. mai 2011 Mitt forslag til normal BMI for kvinner kunne være slik: Normal: 25-30 Helt greit: 20-25 og 30-35 Under og over dette kan man begynne å snakke om under- eller overvekt. Dette innebærer å gi litt mer aksept for at folk er forskjellige, og det ville stort sett rive bort hele grunnlaget for slankeindustrien. Her må man dessuten være klar over forskjellen mellom kjønnene. Menn bør kanskje ikke ha så høy BMI som dette, med mindre vi er spesielt veltrente eller bredskuldrete. Kjønnene er forskjellige, blant annet på dette området. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #9 Skrevet 23. mai 2011 Selv om man er sunn betyr ikke det at ledd ikke tar mer belastning og blir dårligere før tiden. 1
FrøkenJosefine Skrevet 23. mai 2011 #10 Skrevet 23. mai 2011 Selv om man er sunn betyr ikke det at ledd ikke tar mer belastning og blir dårligere før tiden. Det samme kan man jo si om de som trener masse ... Dessuten er det ikke akkurat sunt å sultefore seg hele livet heller..
Gjest Cosette Skrevet 23. mai 2011 #11 Skrevet 23. mai 2011 For ganske mange kvinner på 1.65, vil en kroppsvekt på 82 kg gjerne tilsi store bilringer rundt mageområdet, med mindre det er muskler av Marit Bjørgen-kaliber som utgjør kiloene. Jeg vet ikke om dette også regnes som "veldreide former"? 4
Gjest Cosette Skrevet 23. mai 2011 #12 Skrevet 23. mai 2011 Jeg lurer forresten på om du har noe medisinsk belegg for påstandene dine, eller om det kun handler om estetikk og tenning? Tror du BMI-anbefalingene er utarbeidet mer eller mindre ved å kaste terninger, eller kan det kanskje hende at det har noe for seg? 2
FrøkenJosefine Skrevet 23. mai 2011 #13 Skrevet 23. mai 2011 Jeg lurer forresten på om du har noe medisinsk belegg for påstandene dine, eller om det kun handler om estetikk og tenning? Tror du BMI-anbefalingene er utarbeidet mer eller mindre ved å kaste terninger, eller kan det kanskje hende at det har noe for seg? http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10094200
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #14 Skrevet 24. mai 2011 Det samme kan man jo si om de som trener masse ... Dessuten er det ikke akkurat sunt å sultefore seg hele livet heller.. Nei såklart. Men det finnes en balanse..
*Lene* Skrevet 24. mai 2011 #15 Skrevet 24. mai 2011 (endret) Bra innlegg! Men BMI er en utrolig dårlig måte å fortelle hvorvidt man er sunn/usunn, feit/normal. I følge en bmi på 30, er man "overvektig" selvom man ser ut som sunnheten selv. Er jo ikke rart man blir paranoid? Endret 24. mai 2011 av *Lene* 1
Gjest M32 Skrevet 24. mai 2011 #16 Skrevet 24. mai 2011 Tror du BMI-anbefalingene er utarbeidet mer eller mindre ved å kaste terninger, eller kan det kanskje hende at det har noe for seg? Jeg tror BMI-anbefalingene er utarbeidet hovedsakeleg med utgangspunkt i menns helse. Dessuten er det lagt inn en ganske god margin mot det en kan kalle "farlig overvekt" på oversiden.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #17 Skrevet 24. mai 2011 Dette er jeg uenig i. Selv om BMI forteller lite om en kvinnes kroppsproporsjoner, så synes jeg 25-30 høres MYE ut. Jeg har selv hatt en BMI på 30 og trivdes IKKE selv om jeg "bare" var str.30-40! Jeg synes jeg ser bedre ut i str.34-36. Er 169-170cm høy.
*Lene* Skrevet 24. mai 2011 #18 Skrevet 24. mai 2011 Dette er jeg uenig i. Selv om BMI forteller lite om en kvinnes kroppsproporsjoner, så synes jeg 25-30 høres MYE ut. Jeg har selv hatt en BMI på 30 og trivdes IKKE selv om jeg "bare" var str.30-40! Jeg synes jeg ser bedre ut i str.34-36. Er 169-170cm høy. Og jeg ser bedre ut i strl 40, og stortrives med å ha bmi 30 Alle er forskjellig, og det viktigste er at man trives med seg selv, og ser sunn og frisk ut! Jeg er like høy som deg, og ser ut som en straffange om jeg skulle brukt samme strl... 2
Antlers Skrevet 24. mai 2011 #19 Skrevet 24. mai 2011 Jeg synes dagens BMI-tabell er helt grei. Om vi kun skal gå etter BMI, vil jeg påstå at dagens tabell er langt mer riktig enn ditt nye forslag. I kategorien "25,0-29,9 Overvektig" må vi huske på at det kan være snakk om alt fra lett overvekt til borderline "fedme". I tillegg må vi også tenke på at andre faktorer kan spille inn, som f.eks svært veltrente mennesker, eller gunstig fordeling av "ekstra" kilo. Selv synes jeg vi skal begynne å gi litt mer "F" i BMI, og heller overlate til leger og spesialister å bruke dette verktøyet riktig. Ekstrem undervekt eller overvekt bør etter min mening ikke hylles, men sånn ellers så har en kvinnes skjønnhet lite med BMI å gjøre. Noen er tynne og pene, noen er slanke og flotte, noen har perfekt timeglassfigur, noen er søte og gode og myke, noen har store muskler, noen har ekstra mye å være glad i - alt dette kan være pent å se på - avhengig av øyet som ser. Man er ikke nødvendigvis unormal bare fordi man faller utenfor BMI-kategorien som har fått navnet "normal".
Gjest M32 Skrevet 24. mai 2011 #20 Skrevet 24. mai 2011 90-60-90 er veldreid form Ser på nettet at noen påstår at Venus fra Milo hadde 95-79-95. Vel, men slike "idealmål" blir tull uansett. Man må få lov til å være den man er.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå