Gå til innhold

Burde relgiøsitet bli sett på som en mental lidelse ?


Gjest Eugene Onegin

Anbefalte innlegg

De færreste kristne ser på Gud som en mann med skjegg som sitter på en sky med englevennene sine,

Å virkelig? Da må man jo spørre seg om hvor kristne de er da? :goodbye:

Jeg er også ansett som kristen forresten (og har ingenting imot barnedåp sånn som det foregår nå), selv om jeg faktisk ikke er det, så de jukser nok med tall.

et begrep for noe mennesker ikke kan sette ord på. Noen kaller det kraft, andre kaller det Moder Jord, noen kaller det ånd, noen kaller det Gud, atter andre har andre begreper.

Så kristne er paganister nå? Hva med de som benekter at jorda er rund da? Holocaustfornektere? Er dette mennesker du synes vi skal respektere og annerkjenne? Virkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutt å unngå temaet.

Vi snakket om dagens forestillinger/det å tro på vetter, guder og troll idag.

Så hvorfor fyrer folk seg opp når det å tro på flyvende reinsdyr sammenlignes med å tro på andre lignende ting? Er ikke det ganske diskriminerende? Er folk som tror på julenissen mer latterlige enn de som tror på gud i din verden? Hvorfor det?

Dette er mennesker som trenger hjelp og det vet du godt. :filer:

Det er du selv som unngår tema. vi snakker om religion og livssyn, mens du drar inn julenisse, troll og fe. du må jo forvente at folk svarer med det du kommer med. hvis du roper om julenisse og troll, vil du få julenisse og troll tilbake.

du hiver deg etter en folkegruppe som du vet lite om. troende mennesker finnes i flere nivåer. fra de stille og liberale som mann ikke skulle trodd var troende. til de mest konservative og plagsomme.du tror vel gjerne også at folk som har gode resultater av placebo effekt også er mentalt syke?

Du trenger å lære deg at alle mennesker kan ikke tro på det samme, og at det nettopp er de ulike livssynene våres som gjør oss til den vi er, og at bare fordi noe aviker fra din standard så er ikke alle andre mentalt syke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som benekter at jorda er rund da?

Ut fra din type tankegang så var jorda flat helt til det ble bevist at den var rund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjenner etter så tror jeg faktisk litt på troll etter å ha lest denne tråden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å virkelig? Da må man jo spørre seg om hvor kristne de er da? :goodbye:

Jeg er også ansett som kristen forresten (og har ingenting imot barnedåp sånn som det foregår nå), selv om jeg faktisk ikke er det, så de jukser nok med tall.

Så kristne er paganister nå? Hva med de som benekter at jorda er rund da? Holocaustfornektere? Er dette mennesker du synes vi skal respektere og annerkjenne? Virkelig?

"De kristne" jukser med tall? Eller er det "statskirken" du mener?

Jeg tror disse kristne utmerket godt vet hvilken religion de bekjenner seg til, bedre en oss som ikke tilhører den troen..

Har jeg i det hele tatt uttalt meg om hva vi skal annerkjenne, eller hvor grensen skal gå? Jeg har uttalt meg om at du ikke har noen annet enn overfladisk kunnskap om hva monoteistiske troende faktisk tror.

Jeg aner ikke hvilken gruppe du snakker om, nå men flertallet av kristne tror ikke at jorda er flat, det var ansett som riktig allerede på 1200-tallet at jorda er rund

Endret av chikako
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi snakker om religion og livssyn, mens du drar inn julenisse, troll og fe. du må jo forvente at folk svarer med det du kommer med. hvis du roper om julenisse og troll, vil du få julenisse og troll tilbake.

Ja, det er en del av livssyn/menneskeyn, religion. Det å tro på noe sånt som nisser og guder. For eksempel å tr på gud som skapte verden eller Tor med hammeren som får det til å lyne.

Religion er en fellesbetegnelse for ulike trossystemer.

Religion inkluderer som oftest tro på Gud eller andre overnaturlige vesener.

Det særnorske ordet livssyn har en litt annen definisjon. Men kort sagt, de som tror på julenissen og de som tror på Jehova tilhører samme gruppe.

du hiver deg etter en folkegruppe som du vet lite om.

Jeg vet nok.

Du trenger å lære deg at alle mennesker kan ikke tro på det samme, og at det nettopp er de ulike livssynene våres som gjør oss til den vi er, og at bare fordi noe aviker fra din standard så er ikke alle andre mentalt syke.

Dette hører ganske enkelt under noe man ikke skal respektere i det hele tatt. Holocaustfornektere har mere troverdighet, og det sier jo litt. Og begge har ofte nok lukrative motiver for "troa" si.

Skalkeskjul for noe ganske annet.

Og ikke snik unna spørsmålet. :kjefte:

Er de som tror på flyvende reinsdyr mer latterlige eller mer klare for en 'wake-up' call/mere passende kandidater for skepsis enn de som f.eks tror på Allah eller helvete? Hvorfor det? Er ikke det diskriminering, nedsettende og en logical phallacy? :roll:

Dere er vel enige i at de som tror det er Tor som slår når det lyner kanskje trenger helsevern?

Nei, dette har jeg INGEN respekt for i det hele tatt.

Endret av Norna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut fra din type tankegang så var jorda flat helt til det ble bevist at den var rund.

Nei...

Jeg har uttalt meg mot at du ikke har noen annet enn overfladisk kunnskap om hva monoteistiske troende faktisk tror.

Men det har jeg jo. :goodbye:

Og det er andre enn meg som viser til negative holdninger mot folk som tror og i diskriminerende holdninger. Hva er så mere spesielt med å tro på julenissen? Har Bhudda mere troverdighet en Huldra liksom?

Skalle nissetroere og allahtroere møtes med ulik skepsis/respekt? Hva syns dere egentlig om folk som tror det finnes flyvende reinsdyr på ordentlig? Det er ganske absurd spør du meg og ikke forestillinger vi skal la gå upåaktet hen.

Det er et ansvar vi har for våre medmennesker. :kosteskaft:

Forresten, I Afrika så brenner de hekser. Ja, 'hekser'...dette skal vi respektere :roll:

Endret av Norna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tro på gud/allah/jehova er utrolig dustete. Og dette er sosialt akseptert?

Å ikke respektere de som tror på noe annet enn en selv er også dustete.

Jeg mener at grensen for religion går når man forventer at andre skal leve etter eller ta hensyn til de ting en selv tror på. Dvs. at jeg respekterer at andre har et annet syn enn meg og jeg forventer ikke at de leveregler jeg lever etter skal gjelde for andre. Dessverre er det en del mennesker innenfor religion som ikke forstår at deres grenser gjelder for dem - derfor blir vestlige "lettkledde" jenter kaldt horer, ytterliggående muslimer forventer at vi skal respektere deres forbud mot bilder av profeten og Jehovas vitner forventer at utstøtte skal gå stille i dørene og skamme seg over at de ikke lenger tror.

Ex-Jv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart ikke :sjenert:

Jo, der er faktisk åpenbart. :regn:

Slå opp:

1 Religiøse livssyn

2 Sekulære livssyn

Endret av Norna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke respektere de som tror på noe annet enn en selv er også dustete.

Hvor mange kvinner har blitt brent levende pga holdingene dine tror du?

Jeg mener at grensen for religion går når man forventer at andre skal leve etter eller ta hensyn til de ting en selv tror på.

Jeg forventer at Allah/Jehova/Gud kastes på søppeldynga.

De er ingen forskjell på dem og de som tror på flyvende reinsdyr. Ikke i det hele tatt.

Dessverre er det en del mennesker innenfor religion som ikke forstår at deres grenser gjelder for dem - derfor blir vestlige "lettkledde" jenter kaldt horer,

Og noen av venninenne mine kaller visse menn for mannetisper, og det er fair.

ytterliggående muslimer forventer at vi skal respektere deres forbud mot bilder av profeten og Jehovas vitner forventer at utstøtte skal gå stille i dørene og skamme seg over at de ikke lenger tror.

Bacon plz.

Vi vil vel også at de ikke skal 'desekrere' juletrær, også har vi søndagen...egentlig rettferdig, på en måte. Det vi ikke trenger å gi legitimitet til er vrangforestillinger. Er du klar over hvor mange konflikter, disharmoni og tap av menneskeliv vi kunne unngått om det var flere som tok avstand fra sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anea.

Jo, der er faktisk åpenbart. :regn:

Hvem var sønnene til Noah? Hvorfor snakker vi mennesker ulike språk? Hva lovet Jahve/Gud å aldri gjøre igjen? Hvem sviktet Yeshua/Jesus? Er det noen matregler i bibelen, i så fall hvilken? Hvorfor er det mange kristne som har hellig dag på søndag og ikke på sabbaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei...

Men det har jeg jo. :goodbye:

Og det er andre enn meg som viser til negative holdninger mot folk som tror og i diskriminerende holdninger. Hva er så mere spesielt med å tro på julenissen? Har Bhudda mere troverdighet en Huldra liksom?

Skalle nissetroere og allahtroere møtes med ulik skepsis/respekt? Hva syns dere egentlig om folk som tror det finnes flyvende reinsdyr på ordentlig? Det er ganske absurd spør du meg og ikke forestillinger vi skal la gå upåaktet hen.

Det er et ansvar vi har for våre medmennesker. :kosteskaft:

Forresten, I Afrika så brenner de hekser. Ja, 'hekser'...dette skal vi respektere :roll:

Uhm. Ok. Du diskuterer jo ikke med meg en gang, du snakker mest med deg selv :sjenert:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er for mange som tror på Gud til at det kan klassifiseres som en mental lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm. Ok. Du diskuterer jo ikke med meg en gang, du snakker mest med deg selv :sjenert:

Snakker om å sno seg unna spørsmål... :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om å sno seg unna spørsmål... :filer:

Spørsmålene var jo ikke relatert til det jeg sa i det hele tatt, men for all del: jeg skal svare.

Jeg møter alle livssyn med respekt, og det synes jeg man kan gjøre selv om man i sitt stille sinn synes at det er litt merkelig å tro på julenissen. Og om det finnes voksne mennesker som tror på huldre, vetter og troll så er vel ikke det ensbetydende med at de har en mental lidelse?

Endret av chikako
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Emera

Norna, du har tapt.

Bare vær akkurat så sinna og intolerant overfor religiøse som du vil, du plager bare deg selv.

Hån og nedverdigelse har aldri fått noen til å oppgi troen sin, så bare gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Tross alt de tror på noe som ikke eksisterer.

Mental lidelse er det nok ikke, men det er hevet over en hver tvil at de ikke er til å stole på i en del sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norna, du har tapt.

Jaha? Åssen det? Og hva betyr det? :goodbye:

Bare vær akkurat så sinna og intolerant overfor religiøse som du vil, du plager bare deg selv.

LOL, oppnedland!

Det er ganske rettferdige spørsmål, holdninger og sammenligninger. Folk som liksom støtter dette indikerer faktisk selv i tråden at de synes at de som tror på flyvende reinsdyr er mennesker vi har all grunn til å være skeptiske til, eller at de bare diskriminerer.

Hån og nedverdigelse har aldri fått noen til å oppgi troen sin, så bare gi opp.

NEVAH! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange kvinner har blitt brent levende pga holdingene dine tror du?

det er forskjell på å tolerere noens tro og å tolerere handlinger som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...