Gå til innhold

Burde relgiøsitet bli sett på som en mental lidelse ?


Gjest Eugene Onegin

Anbefalte innlegg

Gjest Eugene Onegin

Tross alt de tror på noe som ikke eksisterer.

Endret av Eugene Onegin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tross alt de tror på noe som ikke eksisterer.

Det ville blit travle og gode tider for helseindustrien tatt i betraktning at det er flere mennesker på planeten som tror enn det motsatte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville blit travle og gode tider for helseindustrien tatt i betraktning at det er flere mennesker på planeten som tror enn det motsatte ;)

Njæææ, jeg vet ikke, jeg.

I Vesten er da det normale forholdet til religion stort sett sånn at man er medlem av et trossamfunn, men bare på papiret. En gjennomsnitts nordmann tror ikke på Gud, og ikke noe særlig på Djevelen, som Øystein Sunde uttrykte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anea.

Flertallet av menneskene på jorden er religiøse, så da burde i så fall de som ikke tror på noe bli sett på som psykisk syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det en psykisk lidelse å tro noe? Forklar meg det. Jeg er ikke troende, men kan ikke forstå hvordan det er en lidelse? En psykisk lidelse kan jo beskrives som en plage for den som har det eller en sykdom. Jeg er ganske sikker på at for de som tror, bortsett fra de som tror på terrorisme og andre sånne brutale ting, så er troen det motsatte av en plage - men heller et holdepunkt i livet, og noe som gjør livet litt enklere.

Selvfølgelig er det å tro psykisk. Fordi man klarer å innebille seg at det fins noe mer enn bare meg, og det kan ikke bevises fysisk. Men, det er ikke en psykisk lidelse å tro på løgn f.eks. Og DU vet jo ikke svaret. Kanskje fins det en gud eller to? Det vet ikke du. Skal du bli innlagt da fordi at du ikke tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og barn som tror på julenissen, tannfeen, osv, lider av en mental lidelse, påtvunget av voksne.

Alle som er i forhold og tror den andre elsker dem lider av en mental lidelse. For uansett hvor mye man stoler på, håper og TROR så kan man IKKE VITE.

Når min kjæreste sier "jeg elsker deg og vil gifte med med deg" kan det godt hende han mener "jeg trenger en kone som statussymbol, men egentlig elsker jeg han på jobben". Jeg velger å tro at han er glad i meg, men vite kan jeg strengt tatt ikke.

La de vanlige, harmløse troende være. Fundamentalister og ekstremt konservative er en annen sak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å tro på gud/allah/jehova er utrolig dustete. Og dette er sosialt akseptert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tro på gud/allah/jehova er utrolig dustete. Og dette er sosialt akseptert?

De som tror kommer nok på bedre tanker når de ser den intellektuelt sylskarpe argumentasjonen din.

Og hvis ikke, så kan man jo gjøre sosiale parier av dem. Mobbing og forfølgelse er relativt effektivte virkemidler med lange tradisjoner.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tror kommer nok på bedre tanker når de ser den intellektuelt sylskarpe argumentasjonen din.

Oki, hvordan skal jeg liksom argumenter med folk som f.eks tror at julenissen finnes på ordentlig? At han kommer med flyvende reinsdyr på en slede er jo veeeldig plausibelt. :roll:

Og før du sier det; Å tro på gud/allah/jehova er like absurd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, hvordan skal jeg liksom argumenter med folk som f.eks tror at julenissen finnes på ordentlig? At han kommer med flyvende reinsdyr på en slede er jo veeeldig plausibelt. :roll:

Og før du sier det; Å tro på gud/allah/jehova er like absurd.

En mulig forklaring er at de som tror på en gud simpelthen er skrekkelig dumme, siden de ikke ser denne åpenbare sammenhengen som du påpeker.

Alternativt kan det jo tenkes at du er en intellektuel kapasitet som overskygger samtlige filosofer, teologer og tenkere fra de siste millennier.

(Muligheten for at du tar feil, kan vi umiddelbart avskrive. Jeg mener, julenissen! Helt absurd. Åpenbart akkurat det samme som all religion, case closed.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Muligheten for at du tar feil, kan vi umiddelbart avskrive. Jeg mener, julenissen! Helt absurd. Åpenbart akkurat det samme som all religion, case closed.)

Jeg har ikke snakket om "all religion". Jeg fremhevet Gud/Allah/Jehova.

Ulike livssyn/menneskesyn eksisterer jo. Duh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tross alt de tror på noe som ikke eksisterer.

Hva vet du om det? bare fordi at du ikke tror på noe, betyr ikke at det ikke finnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om det? bare fordi at du ikke tror på noe, betyr ikke at det ikke finnes.

Så julenissen finnes da?

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så julenissen finnes da?

:roll:

Kanskje. Vet ikke. Er ikke allvitende. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke snakket om "all religion". Jeg fremhevet Gud/Allah/Jehova.

Ulike livssyn/menneskesyn eksisterer jo. Duh.

Så julenissen finnes da?

:roll:

Jeg trodde du bare fremhevet gud/allah og jehova.... ikke jule nissen :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde du bare fremhevet gud/allah og jehova.... ikke jule nissen :filer:

Julenissen er i gruppen 'noe' som du referte til. Bare svar.

Du forstår vel at det er like absurd?

Kanskje. Vet ikke. Er ikke allvitende. ;)

Kanskje? Eh...Så julenissen med sine flyvende reinsdyr finnes altså kanskje?

Endret av Norna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Julenissen er i gruppen 'noe' som du referte til. Bare svar.

Du forstår vel at det er like absurd?

Kanskje? Eh...Så julenissen med sine flyvende reinsdyr finnes altså kanskje?

Dagens fortellinger samsvarer ikke nødvendigvis med faktiske hendelser som skapte grobunn for vandrehistorier og lignende. Nøyaktig hva som skjedde hvor og hvordan vet jeg ikke, for jeg var ikke der. Det var ikke du heller.

Folk kan tro på hva de vil, så lenge det er genuint for dem. At folk som deg skal komme med din korte nesetipp og avfeie alt du ikke tror på som sludder og pølsevev er intet mindre en ganske patetisk og arrogant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens fortellinger samsvarer ikke nødvendigvis med faktiske hendelser som skapte grobunn for vandrehistorier og lignende.

Slutt å unngå temaet.

Vi snakket om dagens forestillinger/det å tro på vetter, guder og troll idag.

Folk kan tro på hva de vil, så lenge det er genuint for dem.

Så hvorfor fyrer folk seg opp når det å tro på flyvende reinsdyr sammenlignes med å tro på andre lignende ting? Er ikke det ganske diskriminerende? Er folk som tror på julenissen mer latterlige enn de som tror på gud i din verden? Hvorfor det?

Folk kan tro på hva de vil, så lenge det er genuint for dem. At folk som deg skal komme med din korte nesetipp og avfeie alt du ikke tror på som sludder og pølsevev er intet mindre en ganske patetisk og arrogant.

Dette er mennesker som trenger hjelp og det vet du godt. :filer:

Endret av Norna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mennesker som trenger hjelp og det vet du godt. :filer:

Det virker for meg som du har et ganske naivistisk inntrykk av hvordan disse religiøse (de monoteistiske religionenen) du omtaler faktisk tror. De færreste kristne ser på Gud som en mann med skjegg som sitter på en sky med englevennene sine, men som et begrep for noe mennesker ikke kan sette ord på. Noen kaller det kraft, andre kaller det Moder Jord, noen kaller det ånd, noen kaller det Gud, atter andre har andre begreper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...