Gå til innhold

Hvilket politisk parti holder du med, og hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke peiling på politikk - men tenkte det var på tide jeg skaffet meg et lite overblikk - hva de forskjellige partiene står for osv;) Derfor spør jeg hvilket politisk parti dere holder med, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg holder med Frp, pga innvandringspolitikken, kriminalpolitikken, og ikke minst fordi jeg betaler en latterlig høy formueskatt.

Jeg er selvsagt ikke enig i alt FrP står for, men veldig mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å identifisere meg med noen parti, fordi jeg synes det er noe feil med alle sammen. I tillegg har jeg liten tro på demokratiet i Norge etter at det ble stemt for innføringen av Datalagringsdirektivet.

Jeg velger derfor å stemme på alle valg, men jeg stemmer alltid blankt. Jeg har vurdert DLF, men vi får se... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemte Ap ved forrige valg, men det er det iallefall siste gang jeg gjør! Grunnen til at jeg stemte slik jeg gjorde da var pga påvirkning og ikke egne meninger. Etter å ha satt meg inn i litt så føler jeg mer for frp.

Du kan se mer på denne linken:

FRP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Etter de siste årene er jeg blitt fullstendig "meh" til norsk politikk. Maken til gjennomført lureri skal man lete lenge etter.

Kommer til å starte mitt eget parti, og ta over hele Norge - så verden.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rampunge

Alle partier, ja til og med FrP har saker som jeg liker, men det er ingen som har alt. Liker velferdsstaten, men ønsker ennå mer til det norske folk. Feks kollektivtransport. Hadde lett solgt bilen om prisene på kollektivtransport hadde gått ned, og tilbudet gått opp.

Hvorfor skal det være billigere å kjøre bil inn til Oslo, enda du må gjennom bommen + bensinpenger, kontra togbilletter til 60 en vei pr pers? Dvs er vi to voksne må vi ut med 240 kr tur/retur, da velger jeg heller bilen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Generelt for venstresiden (Rødt, SV, AP og Senterpartiet):

- Mer folk i offentlige og kommunale stillinger.

- Mindre privat næringsliv (dyrere å være arbeidsgiver)

- Mer skatt på _alt_

- Mer byråkrati

Generelt for høyresiden (Høyre, FRP):

- Mindre offentlig og kommunal sektor

- Mer til det private næringslivet (lavere skatt og tilrettelegging)

- Mindre skatt generelt pga mindre folk som jobber i stat og kommune.

- Mindre byrokrati men mer privatisering og "resultatjag"

I sentrum, finner du Venstre og KRF.

Venstre er typisk for de som bor på en rosa sky på Grüneløkka og mangler virkelighetsoppfatning (ikke rart de forsvant under sperregrensa ved sist valg) KRF er et sær-parti som helt uforståelig befinner seg over sperregrensa.

Selv har jeg stemt på høyresiden men vurderer å begynne å stemme på tullepartier i protest mot disse kyniske yrkes-mehe'ene som lusker rundt på tinget i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt med Venstre siden jeg begynte og stemme og er fremdeles stolt og liberal. Jeg holder med Venstre av mange grunner, men det viktigste er menneskesynet (alle mennesker er ulike, skal bli møtt med verdighet, skal ikke behandles/dømmes som grupper), at det viktigste er at en tjeneste blir utført best mulig, ikke nødvendigvis hvem som utfører den (altså ingen fanatisk offentlig eller privat preferanse) og at miljøaspekter hele tiden inkluderes og tas hensyn til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer MDG pga deres klimapolitikk og -fokus. Ellers ville jeg stemt Venstre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

Jeg slites mellom to relativt forskjellige partier - SV og Venstre. Har aldri stemt Venstre, pga samarbeid me partier til høyre, da foretrekker jeg rødgrønt, som et mindre ille alternativ til blått. Har stemt både rødt og sv tidligere, rødt på lokalt nivå pågrunn av gode planer for kommunen og en svært dyktig politiker på topp.

Er generelt motstander av at "alt" skal lønne seg, ser ikke noe grunn til at feks sykehus skal være en "lønnsom bedrift". Er ellers opptatt av miljø, og at ingen skal falle helt utefor i samfunnet. Betaler skatt med glede - syns vi får mye igjen for det, og om jeg etter endt utdanning (som foreldrene mine aldri hadde hatt råd å betale for), får en godt betalt jobb, håper jeg det jeg betaler i skatt blir brukt til å ta vare på de som har vært mindre heldig i livet, også om det skyldes dårlige valg.

Det er mye som kan frusterer og skuffe i norsk politikk, men det er ytterst få land jeg i det hele tatt ville vurdert å bytte "system" med, tross alt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke stemt i så mange år, men i år blir det Rødt i kommunevalget. Det er fordi de har en knakende bra liste og et godt program der jeg stemmer. Er ellers veldig glad i Miljøpartiet De Grønne.

Endret av chikako
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder med Frp, pga innvandringspolitikken, kriminalpolitikken, og ikke minst fordi jeg betaler en latterlig høy formueskatt.

Jeg er selvsagt ikke enig i alt FrP står for, men veldig mye.

Kystpartiet er nesten bedre. Samme innvandringspolitikk og skattelette. Sentrumsparti. :)

Jeg er SP'er selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan noen forklare lett hva er forskjellen mellom rød og grønn og hvem er hvem?!

Hvem kommer seg bedre ut?!

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senterpartiet er ikke røde, det vil si sosialister, derfor blir det rød og grønn regjering. Senterpartiet er et sentrumsparti som tidligere het bondepartiet. De er opptatt av bygdenorge, desentralisering og landbruk. De har ingen rep i bystyret i Oslo, men gjør det veldig bra i landbrukskommuner.

Jeg stemmer Ap fordi det er partiet på venstresiden med den mest helhetlige politikken. Jeg klarer heller ikke å like Kristin Halvorsen!

Jeg ønsker et trygt og rettferdig samfunn der alle får være med og godene fordeles.

Her er utdrag fra Aps nettside:

Arbeiderpartiet er et sosialdemokratisk parti, og vi bygger vår politikk på grunnverdiene frihet, likhet og solidaritet.

Arbeiderpartiet ønsker en rettferdig verden uten fattigdom, en verden i fred og i økologisk balanse, hvor menneskene er frie og likestilte og har innflytelse over sine livsvilkår.

•Frihet fra fattigdom og undertrykkelse, og frihet til utfoldelse av skapende evner og muligheter.

•Like rettigheter og plikter for alle, og like muligheter uansett sosial bakgrunn, kjønn, religion eller etnisk opprinnelse.

•Solidaritet med mennesker over hele verden, og med kommende generasjoner

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stemt AP tidligere (har også vært medlem i AUF i mange år) fordi det passer til mitt verdigrunnlag. Men jeg syns AP har tatt en del dårlige avgjørelser siden forrige valg, både lokalt her jeg bor og nasjonalt. Så jeg er faktisk usikker på hva jeg skal stemme fremover, selv om jeg ikke liker å innrømme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har stemt to ganger, stemte høyre ved forrige kommunevalg, og venstre ved stortingsvalget i 2009.

Rett og slett fordi jeg vil plassere mer ansvar på enkeltindividet, og mindre på staten på en rekke områder. I tillegg er jeg opptatt av forskning, miljø og utdanning, noe jeg synes er viktige saker.

Rent ideologimessig har de blå partiene mer tiltro til enkeltpersoners evne til å ta valg, og disponere egne midler. Røde partier vil i mye større grad legge føringer for den enkelte, og dette appelerer ikke til meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reproductivist

Det Liberale Folkepartiet (DLF) - partiet for individuell frihet.

Fordi alle de andre bare er ute etter å ta meg.

Endret av Reproductivist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer på Miljøpartiet de grønne (som forøvrig ikke umiddelbart passer i noen rød/grønn kategori, ei heller høyre- venstre).

Jeg står inne for hele partiprogrammet og er selv leder i ett lokalparti :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen!

Det nærmeste må nok være Venstre, til tross for store ideologiske forskjeller mellom meg og partiet, ville nok de vært det partiet som jeg i praksis ville ha trivdes best med (av de partiene vi har tilgjengelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...