Gå til innhold

Si opp som mamma?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eldste barnet mitt har ødelagt livet mitt på den grusomste måten en mor kan oppleve. Jeg kommer aldri til å kunne tilgi eller glemme dette. Barnet er nå 15 år gammel. Hvordan går jeg fram for å la far få alt ansvar og jeg blir ute av livet til barnet for godt?

Videoannonse
Annonse
Gjest gurimalla
Skrevet

Ta kontakt med barnevernet.

Skrevet

Hva har barnet gjort? Det bør være no veldig alvorlig for at du kan si opp mammarollen, håper jeg!!

AnonymBruker
Skrevet

Hva har barnet gjort? Det bør være no veldig alvorlig for at du kan si opp mammarollen, håper jeg!!

Det er meget alvorlig. Og det kommer til å følge meg resten av livet! Dette er ikke et lett valg, og det er nøye gjennomtenkt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det? De har ingenting med foreldrerett/ansvar osv å gjøre! De er ikke der for å løse private saker!

Skrevet

Kan ikke forestille meg noe som skulle være så ille at noen har lyst til å "si opp mammorollen"!

Det må isåfall være noe på samme nivå som å drepe en av søsknene sine eller lignende?

Synes dette høres litt vel drøyt ut! Det er utrolig hva man kan komme over å tilgi med tiden!

• Liker 7
Skrevet

Enig med Genesis. Selv ikke om barnet blir tatt for voldtekt, drap, ol ser jeg ikke det som en årsak til å kutte all kontakt.

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke forestille meg noe som skulle være så ille at noen har lyst til å "si opp mammorollen"!

Det må isåfall være noe på samme nivå som å drepe en av søsknene sine eller lignende?

Synes dette høres litt vel drøyt ut! Det er utrolig hva man kan komme over å tilgi med tiden!

Hvorfor er du så nysgjerrig på på årsaken er? Burde ikke det kunne være privat?

Som sagt, dette er gjennomtenkt og ikke et lett valg. Jeg har diskutert dette med hele min familie og jeg får god støtte!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg er tull!

Du vil sparke barnet ditt ut av livet og hele familien støtter deg? Denne må du dra lengre ut på landet med gitt :fnise:

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg er tull!

Du vil sparke barnet ditt ut av livet og hele familien støtter deg? Denne må du dra lengre ut på landet med gitt :fnise:

Du får tro akkurat hva du vil. Gud forby at du kommer i samme situasjon som meg!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Isåfall skal du ikke klanre oss for å være nysgjerrig på grunnen...

• Liker 7
Skrevet

Som sagt, dette er gjennomtenkt og ikke et lett valg. Jeg har diskutert dette med hele min familie og jeg får god støtte!

Barnet er 15 år gammelt og er ikke en gang gammel nok til å ha sex! Dette virker mer og mer som en skikkelig trollepost! Hvis du forventer seriøse svare burde du oppgi årsaken, ellers kan jeg ikke se for meg noen er interessert i å hjelpe deg, eller gi deg støtte i denne prosessen her på forumet.

Å forlate et barn til seg selv på den måten er en grufull handling! Som jeg nevnte skal du ha en ekstremt god grunn for dette valget hvis det skal rettferdiggjøres! Hvis du ikke tør å nevne årsaken på et anonymt forum, skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å poste i det hele tatt!

• Liker 6
Gjest hermine
Skrevet

Om du har tenkt så lenge på dette var nok barnet yngre enn 15 når han/hun gjorde dette grufulle. Håper virkelig dette er en tulletråd for stakkars barnet ditt.

Du kan aldri få deg fjernet som mor om det er det du lurer på. På samme måte som en far ikke kan si opp farskapet kan heller ikke du si opp morskapet. Barnet må flytte til far først og fremst. Det du KAN gjøre er å si fra deg foreldreansvaret. Dette må sendes folkeregisteret. Du har likevel forsørgerplikt til barnet er ferdig med videregående så du må betale bidrag disse årene. Det kommer du ikke unna.

Håper far er klar for å ta over ansvaret. Vil ikke resten av fam. din heller ha noe med barnet å gjøre?

Håper det ordner seg for det beste for barnet, og det er nok ganske klart i god avstand fra deg.

AnonymBruker
Skrevet

Eldste barnet mitt har ødelagt livet mitt på den grusomste måten en mor kan oppleve. Jeg kommer aldri til å kunne tilgi eller glemme dette. Barnet er nå 15 år gammel. Hvordan går jeg fram for å la far få alt ansvar og jeg blir ute av livet til barnet for godt?

Barnet er nå 15 år gammelt, skriver du. Ergo var barnet yngre da han eller hun gjorde dette grusomme mot deg. Hvordan kan du holde et barn ansvarlig for å "ødelegge livet ditt på den grusomste måten en mor kan oppleve"?

Den absolutt eneste årsaken til at en mor kan få slike følelser overfor avkommet sitt, er om denne med hensikt hadde drept et søsken. I såfall er du langt på vei ansvarlig selv, iom at barnet må ha hatt alvorlige problemer som du som mor ikke har evnet å ta tak i.

Nei, kan egentlig ikke tenke meg én eneste årsak som vil rettferdiggjøre slike uttalelser.

Regner med at du bare vil kødde med oss.

Skrevet

*hmm* egentlig slutter jeg aldri å bli overrasket over de som så lett mener noe om andres grunner for en tråd, en mening eller noe egentlig som ikke faller inn i deres "a4-fasit"

Nok om det - dersom barnet er under 18 år kan du ikke uten videre fraskrive deg ansvaret for barnet, juridisk har barnet rettigheter overfor deg også etter fylte 18... Men du kan be om at far og du gjør en avtale dere mellom der du informerer barnet om hvor du står i dette.... En mor kan desverre ikke uten videre gi opp sitt barn etter 15 år... Uansett hva barnet gjør... Du kan kanskje sette det i fosterhjem, eller på ungdomshjem elelr hva de forskjellige heter - men du kan ikke "gi bort" barnet ditt og det juridiske ansvaret du har som forelder uten videre - og ikke tror jeg noen domsstol vil gi deg medhold i en sak der du ønsker fradømmes morsrollen heller..

• Liker 1
Gjest gjest
Skrevet

*hmm* egentlig slutter jeg aldri å bli overrasket over de som så lett mener noe om andres grunner for en tråd, en mening eller noe egentlig som ikke faller inn i deres "a4-fasit"

Nok om det - dersom barnet er under 18 år kan du ikke uten videre fraskrive deg ansvaret for barnet, juridisk har barnet rettigheter overfor deg også etter fylte 18... Men du kan be om at far og du gjør en avtale dere mellom der du informerer barnet om hvor du står i dette.... En mor kan desverre ikke uten videre gi opp sitt barn etter 15 år... Uansett hva barnet gjør... Du kan kanskje sette det i fosterhjem, eller på ungdomshjem elelr hva de forskjellige heter - men du kan ikke "gi bort" barnet ditt og det juridiske ansvaret du har som forelder uten videre - og ikke tror jeg noen domsstol vil gi deg medhold i en sak der du ønsker fradømmes morsrollen heller..

En slik sak vil ikke komme i domstolen engang. Som mor har en forsørgeransvar for barnet, selv om en fraskriver seg foreldreansvaret. TS kan VELGE å ikke være i barnets liv, men hun må fremdeles utføre sine plikter som forelder.

• Liker 1
Skrevet

Dette handler ikke om noen fasit! Jeg tror de fleste er unisont enige i at å ville siifra seg en morsrolle, er en grufull handling mot et barn som ennå ikke er voksent! Uansett hvordan problemer barnet lider av vil de bli forverret av at dette.

Sålenge jeg ikke får vite hva 15-åringen har gjort for å fortjene denne grufulle handlingen, trekker jeg mine egne konklusjoner om TS! Sånn er det bare!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva har sønnen gjort?

Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg er enig i at dette var et elendig svar. Ta kontakt med advokat, han/hun vil fortelle deg hvilke rettigheter og ikke minst hvilke plikter du har. Han/hun kan bistå i kontakten med barnets far osv. Du kan ikke si fra deg alt ansvar med mindre noen adopterer barnet og det er vel ikke noe alternativ.

• Liker 2
Gjest Annaires
Skrevet

Er det ikke bare å avtale med far?

Det er jo mange fedre som melder seg ut av barnas liv, uten at man tar kontakt med forskjellige instanser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...