Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!

Rights

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Men Jon dro vel fra the wall med the wildings?!

Anonymkode: 2234d...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, Factum Factaria skrev:

Deler av dette føltes som en parodi. Jeg mener Bronn som Master of Coin? Wtf?! Nei, dette var en nedtur og jeg lever veldig godt med at det ikke blir noe mer - det blir ikke noe savn. 

Delen hvor Sam foreslår demokrati kunne like gjerne vært i Monty Python. :P

For øvrig spesielt hvordan Mad Queen lar Tyrion sitte uker i fengsel. Varys ble jo brent med en gang han ble arrestert. Nå som hun er Mad Queen, djevelen og Hitler så skal hun ha Tyrion i fengsel?  Hadde jeg vært Tyrion så hadde jeg begynt å tvile på om hun var så ille, for han slipper billig unna. Han var jo forræder og hjalp fienden under krigen. Det er dødsstraff selv hos en barmhjertig konge. 

Anonymkode: b0541...93f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For øvrig spesielt hvordan Mad Queen lar Tyrion sitte uker i fengsel. Varys ble jo brent med en gang han ble arrestert. Nå som hun er Mad Queen, djevelen og Hitler så skal hun ha Tyrion i fengsel?  Hadde jeg vært Tyrion så hadde jeg begynt å tvile på om hun var så ille, for han slipper billig unna. Han var jo forræder og hjalp fienden under krigen. Det er dødsstraff selv hos en barmhjertig konge. 

Enig. Det er, som det har vært hele sesongen, store huller i plottet. 
Hvorfor i all verden lot de Jon leve i uker etter at han tok livet av Dany? Så brutal som Grey Worm ble er det ekstremt lite troverdig at han ikke bare knertet han med en gang han fant ut hva som hadde skjedd. Og hvordan fant de egentlig ut av det? Hvorfor rømte ikke bare Jon? Kom seg ut av byen og til sine egne? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun lot ikke ham sette i varetekt i ukesvis, hun døde like etter det.

Anonymkode: 2234d...5f3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2019 den 1.07, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er så rart med dette? Arya har alltid vært hevngjerrig og viser ingen nåde når det kommer til fiender, men hun viser empati med folk som er i familie med henne og folk hun kjenner. Hun ble jo nesten drept av the wife da hun ikke klarte å ta livet av skuespilleren. Dette skjedde jo rett før hun dro tilbake til Westeros. Denne kvinnen hun forsøkte å redde i siste episode var jo den samme kvinnen som reddet Arya. 

Anonymkode: 15840...4fd

Den siste setninga skjønte jeg ikke? Kan du forklare? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, puffy123 skrev:

Den siste setninga skjønte jeg ikke? Kan du forklare? 😊

Tror AB mener at kvinnen med barnet som Arya forsøkte å redde, reddet Arya fra å bli trampet ihjel tidligere i episoden (Under Clegainebowl, når de klippet så fabelaktig mellom the hound og Arya.)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, ops2 skrev:

. Det er en korrupt Master of Coin som er mest interessert i horehus. Blæh, fanservice for Bronn. Skjønner ikke at han får den stillingen.

Sant. Det var jo uansett Tyrion som lovet Bronn Highgarden. Spesielt at Bran Stark skal godta det løftet.  Virker som om hele kongedømmet styres etter hva som er beleilig for Tyrion.

Skjønner heller ikke at han prinsen fra Dorne sitter og ser på at Sansa krever uavhengighet, men at prinsen ikke gjør det samme. 

Iron Islands fikk jo sin uavhengighet tidligere i serien. Likevel skal Yara(dronningen av Iron Islands) være med på å bestemme hvem som skal være konge i et kongedømme hun fikk uavhengighet fra og som hun ikke ville være del av. At Yara skal være så opptatt av at vedkommende som drepte dronning Dany skal straffes gir ingen mening, ei heller at hun skal ha noe innflytelse. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følelsen jeg sitter igjen med etter siste episode er at det var litt kjedelig. Det føles som om det er en del løse tråder og at de har hastet med å skrive avslutningen - bare for å bli ferdig med det. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, SVK skrev:

Ja, kan være at Jon ender med å ikke få gjennomført noe stort i serien. Men synes det er veldig spesielt om sereskaperne glemmer at Jon har blitt gjenopplivet. Det hadde skuffet meg i hvert fall. Er jo to karakterer som i denne sesongen har dødd nettopp fordi de har gjort oppdraget sitt og gudene ikke lenger ser noen grunn til å holde dem i livet. 

For meg så bør Jon dø og døden hans skal vise grunnen til at gudene gjenopplivet han.  Siste episode bør jo brukes til å gi svar på ting. 

Endte visst med at serieskaperne glemte at Jon har blitt gjenopplivet..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Endte visst med at serieskaperne glemte at Jon har blitt gjenopplivet..... 

Jon var jo en avgjørende brikke både i krigen mot ice og til sist fire. Så jeg vil absolutt si at han har gjennomført mye stort. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Factum Factaria skrev:

Jon var jo en avgjørende brikke både i krigen mot ice og til sist fire. Så jeg vil absolutt si at han har gjennomført mye stort. 

Kanskje vi snakker forbi hverandre. Jeg sier ikke at Jon ikke har gjennomført mye stort. Men at serien i denne sesongen har gjort stort poeng i at de som blir gjenopplivet eller holdt i livet av "god of light" dør når oppdraget er fullført. Man blir holdt i livet av en grunn og etter det så dør man. 

Så virker enten som om serieskaperne glemte at Jon ble gjenopplivet eller at Jons oppgave er noe helt annet enn å være avgjørende brikke i både krigen mot ice og fire. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje vi snakker forbi hverandre. Jeg sier ikke at Jon ikke har gjennomført mye stort. Men at serien i denne sesongen har gjort stort poeng i at de som blir gjenopplivet eller holdt i livet av "god of light" dør når oppdraget er fullført. Man blir holdt i livet av en grunn og etter det så dør man. 

Så virker enten som om serieskaperne glemte at Jon ble gjenopplivet eller at Jons oppgave er noe helt annet enn å være avgjørende brikke i både krigen mot ice og fire. 

Ja, da misforsto jeg poenget. 
Jeg ser hva du mener. Men er det andre enn Melisandre som har dødd etter at "misjonen" hennes var fullført, uten grunn? Hun var vel egentlig ekstremt gammel, så det kan jo være forklaringen på det. Beric ble jo drept av wights. Og da han tidligere kunne bli gjenopplivet var det fordi han fremdeles hadde en rolle å spille, mens denne gangen var det ikke mer planlagt for han, ergo var det the end? Det var jo ikke som han kom seg i sikkerhet og falt død om. 

Men generelt synes jeg serien har vært elendig til å håndtere magi, og det gjelder ikke kun denne sesongen. 

Endret av Factum Factaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer på hva George R.R Martin synes om avslutningen.

Anonymkode: 35ed5...937

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest loveli

Og så levde de lykkelige i alle sine dager...

Hadde virkelig håpet på en mer bitter sweet ending. Dette ble jo ikke bittersøtt? Dette var som en helt vanlig hollywoodfilm. Jeg forventet hele tiden at det kom en twist. Eller, jeg forventet det vel ikke ettersom serien har blitt så enkel som den har blitt, men jeg håpet sånn på det!

Man skjønte at Jon kom til å drepe Dany, så det var ikke en twist. Alt annet var en historiefortelling som gikk rett fra A til Å, ingen overraskelser, bare rett fram som en enkel barnefortelling. Eller, igjen må jeg rette på meg selv, selv "Hans og Grete" har en større twist enn denne episoden.

Nå et det over. Ingen flere skuffelser.

Det eneste som er kjipt er at jeg nå ikke lenger ønsker å se serien på nytt, når jeg vet hvor dårlig slutten er. Det er så trist, for det hadde vært gøy å begynne på eventyret igjen en gang senere... tre inn i den verdenen og nyte hvert sekund. Glemme den virkelige verden litt.

Men nei, det vil nok ikke skje. Og det er dét som er bittersøtt for meg med finalesesongen. Det siste kapittelet om GoT er som om det skulle vært revet ut av boka. Man leser ikke en bok som mangler kapittel 7 og 8 av 8 kapitler...

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, Factum Factaria said:

Jon er jo ikke i NW, han stakk fra veggen og joina the free folk. 

Verdens snilleste mann, rømte fra straffen sin ved første mulighet.

Dette er i hvert fall ikke Jon, jeg kjenner fra serien. 

Anonymkode: 0c089...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne TV-serien har jo selvfølgelig et ufattelig stort antall seere over hele verden. Uansett hva som skjer i natt, så er det fullstendig umulig å gjøre alle sammen 100 % fornøyde. 

Så noen kommer garantert til å klage, uansett hva som skjer...                                                

Anonymkode: 882d3...32b

Det er sant. Men siste episode har foreløpig 5,2 på imdb. Er rundt 9 000 som ga episoden 10, og 15 000 som ga episoden 0. Så polariserende episode. 

https://www.imdb.com/title/tt6027920/ratings?ref_=tt_ov_rt

Anonymkode: fb3fc...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det skrevet i stein at alle som har blitt gjenopplivet må dø når de har gjort "det de skulle"? Skjønner for øvrig at det er rart når serien har poengtert at folk dør etter de har fullført skjebnen sin, men jeg tror ikke det er fastslått at man MÅ dø igjen.

28 minutter siden, loveli skrev:

Det eneste som er kjipt er at jeg nå ikke lenger ønsker å se serien på nytt, når jeg vet hvor dårlig slutten er. Det er så trist, for det hadde vært gøy å begynne på eventyret igjen en gang senere... tre inn i den verdenen og nyte hvert sekund. Glemme den virkelige verden litt.

Samme her! Jeg så faktisk fram til sesong 3, episode 7 før jeg så forrige episode (episode 5). Da forsvant all lyst til å se videre, og jeg har irriterende nok ikke spesielt lyst å se videre nå som jeg vet slutten. Jeg har heiet på Dany helt fram til siste slutt, dessverre, så å se henne bli skurken er et nederlag for meg som alltid har vært stor fan av henne...

MEN, jeg gråt som en unge store deler av denne episoden. Det er noe nært og nesten vondt at serien er over, og alle følelsene knyttet til dét. Jeg gråt etter Dany ble drept og Drogon smeltet jerntronen, og når Bran ble konge, og så og si det siste kvarteret :P Jeg er egentlig veldig fornøyd med avslutningen, selv om det er mye man kan "ta" serieskaperne på. Denne sesongen har vært skuffende, ja, men nå som det hele er over er jeg både lei meg, glad og irritert på en gang. Har nesten vært en psykisk påkjennelse de siste 6 episodene, fordi det har vært skuffelser på skuffelser, og følelser på følelser. Selv om serien har avsluttet på en utrolig brå og nesten forhastet måte, så ligger det jo følelser knyttet til karakterene og deres skjebner. Jeg er fornøyd med den siste episoden til syvende og sist, på tross av denne sesongens gigantiske tabber.

Kan ikke si annet enn at jeg er trist over at serien er over, men sørger også litt over "what could have been".  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, loveli skrev:

Og så levde de lykkelige i alle sine dager...

Hadde virkelig håpet på en mer bitter sweet ending. Dette ble jo ikke bittersøtt? Dette var som en helt vanlig hollywoodfilm. Jeg forventet hele tiden at det kom en twist. Eller, jeg forventet det vel ikke ettersom serien har blitt så enkel som den har blitt, men jeg håpet sånn på det!

Man skjønte at Jon kom til å drepe Dany, så det var ikke en twist. Alt annet var en historiefortelling som gikk rett fra A til Å, ingen overraskelser, bare rett fram som en snill barnefortelling. .

Sant. Dette ble Hollywood-slutt 100%.  Selv klarte jeg i hvert fall ikke føle det var bittert at Jon drepte Dany.  Greit at Jon syntes det var trist, men jeg som seer følte det ikke. Skjønner at de som gråt da Jon drepte Dany likte slutten bedre enn meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjulet spiller videre i hvert fall. All lidelsen vi har sett i Game of Thrones kom jo nettopp fordi Robert Baratheon ikke hadde noen legitime arvinger. Å velge Bran en som ikke kan få barn er å be om ny borgerkrig når Bran dør. Om Bran dør, han er jo Three Eyed Raven. Kanskje lever han evig nå som Night King  er død?

I tillegg vet jeg ikke om jeg ville hatt en konge som virker å ha null følelser for andre og i tillegg "ser og vet alt". Høres dystert ut. I tillegg gir man enormt med makt til Hand of the king når man har en konge som ikke ønsker å styre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var tre ting som vekket følelser i meg denne episoden. 

1. At Brienne fullførte historien til Jamie. 
2. Da Jon sa farvel til Arya. (Selv om jeg ikke er tilfreds med hvor de sendte henne videre) 
3. At Jon ble gjenforent med Ghost. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...